Klusplannen in de vakantie
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-12-2020 12:31 #1110332
door Jeroen Overman
Klusplannen in de vakantie is gemaakt door Jeroen Overman
Hallo,
Ik heb plannen om het een en ander te gaan sleutelen aan de 940 nu ik vakantie heb. Wil de voortrein aanpakken. Heb nieuwe draagarmen, fusees, stuurstangen, stuurkogels, schokdempers en remschijven.
De onderdelen en de tijd zijn nu aanwezig alleen is de garage waar ik kan klussen dicht ivm de corona maatregelen. Aangezien ik er nu tijd voor heb, denk ik eraan om het sleutelen maar voor de deur te gaan doen. Volgens mij is dat wel te doen met de zaken die ik aan wil pakken. Echter zou ik in de garage beschikking hebben over gereedschap dat ik nu niet heb. Ik vroeg me af of er iemand in de omgeving Rotterdam dit gereedschap wel heeft en ik het zou kunnen lenen.
Gereedschap dat ik denk nodig te hebben en zelf niet heb:
- Veerspanners
- steek/ring sleutel 24 (voor de moer op de schokdemper)
- stuurkogel trekker/vork
- Garage/pot krik
Bedankt alvast!
Jeroen
Ik heb plannen om het een en ander te gaan sleutelen aan de 940 nu ik vakantie heb. Wil de voortrein aanpakken. Heb nieuwe draagarmen, fusees, stuurstangen, stuurkogels, schokdempers en remschijven.
De onderdelen en de tijd zijn nu aanwezig alleen is de garage waar ik kan klussen dicht ivm de corona maatregelen. Aangezien ik er nu tijd voor heb, denk ik eraan om het sleutelen maar voor de deur te gaan doen. Volgens mij is dat wel te doen met de zaken die ik aan wil pakken. Echter zou ik in de garage beschikking hebben over gereedschap dat ik nu niet heb. Ik vroeg me af of er iemand in de omgeving Rotterdam dit gereedschap wel heeft en ik het zou kunnen lenen.
Gereedschap dat ik denk nodig te hebben en zelf niet heb:
- Veerspanners
- steek/ring sleutel 24 (voor de moer op de schokdemper)
- stuurkogel trekker/vork
- Garage/pot krik
Bedankt alvast!
Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
19-12-2020 11:06 #1464493
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Toch maar gewoon op de brug doen
Je komt soms zaken tegen, zoals vastgeroeste bouten en rubbers, en om dan bij winterse temperaruren op straat te gaan liggen als een kamper komt de kwaliteit van het kluswerk niet ten goede. Optimisme heeft een eindgrens en die lockdown houdt een keer op.
[Moderator: Tekst aangepast i.v.m. ongewenst taalgebruik.]
[Moderator: Tekst aangepast i.v.m. ongewenst taalgebruik.]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2020 10:42 #1464498
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom in Wolfheze
Jeroen, je bent welkom in Wolfheze ik heb een brug en de benodigde gereedschappen. Het is echter wel een eindje cruisen vanaf Rotterdam.
Mvg, Adriaan.
Mvg, Adriaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2020 11:28 #1464500
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Super!
Adriaan, wat een aardig aanbod. Ik zal je zo een PB sturen. Het is misschien een eindje cruisen, maar dat is nooit vervelend in de 940.
@Jur, op straat is inderdaad niet ideaal. Mijn optimisme en enthousiasme is groot, maar misschien minder groot dan ik denk
De tools had ik inmiddels al besteld en komen maandag/dinsdag binnen.
@Jur, op straat is inderdaad niet ideaal. Mijn optimisme en enthousiasme is groot, maar misschien minder groot dan ik denk

De tools had ik inmiddels al besteld en komen maandag/dinsdag binnen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
21-12-2020 09:13 #1464511
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic op straat...
...is nooit ideaal. Het is erg aardig van Adrian dat hij dit aanbiedt. Ik denk dat je de gelukkigste man ter wereld bent...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 26
21-12-2020 09:45 #1464513
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic What's in a name...
Adriaan, Adrian, één letter, twee verschillende leden...
Adriaan
Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2020 10:31 #1464516
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic En of
En of ik de gelukkigste man ter wereld ben. Ik heb een 945 èn ik mag er aan sleutelen. Nogmaals enorm bedankt Adriaan!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2020 16:54 #1464523
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Jur
Het is lang geleden ......
Pas een beetje op voor jou woord keuze.
Pas een beetje op voor jou woord keuze.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 8
22-12-2020 00:08 #1464533
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ongepast - Aangepast
Hallo Henk
Je hebt helemaal gelijk. Daarom heb ik de tekst van Jur ook aangepast. Dat had ik eigenlijk al eerder moeten doen.
Bij deze de oproep aan iedereen (en dus niet alleen aan Jur) om even op te letten bij de woorden die je gebruikt.
groetjes
Mathy
PS ik heb de genoemde ziekte veranderd in "roest".
Je hebt helemaal gelijk. Daarom heb ik de tekst van Jur ook aangepast. Dat had ik eigenlijk al eerder moeten doen.
Bij deze de oproep aan iedereen (en dus niet alleen aan Jur) om even op te letten bij de woorden die je gebruikt.
groetjes
Mathy
PS ik heb de genoemde ziekte veranderd in "roest".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2020 15:04 #1464627
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Geslaagde dag
Afgelopen week ben ik bij Adriaan langs geweest om te sleutelen. 's Ochtends eerst langs Timen geweest om een Auriga velg op te pikken en nog wat onderdelen voor Adriaan. Eerst hebben we in de auto van Adriaan een nieuwe brandstofpomp gemonteerd. Het was even zoeken naar de juiste beweging om de pomp weer op de juiste plek in de tank te krijgen. Daarna startte zijn auto nog beter dan eerst. Eerste gelaagde actie van de dag.
Nu zijn auto weer reed, kon de 940 van Adriaan naar buiten en die van mij naar binnen. Op de planning stonden behoorlijk wat zaken:
- beide schokdempers vervangen
- beide topmounts met veerpootlager vervangen
- beide draagarmen vervangen
- beide fussees vervangen
- beide stuurstangen + kogels vervangen
- beide remschijven + blokken vervangen
- 1 nivomat achter vervangen
We begonnen met de voorkant. Auto omhoog en beginnen met demonteren. Al vrij snel waren we zo ver dat de veerpoot aan de bestuurderszijde eronderuit kon worden gehaald. Alleen de ABS sensor zat nog vast aan de veerpoot en de auto. De auto stond op de brug en we zagen de kabel de motorruimte in gaan en geen connector. Dus we hebben geprobeerd om de sensor uit de veerpoot te halen. Na een half uur de sensor martelen, wilde deze nog steeds niet uit de veerpoot. Later bleek ook dat we de sensor hiermee om zeep hebben geholpen.. helaas. Ach al doende leert men en vonden we dat er een prachte connector in de motorruimte zit die gemakkelijk los te halen is.
Op de werkbank konden we toen met behulp van veerspanners de veerpoot demonteren en de onderdelen vervangen waar we nieuwe voor hadden. Achteraf bleek dat ik beter ook nieuwe rubber eind stops had kunnen bestellen, want daar was niet veel van over. Uit de veerpoot kwam een schokdemper te voorschijn waar Volvo op stond. Was het misschien nog de originele van 25 jaar oud? Nadat we de veerpoot weer hadden gemonteerd hebben we deze weer geïnstalleerd op de auto. Met nieuwe draagarmen, fusees en stuurstang. Alles netjes op moment gezet volgens de Haynes manual. Vervolgens de remschijven vervangen en de remklauw weer gemonteerd met nieuwe blokken.
Na 1 keer oefenen ging de andere kant een stuk sneller. Daar bleek echter dat de te vervangen onderdelen harder aan vervanging toe waren. Het veerpoot lager kwam daar in heel veel delen uit de veerpoot bij het demonteren. Uit deze veerpoot kwam een gas gevulde schokdemper van Monroe. Ik heb dus al die tijd op twee verschillende types schokdemper rond gereden. Bewijst maar weer dat die onderhoudsboekjes die je krijgt bij de auto ook heel wat waard zijn.
Met de voorkant weer blinkend van nieuwe onderdelen en de sporing zo goed als het kon op het oog gesteld, ginglen we verder met de achterkant. De linker nivomat zakt namelijk erg snel in en kwam niet altijd goed omhoog bij het rijden. Misschien heeft dit ook wat te maken met dat rechtsvoor de gasgevulde schokdemper zat!? Van Reinier had ik een gebruikte nivomat gekregen, dus die wilde ik vervangen. Met de slagmoer sleutel en de kruipolie die we we er sochtends al op hadden gespoten was de nivomat zo los. De nivomat zat ook nog onder de olie, dus hij was echt niet fris meer. Het was even puzzelen hoe we de nivomat eruit moesten krijgen. Uiteindelijk gevonden dat de demper een kwart slag gedraaid kan worden en dan door het gat in de veerarm ver genoeg kan zakken om hem er schuin naar boven weer uit te trekken. Nu staat de auto weer mooi recht en zakt niet meer in.
Na al dit harde werken hebben we de auto voor een proefrit mee genomen om wat lekkers te eten te halen. De auto ligt weer heerlijk strak op de weg. Alleen nog een kleine speling in het stuur. Of een kruiskoppeling of het stuurhuis denken we. Binnenkort gaan we nog een keer klussen omdat het leuk en leerzaam was. Dan willen we de speling opzoeken.
Wat hebben we nog meer geleerd die dag:
- Mijn stalen winterset bestaat uit twee type velgen. De velgen die ik op de achteras had gemonteerd passen niet op de voorkant. Dan zit de band tegen de veerpoot aan. Probeer dus altijd of het wiel rond draaid voor je hem van de brug af haalt
Binnenkort wordt de auto nog even goed uitgelijnd.
Al met al was het een iet wat lange, maar zeker een leuke dag. Nogmaals bedankt voor je gastvrijheid en hulp Adriaan!
Nu zijn auto weer reed, kon de 940 van Adriaan naar buiten en die van mij naar binnen. Op de planning stonden behoorlijk wat zaken:
- beide schokdempers vervangen
- beide topmounts met veerpootlager vervangen
- beide draagarmen vervangen
- beide fussees vervangen
- beide stuurstangen + kogels vervangen
- beide remschijven + blokken vervangen
- 1 nivomat achter vervangen
We begonnen met de voorkant. Auto omhoog en beginnen met demonteren. Al vrij snel waren we zo ver dat de veerpoot aan de bestuurderszijde eronderuit kon worden gehaald. Alleen de ABS sensor zat nog vast aan de veerpoot en de auto. De auto stond op de brug en we zagen de kabel de motorruimte in gaan en geen connector. Dus we hebben geprobeerd om de sensor uit de veerpoot te halen. Na een half uur de sensor martelen, wilde deze nog steeds niet uit de veerpoot. Later bleek ook dat we de sensor hiermee om zeep hebben geholpen.. helaas. Ach al doende leert men en vonden we dat er een prachte connector in de motorruimte zit die gemakkelijk los te halen is.
Op de werkbank konden we toen met behulp van veerspanners de veerpoot demonteren en de onderdelen vervangen waar we nieuwe voor hadden. Achteraf bleek dat ik beter ook nieuwe rubber eind stops had kunnen bestellen, want daar was niet veel van over. Uit de veerpoot kwam een schokdemper te voorschijn waar Volvo op stond. Was het misschien nog de originele van 25 jaar oud? Nadat we de veerpoot weer hadden gemonteerd hebben we deze weer geïnstalleerd op de auto. Met nieuwe draagarmen, fusees en stuurstang. Alles netjes op moment gezet volgens de Haynes manual. Vervolgens de remschijven vervangen en de remklauw weer gemonteerd met nieuwe blokken.
Na 1 keer oefenen ging de andere kant een stuk sneller. Daar bleek echter dat de te vervangen onderdelen harder aan vervanging toe waren. Het veerpoot lager kwam daar in heel veel delen uit de veerpoot bij het demonteren. Uit deze veerpoot kwam een gas gevulde schokdemper van Monroe. Ik heb dus al die tijd op twee verschillende types schokdemper rond gereden. Bewijst maar weer dat die onderhoudsboekjes die je krijgt bij de auto ook heel wat waard zijn.
Met de voorkant weer blinkend van nieuwe onderdelen en de sporing zo goed als het kon op het oog gesteld, ginglen we verder met de achterkant. De linker nivomat zakt namelijk erg snel in en kwam niet altijd goed omhoog bij het rijden. Misschien heeft dit ook wat te maken met dat rechtsvoor de gasgevulde schokdemper zat!? Van Reinier had ik een gebruikte nivomat gekregen, dus die wilde ik vervangen. Met de slagmoer sleutel en de kruipolie die we we er sochtends al op hadden gespoten was de nivomat zo los. De nivomat zat ook nog onder de olie, dus hij was echt niet fris meer. Het was even puzzelen hoe we de nivomat eruit moesten krijgen. Uiteindelijk gevonden dat de demper een kwart slag gedraaid kan worden en dan door het gat in de veerarm ver genoeg kan zakken om hem er schuin naar boven weer uit te trekken. Nu staat de auto weer mooi recht en zakt niet meer in.
Na al dit harde werken hebben we de auto voor een proefrit mee genomen om wat lekkers te eten te halen. De auto ligt weer heerlijk strak op de weg. Alleen nog een kleine speling in het stuur. Of een kruiskoppeling of het stuurhuis denken we. Binnenkort gaan we nog een keer klussen omdat het leuk en leerzaam was. Dan willen we de speling opzoeken.
Wat hebben we nog meer geleerd die dag:
- Mijn stalen winterset bestaat uit twee type velgen. De velgen die ik op de achteras had gemonteerd passen niet op de voorkant. Dan zit de band tegen de veerpoot aan. Probeer dus altijd of het wiel rond draaid voor je hem van de brug af haalt

Binnenkort wordt de auto nog even goed uitgelijnd.
Al met al was het een iet wat lange, maar zeker een leuke dag. Nogmaals bedankt voor je gastvrijheid en hulp Adriaan!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam