Oud nieuws
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2020 10:52 #1109769
door V700 register
Oud nieuws is gemaakt door V700 register
www.autoblog.nl/nieuws/definitief-elke-v...-180-begrensd-154278
Gaap... dit had onze 940 met B200F motor in 1994 al.
Gaap... dit had onze 940 met B200F motor in 1994 al.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2020 18:27 #1460575
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Altijd lekker om straks met
Altijd lekker om straks met mijn 940 een T8 in te halen in Duitsland

- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2020 19:20 #1460578
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Als
die dan niet van voor die datum is dat Volvo dit gaat invoeren.
Even gekeken op de officiële volvo website hoe dat zit met die XC90 motoren.
Want T8 is toch XC90 ? zo'n ding wat je het zicht ontneemt ? zo'n levensgevaarlijke suf/suv ( voor anderen dan) ?
Staat niet eens wat voor motor erin zit.
Ja, wel benzine 250 pk en dat is het dan. Lekker vaag dan.
Even gekeken op de officiële volvo website hoe dat zit met die XC90 motoren.
Want T8 is toch XC90 ? zo'n ding wat je het zicht ontneemt ? zo'n levensgevaarlijke suf/suv ( voor anderen dan) ?
Staat niet eens wat voor motor erin zit.
Ja, wel benzine 250 pk en dat is het dan. Lekker vaag dan.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2020 22:30 #1460583
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Klopt, dat is zo’n rijdend
Klopt, dat is zo’n rijdend flatgebouw.
Voor wat getalletjes: www.autoweek.nl/autotests/artikel/volvo-xc90-t8-r-design-2016/
Voor wat getalletjes: www.autoweek.nl/autotests/artikel/volvo-xc90-t8-r-design-2016/
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2020 14:57 #1460630
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Snelheidslimiet
Tjah, wat gaat zo'n maatregel dan exact helpen zit ik dan te denken. Uiteraard is het een beetje een betutteling van de koper en bestuurder, maar ze geven ook aan te kijken naar automatische snelheidsbeperking op risicoplekken als scholen en ziekenhuizen. Oftewel de maatregel ligt ook in het lijntje van autonoom autorijden.
Het effect meetbaar maken is natuurlijk lastig, maar onderstaand toch een hele kleine poging.
Wanneer we een kijkje nemen op de website van de SWOV, dan krijg je een hele complete toelichting van de verkeersdoden in Nederland, www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland .
Nu zeggen de cijfers niet direct iets over de snelheid die werd gereden bij het overlijden van één van de verkeersdoden, maar wel dat het veel gebeurd bij de 50 en 80 km/h zones. En dat er veel jonge mensen overlijden bij een ongeval met de auto en ouderen met de scootmobiel, fiets of lopend.
Als ik dan het totaal aantal inwoners van Nederland deel door het aantal verkeersdoden afgelopen jaar, is er 1 verkeersdode op ca. 26.500 inwoners.
Een begrenzing op snelheid is niet iets nieuws, dit is in Japan al decennia zo. Auto's voor de nationale markt daar zijn ook gelimiteerd tot 180km/h. Nu is de bevolkingssamenstelling natuurlijk wel anders in Japan (bijv. ca. 28% is ouder dan 65 jaar, terwijl dat in NL ca. 18% is), maar wanneer we daar het vergelijk trekken tussen inwoners en verkeersdoden dan is er 1 verkeersdode op ca. 39.500 inwoners.
Uiteraard is bovenstaande wel een beetje logica van de koude grond. Maarjah wie komt er binnen ons verkeer nou boven de 180km/h uit?
Het effect meetbaar maken is natuurlijk lastig, maar onderstaand toch een hele kleine poging.
Wanneer we een kijkje nemen op de website van de SWOV, dan krijg je een hele complete toelichting van de verkeersdoden in Nederland, www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland .
Nu zeggen de cijfers niet direct iets over de snelheid die werd gereden bij het overlijden van één van de verkeersdoden, maar wel dat het veel gebeurd bij de 50 en 80 km/h zones. En dat er veel jonge mensen overlijden bij een ongeval met de auto en ouderen met de scootmobiel, fiets of lopend.
Als ik dan het totaal aantal inwoners van Nederland deel door het aantal verkeersdoden afgelopen jaar, is er 1 verkeersdode op ca. 26.500 inwoners.
Een begrenzing op snelheid is niet iets nieuws, dit is in Japan al decennia zo. Auto's voor de nationale markt daar zijn ook gelimiteerd tot 180km/h. Nu is de bevolkingssamenstelling natuurlijk wel anders in Japan (bijv. ca. 28% is ouder dan 65 jaar, terwijl dat in NL ca. 18% is), maar wanneer we daar het vergelijk trekken tussen inwoners en verkeersdoden dan is er 1 verkeersdode op ca. 39.500 inwoners.
Uiteraard is bovenstaande wel een beetje logica van de koude grond. Maarjah wie komt er binnen ons verkeer nou boven de 180km/h uit?
- Marcel Blauw
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2020 04:27 #1460648
door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Koude grond.
" En dat er veel jonge mensen overlijden bij een ongeval met de auto en ouderen met de scootmobiel, fiets of lopend"
Als meer ouderen de auto laten staan/opgeven blijven er verhoudingsgewijs meer jongeren over in de auto's en dus vallen er in die leeftijdcategorieën meer slachtoffers te betreuren.
Dat was de koude grond logica.
Nu ik er over nadenk, eigenlijk wel knap dat ik 46 jaar autorijden heb weten te overleven.
En on topic, zo heel af en toe kom ik wel eens op de Afsluitdijk en dan probeer ik, op een eenzaam leeg stuk, met de 740 turbo de 200 aan te tikken of te passeren.
Uiteraard lukt dat prima, maar zouden ze hem met terugwerkende kracht op 180 begrenzen, het zou mij niet veel deren.
Al voelt het wel een beetje aan alsof er iets geamputeerd is.
Als meer ouderen de auto laten staan/opgeven blijven er verhoudingsgewijs meer jongeren over in de auto's en dus vallen er in die leeftijdcategorieën meer slachtoffers te betreuren.
Dat was de koude grond logica.
Nu ik er over nadenk, eigenlijk wel knap dat ik 46 jaar autorijden heb weten te overleven.
En on topic, zo heel af en toe kom ik wel eens op de Afsluitdijk en dan probeer ik, op een eenzaam leeg stuk, met de 740 turbo de 200 aan te tikken of te passeren.
Uiteraard lukt dat prima, maar zouden ze hem met terugwerkende kracht op 180 begrenzen, het zou mij niet veel deren.
Al voelt het wel een beetje aan alsof er iets geamputeerd is.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2020 18:57 #1460661
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nee,
de cijfers laten zien hoeveel ouderen er om komen.
En hoeveel jongeren. Als er minder ouderen rijden in de auto dan zorgt dat wel voor meer jongeren verhoudingsgewijs in auto's maar niet dat er daardoor meer slachtoffers in die categorie vallen. Tenzij die ouderen die niet meer rijden dáárvoor voor meer ongelukken zorgden waarbij dan net ook jongeren betrokken waren.
Het aantal jongeren op de weg is absoluut gezien niet toegenomen.
Statistiek van de koude grond...
En hoeveel jongeren. Als er minder ouderen rijden in de auto dan zorgt dat wel voor meer jongeren verhoudingsgewijs in auto's maar niet dat er daardoor meer slachtoffers in die categorie vallen. Tenzij die ouderen die niet meer rijden dáárvoor voor meer ongelukken zorgden waarbij dan net ook jongeren betrokken waren.
Het aantal jongeren op de weg is absoluut gezien niet toegenomen.
Statistiek van de koude grond...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-05-2020 19:32 #1460662
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En daarbij: het gaat over
En daarbij: het gaat over verkeersdoden, niet per definitie over dode bestuurders
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-05-2020 00:18 #1460671
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic ook dat nog eens
Alles staat of valt met interpretatie....
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2020 19:54 #1460696
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Samenvatting
Zie de bovenstaande samenvatting van de SWOV in de desbetreffende link, allicht dat dat de ruimte voor interpretatie wat beperkt.
Ach, wellicht heeft iedereen over 10-20 jaar zijn eigen digitale butler in de auto en/of mogen we verplicht thuiswerken...
Ik zat meer even te vergelijken wat de maatregel voor effect zou kunnen hebben op overig verkeer, daar kan ik namelijk bij Volvo niet direct iets over vinden. Puur dat ze het hanteren t.b.v. de werkzaamheid van hun veiligheidssystemen. Bij 180 km/h red je geen voetganger, maar wellicht wel de bestuurder die bij 200km/h op de Afsluitdijk een klapband krijgt door een steigerkoppeling die van een aanhanger is gevallen.
No judgement, dat zou iets met pot en ketel zijn, maar het voelt inderdaad als iets wat je ontnomen wordt. Echter, wanneer je dan met een Polestar wel harder mag op de Nürburgring of Assen...tjah wat is er dan nog erg aan?
Ach, wellicht heeft iedereen over 10-20 jaar zijn eigen digitale butler in de auto en/of mogen we verplicht thuiswerken...
Ik zat meer even te vergelijken wat de maatregel voor effect zou kunnen hebben op overig verkeer, daar kan ik namelijk bij Volvo niet direct iets over vinden. Puur dat ze het hanteren t.b.v. de werkzaamheid van hun veiligheidssystemen. Bij 180 km/h red je geen voetganger, maar wellicht wel de bestuurder die bij 200km/h op de Afsluitdijk een klapband krijgt door een steigerkoppeling die van een aanhanger is gevallen.
No judgement, dat zou iets met pot en ketel zijn, maar het voelt inderdaad als iets wat je ontnomen wordt. Echter, wanneer je dan met een Polestar wel harder mag op de Nürburgring of Assen...tjah wat is er dan nog erg aan?
Moderators: Jerry Stam