Kent iemand deze 740?
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-04-2020 09:08 #1109680
door Pascal Kogelman
Kent iemand deze 740? is gemaakt door Pascal Kogelman
Op onze zoektocht naar een betrouwbare achterwielaangedreven Volvo voor de zoon kwamen we deze 740 tegen:
link.marktplaats.nl/m1537180099
Hij is gekentekend op 22-10-'86, dus modeljaar '87: kan ik er van uitgaan dat dit exemplaar dan de betere roestpreventie gehad heeft? (t.o.v. de modeljaren '85 en '86).
Een auto uit de overgangsregeling+old timer verzekering is natuurlijk interessant voor een student qua vaste lasten.
Op een vd foto's staat op de achterruit een sticker van onze vereniging: kent iemand deze 740?
Hij is in 2011 naar Nederland gekomen vanuit Zweden, heeft al wat eigenaren gehad en de huidige eigenaar heeft hem sinds oktober 2019.
Daarnaast heeft deze auto de B230K (Pierburg carburateur). Volgens de verkoper is de carburateur vorig jaar gereviseerd en rijdt de auto goed. De lak zou niet echt mooi meer zijn en zou kleurverschil bevatten bij de neus.
Wat zou het verbruik mogen zijn op benzine bij een B230K, zijn het betrouwbare blokken (ook bij temperaturen onder nul) en waar kan ik nog op letten bij deze motor i.c.m. een automaat ? (ik heb al gelezen dat de onderdelen schaars/duur zijn en over de kabelboom in het motorcompartiment die verpulvert kan zijn na 30+ jaren)
groet,
Pascal
link.marktplaats.nl/m1537180099
Hij is gekentekend op 22-10-'86, dus modeljaar '87: kan ik er van uitgaan dat dit exemplaar dan de betere roestpreventie gehad heeft? (t.o.v. de modeljaren '85 en '86).
Een auto uit de overgangsregeling+old timer verzekering is natuurlijk interessant voor een student qua vaste lasten.
Op een vd foto's staat op de achterruit een sticker van onze vereniging: kent iemand deze 740?
Hij is in 2011 naar Nederland gekomen vanuit Zweden, heeft al wat eigenaren gehad en de huidige eigenaar heeft hem sinds oktober 2019.
Daarnaast heeft deze auto de B230K (Pierburg carburateur). Volgens de verkoper is de carburateur vorig jaar gereviseerd en rijdt de auto goed. De lak zou niet echt mooi meer zijn en zou kleurverschil bevatten bij de neus.
Wat zou het verbruik mogen zijn op benzine bij een B230K, zijn het betrouwbare blokken (ook bij temperaturen onder nul) en waar kan ik nog op letten bij deze motor i.c.m. een automaat ? (ik heb al gelezen dat de onderdelen schaars/duur zijn en over de kabelboom in het motorcompartiment die verpulvert kan zijn na 30+ jaren)
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2020 15:52 #1460152
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt handig maar...
Hallo, de oldtimer regeling leek mij ook erg aantrekkelijk in eerste instantie. Maar dat betekend dat er in de koudste en natste maanden niet gereden mag worden. Terwijl juist in die tijd je het liefst lekker met de kachel (en stoelverwarming) in de Volvo zit. Voor mij was de beste optie om kosten te besparen er met mijn Honda viertakt brommer op uit te gaan. Die loopt gemakkelijk 1 op 70. Voor een daily zou ik persoonlijk gaan voor een injectie motor. Verder wel een leuke 740 die overduidelijk van een echte liefhebber is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2020 15:56 #1460153
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vergeten
Kleine toevoeging: ik vraag mij af hoelang de oldtimer regeling nog in de huidige vorm blijft bestaan.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-04-2020 17:54 #1460160
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Zundapp
Mijn zoon heeft ook een mooie Zundapp CS50 uit 1977 om mee op pad te gaan, maar dat is zijn kindje en die mag van hem niet door de regen/pekel. Je kunt de voor deze 740 de overgangsregeling ook opheffen om 12 maanden p jaar te kunnen rijden, dan wordt alleen de wegen belasting 57,- p maand ipv een tientje. Dat van gaan voor die injectiemotor, heb ik ook wel een beetje. Geen gedoe met choken en afstelling. Aan de andere kant als een carburateur eenmaal goed afgesteld is kan die ook lang mee gaan. Ik weet alleen niet hoe de B230E met Pierburg 2B5/2B7 bekend staat daarin?
groet,
Pascal
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2020 18:40 #1460161
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaaf!
Gaaf zo'n Zundapp! Ik heb twee Kreidlers gehad uit diezelfde periode. Pekel en regen vermeid ik ook. Ah die regeling was mij niet bekend klinkt goed! Ik hoop dat andere je meer kunnen vertellen over het blok. In the wall of fame zie ik geen b230e blok met een super hoge km stand maar dat zegt ook niet alles.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2020 01:15 #1460164
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic jullie
hebben het niet over de oldtimer regeling maar over de (oldtimer) overgangsregeling.
Die stopt vanzelf als alle auto's ouder dan 01-01-1988 of op de sloop zijn beland of de 40 jaar gehaald hebben. Dan is de overgangsregeling over zeg maar.
Maar inderdaad, je mag er gebruik van maken, Hoeft niet.
Dus hele jaar rijden kan ook, maar dan wel hele jaar betalen.
Sterker nog, dat is het standaarduitgangspunt en om gebruik te maken van de overgangsregeling moest dat ooit aangegeven worden.
Zit de auto eenmaal in de overgangsregeling dan blijft ie dat bij verkoop totdat een nieuwe eigenaar meldt dat de auto terug moet naar het volle tarief.
86 en 87 zijn de modeljaren met slechte kabelisolatie.
Is door de hele auto heen gebruikt maar geeft eigenlijk alleen in de motorruimte ( hitte, olie, benzine) problemen.
Bij Elbert Bos koop je een nieuwe voor onder de 100 euro. Installeren is niet heel moeilijk. Elbert levert duidelijke documentatie erbij en het geleverde spul is van zeer goede professionele kwaliteit.
Hoeft je dus niet te weerhouden lijkt me.
En waar heb je gelezen dat de onderdelen duur/schaars zijn voor een 740 ?
Dat herken ik totaal niet. Het meest is prima te verkrijgen en echt niet heel duur.
Die stopt vanzelf als alle auto's ouder dan 01-01-1988 of op de sloop zijn beland of de 40 jaar gehaald hebben. Dan is de overgangsregeling over zeg maar.
Maar inderdaad, je mag er gebruik van maken, Hoeft niet.
Dus hele jaar rijden kan ook, maar dan wel hele jaar betalen.
Sterker nog, dat is het standaarduitgangspunt en om gebruik te maken van de overgangsregeling moest dat ooit aangegeven worden.
Zit de auto eenmaal in de overgangsregeling dan blijft ie dat bij verkoop totdat een nieuwe eigenaar meldt dat de auto terug moet naar het volle tarief.
86 en 87 zijn de modeljaren met slechte kabelisolatie.
Is door de hele auto heen gebruikt maar geeft eigenlijk alleen in de motorruimte ( hitte, olie, benzine) problemen.
Bij Elbert Bos koop je een nieuwe voor onder de 100 euro. Installeren is niet heel moeilijk. Elbert levert duidelijke documentatie erbij en het geleverde spul is van zeer goede professionele kwaliteit.
Hoeft je dus niet te weerhouden lijkt me.
En waar heb je gelezen dat de onderdelen duur/schaars zijn voor een 740 ?
Dat herken ik totaal niet. Het meest is prima te verkrijgen en echt niet heel duur.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-04-2020 07:36 #1460169
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Pierburg
Bedankt voor je input. Dat van die verpulverende kabelboom wist ik al. Mbt dure onderdelen, daarmee bedoel ik niet de onderdelen voor de740 in het algemeen, maar meer de onderdelen vd Pierburg carb., deze zouden duurder (zeldzamer?) zijn dan voor andere carburateurs? Ik ben ook benieuwd naar de reputatie van deze carburateur.
Is modeljaar ‘87 nou het eerste jaar met de verbeterde roestbescherming/ verzinking?
Groet,
Pascal
Is modeljaar ‘87 nou het eerste jaar met de verbeterde roestbescherming/ verzinking?
Groet,
Pascal
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2020 12:20 #1460181
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ok
Het kan helpen beter te omschrijven wat je bedoelt om geen antwoorden te krijgen die je eigenlijk al weet of om de juiste antwoorden te krijgen op wat je nog niet weet.

Pierburg heb ik de ballen verstand van. Anderen vast wel.

Pierburg heb ik de ballen verstand van. Anderen vast wel.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2020 16:44 #1460187
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet om het een of het ander
Maar op een gegeven moment ook durven om de knoop door te hakken. Je kan helaas niet alles op voorhand al weten. En dat moet je ook eigenlijk niet willen, als ik had geweten wat er aan mijn 940 mankeerde toen ik hem kocht had ik het misschien wel niet gedaan. Maar achteraf na wat uurtjes en paar uitgaves toch geen moment spijt gehad.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-04-2020 17:15 #1460188
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Tja,
Daar heb je wel gelijk in AAD940, maar het gaat in dit geval niet om mijn eigen geld maar om de zuurverdiende centen van een ander (in dit geval mijn zoon) die zijn eerste autootje wil kopen. Dan wil je wel beslagen ten ijs komen om een miskoop en teleurstelling te voorkomen. Mede daardoor heb ik eigenlijk in al die jaren nog nooit een kast in de zak gekocht. En van Pierburg heb ik ook de ballen verstand, dus vandaar mijn oproep om kennis van zaken.
Maar hoe langer ik er over denk, hoe meer ik toch naar een redblock injectiemotor neig. Dan maar iets meer wegenbelasting betalen, zo lang het maar onder de 1350 kg blijft.
groet,
Pascal
Maar hoe langer ik er over denk, hoe meer ik toch naar een redblock injectiemotor neig. Dan maar iets meer wegenbelasting betalen, zo lang het maar onder de 1350 kg blijft.
groet,
Pascal
Moderators: Jerry Stam