Uit de oude doos: Factor 700 uit 2000 en 2001

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
11-03-2019 16:24 #1108708 door Pascal Kogelman
Uit de oude doos: Factor 700 uit 2000 en 2001 is gemaakt door Pascal Kogelman
Via mijn buurman kreeg ik een zestal Factor 700 bladen die al 15 jaar in zijn locker op zijn werk lagen. Ooit had hij deze ter inzage gekregen van een college die waarschijnlijk lid was van onze Vereniging, maar deze collega werkte er al jaren niet meer. Mijn buurman heeft de bladen echter al die jaren netjes bewaard voor het geval zij ze weer kwam ophalen, maar na 15 jaar bewaren werd het tijd er een bestemming voor te vinden.
"Pascal, kan ik jou als Volvo liefhebber hiermee een plezier doen?", tja, dat kon hij wel. Niet wetende dat ik inmiddels lid ben van dezelfde Vereniging als waar deze bladen 19 jaar geleden door/voor gedrukt waren. Sommigen van jullie zullen zich deze periode nog wel kunnen herinneren, maar voor mij is dit ver voor mijn tijd dus leuk om zo eens een kijkje in de oude door te nemen.

Het gaat om Factoor 700 van februari 2000, mei 200, november 2000, mei 2001, februari 2001 en augustus 2001.
Qua inhoud heeft het veel raakvlakken met de huidige Factor 700. Er staan leuke verhalen en weetjes in: Woord vd voorzitter (Robert van Muijen). Ik las dat de vereniging eind 1996 opgericht is door een tiental enthousiaste oprichters. Het aantal leden in januari 2000: 100 ! Verder een themanummer over het rijden op gas en een kostenvergelijking daarvan met benzine. De opkomst van internet, de eerste aanzet voor de website (bij internetprovider Netscape) met de eerste webmaster: Lieme Huib Osinga die aangeeft niet alle wijsheid mbt internet in pacht te hebben, maar "gewoon doen" als leus hanteert. Verder veel lezerservaringen die hun Volvo gevoel verwoorden, sleuteldagen verslagen incl. een (foto van) een piepjonge Carlo Schmidt, die toen ook al zijn bedrijf beschikbaar stelde om te sleutelen. Huidige leden als Wytse en LexAutotesten van Volvo 740 in vergelijking met bijv. de Mercedes W124 uit bijv., Gesteggel in de jaarvergadering of de 900 serie (incl. S90 en V90) wel of niet onderdeel mogen gaan uitmaken van de vereniging die tot dan toe alleen de 700 serie als lijdend voorwerp had, technische artikelen over oa koppelkromme, bougies etc. verder werd alles toen nog in zwart-wit gedrukt en waren alle prijzen nog in guldens cq Belgische franken.

Leuk om zo eens terug te gaan in de tijd en te ervaren dat de opzet en inhoud niet veel veranderd is door de jaren heen.
Ik zal de exemplaren op 23 maart meenemen naar de sleuteldag bij Bosscha in Langezwaag. Indien Chris daar ook zal zijn, kan ik ze aan hem geven wellicht kan hij ze gebruiken als kopij voor een "moderne" Factor 700 of om in het archief te bewaren?

groet,
Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2019 17:48 #1453417 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Leuk! Destijds heb ik deze
Leuk! Destijds heb ik deze Factor 700’s in elkaar geknutseld. Deze versies zijn inmiddels zeer zeldzaam. Toen was de oplage erg beperkt.
De digitale versie (Pdf) is op deze site terug te vinden voor de liefhebbers en nostalgische leden :-).

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2019 19:39 #1453419 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Inderdaad
Dit roept herinneringen op.

Wij kochten onze 945 juli 1998 en direct daarna begon ik te zoeken naar een Volvo merkvereniging.
De Volvo700Vereniging leek de juiste, maar helaas, na het eerste contact kreeg ik te horen dat de 900 modellen niet tot de doelgroep behoorde.
Na enig aandringen kreeg ik de toezegging dat een eventuele toetreding van 900 model eigenaren in het bestuur besproken zou worden.
Ik ben net even gaan kijken en de eerste Factor die ik als lid heb ontvangen is van februari 1999, tezamen met een ledenlijst waar ik zelf nog niet op sta omdat ik toen nog maar net lid was en waar verder overigens nog maar een handvol van de nu nog bekende namen op voorkomen.
De eerste verenigings-bijeenkomst die ik mij herinner was in Empel, of het een nieuwjaarsreceptie of ALV was weet ik niet meer.

Groeten,

Ton Visser
Wormer
Lidnummer 116
945 B230FK MJ 1996

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2019 19:53 #1453420 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Als het in Empel was, was het
Als het in Empel was, was het de nieuwjaarsreceptie. Ik heb ‘em toen georganiseerd. Woonde daar destijds vlakbij.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2019 21:42 #1453422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nostalgie
Het was een mooie tijd..
Johan (ex lid 120)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2019 10:27 #1453430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LEDENLIJST
Hier ligt alles nog inc. de ledenlijst van toen ;-)
Goeten lid nummer 19

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2019 13:24 #1453431 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Waarde Volvisti,
Waarde Volvisti,

Om de clubhistorie compleet te krijgen en te houden, zal ik de ontbrekende Factor 700's scannen zodat ze tot op de site gezet kunnen worden.

@Johan: leuk om weer wat van je te lezen!! Gezellig :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2019 16:24 #1453432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toen ook al bij de club....
Ik moet ook nog een flink aantal van de oude uitgaven van de Factor 700 ergens op de plank hebben liggen.
Groet, Hans
lidnr. 54

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2019 17:04 #1453433 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Waarde Volvisti,
Waarde Volvisti,

Vanmiddag aan het scannen geweest. De eerste 6 Factor 700's bestaan alleen nog op papier. Dus die bestaan nu ook digitaal. De scans zijn niet bepaald geweldig. helaas hebben al deze Factor 700's gaatjes. Als er mensen zijn die de eerste Factor 700's onbeschadigd hebben, dan scan ik ze opnieuw zonder de gaatjes. Dan zal ik ook de nietjes eruit halen, voor een zo goed mogelijke scan. Dat heb ik voor mijn scans niet gedaan.

De Factor 700's van december 1999 t/m december 2005 staan bij mij op de computer als Word bestand. Daarvan heb ik nieuwe PDF's gemaakt. Sommige PDF's op de site waren wat raar.

Ik zal alle PDF's naar de redacteur sturen. Dan kunnen ze in de loop van de tijd op de site worden geplaatst.

De Factor 700's van 2006 en nieuwer zijn destijds door Maarten gemaakt. Hij gebruikte daarvoor professionele software. De PDF's van deze Factor 700's zijn daarom helemaal zoals ze moeten zijn.

Daarmee is onze historie weer wat completer.

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2019 20:38 #1453437 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Dank
Lex, bedankt voor het toesturen van de oude Factoren :)
Ik ga ze binnenkort uploaden en vervangen voor de goede, altijd leuk om die oude bladen door te lezen!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC