Gelijke snelheid, wisselend toerental, handbak
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2015 23:17 #1104420
door Mathy van Nisselroy
Gelijke snelheid, wisselend toerental, handbak is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Vandaag zag ik onderweg naar de VKB, dat de toerenteller kuren begint te krijgen. Terwijl de cruise controle ervoor zorgde dat de auto braaf 120 km/h op de teller aangeeft, varieerde het toerental volgens de toerenteller tussen de 3100 en de 4000 toeren. M'n auto is een 945 met B234F (zestienklepper, zonder turbo) en M46 (handbak). De "sprong" naar 4000 toeren was echt een sprong. Hij schoot heel even naar de 4000 toeren en viel toen terug naar een waarde tussen 3100 en 3500 toeren, waar ie eigenlijk de meeste tijd (dat ie iets verkeerds aangaf) tussen bewoog. Aan de motor was niet hoorbaar dat het echte toerental aan verandering onderhevig was.
Wordt dit een klassiek gevalletje "Frans Erich" of ligt de oorzaak waarschijnlijk ergens anders?
groetjes
Mathy
PS ik neem aan dat ik de toerenteller straffeloos uit de tellerunit kan verwijderen?
Vandaag zag ik onderweg naar de VKB, dat de toerenteller kuren begint te krijgen. Terwijl de cruise controle ervoor zorgde dat de auto braaf 120 km/h op de teller aangeeft, varieerde het toerental volgens de toerenteller tussen de 3100 en de 4000 toeren. M'n auto is een 945 met B234F (zestienklepper, zonder turbo) en M46 (handbak). De "sprong" naar 4000 toeren was echt een sprong. Hij schoot heel even naar de 4000 toeren en viel toen terug naar een waarde tussen 3100 en 3500 toeren, waar ie eigenlijk de meeste tijd (dat ie iets verkeerds aangaf) tussen bewoog. Aan de motor was niet hoorbaar dat het echte toerental aan verandering onderhevig was.
Wordt dit een klassiek gevalletje "Frans Erich" of ligt de oorzaak waarschijnlijk ergens anders?
groetjes
Mathy
PS ik neem aan dat ik de toerenteller straffeloos uit de tellerunit kan verwijderen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2015 23:20 #1422046
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vonkversterker aan het einde.
Vonkversterker aan het einde.
Even vervangen. Zit aan bestuurders kant bij je koplamp.
Even vervangen. Zit aan bestuurders kant bij je koplamp.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2015 23:27 #1422048
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Quanta costa?
Hallo Arjan
Wat kost zoiets nieuw? Wat kost zoiets tweedehands? En kan ik die uit iedere Volvo 700 nemen of zijn er verschillende?
groetjes
Mathy
Wat kost zoiets nieuw? Wat kost zoiets tweedehands? En kan ik die uit iedere Volvo 700 nemen of zijn er verschillende?
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2015 14:03 #1422057
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa massa massa.
Massa massa massa.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2015 15:56 #1422060
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerenteller
De toerenteller heeft drie aansluitingen: 12 V voeding, massa en een aansluiting naar de bobine. De bobine ligt aan één zijde aan 12V voeding en een de andere zijde aan de "vonkversterker". De vonkversterker vervangt daarbij de ouderwetse onderbreker (contactpuntjes). De toerenteller is hier ook op aangesloten en krijgt dus op die manier de aansturing van de bobine mee. Misschien is de toerenteller gevoeliger voor verstoringen vanuit de vonkversterker (wat een slechte omschrijving...) dan de bobine/ontsteking, maar dat betwijfel ik. Omdat je geen verandering in de motorloop voelt, denk ik eerder aan de toerenteller zelf of een wakkelcontact in de signaaldraad van de bobine naar de toerenteller.
Ik heb al járen dat de naald van de toerenteller af en toe verspringt en ineens 300 toeren minder aanwijst. De motor draait er niet minder om en een andere vonkversterker heeft daar ook geen verandering in gebracht. Ik heb het vermoeden dat vocht er wel iets mee te maken heeft, al weet ik dat niet zeker. Tijdens de eerste rit na vier weken vakantierust deed het zich ineens weer voor, maar nu is het al weer weken verdwenen.
Ik heb al járen dat de naald van de toerenteller af en toe verspringt en ineens 300 toeren minder aanwijst. De motor draait er niet minder om en een andere vonkversterker heeft daar ook geen verandering in gebracht. Ik heb het vermoeden dat vocht er wel iets mee te maken heeft, al weet ik dat niet zeker. Tijdens de eerste rit na vier weken vakantierust deed het zich ineens weer voor, maar nu is het al weer weken verdwenen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2015 13:41 #1422093
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even uitwisselen.
Even uitwisselen.
Leen er even een uit een andere 940.
Meerdere mensen hebben dit probleem op deze manier opgelost.
Toerenteller is een frequentie meter, als de pulsen iets verstoord zijn, dan gebeurd dat.
Let wel bij wisselen opnieuw koelpasta aanbrengen.
Kan van de week wel even kijken of ik er nog een heb liggen, wil ik wel opsturen en als het dan werkt betaal je hem en anders stuur je hem weer terug.
Leen er even een uit een andere 940.
Meerdere mensen hebben dit probleem op deze manier opgelost.
Toerenteller is een frequentie meter, als de pulsen iets verstoord zijn, dan gebeurd dat.
Let wel bij wisselen opnieuw koelpasta aanbrengen.
Kan van de week wel even kijken of ik er nog een heb liggen, wil ik wel opsturen en als het dan werkt betaal je hem en anders stuur je hem weer terug.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2015 13:43 #1422094
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier kost ie 60 euro meen ik
Hier kost ie 60 euro meen ik
www.wagner-autoteile.de
In Nederland vaak richting de 90 a 100 euro.
Maar zoals gezegd, wissel even uit met een andere, zonde als het toch iets anders is.
www.wagner-autoteile.de
In Nederland vaak richting de 90 a 100 euro.
Maar zoals gezegd, wissel even uit met een andere, zonde als het toch iets anders is.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2015 15:49 #1422112
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Gevalletje Frans Erich
Beste Mathy - toen mijn toerenteller begon te springen (500 naar boven af en toe) dacht ik meteen aan Frans. Toen de 500 er standaard bovenop zat heb ik hem opgestuurd naar Frans. Die heeft hem keurig netjes weer afgesteld en sindsdien heb ik geen last meer.
Cor-Jan
Cor-Jan
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-10-2015 15:59 #1422113
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ontstekingsmodule besteld
Hallo Volvisti
Bij Estate Services krijg je momenteel 15% korting op niet-originele ontstekingsdelen. En wie op hun nieuwsbrief geabonneerd is, krijgt 12% korting op niet-originele delen. Normaalgesproken ben ik niet zo van "niet-origineel" vanwege negatieve ervaringen bij andere onderdelen. Maar omdat ik toch naar wasted spark wil, heb ik voor nu even voor "niet-origineel" gekozen. Mooie bijkomstigheid is dat ik van beide kortingsacties gebruik kon maken. (€ 37,50 x 0,85 x 0,875)
Mocht dat niet de oplossing zijn, dan kan ik daarna altijd nog de toerenteller naar Frans sturen.
groetjes
Mathy
Bij Estate Services krijg je momenteel 15% korting op niet-originele ontstekingsdelen. En wie op hun nieuwsbrief geabonneerd is, krijgt 12% korting op niet-originele delen. Normaalgesproken ben ik niet zo van "niet-origineel" vanwege negatieve ervaringen bij andere onderdelen. Maar omdat ik toch naar wasted spark wil, heb ik voor nu even voor "niet-origineel" gekozen. Mooie bijkomstigheid is dat ik van beide kortingsacties gebruik kon maken. (€ 37,50 x 0,85 x 0,875)
Mocht dat niet de oplossing zijn, dan kan ik daarna altijd nog de toerenteller naar Frans sturen.
groetjes
Mathy
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2015 22:46 #1422157
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Waar aan de linkerkant?
Hallo Volvisti
Waar zit die vonkversterker eigenlijk ergens? Bij mij zit de luchtfilter achter de linker koplamp en onder die laatste zit het ruitensproeiervloeistofreservoir.
groetjes
Mathy (die zich afvraagt, waarom de vonkversterker links ingebouwd is, terwijl de bobine rechts zit)
Waar zit die vonkversterker eigenlijk ergens? Bij mij zit de luchtfilter achter de linker koplamp en onder die laatste zit het ruitensproeiervloeistofreservoir.
groetjes
Mathy (die zich afvraagt, waarom de vonkversterker links ingebouwd is, terwijl de bobine rechts zit)
Moderators: Jerry Stam