Euro 98 / Super+
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 08:39 #1103937
door V700 register
Euro 98 / Super+ is gemaakt door V700 register
Hallo Volvo liefhebbers,
Ik rij nu in Olvo vanaf November 2014. Olvo is een basis 740 Estate met een B200F motor. Ik heb in Olvo ook net als z´n voor ganger Euro 98 of zo wij hier in Duitsland Super + getankt. Hier 4 cent duurder als Euro 95.
De motor rijd rustiger (ronder) is pittiger en zuiniger in verbruik. Ik denk dat de kleppen (ventielen) ook beter smeren.
Hebben jullie ook deze ervaring. Met de B230F het zelfde.
Schöne Grüsse aus Oldenburg,
Roelof.
Ik rij nu in Olvo vanaf November 2014. Olvo is een basis 740 Estate met een B200F motor. Ik heb in Olvo ook net als z´n voor ganger Euro 98 of zo wij hier in Duitsland Super + getankt. Hier 4 cent duurder als Euro 95.
De motor rijd rustiger (ronder) is pittiger en zuiniger in verbruik. Ik denk dat de kleppen (ventielen) ook beter smeren.
Hebben jullie ook deze ervaring. Met de B230F het zelfde.
Roelof.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 08:53 #1419034
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk kenteken!
Dag Roelof,
Leuk kenteken, overigens.
Een van onze leden woont in Flensburg en heeft zijn auto's altijd voorzien van mooie nummers, zoals FL-Y 960 etc.
Over het verschil in euro en superbenzine is al vaker op dit forum geschreven.
Ik denk zelf dat de klopvastheid van de benzine minder vraagt om ingrijpen door de brandstofcomputer, waardoor de ontsteking op een mechanisch beter moment plaats kan vinden. En mede daardoor zuiniger is.
Ook heb ik begrepen dat euro eigenlijk "geen benzine meer is", maar een blend met allerlei toevoegingen.
Ook heb ik begrepen dat euro minder lang goed blijft dan "echte benzine" als de auto lange tijd (zeg een jaar) stil staat ("sludge...").
Daarom tank ik In al mijn auto's NOOIT euro maar echte benzine.
Groet, Lieme Huib
Leuk kenteken, overigens.
Een van onze leden woont in Flensburg en heeft zijn auto's altijd voorzien van mooie nummers, zoals FL-Y 960 etc.
Over het verschil in euro en superbenzine is al vaker op dit forum geschreven.
Ik denk zelf dat de klopvastheid van de benzine minder vraagt om ingrijpen door de brandstofcomputer, waardoor de ontsteking op een mechanisch beter moment plaats kan vinden. En mede daardoor zuiniger is.
Ook heb ik begrepen dat euro eigenlijk "geen benzine meer is", maar een blend met allerlei toevoegingen.
Ook heb ik begrepen dat euro minder lang goed blijft dan "echte benzine" als de auto lange tijd (zeg een jaar) stil staat ("sludge...").
Daarom tank ik In al mijn auto's NOOIT euro maar echte benzine.
Groet, Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 09:42 #1419036
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat is "echte benzine" dan?? Volgens mij zijn het allemaal blends, die op bepaalde stoffen misschien wat afwijken van de ander blends. Misschien wat meer van het een, of wat minder van het ander, of een kleine toevoeging van een bepaald stofje.
Of euro 98 de kleppen beter smeert dan euro 95 vraag ik me af, en ik vraag me al helemaal af hoe je dat zou merken.
Ik rijd gewoon altijd op euro 95, geen enkel probleem. De grasmaaier deed het vorige lente ook prima op de euro 95 die ik de lente ervoor erin had gedaan. Ik laat goedkope "witte" tankstations overigens wel links liggen, wellicht scheelt dat in het aandeel water/vervuiling.
Heb ook wel eens E5/E10 geprobeerd in Duitsland. Is wat goedkoper dan "pure" euro 95 maar verbruik ligt ook wat hoger. Volgens mij kost E5/E10 daardoor per km dan niet meer of minder en dus tank ik zover mogelijk euro 95 in Duitsland. Hoef ik in het bijhouden van mijn verbruik niet apart te noteren dat ik E5 of E10 heb getankt als verklaring van een lager verbruik
Of euro 98 de kleppen beter smeert dan euro 95 vraag ik me af, en ik vraag me al helemaal af hoe je dat zou merken.
Ik rijd gewoon altijd op euro 95, geen enkel probleem. De grasmaaier deed het vorige lente ook prima op de euro 95 die ik de lente ervoor erin had gedaan. Ik laat goedkope "witte" tankstations overigens wel links liggen, wellicht scheelt dat in het aandeel water/vervuiling.
Heb ook wel eens E5/E10 geprobeerd in Duitsland. Is wat goedkoper dan "pure" euro 95 maar verbruik ligt ook wat hoger. Volgens mij kost E5/E10 daardoor per km dan niet meer of minder en dus tank ik zover mogelijk euro 95 in Duitsland. Hoef ik in het bijhouden van mijn verbruik niet apart te noteren dat ik E5 of E10 heb getankt als verklaring van een lager verbruik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 09:44 #1419037
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij
Bij normaal rijden is de klopvastheid van euro 95 volgens mij ook voldoende om ingrijpen in de ontsteking om pingelen te voorkomen. Pas als je echt hard gaat rijden of je blok flink getuned heb is euro 98 een verstandiger keuze.
In het boekje staat dat je ook nog met euro 91 mag/kunt rijden. Zou ik niet doen, als je het al ergens kunt vinden (Denemarken, zuid Europa), maar voor normaal gebruik is 95 prima.
In het boekje staat dat je ook nog met euro 91 mag/kunt rijden. Zou ik niet doen, als je het al ergens kunt vinden (Denemarken, zuid Europa), maar voor normaal gebruik is 95 prima.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 11:45 #1419042
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euro 91
Ik heb een keer, geheel per ongeluk dat wel, met de B230FT+ euro 91 getankt in Duitsland en daarna 400 Km @ 160 km/h gemiddeld gereden met 6 man en een skikoffer.
he-le-maal niet gemerkt. Ik zag het pas met het vergelijken op het bonnetje bij de volgende tankbeurt.
Afgelopen DK SE reis heb ik E10 getankt. ik had een hoger verbruik verwacht, maar wat bleek: 1 op 12,25 over 200 km ! Een record voor mij.
he-le-maal niet gemerkt. Ik zag het pas met het vergelijken op het bonnetje bij de volgende tankbeurt.
Afgelopen DK SE reis heb ik E10 getankt. ik had een hoger verbruik verwacht, maar wat bleek: 1 op 12,25 over 200 km ! Een record voor mij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 12:27 #1419044
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Allen bedankt voor de ervaringen.
Hallo Volvo liefhebbers,
Allen bedankt voor de reactie op mijn schrijven. Ik heb het geluk dat ik rond de 1,47 euro betaal voor 1 liter euro 98. Op de autobahn met snelheden van 120/140 km rijd naar mijn menig de wagen beter.
Misschien komt het ook doordat ik nog nooit een 2 liter Volvo (B200F) heb gereden. De wagen kwa motor karakter gewoon anders is als onze oude B230F en nog dagelijks de B230FK op lpg.
Roelof.
Allen bedankt voor de reactie op mijn schrijven. Ik heb het geluk dat ik rond de 1,47 euro betaal voor 1 liter euro 98. Op de autobahn met snelheden van 120/140 km rijd naar mijn menig de wagen beter.
Misschien komt het ook doordat ik nog nooit een 2 liter Volvo (B200F) heb gereden. De wagen kwa motor karakter gewoon anders is als onze oude B230F en nog dagelijks de B230FK op lpg.
Roelof.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 13:38 #1419045
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic In Bolivia met de 240 (1991)
In Bolivia met de 240 (1991) op 80 oktaan gereden. Geen enkel probleem. Was wel op 4000 m hoogte. Zal wel iets schelen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 15:07 #1419048
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Regelen op de klopgrens
Het is toch zo dat de EZK unit continue probeert het ontstekingstijdstip te vervroegen en bij beginnende klop naar later verstelt. Die regellus zorgt er voor dat je met een breed scala aan RON waardes nog steeds kunt rijden. Je rijdt zo altijd op de klopgrens onafhankelijk welke benzine (RON waarde) je tankt. Hogere RON verbrandt langzamer en zal zo eerder ontstoken worden maar ook lekkerder draaien en zuiniger zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2015 20:26 #1419053
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat zegt Volvo
Een motor is gemaakt voor een bepaald octaangetal.
Zo is bv de B200E gemaakt voor 96RON en de B200ET voor 98RON,
idem de B230K , E en ET (stand 1986).
Dat betekend dat als je er wat anders in gooit de ontsteking aangepast dient te worden.
Met de komst van de klopsensor gaat dit automatisch.
Een 98RON-motor heeft een hogere compressie en met 98 dus een hoger rendement.
Gooi je er 95 in gaat het rendement naar beneden, de vraag is dan natuurlijk ook
hoe en waar je rijdt en hoe vaak de ontsteking bijgesteld moet wordt.
Anders gaat de boel pingelen en da's nie goe.
95 octaan motoren hebben amper baat bij 98, behalve als ze wat verkoold zijn in de
cilinders en de compressie is gestegen.
Iedereen kent oil-peak, daar zitten we in. De beste olie is op, dus ook de beste benzine
en chemisch wordt dat spul tegenwoordig opgepept. Vroeger ging benzine met gemak
25 jaar plus mee, tegenwoordig is de kracht er na een jaar al behoorlijk uit.
Nooit een slecht een idee om in ieder geval bij zware belasting ed (caravan/bergritten etc)
98 te tanken in de B motoren.
Zo is bv de B200E gemaakt voor 96RON en de B200ET voor 98RON,
idem de B230K , E en ET (stand 1986).
Dat betekend dat als je er wat anders in gooit de ontsteking aangepast dient te worden.
Met de komst van de klopsensor gaat dit automatisch.
Een 98RON-motor heeft een hogere compressie en met 98 dus een hoger rendement.
Gooi je er 95 in gaat het rendement naar beneden, de vraag is dan natuurlijk ook
hoe en waar je rijdt en hoe vaak de ontsteking bijgesteld moet wordt.
Anders gaat de boel pingelen en da's nie goe.
95 octaan motoren hebben amper baat bij 98, behalve als ze wat verkoold zijn in de
cilinders en de compressie is gestegen.
Iedereen kent oil-peak, daar zitten we in. De beste olie is op, dus ook de beste benzine
en chemisch wordt dat spul tegenwoordig opgepept. Vroeger ging benzine met gemak
25 jaar plus mee, tegenwoordig is de kracht er na een jaar al behoorlijk uit.
Nooit een slecht een idee om in ieder geval bij zware belasting ed (caravan/bergritten etc)
98 te tanken in de B motoren.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-06-2015 22:01 #1419184
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ik rijd met octaan 102 rond.
Ik rijd met octaan 102 rond. Dit Is normaal totaal zinloos bij onze auto. De EZK regelt wel wat bij maar echt niet om optimaler op 98 te rijden.
Echter met een aangepaste chip voor ecu en EZK voor lpg + ipd stok (de oude blabla, nu Bti chips) heeft Martijn mij destijds aangeraden om 98 in de tank te gooien. 95 kan ook maar niet te veel turbodruk dan, EZK chips was op limit van minimaal 95 geschreven.
Aangezien de 98 maar 3 cent duurder Is en de 102 maar 5 a 6 cent dan de 95 hoef ik hier niet lang over na te denken. Ik rijd toch op gas dus vaak benzine tanken hoeft niet.
In Nederland Is 98 onbetaalbaar, laat staan dat 102 verkrijgbaar is.
Voor onze LH2.2 rijders die aan de Duitse grens (of in Duitsland) wonen kan het nog wel eens interessant zijn. Met 98 tanken kan je je voorontsteking met zo'n 3 graden vervroegen (dus ook een B200F). De LH2.4 rijders kunnen de truk met bdp sensor toepassen om ontsteking met 3 graden te vervroegen (of andere EZK chip in silver/goldbox).
Motronic Ff geen idee...
Op deze manier heeft het ook echt zin om 98 te tanken.
Opel Had hier vroeger in eind 80 en begin jaren 90 zelfs een stekker voor onder de motorkap. Ff omdraaien en je Had paar graden meer of minder voorontsteking tbv andere benzine.
Over die vervroegingsmethodes staat reeds voldoende geschreven hier op de site.
Grtz, Daniel
Echter met een aangepaste chip voor ecu en EZK voor lpg + ipd stok (de oude blabla, nu Bti chips) heeft Martijn mij destijds aangeraden om 98 in de tank te gooien. 95 kan ook maar niet te veel turbodruk dan, EZK chips was op limit van minimaal 95 geschreven.
Aangezien de 98 maar 3 cent duurder Is en de 102 maar 5 a 6 cent dan de 95 hoef ik hier niet lang over na te denken. Ik rijd toch op gas dus vaak benzine tanken hoeft niet.
In Nederland Is 98 onbetaalbaar, laat staan dat 102 verkrijgbaar is.
Voor onze LH2.2 rijders die aan de Duitse grens (of in Duitsland) wonen kan het nog wel eens interessant zijn. Met 98 tanken kan je je voorontsteking met zo'n 3 graden vervroegen (dus ook een B200F). De LH2.4 rijders kunnen de truk met bdp sensor toepassen om ontsteking met 3 graden te vervroegen (of andere EZK chip in silver/goldbox).
Motronic Ff geen idee...
Op deze manier heeft het ook echt zin om 98 te tanken.
Opel Had hier vroeger in eind 80 en begin jaren 90 zelfs een stekker voor onder de motorkap. Ff omdraaien en je Had paar graden meer of minder voorontsteking tbv andere benzine.
Over die vervroegingsmethodes staat reeds voldoende geschreven hier op de site.
Grtz, Daniel
Moderators: Jerry Stam