Volvo 760 (1990) in vergelijkingstest Auto Bild klassik

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-12-2014 17:08 #1102762 door Pascal Kogelman
In het Duitse tijdschrift Auto Bild klassik (leuk 195 pagina's dik magazine dat ik maandelijks koop) staat in de laatste uitgave (no.1 januari 2015) een vergelijkingstest van "Luxus-Schlitten der '80er und '90er. Een blauwe Volvo 760 (1990) met de 143 pk 2.8 liter, 6 cilinder neemt het in het artikel op tegen de Mercedes Benz 300 SE (1987), de Toyota Crown (1985) en de Buick Park Avenue (1992). Uiteindelijk wint de MB de test met de 760 als tweede, de Toyota wordt derde en de Buick ver onderaan. Punten scoort de Volvo met de handling (slalom om pilonnen dankzij multi-link achteras), de veiligheid, de sound, het comfort, onderhoudskosten en onderdelenvoorziening. Laag scoort de 760 op temperament en prijsprognose. Uiteindelijk wint de MB met 90 punten en de 760 88 punten, Toyota 75 en de Buick 68 punten. De bouwkwaliteit van de MB W126 wordt hoger aangeslagen dan die van de Volvo, alleen de automaat bevalt niet echt omdat de spreiding van de 4 gangen geen goed compromis is, zorgt voor hoge draaitallen en de auto daardoor veel benzine verbruikt. Beetje vertekend beeld in mijn ogen omdat deze MB als gebruikte Youngtimer meer dan twee keer zo duur is als de Volvo 760. Alle waar naar zijn geld.... De Buick zakt echt door het ijs met zijn zompige Amerikaanse weggedrag en rammeltjes en kraakjes. De Toyota heeft de mooiste/felste motor (170 pk dubbelnokker uit de Supra, 7500 rpm mogelijk).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Melvin Wals
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 18:11 #1413851 door Melvin Wals
Beantwoord door Melvin Wals in topic Hebben ze ook het criterium
Hebben ze ook het criterium meegewogen met welke auto je het beste voor kunt komen rijden? Een w126 is een prachtige auto, maar met een 760 zit je wat dat betreft toch heel wat veiliger.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 18:18 #1413852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Crown
Lijkt mij een leuke test om te lezen. Van de bovengenoemde auto's zou ik zonder twijfel voor de Toyota Crown gaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 18:42 #1413854 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat een....
760 uit 1990 een goede auto is, dat weet ik natuurlijk!!!.

Mijn mooie rode dame uit 1990 kan elk vergelijk aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2014 19:17 #1413855 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic een Duitse test waaraan een
een Duitse test waaraan een Mercedes benz meedoet . . . . .na , dan kan ik je de uitslag al voorspellen zonder rijproeven e.d.
Mag ik hier een ietwat sceptis zijn??
Gr. Joop

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-12-2014 20:33 #1413860 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic scepsis

MoTo schreef : een Duitse test waaraan een Mercedes benz meedoet . . . . .na , dan kan ik je de uitslag al voorspellen zonder rijproeven e.d.
Mag ik hier een ietwat sceptis zijn??
Gr. Joop

 
Dat valt hier nog wel mee, Joop. Er wordt typisch Duits (Grundlich) getest onder het mom: "meten is weten",via een puntensysteem. Ze trekken, in mijn ogen, geen Duitse auto's op voorhand voor. Zo hebben ze laatst een Jaguar hoger gewaardeerd dan een Mercedes. Al is gezonde scepsis nooit verkeerd.
 
Gr. Pascal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2014 09:56 #1413873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik vraag me af wat de
Ik vraag me af wat de criteria zijn waarop ze beoordelen. Raar dat de Crown eennalaatste wordt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2014 10:31 #1413878 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Prijsprognose
Wat betekent prijsprognose? De kans dat hij als klassieker meer waard wordt? Van dit stelletje kan ik me daar inderdaad alleen bij de Mercedes iets bij voorstellen, hoewel een 300SE, als bodem van de range, nooit een echt gewild verzamelaarsobject wordt. Voor een verzamelaar moet je dan toch met een fully loaded 560SE(L) aankomen, een auto die ver buiten de prijsklasse van de 760 lag destijds.
Of j moet naturlijk praten over een Rentner-Wagen met extreem weinig kilometers, maar dan zou ook de Volvo op hogere leeftijd wel flink meer wwaard worden: kijk maar naar de prijzen die Carlo Schmidt vraagt en krijgt voor dergelijke auto's.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-12-2014 11:04 #1413884 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Auto Bild Klassik

Tombo schreef : Ik vraag me af wat de criteria zijn waarop ze beoordelen. Raar dat de Crown eennalaatste wordt

De handling van de Crown was ondermaats (overstuur bij slalom), de styling en fijnafstemming was minder ver dan de Europese merken, echt jaren '80. Veel kwalitiet en lof voor de motor en luxueuze interieur (alles elektrisch,zelfs apart airco voor de achterpassagiers! en goed meubilair). Wel is het interieur echt Japans jaren ' 80: recht toe, recht aan. Alles lijkt met een winkelhaak ontworpen te zijn. Het desgn en imago kreeg dan ook weinig punten. Er zijn blijkbaar weinig mensen die dit type Crown bewust aanschaffen.De 760 scoort beter dan de Crown op design en imago. Bovendien is de Toyota duur in reparatie en is onderdelenvoorziening niet zo goed als bijv. MB en Volvo.
M.b.t. prijsprognose, daarmee bedoelen ze inderdaad of de auto na verloop van tijd meer waard wordt of juist zijn waarde verliest. Deze 760 (in staat 2) kost 4400,- euro, de MB 300 SE uit de test 9800,-, De toyota :5700,- euro en de Buick 4500,- euro. De Toyota en de Buick zullen hun waarde het minst vast weten te houden in de toekomst (prijsprognose), daarna komt de Volvo en de Benz is bij de Duitsers het meest waardevast. Voor wie meer van dit blad wil weten:   www.autobildklassik.de (ik heb geen aandelen, maar vind het een leuk blad en koop het al jaren. Staan soms dus ook Volvo onderwerpen in (uit de 200- 700- 900 serie). Op hun site is  via de zoekfunctie ook wel het e.e.a. over bijv de V90 te vinden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2014 12:19 #1413888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het design is idd erg
Het design is idd erg vierkant, maar dat valt van de Volvo ook niet te ontkennen natuurlijk :PVerder idd erg Japans, maar voor die tijd behoorlijk futuristisch. Je moet er van houden (ik wel, maar ik heb sowieso een zwak voor luxe Japanners).
Juist vanwege die voorzieningen en techniek had ik 'm wel hoger verwacht. Maar idd, de wat apartere onderdelen zijn behoorlijk duur (bij iedere Japanner. Eigenlijk ook logisch, het gaat zelden kapot en er is dus weinig voor te krijgen :P)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD