Meedenkers/advies gevraagd spoed!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 18:47 #1098536
door V700 register
Meedenkers/advies gevraagd spoed! is gemaakt door V700 register
Wie kan mij verder helpen?
Maatje van me staat in Frankrijk met een gebroken dynamo-spanbout en dito snaar. De spanbout is kwijt en een nieuwe snaar wordt op zijn vroegst volgende week dinsdag geleverd. Het gaat om een 1996 lpt estate met airco.
Zou de airco-snaar op de dynamo kunnen passen? Ik meen me te herinneren dat die ongeveer even groot zijn. Vermoedelijk kan ook de spanbout van de airco gebruikt worden om de dynamo te spannen. Anders doet ie het maar met een stuk hout als hefboom en schroeft ie de dynamo dan maar vast.
Hopelijk kan iemand ons verder helpen. Ik heb vanavond om 22u weer contact. Zou mooi zijn als iemand een oplossing weet....
Advast dank, ook namens Timothy (die ook lid is en in Frankrijk staat zonder i-phone)
Maatje van me staat in Frankrijk met een gebroken dynamo-spanbout en dito snaar. De spanbout is kwijt en een nieuwe snaar wordt op zijn vroegst volgende week dinsdag geleverd. Het gaat om een 1996 lpt estate met airco.
Zou de airco-snaar op de dynamo kunnen passen? Ik meen me te herinneren dat die ongeveer even groot zijn. Vermoedelijk kan ook de spanbout van de airco gebruikt worden om de dynamo te spannen. Anders doet ie het maar met een stuk hout als hefboom en schroeft ie de dynamo dan maar vast.
Hopelijk kan iemand ons verder helpen. Ik heb vanavond om 22u weer contact. Zou mooi zijn als iemand een oplossing weet....
Advast dank, ook namens Timothy (die ook lid is en in Frankrijk staat zonder i-phone)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 19:20 #1391855
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat spannen moet toch
Dat spannen moet toch inderdaad wel lukken met een hefboom. Zo deden we dat vroeger toch ook toen er geen spanbouten waren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 19:23 #1391856
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, de snaar van de airco is volgens mij echt een stuk korter. Maar dat kan men ter plaatse natuurlijk het beste proberen. Als die spanbout is gebroken dan kan die wel vervangen worden lijkt me. Is simpelweg een gewone metrische bout die in een moer draait om de snaar te spannen. Als men niet zo'n lange bout kan vinden dan eventueel een draadeindje of draadstang gebruiken met 2 moeren tegen elkaar gedraaid. Of eventueel een vastgelaste moer of de moer erop draaien en dan met de hamer op de kopse kant hengsten om de schroefdraad te vervormen en zo de moer vast te zetten. Overigens hoort de spanbout normaal gesproken niet de spankracht te leveren. Voor het spannen de bouten waar de dynamo mee vast zit lossen, ook de bout waarmee het profieltje met de spanschroef mee aan het blok zit. Dan spannen met de spanschroef en vervolgens die andere bouten weer vastzetten. Dan de spanschroef weer een slagje terug.
Als je vergeet de bout van het profieltje voor de spanschroef te lossen en je draait te hard aan de spanschroef kan ik me voorstellen dat die ook breekt. Als je de snaren vervangt (omdat ze oud worden) dan de oude achterin leggen als reserve voor dit soort gevallen. Helaas heeft jouw kameraad daar nu niets aan.
Als je vergeet de bout van het profieltje voor de spanschroef te lossen en je draait te hard aan de spanschroef kan ik me voorstellen dat die ook breekt. Als je de snaren vervangt (omdat ze oud worden) dan de oude achterin leggen als reserve voor dit soort gevallen. Helaas heeft jouw kameraad daar nu niets aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 19:36 #1391860
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mbt
Mbt de opmerking van Willem: Je zou inderdaad goed kunnen spannen met een hefboom en dan de bouten vastdraaien. Dan hoeft er geen hout tussen om de boel op spanning te houden, met het risico dat het er tussenuit valt en door de snaren gaat. Of dat de dynamo snaar losraakt en tussen de snaar van de koelwaterpomp komt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 20:00 #1391861
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V-snaar
Okee, die dynamosnaar krigen we wel weer gespannen zonder spanbout. Maar er is dus geen nieuwe snaar voorhanden. Vroeger losten ze zoiets op met een panty meen ik me te herinneren, maar dat lijkt me nu geen optie.
Zou het mogelijk zijn om een snaar van een Franse automobiel (excusez le mot) erop te zetten, tenminste als ik exact de juiste lengte te weten kan komen... Zonde dat de 940 nooit is geleverd met PRV blok, dan hadden ze de snaartjes vast wel op voorraad in la France...
Timothy is nu aan het proberen om de aircosnaar erop te krijgen....
Zou het mogelijk zijn om een snaar van een Franse automobiel (excusez le mot) erop te zetten, tenminste als ik exact de juiste lengte te weten kan komen... Zonde dat de 940 nooit is geleverd met PRV blok, dan hadden ze de snaartjes vast wel op voorraad in la France...
Timothy is nu aan het proberen om de aircosnaar erop te krijgen....
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 20:02 #1391862
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Vrij simpele oplossing.
Je kunt de snaar van de dynamo spannen zonder spanschroef zoals je zelf al schrijft.
Op de oude snaar staan de maten. Dus morgenvroeg even naar een supermarche. Die hebben er meestal veel op voorraad.
Het is gewoon een standaard maat die er op zit.
Aircosnaar past niet.
Op de oude snaar staan de maten. Dus morgenvroeg even naar een supermarche. Die hebben er meestal veel op voorraad.
Het is gewoon een standaard maat die er op zit.
Aircosnaar past niet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 20:07 #1391863
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hee Wytze, maar morgen is
Hee Wytze, maar morgen is het zondag...ook in Frankrijk
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 20:14 #1391864
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tolweg
Hallo Ad
Er is geen (tol)autoweg in de buurt, met een tankstation met supermarche? Die zijn op zondag wel vaak open.
groetjes
Mathy
Er is geen (tol)autoweg in de buurt, met een tankstation met supermarche? Die zijn op zondag wel vaak open.
groetjes
Mathy
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 20:21 #1391865
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Tot 2006 in F op vakantie geweest
Meen me toch te herinneren dat er zondagmorgen boodschappen gedaan konden worden.
Anders dagje wachten.
Iedere andere optie is knoeiwerk en gaat waarschijnlijk meer risico opleveren.
Anders ANWB even bellen of zij een oplossing kunnen bieden met een soort wegenwacht service.
Anders dagje wachten.
Iedere andere optie is knoeiwerk en gaat waarschijnlijk meer risico opleveren.
Anders ANWB even bellen of zij een oplossing kunnen bieden met een soort wegenwacht service.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2013 20:47 #1391870
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ok, thanx
Ok, thanx
Moderators: Jerry Stam