wat rijdt hij weer fijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2012 17:29 #1095846
door V700 register
wat rijdt hij weer fijn is gemaakt door V700 register
Een paar jaar geleden heb ik eens een bandendemontage apparaat gekocht. Eigenlijk meer voor de cross auto want elke keer met die banden naar de garage of zo was ik ook beu, al moet ik zeggen dat als het voor de hobby is ze dat wel gratis doen of ze lieten het me zelf doen.
Een bandendemontage apparaat dus, maar gewoon simpel werkt op spierkracht. Nou kon ik er onlangs ook een balanceerapparaat bij krijgen. Ook simpel mechanisch met een waterpasje. Waar het wiel (met band) zwaar is leg je aan de andere kant wat lood totdat er evenwicht is. Voordat men die luxe balanceer apparaten van hede ten dage had was dit de methode.
Er was wel een nadeel bij, het ding had een paar jaar buiten gestaan en was vastgeroest, vooral de konische greep om het wiel in het midden te krijgen en vast te zetten. Afijn kruipolie doet wonderen evenals een paar weken geduld. Toen alles los was de boel schoongemaakt en in een hoek gezet wachtend op andere tijden.
Die kwamen want mijn winterbanden waren op. Dus 4 nieuwe via internet, ze er zelf opgelegd en gebalanceerd. Gevolg; trillingen van heb ik jouw daar. Balanceren opnieuw, vreemd genoeg klopte er niks van de eerste keer balanceren. Proefrijden; waardeloos.
Dus blijkbaar was het balanceerapparaat niet goed of had ik het niet goed (genoeg) terug in elkaar gezet. Even nadenken, laat ik nou eens een goed uitgebalanceerde zomer velg op het balanceerapparaat leggen. Verdraaid daar klopte ook niks van en dat kan niet. Enfin de zomerband/wiel gebruikt om mijn balanceerapparaat te calibreren en opnieuw de winterbanden gebalanceerd. Nu is het perfect en rijdt BuBa weer fantastisch.
Uiteindelijk heeft het toch wel een dag gekost om het goed te krijgen. Maar ja de "bandenboer" vraagt tegenwoordig ook 20 Euro per wiel voor montage en balanceren. Dus toch het gevoel goed bezig te zijn geweest en de volgende keer kan het sneller. De Volvo 144 moeten ook nog 4 nieuwe banden op en op de camper ook nog 2. Laat nu maar komen!
Een bandendemontage apparaat dus, maar gewoon simpel werkt op spierkracht. Nou kon ik er onlangs ook een balanceerapparaat bij krijgen. Ook simpel mechanisch met een waterpasje. Waar het wiel (met band) zwaar is leg je aan de andere kant wat lood totdat er evenwicht is. Voordat men die luxe balanceer apparaten van hede ten dage had was dit de methode.
Er was wel een nadeel bij, het ding had een paar jaar buiten gestaan en was vastgeroest, vooral de konische greep om het wiel in het midden te krijgen en vast te zetten. Afijn kruipolie doet wonderen evenals een paar weken geduld. Toen alles los was de boel schoongemaakt en in een hoek gezet wachtend op andere tijden.
Die kwamen want mijn winterbanden waren op. Dus 4 nieuwe via internet, ze er zelf opgelegd en gebalanceerd. Gevolg; trillingen van heb ik jouw daar. Balanceren opnieuw, vreemd genoeg klopte er niks van de eerste keer balanceren. Proefrijden; waardeloos.
Dus blijkbaar was het balanceerapparaat niet goed of had ik het niet goed (genoeg) terug in elkaar gezet. Even nadenken, laat ik nou eens een goed uitgebalanceerde zomer velg op het balanceerapparaat leggen. Verdraaid daar klopte ook niks van en dat kan niet. Enfin de zomerband/wiel gebruikt om mijn balanceerapparaat te calibreren en opnieuw de winterbanden gebalanceerd. Nu is het perfect en rijdt BuBa weer fantastisch.
Uiteindelijk heeft het toch wel een dag gekost om het goed te krijgen. Maar ja de "bandenboer" vraagt tegenwoordig ook 20 Euro per wiel voor montage en balanceren. Dus toch het gevoel goed bezig te zijn geweest en de volgende keer kan het sneller. De Volvo 144 moeten ook nog 4 nieuwe banden op en op de camper ook nog 2. Laat nu maar komen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2012 17:45 #1376412
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pfff 80 euro , ik had het
pfff 80 euro , ik had het direct gedaan bij de bandenboer , pff hele dag naar de klote.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2012 19:39 #1376421
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waar heb je het meeste van :)
Het is maar net waar je meer van hebt, tijd of geld.
Kopwissel koste mij 3 avonden en een zaterdag.
In geld, hmm 220 euro.
Ik zou dat ook wel doen, nu is die machine in orde en de volgede set gaat sneller
Kopwissel koste mij 3 avonden en een zaterdag.
In geld, hmm 220 euro.
Ik zou dat ook wel doen, nu is die machine in orde en de volgede set gaat sneller
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2012 22:53 #1376446
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb niet veel geld , maar
heb niet veel geld , maar kan de tijd die ik overhoud meer verdienen dan die 80 euro
(en dan niet alleen in geld , tijd met het gezin is net zo waardevol)
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Minder
Meer
24-12-2012 23:06 #1376447
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic foei.
Jan heeft wat leuks gedaan en plezier gehad joh, niet meteen zo afkatten.
Hij heeft ook nog veel geleerd.
Groeten,Gerben
Hij heeft ook nog veel geleerd.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-12-2012 23:21 #1376449
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kat niemand af ;)
kat niemand af
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2012 01:38 #1376454
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic fijn gevoel
Aan het zelf doen hou je een fijn gevoel over, als ik bij de bandenboer ben geweest denk ik
'dat kan ik zelf ook'
Ergo, zelf doen is leuker
'dat kan ik zelf ook'
Ergo, zelf doen is leuker
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2012 02:39 #1376457
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Vakmanschap
Als ik bij de bandenboer ben geweest denk ik: ieder z'n vak.
Ik ben een redelijk "doe het zelvert", met behoorlijk wat banden- en uitlijn- werkzaamheden per jaar.
Sta er altijd met m'n "lange neus" bovenop, dwz ik wil weten wat tie doet.
Mocht m'n banden-boer er ooit mee stoppen, overweeg ik om zelf apparatuur ervoor te kopen.
Maar de truckjes die de vakman uithaalt, leer je zomaar niet, is mijn ervaring.
Ook banden vakmannen zijn een uitstervend ras.
Ik ben een redelijk "doe het zelvert", met behoorlijk wat banden- en uitlijn- werkzaamheden per jaar.
Sta er altijd met m'n "lange neus" bovenop, dwz ik wil weten wat tie doet.
Mocht m'n banden-boer er ooit mee stoppen, overweeg ik om zelf apparatuur ervoor te kopen.
Maar de truckjes die de vakman uithaalt, leer je zomaar niet, is mijn ervaring.
Ook banden vakmannen zijn een uitstervend ras.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2012 08:13 #1376458
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Goed werk
Goed werk Jan, het gaat tenslotte om het gevoel achteraf nietwaar? Ik kan me nog goed herinneren dat ik een koppakking vervangen heb voor de deur met de auto half in de garage (kan niets meer bij) en na een hoop geklooi het lukte en tot op de dag van vandaag goed blijft. Natuurlijk kan je de auto naar de garagist brengen maar ik hou er ook van met eenvoudig gereedschap resultaat te boeken. Succes met Buba en de andere Volvo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-12-2012 13:28 #1376483
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gaat natuurlijk vooral
Het gaat natuurlijk vooral om het 'doe het zelf' gehalte. Streven is alle werkjes zelf uit te kunnen voeren. Koppeling al eens zelf gedaan, evenals rubbers voorwielophanging, aandrijfas tussen lager en wat al niet meer. Kleppen stellen vergt ook speciaal gereedschap, maar als je dat eenmaal hebt is het werk zelf niet eens moeilijk.
Datzelfde geldt voor banden. vergeleken met racebanden (plat en stug) duw je normale banden met gemak op een velg en nu ik een keer flink heb mogen stoeien met het balanceren stelt dat in feite ook niet veel voor.
Eigenlijk was het balanceer klusje speciaal omdat het eerst mis ging. De klussers onder ons zullen wel begrijpen dat als je dan op de snelweg komt en alle trilingen zijn uiteindelijk weg, dat dat een grote grijns geeft
Datzelfde geldt voor banden. vergeleken met racebanden (plat en stug) duw je normale banden met gemak op een velg en nu ik een keer flink heb mogen stoeien met het balanceren stelt dat in feite ook niet veel voor.
Eigenlijk was het balanceer klusje speciaal omdat het eerst mis ging. De klussers onder ons zullen wel begrijpen dat als je dan op de snelweg komt en alle trilingen zijn uiteindelijk weg, dat dat een grote grijns geeft
Moderators: Jerry Stam