schorsing en toch rijden?

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2010 21:01 #1078730 door John Blummel
schorsing en toch rijden? is gemaakt door John Blummel

Hypothetisch geval, stel dus dat:

Je hebt je auto geschorst voor de 3 voertuigverplichtingen, te weten:
1. Belasting betalen;
2. APK
3. Verzekering.
De verplichtingen echter als genoemd onder 2 en 3, daaraan heb je wel voldaan. De auto is dus verzekerd en er is een geldige APK.
Vervolgens rijdt je toch met de auto op de openbare weg. Zou in geval van een aanrijding de (hopelijk alleen materiele) schade dan toch vergoedt worden? En zonder schade, gewoon rijden dus, de politie houdt je aan, indien en voorzover zij kunnen constateren of er daadwerkelijk belasting is betaald, wat dan nog?
Is het sowieso een taak van de politie om zich hier mee te bemoeien? 
Burgelijke ongehoorzaamheid, hypothetisch geval herhaal ik nog maar eens, maar stel dus, dat je het wel zou doen, wat dan (nog) ? Zelf overigens zal ik het niet in mijn hoofd halen, ik zal het ook niet adviseren, maar toch dus, stel nu dat...

av jb 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2010 21:06 #1262062 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verzekering
Je belangrijkste risico zijn de kleine lettertjes van de verzekering. Ik heb het gevoel dat -indien de verzekeraar er achter komt dat er geen MRB is betaald- er wel eens een discussie kan gaan ontstaan. Want je zou op dat moment niet daar hebben mogen rijden. Maar dat is slechts een gevoel; geen op feiten gebaseerde uitspraak.
Oftewel: zijn er juristen in de club die dit al eens hebben uitgezocht in wet- en regelgeving en jurisprudentie?
Groet, Lieme Huib

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2010 21:10 #1262064 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Wellicht
kan Jeroen, zijn forumalias is Jee, hier zijn licht over laten schijnen. Hij gaf in een voorsteltopic aan jurist te zijn en deze kennis graag met de vereniging te willen delen.
Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2010 21:12 #1262066 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even Apeldoorn Bellen
Bellen naar je/een verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon en je weet het. 

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2010 21:16 #1262068 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic schorsing

Inderdaad een goed idee, Jan.

av jb

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2010 21:41 #1262079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schorsing en wel gaan rijden.
Hier ook wel eens een probleem mee gehad met politie,ging hier wel om een scooter (ook met kenteken)
Zoon reed op wel verzekerde scooter maar was op dat moment wel verzekerd, agent dacht dat je dan niet de weg op mocht.
Vertelde aan agent dat hij geen gelijk had, scooter wel verzekerd en dat was bij scooter het enigste wat telde , politie belde ook later terug dat ik gelijk had.
Neem dan ook aan dat dat voor een auto ook geldt heeft ook een  kenteken.
Voor de wet moet je WA minimaal verzekerd zijn als je op de weg rijdt.
Grootste risico loop je voor de wegenbelasting, als ze je dan pakken krijg je over de tijd van schorsing alles te betalen plus nog mnimaal 100% er boven op.
Dus zou kunnen dat politie dit ook nakijkt/doorgeeft.
Fred

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
18-01-2010 22:29 #1262106 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic politie / douane / belastingdienst
daarom zie je steeds meer dat de politie  /douane / belastingdienst  bij grote controles samenwerken.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 12:22 #1262161 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook toeval
Vandaag in een Email van Diks verzekeringen staat dit:

&#160;<p class="ecxstyle4">Niet op de openbare weg<p class="ecxstyle1">Als de geldigheid van het voor uw voertuig afgegeven kenteken is geschorst, mag u met dit voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Dat geldt zowel in Nederland als in het buitenland. Uw voertuig mag ook niet langs de openbare weg geparkeerd staan. Dit betekent dat de auto dus op eigen terrein of in een afgesloten garage moet staan. Een openbare parkeergarage is nog steeds openbare weg.<p class="ecxstyle1">&#160;

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 15:21 #1262193 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic niet op openbare weg
&#160;
Akkoord, begrijp ik natuurlijk wel, maar... wat als je het toch doet, volgen er dan sancties, en zo ja welke?
Wordt er bijvoorbeeld ingeval van schade niet uitgekeerd, etcetera.
&#160;
av jb

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2010 17:18 #1262209 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Behalve de dag van de apk
Volgens de RDW is het toegestaan om je met een geschorste wagen op de openbare weg te bevinden "op de dag van de apk", zodat de wagen in de gelegenheid is een apk keuring te ondergaan. Hierbij dient de wagen dan, natuurlijk, verzekerd te zijn. De APK plicht is niet van toepassing "op de dag van de apk", zodat je ook daar geen opmerking over kan krijgen.

De enige vaagheden zijn omtrend de online ontschorsing van de wagen. Je betaald vanaf de dag van deontschorsing wegenbelasting voor de wagen, moet ook aan alle verplichtingen voldoen, maar je hebt geen deel 2 beschikbaar waar op staat dat de wagen niet geschorst is. (sterker nog, je hebt er een waarop staat dat ie wel geschorst is... dit in tegenspraak met het RDW systeem) Wat is hier nu de situatie, mag je rijden met de wagen omdat de wagen ontschorst is of mag dat niet omdat je het papiertje niet hebt om dit te bewijzen?
Ik vind het een vervelende situatie en ik heb 1x, met vraagtekens, gereden met een online ontschorste wagen omdat ik niet anders kon, maar een volgende keer ga ik toch echt eerst langs het postkantoor (voor zover ze er nog zijn) voor het bewijs dat ik betaal.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC