Waar was jij toen de muur viel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 11:52 #1077330 door V700 register
Waar was jij toen de muur viel? is gemaakt door V700 register
Waar was jij? Het is 20 jaar geleden dat de muur viel. Een historisch moment in ons leven.

Ik had gewerkt die avond (koopavond) en ik kwam thuis en toen zag ik het.
Mijn vrouw was zwanger van de eerste, en ik besefte dat mijn kind(eren) nooit het begrip Oost-Duitsland gingen meemaken. En dat het Ijzeren gordijn iets uit de geschiedenisboekjes zou worden. En toen kwam Mandela ook nog vrij
Zou het dan toch gaan gebeuren die wereldvrede? Alles waar we tegen waren geweest en waar we voor gedemonstreerd hadden was voorbij.
De '80's waren veel meer dan de 60's echt het momentum om de tegenstellingen op te heffen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 12:21 #1252768 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic thuis.
Ik was thuis toen de muur viel. 30 jaar en de oudste 2 zonen waren 3 en 1 jaar jong.Ik heb veel tijd als schipper in Duitsland doorgebracht in de 80-er jaren en daar voeren toendertijd ook diverse schepen die uit de DDR afkomstig waren. Bemand door mensen waarvan ze niet bang waren dat ze wegliepen. In verhouding heel goed betaald en met de vrouw en kinderen aan de wal zodat ze de optimale garantie hadden dat schip en bemanning weer naar de heilstaat terugkeerden. Goede mensen die ook probeerden om er maar het beste van te maken.
Veel contact gehad met die mensen in die tijd. Ook hadden we een schip met een oostduitse motor, een SKL. Een voormalige Deutz fabriek die na de oorlog aan de oostkant van de muur kwam te staan. De importeur van die motoren was een persoonlijke vriend van mijn vader. Derhalve heb ik in mijn jonge jaren best veel contacten met mensen uit de DDR gehad. Bijvoorbeeld ook monteurs die hier werkten aande motoren.
Het was voor mij daarom ook een gebeurtenis die bijzonder in mijn geheugen gegrift staat. Inderdaad het einde van het tijdperk van de koude oorlog. Waarvoor ik eigenlijk nooit bang ben geweest. Het was meer een machtsspelletje van de leiders Oost en West. Maar voor de mensen daar wel verstikkend. Gelukkig hadden de mensen aan boord van de DDR-schepen meer vrijheid en zo vertelden ze ons ook dingen die ze thuis nooit kwijt hadden gekund vanwege de Stasi.
Tja, 20 jaar geleden alweer. De tijd vliegt , maar ik was me ook toen heel bewust van deze mijlpaal in de moderne geschiedenis.

Groeten, Jan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 12:46 #1252772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook thuis
Ik was destijds meestal tot een uur of twee wakker, beetje TV kijkend, wat lezen en af en toe (want duur!) dingen opzoeken op het world wide web; ik had een TV bij de Mac staan, dus ik neem aan dat CNN me verbijsterde met de beelden. Ik ben die nacht een keer naar bed gegaan, maar kan me dat niet echt meer voor de geest halen. Had naast mijn TV ook een logeerbed staan, dus de kans is groot dat ik daarna dat bed gebruikte om tot het moment "luiken gesloten" daar was deze historische gebeurtenissen te beleven.
In die tijd werkte ik weinig met Oost Europa, wel wat kontakten uit begin jaren 80 in Polen en Letland, dus ik realiseerde me dat het een heel bijzonder moment was. Nu nog steeds trouwens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 13:16 #1252775 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik was thuis. Zat het toen
Ik was thuis. Zat het toen nog nieuwe "Veronique" te kijken. (nu RTL) en toen brachten ze dit verhaal.
Hoe het die avond verder verliep en wat ik dacht weet ik niet meer. Dat heeft plaats gemaakt voor de mega indrukwekkende reis die ik zeer kort (nog geen maand) daarna met school maakte naar Berlijn. Dat heeft echt ontzettend veel indruk gemaakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 14:08 #1252782 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Krant
Bezig met het maken van de krant van de volgende dag. Het waren geweldige tijden voor het journaille. Het rommelde al het hele jaar door in het Oosten. Polen met de vakbond Solidariteit, Hongarije, in juni de bloedige neergeslagen studentenopstand in Peking, Jeltsin, die eerder door Gorbatsjov naar Moskou gehaald, weer wordt ontslagen en in de zomer van '89 terugkeert en zich begint te roeren. En dan de oplopende spanning vooral ook in de DDR van begin oktober naar november toe. Om niet te vergeten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 14:14 #1252784 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zat in...
Blomberg die avond, heel bijzondere ervaring.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 14:35 #1252787 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Ik was
Gekluisterd aan de radio ( TV had ik toen in Belgie niet) en met de vrijlating van Mandela, heeft de val van de muur een enorme indruk achtergelaten. Zeker later toen ik de TV beelden zag van al die mensen in Berlijn die nog een stukje muur mee naar huis wilden nemen. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 18:16 #1252809 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 20 jaar en 1 dag
Gisteren was het 9 november.

• Frank van der Zee (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 18:26 #1252811 door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic Geheugen
Hoi allemaal.
Wat hebben jullie geweldige geheugens. Ik zou megod niet meer weten wat ik die dag gedaan heb.
Mazzel.

• Frank van der Zee (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2009 18:26 #1252812 door Frank van der Zee (GAST)
Beantwoord door Frank van der Zee (GAST) in topic Geheugen
Hoi allemaal.
Wat hebben jullie geweldige geheugens. Ik zou megod niet meer weten wat ik die dag gedaan heb.
Mazzel.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC