Welke type is het best?
- Hedwig Lambrechts
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-06-2009 08:56                #1074874
        door Hedwig Lambrechts
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Welke type is het best? is gemaakt door Hedwig Lambrechts            
    
        ik ben nu al een tijdje aan het zoeken om een volvo station op lpg!
nu twijfel ik tussen een 240, 740, 850 en een 940
Mijn vraag is dan wie kan mij goed de verschillen uitleggen dus bovenstaande types.
Daarnaast welke is het betrouwbaarst?
Bedankt
Edit (mod Hedwig): topic verplaatst van techniek naar kletshoek.
    nu twijfel ik tussen een 240, 740, 850 en een 940
Mijn vraag is dan wie kan mij goed de verschillen uitleggen dus bovenstaande types.
Daarnaast welke is het betrouwbaarst?
Bedankt
Edit (mod Hedwig): topic verplaatst van techniek naar kletshoek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-06-2009 10:12                #1240062
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Slechts een (gefundeerde)            
    
        mening natuurlijk: de 240 is inmiddels een liefhebbersauto, met de daarbij behorende prijzen voor de heel goede exemplaren.
De 740 is een vergrote en verbeterde versie en de 940 weer een verbeterde versie daarvan. In het algemeen is het zo, dat de laatste van een modelserie de kwalitatief beste is en dus kun je dat (uit eigen ervaring) zeggen van de 1997 940 LPT. De prijzen zijn ook nog eens relatief laag.
De prijzen van de 850 zijn ook laag, maar dat is een volledig andere auto: motorkarakter, voorwielaandijving, etc.
Ik denk dus dat als je de "beste" wilt vinden voor jezelf, je eerst met een goede 940 én een 850 moet gaan rijden en dan de beste moet kopen die je kunt vinden/betalen.
(Nogmaals: tenzij je valt voor het karakter en uitstraling van een 140, 240, etc.)
    De 740 is een vergrote en verbeterde versie en de 940 weer een verbeterde versie daarvan. In het algemeen is het zo, dat de laatste van een modelserie de kwalitatief beste is en dus kun je dat (uit eigen ervaring) zeggen van de 1997 940 LPT. De prijzen zijn ook nog eens relatief laag.
De prijzen van de 850 zijn ook laag, maar dat is een volledig andere auto: motorkarakter, voorwielaandijving, etc.
Ik denk dus dat als je de "beste" wilt vinden voor jezelf, je eerst met een goede 940 én een 850 moet gaan rijden en dan de beste moet kopen die je kunt vinden/betalen.
(Nogmaals: tenzij je valt voor het karakter en uitstraling van een 140, 240, etc.)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-06-2009 11:20                #1240065
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic 2/7/9 vs. 8            
    
        De 850 is een totaal andere wagen dan de rest van het rijtje.
De 850 heeft 5-cilinder motoren met het typische roffelgeluid, maar is voorzien van voorwielaandrijving en is een stukje kleiner.
De 240, 740 en 940 zijn opvolgers van elkaar, waarbij de late 940 de meest doorontwikkelde is. Deze modellen moeten het stellen met een 4-cilindermotor, maar daar zitten ook krachtige exemplaren tussen, ze zijn iets groter dan de 850 en het zijn nog échte Volvo's met achterwielaandrijving, wat het rijplezier verhoogt, maar wel een beetje meer oppassen is als de weg er glad bij ligt (goede merkbanden zijn dus nog meer dan bij een voorwielaangedreven wagen sterk aan te raden).
Ik dacht dat de 850/S70/V70 trouwens geregeld durft problemen hebben met het kostelijke gasklephuis, een euvel dat enkel voor deze serie een gekend probleem is.
    De 850 heeft 5-cilinder motoren met het typische roffelgeluid, maar is voorzien van voorwielaandrijving en is een stukje kleiner.
De 240, 740 en 940 zijn opvolgers van elkaar, waarbij de late 940 de meest doorontwikkelde is. Deze modellen moeten het stellen met een 4-cilindermotor, maar daar zitten ook krachtige exemplaren tussen, ze zijn iets groter dan de 850 en het zijn nog échte Volvo's met achterwielaandrijving, wat het rijplezier verhoogt, maar wel een beetje meer oppassen is als de weg er glad bij ligt (goede merkbanden zijn dus nog meer dan bij een voorwielaangedreven wagen sterk aan te raden).
Ik dacht dat de 850/S70/V70 trouwens geregeld durft problemen hebben met het kostelijke gasklephuis, een euvel dat enkel voor deze serie een gekend probleem is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-06-2009 11:40                #1240066
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic 940/850            
    
        Ik rijd zelf al enige jaren een 944 GLE 16V Automaat, uit '91. Nu staat deze auto 3 weken bij de specialist en heb ik een huurauto; een 855 2.5i van '97. Deze 850 is vooral heel veel stiller dan de 940 en springt zuiniger om met de brandstof. Afhankelijk van de motor vaak ook een stukje sneller denk ik. Maar ook net wat kleiner inderdaad, zoals hierboven wordt aangegeven. Daarnaast moderner qua techniek en bediening. Het gaat allemaal wat soepeler en lichter en de 5-cilinder klinkt heerlijk! De zit is in een 850 wat lager dan in de 940 voor zover ik kan beoordelen en de ergonomie is prima in orde. Maar dat is over de 940 ook absoluut te zeggen. (zeker als je je bedenkt dat de 760, waar de 940 qua formaat gelijk aan is, al 25 jaar geleden op de markt kwam!)
Ik heb met de 240 zelf eigenlijk geen ervaring, dus daar durf ik in die zin minder over te zeggen en bovendien is er hierboven al veel over gezegd; als je een moderne auto wil rijden is de 240 niet een heel handige keuze denk ik.
Anyway, je kunt er eindeloos veel over schrijven, maar ik denk dat je vooral eerst eens gereden moet hebben in een 850 én een 940 danwel 740 of 960. Veel is afhankelijk van je budget en je eventuele voorkeur voor wat betreft de kant van aandrijving en gewenste binnenruimte.
Veel succes!
Niels
    Ik heb met de 240 zelf eigenlijk geen ervaring, dus daar durf ik in die zin minder over te zeggen en bovendien is er hierboven al veel over gezegd; als je een moderne auto wil rijden is de 240 niet een heel handige keuze denk ik.
Anyway, je kunt er eindeloos veel over schrijven, maar ik denk dat je vooral eerst eens gereden moet hebben in een 850 én een 940 danwel 740 of 960. Veel is afhankelijk van je budget en je eventuele voorkeur voor wat betreft de kant van aandrijving en gewenste binnenruimte.
Veel succes!
Niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-06-2009 13:03                #1240072
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Ik was altijd in de            
    
        Ik was altijd in de veronderstelling dat de 850 de opvolger was van de 240. Is dat echt zo dat de 740 de opvolger is van de 240?
De problemen met het gasklephuis van de 850/S/V70 beperken zich niet tot deze serie. Recentelijk was er hier in nl nog veel aandacht voor de gasklephuizen van de S60 en S80, van Magneti Marelli als ik het wel heb. In deze series veroorzaakten deze ook veelal kostbare problemen....
    De problemen met het gasklephuis van de 850/S/V70 beperken zich niet tot deze serie. Recentelijk was er hier in nl nog veel aandacht voor de gasklephuizen van de S60 en S80, van Magneti Marelli als ik het wel heb. In deze series veroorzaakten deze ook veelal kostbare problemen....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-06-2009 13:35                #1240076
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic 240 opvolger...            
    
        Volvo had oorspronkelijk de 740 ontworpen als opvolger voor de 240, maar de 240 gewoon blijven doorbouwen tot zelfs 2 jaar nadat de 740 al vervangen werd door de 940. De technologie van de 740 en 940 is dan ook zeer gelijkend aan deze van de 240, maar dan verbeterd, terwijl de 850 eigenlijk een totaal andere wagen is.
De 850 werd de vervanger van de 240 toen Volvo eindelijk besloot te stoppen met de productie van het ondertussen zwaar verouderde model, maar de opvolger er van kan je het in mijn ogen echt niet noemen, enige vorm van gelijkenissen zijn compleet onbestaande...
    De 850 werd de vervanger van de 240 toen Volvo eindelijk besloot te stoppen met de productie van het ondertussen zwaar verouderde model, maar de opvolger er van kan je het in mijn ogen echt niet noemen, enige vorm van gelijkenissen zijn compleet onbestaande...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-06-2009 13:41                #1240077
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Ik had er inmiddels ook even            
    
        Ik had er inmiddels ook even op gegoogled. Je hebt inderdaad gelijk, de 240 was bedoeld om opgevolgd te worden door de 740, maar door de populariteit van de 240 werd hij pas uit productie genomen rond de tijd dat de 850 op de markt kwam. Waarschijnlijk dat hij daardoor door velen als opvolger van de 240 gezien werd. Ik heb het allemaal weer helder nu. Bedankt!    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-06-2009 14:08                #1240079
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic Laat ik....            
    
        van alle 3 de verschillende types een model in huis hebben.
6 jaar 940 uit 98 gereden en die ingeruild voor een 960 uit 96. Een wereld van verschil. de 940 is een echt werkpaard, robuust en degelijk, lekker ruim en de lpt doet verdienstelijk zijn werk.
Ook al jaren een 240, waarmee het bijzonder relax rijden is, nodigt dit nog meer uit dan de 940 of de 960. Eingenlijk ook onverwoestbaar, alleen de modeljaren voor 1990 hebben meer last van roest.
De 850 is een veel dynamischere auto, eigenlijk veel moderner dat de 200/70/900 serie. maar wel met duidelijke volvo kenmerken.
Ooit eerder een 855 geprobeerd maar voor de rolstoel wat de estate uitvoering te klein tov de 200/900 serie.
De 200 serie is een echte cultcar en daar moet inderdaad wat meer geld voor neertellen.
Maar ga proefrijden in de verschillende modelen en ervaar zelf wat bij jouw past!
    6 jaar 940 uit 98 gereden en die ingeruild voor een 960 uit 96. Een wereld van verschil. de 940 is een echt werkpaard, robuust en degelijk, lekker ruim en de lpt doet verdienstelijk zijn werk.
Ook al jaren een 240, waarmee het bijzonder relax rijden is, nodigt dit nog meer uit dan de 940 of de 960. Eingenlijk ook onverwoestbaar, alleen de modeljaren voor 1990 hebben meer last van roest.
De 850 is een veel dynamischere auto, eigenlijk veel moderner dat de 200/70/900 serie. maar wel met duidelijke volvo kenmerken.
Ooit eerder een 855 geprobeerd maar voor de rolstoel wat de estate uitvoering te klein tov de 200/900 serie.
De 200 serie is een echte cultcar en daar moet inderdaad wat meer geld voor neertellen.
Maar ga proefrijden in de verschillende modelen en ervaar zelf wat bij jouw past!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-06-2009 14:54                #1240080
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic 740 vs. 940            
    
        Twee 740's gereden en nu mijn 940. Wat beschreven is in dit draadje is helemaal waar, de 940 is absoluut verder doorontwikkeldn ten opzichte van de 740. Met name voor wat betreft versnellingsbak, veiligheidsvoorzieningen (ABS, airbags) en motorisch (de LPT) is daarin vooruitgang geboekt. De 940 is ook wat stiller dan de 740. Wat deze zaken betreft zou ik ook niet meer terug willen naar een 740. Toch heb ik ergens het gevoel dat een 740 nét wat eenvoudiger, maar daardoor ook een fractie betrouwbaarder en zelfs degelijker overkomt dan de 940. Het is een gevoel, de technische onderbouwing kan ik niet geven. Mijn buren hadden een 245 GLT, absoluut mooie wagen om te zien maar qua rijgedrag toch een stuk minder verfijnd - voor zover je over verfijnd kan spreken- dan de 740, en zeker dan de 940. Mijn zus heeft een vrij recente V70 T5 (daarvoor een 850 GLT). De V70 ken ik niet zo, met de 850 waren wel eens wat probleempjes. Mijn ouders hebben een V70 D5, en dat is gewoon een betrouwbare oude mannenbak. Als je graag dieselt zeker de moeite waard, op de snelweg haalt ie bijna 1:20!
    
    Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
 - Nieuw lid
 - 
            
         
        Minder
        Meer
        
            
    
        
            
        
                17-06-2009 20:56                #1240095
        door V700 register
    
    
	    
    
            
												
            
        
    
                                                
    
        Beantwoord door V700 register in topic In de afgelopen jaren            
    
        In de afgelopen jaren behoorlijk veel gereden met diverse Volvo's, waarvan sinds 31 januari een 740 op gas.
Met een 855 GLT 2.5 20V heb ik in totaal 278.000 km gereden in 2,5 jaar op benzine. Geweldige auto, mijn 1e kennismaking met Volvo ( en ongeveer auto nr 70 in het rijtje). De 170 pk's maken er een heerlijke rijders auto van. Op gas zijn er meer dan genoeg exemplaren te vinden met vaak stevige kilometerstanden. Echter: onder de € 2000 vooral veel rotzooi. Wil er graag weer een terug, toch vandaag tijdelijk een 525 TDS touring opgehaald omdat er gewoon niets naar mijn zin te koop staat op het moment.
Met een V70 TDI ruim 269.000 km gereden in 2,5 jaar, enorme verbetering qua rijden tov de 850. De problemen met de behuizing van Marelli zoals omschreven is van toepassing op de V70N zoals geleverd vanaf ongeveer 2001 en later.
Mijn 740 op gas, sinds janauri ook alweer dik 31.000 km doet het perfect. het rijden heeft mij verrast in positieve zin. Ik heb een 2,3 GL, met net 100 ouderwetse paarden. Toch is ie snel genoeg en verbruikt tussen de 1:8 en 1:9,5. Afhankelijk van files en wellicht mijn rechtervoet. Overigens die 525 alleen maar gekocht als reserve auto (officieel). En omdat ik wat dynamischer wil rijden onofficieel. Zocht dus eigenlijk een 20V of sneller op gas, maar nu niet haalbaar / vindbaar.
Gr,JP
    Met een 855 GLT 2.5 20V heb ik in totaal 278.000 km gereden in 2,5 jaar op benzine. Geweldige auto, mijn 1e kennismaking met Volvo ( en ongeveer auto nr 70 in het rijtje). De 170 pk's maken er een heerlijke rijders auto van. Op gas zijn er meer dan genoeg exemplaren te vinden met vaak stevige kilometerstanden. Echter: onder de € 2000 vooral veel rotzooi. Wil er graag weer een terug, toch vandaag tijdelijk een 525 TDS touring opgehaald omdat er gewoon niets naar mijn zin te koop staat op het moment.
Met een V70 TDI ruim 269.000 km gereden in 2,5 jaar, enorme verbetering qua rijden tov de 850. De problemen met de behuizing van Marelli zoals omschreven is van toepassing op de V70N zoals geleverd vanaf ongeveer 2001 en later.
Mijn 740 op gas, sinds janauri ook alweer dik 31.000 km doet het perfect. het rijden heeft mij verrast in positieve zin. Ik heb een 2,3 GL, met net 100 ouderwetse paarden. Toch is ie snel genoeg en verbruikt tussen de 1:8 en 1:9,5. Afhankelijk van files en wellicht mijn rechtervoet. Overigens die 525 alleen maar gekocht als reserve auto (officieel). En omdat ik wat dynamischer wil rijden onofficieel. Zocht dus eigenlijk een 20V of sneller op gas, maar nu niet haalbaar / vindbaar.
Gr,JP
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
        Moderators: Jerry Stam    
				




