roestbewerking

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2009 09:14 #1074401 door V700 register
roestbewerking is gemaakt door V700 register
Beste forumleden,

IK heb net en 740 uit 1986 gekocht. Natuurlijk, met roest...

IK wil weten wat een effectieve manier is om oppervlakkige roest voorgoed weg te krijgen. Ik heb het dan over op het oog kleine blaasjes. Die heb ik op een paar plekken op het dak. Wat meer rondom het schuifdak. Moet ik alles blank maken tot een x aantal centimeters. Of is een staalborstel voldoende met een goed antiroestmiddel?

Wat is een goed antiroestmiddel? En wat voor grondlak is daarnaast een goede optie.

Verder ban ik van plan ook gewoon ander plaatwerk op de kop te tikken in de juiste kleur van de auto. Deuren, voorspatborden, motorkap. Mijn vraag is of ik plaatswerk van volvo's uit een later bouwjaar zonder aanpassingen over kan zetten. IK vind bijvoorbeeld de neus van latere modellen leuker. Bovendien heeft het plaatwerk van recentere exemplaren wellicht minder last van roest vorming?

IK verneem graag jullie reactie. Opdat deze oude dame nog een lang leven mooi kan blijven

Vriendelijke groet,
Karel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2009 16:06 #1238009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic roestduivel
Hallo Karel,
Ik heb last van roest om de voorruit, ik heb al eens geprobeerd met wegschuren/borstelen en toen grondverf erover maar na een jaar stalling komt de roest er weer doorheen helaas. Ik ga zandstralen dan een 1K epoxyprimer erop en dan eventueel plamuren en schuren dan vullende grondverf en aflakken. Hopelijk is dat dan een blijvende oplossing.
Ik heb de laatste tijd veel gelezen over roestbestrijding maar middeltjes zoals fertan ed komen niet zo goed uit de bus. Het beste is stralen als het metaal dat nog toelaat en dan bovenstaande procedure, is het al te ver heen dan ruim het roestige gedeelte eruit slijpen en een nieuw stuk inlassen.
mvg
Marcel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2009 17:36 #1238014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic daarom rijd ik nu voor de
daarom rijd ik nu voor de lol een 89er oude neus erbij , geen last van roest, dus wat ik daar op bespaar gooi ik wel in de wegenbelasting pot
kan wel uit ;)

gr jg

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2009 20:31 #1238019 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic karel
Hoi Marcel,

Is het met zandstralen mogelijk slecht kleine stukjes aan te pakken zonder de andere lak aan te tasten. Of werkt het alleen als je de hele auto in een keer behandeld?

Groet,

karel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2009 21:01 #1238020 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zandstralen
Ha Karel,
Wat ik zo heb gelezen is dat wel mogelijk je hebt namelijk verschillende nozzles bij een zandstraalpistool(sommige ligt aan het type), ik kan het je helaas nog niet uit eigen ervaring vertellen. Misschien dat ik volgende week begin als ik tijd heb anders de week daarop. Als ik er aan denk zal ik ook foto's maken.
Maar ik ga het eerst testen op een roestig stuk ijzer om feeling te krijgen hoe eea in zijn werk gaat. 
mvg
Marcel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 20:45 #1238075 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een plek bijwerken zal
Een plek bijwerken zal altijf moeilijk blijven. Maar met een beetje geduld en schuurpapier (of een fijne schuurpad op een luchtslijper) kom je ook een heel eind. Kleine stukjes zandstralen is te doen, maar ik heb altijd het gevoel dat je de feeling een klein beetje verliest.
 En als je een plekje hebt wat nog net dik genoeg is om te kunnen verstevigen met een goede plamuur, dan zit je er met zandstralen al snel doorheen. Maar dat zal alleen in uitzonderlijke gevallen zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-05-2009 23:26 #1238088 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij een roestplekje op m'n
Bij een roestplekje op m'n oldtimer gebruik ik altijd Caprotch RX. RX5 stopt het verder roesten, RX10 zet er een duurzame elastische laag overheen. Wat ik zo behandeld heb, daar is nooit roest teruggekomen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2009 04:28 #1238094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic caprotech
Ik heb net eea nagelezen over caprotech, maar zoals ik het lees is het bedoeld voor onder de auto en niet voor roest op het plaatwerk wat na behandeling weer in kleur moet worden gespoten.
mvg
Marcel 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2009 13:50 #1238113 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is geen enkel probleem. Je
Is geen enkel probleem. Je kunt er gewoon staalplamuur op aanbrengen om het strak te maken. Je kan het ook spuiten/schilderen met autolak op basis van 2K harder. Verf op waterbasis is problematischer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-05-2009 16:14 #1238124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Antiroest behandeling....
Beste Jan,
Ik lees net dat jij caprotech tegen roestontwikkeling gebruikt. Jij heb dus goede ervaringen met Caprotech? Ik heb op mijn 940 estate net boven de voorruit, op het opstaande randje van het dak, wat plekjes vermoedelijk veroorzaakt door steenslag. Het zit er al een tijdje, maar er moet nu wel iets gebeuren.  Ik wilde met een Dremel de plekjes voorzichtig blank slijpen en dan een dergelijk middel aanbrengen. Kan dit buiten verwerkt worden (helaas heb ik geen garage)? De behandeling starten met RX 5, daarna eventueel met RX 10. Maar krijg je dan nog wel een mooie gladde laklaag op die plek? Hoe zou jouw aanpak zijn bij dit in het oog vallende stuk van de carrosserie?
Groet,
Hans van Oostveen, lidnr 54

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC