offtopic: tweetakt slaat af als ie warm is: keerring de oorzaak?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2009 10:12 #1073627 door V700 register
Een vraag die niets met dit forum te maken heeft maar hier zitten zoveel sleutelaars, er is vast wel iemand die hier meer van weet.... Ik ben een Lambretta scooter uit 1961 aan het opknappen. Dat wil zeggen de scooter heeft 10 jaar stilgestaan, na verwijderen oude brandstof, provisorisch ontroesten van de tank en schoonmaken carburateur loopt ie alweer. Alleen, gisteren na 10 kilometer rijden (top 75 km/u, jawel) sloeg ie af. Wilde ook niet meer lopen. Bougie vonkte, was niet nat. Carb. kreeg brandstof. Er zit ook een extra benzinefilter tussen, toch verdacht ik een verstopte sproeier. Maar goed, In Peize geparkeerd, met de bus verder en 2 uur later met de buurman de scooter weer opgehaald. Kan prima achterin de 940... Alleen toen liep ie weer als een zonnetje. De scooter wel te verstaan :-) Van iemand van de Lambrettaclub die ik eens heb gebeld begreep ik, dat het probleem wel eens in de keerring tussen carter en v-bak zou kunnen zitten. Die keerring is na 10 jaar ofwel uitgedroogd ofwel versponst. Maar die man zei, dat het probleem dan optrad als je een scooter als ie goed warm was gereden weer wilde starten. Niet dat ie volgas er ineens mee ophoudt. Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurt, als die keerring lekt? In mijn beleving gaat er ofwel benzine/oliemengsel verloren langs die keerring het carter in, en dan loopt de motor dus met minder vermogen. Maar de mengverhouding is goed, het mengsel wordt er niet armer van. Omgekeerd kan er ook olie uit de v-bak in het carter komen, dan wordt die olie mee verbrand en zou je dus meer rook moeten zien. Het mengsel wordt dan wel armer, in extreme mate zou ik dan een vastloper verwachten of een gat in de zuiger. Maar gelukkig gebeurde dat dus ook niet. Graag jullie gewaardeerde mening! Bedankt alvast! Maarten. PS In ieder geval vandaag de carb maar goed schoonmaken en ik tap ook de v-bak olie af, kijken of er nu veel minder uitkomt dan ik er in heb gedaan...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2009 20:44 #1234540 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic met mijn ruime brommer
met mijn ruime brommer sleutel ervaring denk ik dat:
 Als het die keering betreft dan is het inderdaad zo is dat er geen druk meer onder de zuiger kan worden opgebouwd als deze vanuit BDP naar bendeden gaat. Er is dus geen kracht om mengsel door de spoelpoorten omhoog de verbrandingskamer in te stuwen. En dat dit probleem zich voordoet bij warme motor kan zijn omdat de keering dan zachter wordt. In jouw geval kan het best zijn dat ie aardig is uitgedroogd.
Dus je kan er pas van uitgaan dat het die keering is als je verder alles gecheckt hebt.
Just my two cents.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-04-2009 22:48 #1234552 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoop van niet
De olie staat nog op hetzelfde niveau (tot de vulopening). Dus die lekt niet langs die keerring. De carb schoongemaakt en een nieuw benzinefiltertje erop. Nog bij de motorzaak langsgeweest die man dacht dat als de keerring door was je toch veel mee olie rook moet hebben. De bougie was een tikkje zwart, verkoold, maar niet extreem. Voor de zekerheid een nieuwe bougie erin. Nu loopt ie weer prima. Ik hoop dat het niet die keerring is, kost maar een paar euro maar het blokje moet dan wel heeelemaal uitelkaar. En wat 50 jaar vast zit wil nog niet zomaar los... Morgen er maar weer mee weg, en wat extra gereedschap mee. Ik ben mijn fototoestel kwijt, anders maakte ik er nog wel een leuk plaatje van. Tis maar een klein gebakje naast die dikke volvo. Behalve een kentekenplaat en een toeter hebben ze als motorvoertuig verder weinig overeenkomsten :-)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 00:21 #1234565 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Isolatie?
Even wat zo maar in me opkomt.....
Er hoort een pertinax busje tussen de carburateur en het spruitstuik, ter warmte isolatie, te zitten (meestal, ben geen Lambretta kenner)
Een warme carburateur geeft een ander mengsel als een koude.
Suc-7

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 00:53 #1234569 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vonk?
Probeer eens of er bij warme motor wel een goede vonk op de bougie is. Geen vonk betekent meestal een defecte condensator bij warm wordende twee tacten.
Succes,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 12:01 #1234583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic trucje
Een truc van louche autohandelaren om lekkende kerringen tijdelijk weer dicht te krijgen is het toevoegen van wat ammonia, daar wordt rubber namelijk heel zacht van.
Geen oplossing natuurlijk, maar wel een manier om te weten, of die keerring inderdaad lekt.
groetjes  Pierre

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 16:59 #1234600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check
@ Andre, de binnenkant van de carburateur is bekleed met een kunsstof ring (mof), ik neem aan dat die ook isoleert.
@ Frank: toen ie niet meer wilde lopen heb ik terwijl alles nog warm was de bougie gecheckt. En die vonkte.Maar er zit nu wel een nieuwe bougie in, voor de zekerheid.
@ Pierre: ammonia, nooit van gehoord... Wat ik wel op een forum tegenkwam was de carburateur eraf en uitlaat eraf de vbak olie eruit. Dan via het spruitstuk mengsmering erin gooien. Tot hoogte uitlaatpoort. De benzine mag dan niet aan de bak kant eruitlopen... zo wel dan is de keerring kaduuk. Maar ook dat is nogal een hele operatie, moet toch het blok er zo'n beetje onder weg.
Blijft mijn oorspronkelijke vraag: waarom zou die afslaan als die keerring lekt? Als ie niet genoeg druk in het carter opbouwt bij warme motor, doet ie dat dan wel bij een koude? Dat ie dan warm niet wil starten ok, dan is die cartertegendruk misschien wat kritisch. Maar volgas rijden er ineens mee ophouden... Het klonk toch echt als een benzinekraan die dicht ging, dus gewoon niet meer lopen bij gebrek aan brandstof. Het regent hierin het Noorden fors, dus vandaag niet weggeweest. Ik houd jullie op de hoogte!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 20:38 #1234624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic die tip over mengsmering in
die tip over mengsmering in je cilinder gieten is niet zo heel logisch. Dan moet je alsnog alles loshalen om te kijken. En als je nou echt ervan overtuigd begint te raken dat voorderest alles goed is en dat het aan de benzine toevoer ligt, kun je het beste dat voor-filter er maar tussenuit halen.

• walter schutz (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-04-2009 21:29 #1234632 door walter schutz (GAST)
Beantwoord door walter schutz (GAST) in topic keerringen
alle keerringen en pakkingen vervangen van het carter en de cilinderafdichtingen ook nakijken evenals de zuiger veren hij moet toch uit elkaar  ander blijf je echt klooien met dat ding .
op het moment dat bijvoorbeeld een krukaskeerring lekt heeft die ditzelfde euvel  helaas 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 00:18 #1237082 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgelost
Stom stom stom, wel de tank ontroest maar niet de benzinekraan schoongemaakt. De carb krijgt maar druppelgewijs benzine. Het orginele gaasfilter op het kraantje was geheel weggeroest. Alles nu schoongemaakt en een plastic benzinefiltertje in het slangetje na de kraan gemonteerd. Hij loopt weer als een zonnetje!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC