driepuntsgordels achter

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 00:59 #1070950 door V700 register
driepuntsgordels achter is gemaakt door V700 register
Bijna twee jaar geleden toonde ik op dit forum onze toen net aangeschafte 745. Een paar maanden later hebben we die weer weggedaan omdat er een hele nette XM Break voorbij kwam die ik absoluut wilde hebben. Omdat wij om medische redenen zijn aangewezen op een automaat moest deze auto een half jaar later het veld weer ruimen en zijn we bij toeval in een Jeep Cherokee terecht gekomen. (Wel weer aw dus.) Maar nu komt het, we zijn weer aan het rondkijken en op dit moment staat Volvo redelijk hoog op het lijstje. De reden hiervoor is dat we een auto willen hebben die zuiniger is dan de Jeep (niet moeilijk) en die ruimer is (ook niet moeilijk). Ons belangrijkste selectiepunt op dit moment is ook de aanwezigheid van drie driepuntsgordels op de achterbank. Nou weet ik dat de 850/v70 classic die hebben. Maar ik vroeg me af of de 945/v90 die ook gehad heeft, want dat zou de keuze weer verruimen.
(Oh, en hoe zijn de automaat bakken in zijn algemeenheid?)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 12:28 #1218767 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja, die zitten er soms
Hoi,
Om meteen met de deur in huis te vallen: de V90 (en waarschijnlijk dus ook de 960 vanaf 1995 - deze twee modellen zijn nagenoeg identiek) heeft drie 3-puntsgordels achterin. Van de andere modellen weet ik het niet. Heb je de derde gordel nodig voor een kinderzitje? Er zijn namelijk ook V90/960/940's die in plaats van een middenarmsteun een kleuterzitje hebben.
Het mindere nieuws is dat de V90/960 (allen 6-pitters) automaat toch qua verbruik richting de 1 op 8 gaat (er zullen mensen zijn die nu gaan opveren en roepen dat het zuiniger kan, ik haal de 1 op 7 net momenteel dus ik denk dat als ik gemiddeld 1 op 8 roep behoorlijk goed zit). Overigens hebben behoorlijk wat Volvo 7/9 rijders een LPG-installatie laten zetten zonder verlies van bagageruimte. Met een dergelijk verbruik, heb je die er snel uit en de motoren zijn er sterk genoeg voor.
De AW40-43 automaten die erin zitten zijn goed van kwaliteit en gaan lang mee naar het schijnt. Laaiend enthousiast ben ik er persoonlijk niet over maar vergeleken met de automaat van de XM (ik meen een ZF 4HP20) is het geen achteruitgang. De Jeep-automaten ken ik niet.
Succes met je keuze.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 14:17 #1218775 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volledigheid.

mbroeren schreef : Er zijn namelijk ook V90/960/940's die in plaats van een middenarmsteun een kleuterzitje hebben.

Even voor de volledigheid: Dat heet een zitverhoger, geen kinderzitje en die laaste titel mag het ook echt niet hebben.Het is een groep 2 maar waarschijnlijk zelf groep 3 verhogingszitje.Ik had hem in mijn 940 sedan uit 1994 (zelf ingezet) en nu ook weer in mijn 940 Estate.
Ik denk dat je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel kunt stellen, dat alle 940's minimaal 2 stuks driepunt-gordels hebben en ik vermoed zelfs dat dat bij de 740 ook zo is. De 240 daarentegen, vind je ook nog met tweepuntsgorels.
Stoeltje mag trouwens, als het daarom gaat, ook voorin, mits je geen uitvoering koopt met airbags.Meer info over het (naar mijn mening beste) stoeltje: <a href="/node/14754">Kinderen achterwaarts vervoeren</a>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 16:18 #1218785 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zitverhoger

Baseman schreef : Stoeltje mag trouwens, als het daarom gaat, ook voorin, mits je geen uitvoering koopt met airbags.Meer info over het (naar mijn mening beste) stoeltje: <a href="/node/14754">Kinderen achterwaarts vervoeren</a>

Of gewoon een zitverhoger gebruiken. Als je de kinderen niet achterstevoren vervoerd kan dat toch ook met airbag voor.
Airbag is alleen gevaarlijk met het vervoeren van kinderen tegen de rij richting.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 17:00 #1218788 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat lijkt me............

Bert N schreef : Airbag is alleen gevaarlijk met het vervoeren van kinderen tegen de rij richting.

..........correct.
Ik ging hier gemakshalve uit dat de driepuntsgordel was om een groep 0 stoel in te hangen, die kunnen alleen achterwaarts.Wellicht een misvatting, dat zal de topicstarter wel verduidelijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 18:25 #1218796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoge achterbank
Dacht dat alle 940 estates met hoge achterbank (vanaf MY '93 had ik weleens begrepen?) uitgevoerd zijn met 3 driepuntsgordels.Zowiezo had mijn 745 uit '86 ookal 2 driepuntsgordels en in het midden een tweepunts.

• Eric Quak
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 21:20 #1218821 door Eric Quak
Beantwoord door Eric Quak in topic modelwijziging hoge / lage achterbank in '92
Het is inderdaad zo dat de hoge achterbanken ook in het midden een 3 punts gordel hebben. Ergens in het midden van '92 zijn de hoge banken gekomen. In mijn 940 turbo uit april '92 zit een nl. lage achterbank en in mijn 940 SE uit december '92 zit een hoge! achterbank

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 21:40 #1218829 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic modeljaar '93
Dat klopt, invoering is in modeljaar '93 gedaan. En de modeljaren lopen van augustus t/m juli.

• Eric Quak
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 21:45 #1218834 door Eric Quak
Beantwoord door Eric Quak in topic modelwijziging hoge / lage achterbank in '92
Het is inderdaad zo dat de hoge achterbanken ook in het midden een 3 punts gordel hebben. Ergens in het midden van '92 zijn de hoge banken gekomen. In mijn 940 turbo uit april '92 zit nl. een lage achterbank en in mijn 940 SE uit december '92 zit een hoge! achterbank

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-11-2008 21:47 #1218837 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tijd om wat te
Tijd om wat te verduidelijken zie ik al. ;-)
Bij mijn weten hebben alle 740's twee driepuntsgordels achterin. Dat weet ik vrij zeker. Of in ieder geval onze 89er Black Line had dat wel en andere 740's die ik gezien heb hadden dat ook. Het gaat me ook niet om twee driepuntsgordels, maar ik wil er drie hebben.We hebben twee dochtertjes in kinderstoelen en ik wil de flexibiliteit hebben om nog iemand op de achterbank te zetten. En als er maar twee driepuntsgordels in de auto zitten, dan kun je alleen iemand in het midden zetten, want de stoelen werken niet lekker met heupgordels. Zodoende.
Ik heb overigens eens even het Image '91 boek er bij gezocht dat Volvo heeft uitgegeven aan de dealers bij de lancering van de 940/960. Daar zie ik wel een foto van een achterbank staan met 3 driepuntsgordels, maar volgens mij is dat de sedan. Van de estate weet ik het dus niet zeker. Van de 850 wel.
De zescilinders klinken met 1:8 niet echt erg aantrekkelijk voor de meesten, maar wij stappen uit een Jeep waarin de zescilinder met mazzel 5,5km haalt op een liter haalt. Overigens nog wel in 2wd, want met 4 wielen aan de bak loopt dat nog eens extra op. De Borg-Warner bak is wel absoluut niet te slopen en de Jeep is in een hele goede staat, maar dat weegt niet op tegen een tekort aan ruimte en een torenhoog gebruik. Wij zoeken een automaat met lpg onderbouw en als het een beetje wil een g3 installatie. Dus zo rond 96 zitten we al snel. Overigens wil ik vooral een 96 vanwege die prachtige neus. Maar een 2.3 turbo in een 940 is ook mooi natuurlijk.
Dus, de zoektocht kan rustig aan beginnen. Maar eerst nog eens uitzoeken of we voor het comfort en de achterwielaandrijving van de 9 serie gaan, of voor de sportiviteit en de voorwielaandrijving van de 850/v70 classic. Dat wordt dus gewoon rijden.

(Oh, en als iemand nog iemand weet voor een goede Jeep Cherokee met bijna 3,5 ton aanhangergewicht en een bullitproof motor en bak, dan hoor ik het graag. )

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC