Nederland op z'n smalst ;-)

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 10:07 #1066258 door V700 register
Nederland op z'n smalst ;-) is gemaakt door V700 register
Ik kreeg <a href=" www.nu.nl/news/1665899/10/%27Caravans_ka...n_buitenland%27.html ">hier toch wel een glimlach van...technisch inzicht van nul, maar tegelijk zo sneu omdat ze het goed proberen te doen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 12:07 #1207392 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hellinkje trekken
Hallo Wouter
Het is een leuke campagne, maar hier in het zuiden gaat ie al niet altijd op.
Maar ja, als je in z'n campagne te veel gaat vertellen, dan snapt de helft hem weer niet.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 20:41 #1207435 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic eeuum durf het bijna niet te zeggen maar eeuuuh
Wat gaat er stuk dan? En waarom? Ik heb geen caravan maar ik schakel pas terug als de snelheid gaat zakken terwijl dat niet de bedoeling is.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2008 22:59 #1207451 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic simpel
Bij een heuvel in een te hoge versnelling wil de auto niet meer versnellen bij gasgeven. Zodra je dat merkt, moet je dus terugschakelen om meer kracht te krijgen.
De grap is dat de motor enorm brandstof gaat nemen om het toerental vast te houden en de boel goed heet wordt. Daar zit de fout die onervaren chaufeurs maken met een helling in combinatie met een aanhanger.
Het meest verstandige is om bij belast autorijden het toerental op het gunstigste (hoogste) koppel te houden. Dan is er kracht genoeg voorhanden tegen de laagste brandstofverbruik.
Tijdens mijn vakantie heb ik met caravan in 3 gereden en niet in D. De toerenteller stond roind de 3000 toeren wat een redelijk gunstig koppel is ten opzichte van 2250 toeren om ongeveer 85 te rijden. Het verbruik met caravan is bij 85 km/h gewoon het zelfde als dat ik 100 of harder zou rijden in de 4e versnelling.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 08:11 #1207469 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppakking

Rob Hiemstra schreef : Wat gaat er stuk dan? En waarom?


ik denk dat je koppakking het niet zo leuk vindt, vanwege temperatuur en misschien wat hogere drukken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 13:48 #1207481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja maar...
Als een motor meer toeren maakt produceert deze toch meer warmte en niet minder??? of ben ik nu in de war?
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 16:21 #1207516 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic temperatuur?

MSuidgeest schreef : De grap is dat de motor enorm brandstof gaat nemen om het toerental vast te houden en de boel goed heet wordt.

Meer brandstof bij lage toeren zorgt er toch juist voor dat de temperatuur daalt? (grotere hoeveelheid koele brandstof die verdampt tijdens het vernevelen = koeler)
Dat de motor het op een gegeven moment niet meer trekt ligt niet aan de temperatuur door het rijden in lage toeren denk ik...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 18:17 #1207526 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toch warmer
De koelende werking van brandstof is minder groot van de warmteontwikkeling in de motor, Jeroen.
Ik heb gesteld dat de motor door belasting te heet wordt en dat is wat anders dan te veronderstellen dat een motor niet meer trekt door te lage temperatuur. Juist door het veel harder moeten werken van de motor zal de temperatuur stijgen (los van het toerental).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 18:19 #1207527 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet helemaal
Motorwarmte ontstaat door arbeid die geleverd moet worden door de motor. Het toerental is daarbij nauwelijks een factor. Feit is wel dat bij een hoger toerental het koelwater sneller door het blok stroomt en dat de warmteafgifte aan de koelradiator dan beter gaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 20:54 #1207537 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tour de france als voorbeeld.
het berg oprijden met een caravan er achter in 5 is goed te vergelijken met zelf de Alp d'Huez op fietsen met 52:11 (zware versnelling). Als je dat ooit geprobeerd hebt dan heb je gemerkt dat vooral je knieen er een gigantische opdonder van kregen. Zo is het ook met een automotor. De drijfstangen en de krukas mag je vergelijken met het samenstel van je benen/knieen en je crankset van je fiets. Als je dus een berg in 5 omhoog rijdt met de familie erin, de bepakking op het dak en de caravan er achter dan gebeurt hetzelfde:
De drijfstangen en vooral de drijfstanglagering krijgt het ongenadig hard voor de kiezen. En dat terwijl de oliepomp ook weinig toerendraait, de waterpomp ook weinig toeren draait. Dus: als je voelt aan het blok dat het gaat trillen en dreunen en minder soepel rond draait dan is het tijd naar een lagere versnelling te schakelen. (dat doe je immers op de fiets ook als je berg op gaat: naar het binnenblad (48?) en achter een lekker lichte 26 schakelen. Geen last van je knieen want een veel hoger traptempo bij gelijke snelheid.)
Dus: dan maar wat meer toeren draaien maar de het blok blijft in ieder geval dan wel heel. Rij je lang door op deze foute manier dan kan dat zelfs leiden tot drijfstanglagerschade (duur geintje!)
Als een goed leidraad kan je best aanhouden dat je moet proberen om niet onder de 2500tpm te komen als je een zware aanhanger trekt. Dus lekker tussen de 2500 en 4000 tpm rijden. Daarboven is nu ook weer niet nodig.
grt
Jan 
PS morgen is de etappe naar Alp d'Huez live te zien op TV! Ondanks alle EPO ellende blijft het een supergave sport en moet iedereen uiteindelijk toch echt op eigen kracht die 'puisten' over zien te komen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD