Nederland op z'n smalst ;-)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het is een leuke campagne, maar hier in het zuiden gaat ie al niet altijd op.
Maar ja, als je in z'n campagne te veel gaat vertellen, dan snapt de helft hem weer niet.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
De grap is dat de motor enorm brandstof gaat nemen om het toerental vast te houden en de boel goed heet wordt. Daar zit de fout die onervaren chaufeurs maken met een helling in combinatie met een aanhanger.
Het meest verstandige is om bij belast autorijden het toerental op het gunstigste (hoogste) koppel te houden. Dan is er kracht genoeg voorhanden tegen de laagste brandstofverbruik.
Tijdens mijn vakantie heb ik met caravan in 3 gereden en niet in D. De toerenteller stond roind de 3000 toeren wat een redelijk gunstig koppel is ten opzichte van 2250 toeren om ongeveer 85 te rijden. Het verbruik met caravan is bij 85 km/h gewoon het zelfde als dat ik 100 of harder zou rijden in de 4e versnelling.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob Hiemstra schreef : Wat gaat er stuk dan? En waarom?
ik denk dat je koppakking het niet zo leuk vindt, vanwege temperatuur en misschien wat hogere drukken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rob
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Meer brandstof bij lage toeren zorgt er toch juist voor dat de temperatuur daalt? (grotere hoeveelheid koele brandstof die verdampt tijdens het vernevelen = koeler)MSuidgeest schreef : De grap is dat de motor enorm brandstof gaat nemen om het toerental vast te houden en de boel goed heet wordt.
Dat de motor het op een gegeven moment niet meer trekt ligt niet aan de temperatuur door het rijden in lage toeren denk ik...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb gesteld dat de motor door belasting te heet wordt en dat is wat anders dan te veronderstellen dat een motor niet meer trekt door te lage temperatuur. Juist door het veel harder moeten werken van de motor zal de temperatuur stijgen (los van het toerental).
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De drijfstangen en vooral de drijfstanglagering krijgt het ongenadig hard voor de kiezen. En dat terwijl de oliepomp ook weinig toerendraait, de waterpomp ook weinig toeren draait. Dus: als je voelt aan het blok dat het gaat trillen en dreunen en minder soepel rond draait dan is het tijd naar een lagere versnelling te schakelen. (dat doe je immers op de fiets ook als je berg op gaat: naar het binnenblad (48?) en achter een lekker lichte 26 schakelen. Geen last van je knieen want een veel hoger traptempo bij gelijke snelheid.)
Dus: dan maar wat meer toeren draaien maar de het blok blijft in ieder geval dan wel heel. Rij je lang door op deze foute manier dan kan dat zelfs leiden tot drijfstanglagerschade (duur geintje!)
Als een goed leidraad kan je best aanhouden dat je moet proberen om niet onder de 2500tpm te komen als je een zware aanhanger trekt. Dus lekker tussen de 2500 en 4000 tpm rijden. Daarboven is nu ook weer niet nodig.
grt
Jan
PS morgen is de etappe naar Alp d'Huez live te zien op TV! Ondanks alle EPO ellende blijft het een supergave sport en moet iedereen uiteindelijk toch echt op eigen kracht die 'puisten' over zien te komen!