Stoelvergrending komt niet meer los
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-07-2022 23:34 #1111301
door V700 register
Stoelvergrending komt niet meer los is gemaakt door V700 register
Ik verander de stand van de bestuurdersstoel best vaak. Nu wil de stoel niet meer ontgrendelen met de beugel aan de voorzijde. Aan de zijkant bij de midden console tilt het veertje de stalen borging niet meer uit de rail. Die veer doet niks meer. Is dat simpel op te lossen? Veer van de andere stoel erin doen? Ik snap de werking van die veer ook niet, lijkt de natuurwetten te tarten …
Groet, Ad
Volvo 945 1998
Groet, Ad
Volvo 945 1998
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2022 20:24 #1471351
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stoelvergrendeling
Ik heb een tweedehands interieur aangeschaft en daar de rail van de bestuurdersstoel afgehaald. De vergrendeling van deze stoel werkt gewoon en ik heb hem onder de bestuurdersstoel gezet. De veer van de hoogteverstelling staat op spanning en toen ik hem terug wilde plaatsen kon ik niet meer zien hou het precies gezeten heeft. Ik heb de stoel nu zonder veerspanning teruggezet. Dus de veerconstructie zit er wel in maar is niet op spanning. Weet iemand hoe je dat moet doen? Of beter nog; is er een foto of tekening van?
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-08-2022 09:34 #1471354
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb er de nodige
Ik heb er de nodige tekeningen en handleiding van.
Maar het is mij niet duidelijk welke veer nu al dan wel/niet op spanning staat.
Misschien even een fotootje van euvel?
Maar het is mij niet duidelijk welke veer nu al dan wel/niet op spanning staat.
Misschien even een fotootje van euvel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-08-2022 10:26 #1471355
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foto
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2022 09:06 #1471366
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stoelverstelling
Het gaat om de veer op de detailfoto. De dikke zwarte buis met daar omheen aan beide zijden een veerspiraal. Die veerspiralen hebben een recht uiteinde van ongeveer 25 cm die op spanning moeten staan.
De andere (zeer korte) zijden van de veerspiralen hebben een wit vinyl eindstuk. Ik wil weten hoe ik die veren op spanning krijg zodat de stoel weer omhoog wil ipv alleen maar omlaag.
De andere (zeer korte) zijden van de veerspiralen hebben een wit vinyl eindstuk. Ik wil weten hoe ik die veren op spanning krijg zodat de stoel weer omhoog wil ipv alleen maar omlaag.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
11-08-2022 11:08 #1471369
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic De groene boekjes zijn er
De groene boekjes zijn er niet heel gedetailleerd in, maar komt er op neer dat je de rails vóór montage eerst in de hoogste stand moet zetten.
1 rail aan de stoel monteren (stoel in de hoogste stand).
Dan die stang met veer monteren.
En dan de andere rail monteren (ook in de hoogste stand)
Ik gok dat die veer met de stoel in de hoogste stand zo goed als spanningsloos (of in ieder geval onder de minste spanning) gemonteerd zit.
Als ik er aan denk zal ik later vandaag even wat screenshotjes posten, maar denk niet dat die heel veel toevoegen aan bovenstaande verhaal
1 rail aan de stoel monteren (stoel in de hoogste stand).
Dan die stang met veer monteren.
En dan de andere rail monteren (ook in de hoogste stand)
Ik gok dat die veer met de stoel in de hoogste stand zo goed als spanningsloos (of in ieder geval onder de minste spanning) gemonteerd zit.
Als ik er aan denk zal ik later vandaag even wat screenshotjes posten, maar denk niet dat die heel veel toevoegen aan bovenstaande verhaal
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2022 23:39 #1471384
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Uit nieuwsgierigheid....
Ik heb ook wel eens stoelonderstellen gewisseld en nooit hier tegen aan gelopen.
Hoe is het nu precies ontstaan ?
Niet dat het helpt om het opgelost te krijgen. Er staan hier echter wel stoelen om de kunst bij af te kijken. weliswaar 740 maar dacht niet dat er een verschil in werking is.
Hoe is het nu precies ontstaan ?
Niet dat het helpt om het opgelost te krijgen. Er staan hier echter wel stoelen om de kunst bij af te kijken. weliswaar 740 maar dacht niet dat er een verschil in werking is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-08-2022 13:46 #1471396
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alleen de rail gewisseld, niet het hele onderstel
Als je beide rails losmaakt van het stoelframe met de 4 dikke bouten hou je 2 losse rails in je handen. De veerconstructie voor de hoogteverstelling valt er dan tussenuit want die zat opgesloten tussen beide rails. Ik ben vergeten te kijken hoe de veer precies zat omdat ik meer gefocust was op stekkers, draadjes en ander gedoe.
Bij het terugmonteren vind ik wel de slots in beide rails waar de veerconstructie in past, maar het uiteinde van de spiraalveer steekt dan in het luchtledige.
Wie o wie heeft een foto voor me?
Bij het terugmonteren vind ik wel de slots in beide rails waar de veerconstructie in past, maar het uiteinde van de spiraalveer steekt dan in het luchtledige.
Wie o wie heeft een foto voor me?
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2022 02:07 #1471397
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ahh zo
Dus..
Ok. Ik volg hoe het ontstaan is nu. Op zich stond het ook al in je post.
Ik zette doorgaans het hele onderstel, inclusief rails over.
Zat even op een ander "spoor" dus
Kwestie van rugleuning van onderstel losschroeven, 2 bouten.
Bij donorstoel hetzelfde doen. Indien nodig van de onderstellen de zittingen verwijderen en omwisselen Rugleuning weer vastmaken. Klaar.
En het geheel weer in de auto plaatsen.
Af en toe vergeet een mens wel eens wat maar springt me nu in het geheugen dat ik hetzelfde ook eens heb gehad, Denk toen ik van een UK auto de hoogteverstelling over heb gezet naar de passagiersstoel van een vasteland EU stoel.
Unieke gadget. Een in hoogte verstelbare passagiersstoel.
Ik meen me te herinneren dat het een kwestie was van heel veel kracht uitoefenen.
Heb ooit een keer vreselijk lopen worstelen ( letterlijk dus) met een stoel. Dat moet dan wel bij deze gelegenheid zijn geweest.
Hele onderstel omzetten was geen optie vanwege andere stekkers. Alhoewel die natuurlijk ook over te zetten te zijn.
Of het was omdat de buitenste rail aan de voorzijde anders was qua positie boutgat voor montage in de auto.
Er zal een reden zijn geweest dat ik dezelfde route bewandelde als jij nu.
Op de eerste foto van Versteeg is het toch goed te zien. Je ziet die lange veeruiteinden onder die stalen strip aan de voorzijde van de stoel gaan. Er moet ook een flinke spanning op staan om bij het bedienen van de hendel de stoel met een mens erin op te kunnen tillen. Met de handel trek je de blokkeerpinnen naar binnen en de veerspanning kan de stoel opduwen voor omhoog. Of andersom , zet zodanig druk dat de stoel zakt, hendel los, Pinnen weer uit in de blokkeerstand.
Op de foto is het ontwerp toch goed te zien. Ook al was de foto daar niet voor gemaakt.
Ik meende dat ik toen met mijn volle gewicht op dat onderstel ben gaan liggen en toen die stang er weer tussen heb kunnen drukken. Want doordat die lange veeruiteinden onder die strip zitten moet je die dwarsstang met behoorlijk wat kracht naar beneden drukken, daarmee zet je de veer op spanning natuurlijk en dan links én rechts die dwarsstang in die zijkanten zien te plaatsen. Heb je links erin dan rechts doen maar links moet niet weer eruit schieten dan natuurlijk. Heb je rechts goed dan schiet links juist weer los.
Hoe die dwarsstang uiteindelijk dan op zijn plek blijft zitten ben ik even kwijt. (Bouten? of met een nokje dat ergens ingrijpt ? )
Houd me ten goede, het is echt al weer even geleden en maar 1 x bij de hand gehad.
Truc is flinke kracht uitoefenen. Behoorlijk wat zelf. Denk aan het gewicht van een volwassen persoon, die anders in die stoel zou zitten, zoveel kilo druk uitoefenen dus en dat valt vies tegen als je niet in die stoel zit maar jij er naast staat en die handel op de grond ligt.
Met twee personen meeste kans van slagen. Ik gaf het al zowat op, nog 1 x kwaad gemaakt op die constructie en toen opeens...succes !
Hopelijk heb je hier wat aan.
Ok. Ik volg hoe het ontstaan is nu. Op zich stond het ook al in je post.
Ik zette doorgaans het hele onderstel, inclusief rails over.
Zat even op een ander "spoor" dus
Kwestie van rugleuning van onderstel losschroeven, 2 bouten.
Bij donorstoel hetzelfde doen. Indien nodig van de onderstellen de zittingen verwijderen en omwisselen Rugleuning weer vastmaken. Klaar.
En het geheel weer in de auto plaatsen.
Af en toe vergeet een mens wel eens wat maar springt me nu in het geheugen dat ik hetzelfde ook eens heb gehad, Denk toen ik van een UK auto de hoogteverstelling over heb gezet naar de passagiersstoel van een vasteland EU stoel.
Unieke gadget. Een in hoogte verstelbare passagiersstoel.
Ik meen me te herinneren dat het een kwestie was van heel veel kracht uitoefenen.
Heb ooit een keer vreselijk lopen worstelen ( letterlijk dus) met een stoel. Dat moet dan wel bij deze gelegenheid zijn geweest.
Hele onderstel omzetten was geen optie vanwege andere stekkers. Alhoewel die natuurlijk ook over te zetten te zijn.
Of het was omdat de buitenste rail aan de voorzijde anders was qua positie boutgat voor montage in de auto.
Er zal een reden zijn geweest dat ik dezelfde route bewandelde als jij nu.
Op de eerste foto van Versteeg is het toch goed te zien. Je ziet die lange veeruiteinden onder die stalen strip aan de voorzijde van de stoel gaan. Er moet ook een flinke spanning op staan om bij het bedienen van de hendel de stoel met een mens erin op te kunnen tillen. Met de handel trek je de blokkeerpinnen naar binnen en de veerspanning kan de stoel opduwen voor omhoog. Of andersom , zet zodanig druk dat de stoel zakt, hendel los, Pinnen weer uit in de blokkeerstand.
Op de foto is het ontwerp toch goed te zien. Ook al was de foto daar niet voor gemaakt.
Ik meende dat ik toen met mijn volle gewicht op dat onderstel ben gaan liggen en toen die stang er weer tussen heb kunnen drukken. Want doordat die lange veeruiteinden onder die strip zitten moet je die dwarsstang met behoorlijk wat kracht naar beneden drukken, daarmee zet je de veer op spanning natuurlijk en dan links én rechts die dwarsstang in die zijkanten zien te plaatsen. Heb je links erin dan rechts doen maar links moet niet weer eruit schieten dan natuurlijk. Heb je rechts goed dan schiet links juist weer los.
Hoe die dwarsstang uiteindelijk dan op zijn plek blijft zitten ben ik even kwijt. (Bouten? of met een nokje dat ergens ingrijpt ? )
Houd me ten goede, het is echt al weer even geleden en maar 1 x bij de hand gehad.
Truc is flinke kracht uitoefenen. Behoorlijk wat zelf. Denk aan het gewicht van een volwassen persoon, die anders in die stoel zou zitten, zoveel kilo druk uitoefenen dus en dat valt vies tegen als je niet in die stoel zit maar jij er naast staat en die handel op de grond ligt.
Met twee personen meeste kans van slagen. Ik gaf het al zowat op, nog 1 x kwaad gemaakt op die constructie en toen opeens...succes !
Hopelijk heb je hier wat aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2022 11:14 #1471398
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoogte- of langsverstelling?
Hebben we het nu niet over twee verschillende dingen? Ik begrijp dat bij Ad de langsverstelling niet goed meer werkte en daar stuurde ik die detailfoto van. De zwarte spiraalveer werkt hier niet als een trekveer, maar als een torsieveer. Je trekt dus niet aan beide uiteinden, maar verdraait ze. Blijkbaar is de veer gebroken, of is de aanhechting aan de zwarte dwarsverbinding losgebroken.
Daarna heeft Ad het over een witte kunststof bus, dat lijkt dan weer over de veren te gaan die voor de hoogteverstelling zorgen.
Rob
Daarna heeft Ad het over een witte kunststof bus, dat lijkt dan weer over de veren te gaan die voor de hoogteverstelling zorgen.
Rob
Moderators: Jerry Stam