SIPS passagierskant ligt bloot, wat nu?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2021 12:04 #1110498
door V700 register
SIPS passagierskant ligt bloot, wat nu? is gemaakt door V700 register
Tijdens het schoonmaken van het interieur stootte ik per ongeluk tegen het plastic deel aan waar de passagiersgordel doorheen loopt. Dat is nu losgekomen. Aangezien daar ook iets van de SIPS zit en er met grote letters 'DANGER, sensitive area' staat durf ik het plastic deel eigenlijk niet zo goed terug te duwen zonder dat ik weet hoe het zit en hoe dat het beste kan. Het is ook niet helemaal duidelijk hoe het hoort. Zie de foto's. Iemand hier ervaring mee? Gaat om een '97-er 945.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2021 12:43 #1465637
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rood plastic onderdeeltje
Het lijkt erop alsof dat rode plastic onderdeeltje bedoeld is om over het zilverkleurige patroon geschoven te worden. Echter, dan lijkt het er ook op dat hoe dit rode plastic onderdeel op de zwarte kap gemonteerd zit ervoor zorgt dat dat rode plastic normaal gesproken niet over het patroon geschoven zit. Vreemd. En voelt een beetje alsof ik met een landmijn aan het klooien ben, ik laat het even zitten tot iemand mij (hopelijk) kan vertellen hoe ik e.e.a. weer veilig terug op zijn plek krijg.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-02-2021 13:06 #1465638
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic rode ding is bescherming die op de pin kan tijdens transport
Dus dat rode ding is wel rood, maar een los stuk plastic.
Die pin, is wel de pin van de airbag, dus bij het terugdoen van het plastic, niet hard slaan op de bol van het plastic, waar de pin achter zit. Die pin staat op scherp als de rode kap er niet over zit
Als je wil kun je het rode ding over de pin schuiven en eerst droog oefenen, dan rode ding er weer af en op zijn plek en de kap nog een keer terugplaatsen, met de pin op scherp.
Succes
Die pin, is wel de pin van de airbag, dus bij het terugdoen van het plastic, niet hard slaan op de bol van het plastic, waar de pin achter zit. Die pin staat op scherp als de rode kap er niet over zit
Als je wil kun je het rode ding over de pin schuiven en eerst droog oefenen, dan rode ding er weer af en op zijn plek en de kap nog een keer terugplaatsen, met de pin op scherp.
Succes
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
20-02-2021 13:42 #1465640
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic kapje?
Er zit volgens mij ook nog een kapje dat los kan in het plastic deel dat nu los ligt . Kan ook zijn dat het alleen maar breuklijnen zijn die makkelijker breken bij een aanrijding? Als dat een kapje is, zit het ter hoogte van de pin, kun je de rest wat makkelijker vastmaken.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2021 14:30 #1465641
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Visualiseren
Beetje lastig om uit te leggen maar heb een filmpje gemaakt(soms niet echt goed gericht op wat ik precies aan het doen ben maar dit is eigenlijk een klusje voor 2 handen qua positioneren.) . Echter mist er bij mij wel het witte schuifje wat de kap(wat ik bij jou op de foto wel zie zitten.) en de pin van de airbag verbindt. Maar die spreekt denk ik wel voor zich als je de rest er al op heb zitten.
drive.google.com/file/d/1_ShzuvYyeIuY7B6...1n/view?usp=drivesdk
Maar wat ik wel zo zie is dat bij jou dat beide bevestigingspunten van de schroeven wel zijn afgebroken. (Voorste sowieso aangezien de schroef hiervan nog aan je stoelframe zit met het stukje afgebroken plastic.) Voorste was bij mij ook afgebroken maar daar heb ik aluminium insert voor gemaakt toen ter tijd en deze erin gelijmd. Beide schroeven zijn T25 drive.
Hopelijk heb je er wat aan.
drive.google.com/file/d/1_ShzuvYyeIuY7B6...1n/view?usp=drivesdk
Maar wat ik wel zo zie is dat bij jou dat beide bevestigingspunten van de schroeven wel zijn afgebroken. (Voorste sowieso aangezien de schroef hiervan nog aan je stoelframe zit met het stukje afgebroken plastic.) Voorste was bij mij ook afgebroken maar daar heb ik aluminium insert voor gemaakt toen ter tijd en deze erin gelijmd. Beide schroeven zijn T25 drive.
Hopelijk heb je er wat aan.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2021 14:40 #1465642
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Witte schuifje
Even voor de duidelijkheid, witte schuifje eerst eruit halen zodat je de kap kan plaatsen aan de stoel, en daarna het schuifje in de daarvoor bestemde opening duwen en daarna de kap terug plaatsen waar het rode kapje in gemonteerd zit.
Wat betreft indrukken van de pin met de hand is tot “ontploffen” airbag moet je toch wel heel veel kracht gaan leveren. Kan is groter dat je je kap kapot drukt dan dat je zoveel kracht zet dat de pin ver genoeg wordt ingedrukt. Is meer bedacht voor als je de stoelen volledig demonteert en ze dan laat vallen dat ze dan niet af gaan.
Wat betreft indrukken van de pin met de hand is tot “ontploffen” airbag moet je toch wel heel veel kracht gaan leveren. Kan is groter dat je je kap kapot drukt dan dat je zoveel kracht zet dat de pin ver genoeg wordt ingedrukt. Is meer bedacht voor als je de stoelen volledig demonteert en ze dan laat vallen dat ze dan niet af gaan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-02-2021 14:50 #1465643
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukt!
Inmiddels ook al bedacht dat het rode plastic kapje bewust verkeerd om in de plastic afdekkap zit, en waarschijnlijk alleen bedoeld is ter bescherming als je echt de stoel gaat demonteren.
Kreeg het best warm tijdens het prutsen, maar het is gelukt. Dank allemaal!
Kreeg het best warm tijdens het prutsen, maar het is gelukt. Dank allemaal!
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2021 18:08 #1465655
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Ik ben er niet gek op....
Je moet er gewoon voorzichtig mee zijn. Die rode dingen zitten er niet voor niets. Die gebruik je om de slagpin te blokkeren wanneer je 'in de buurt sleutelt' . Volvo heeft er destijds een speciaal bulletin over de materie uitgegeven. Wij hebben iemand meegemaakt die iets in de wagen wilde vervoeren. Nadat het monstrum was ingeladen werd nog even de deur aangedrukt omdat er iets uitstak. Ja, dan knalt het...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-02-2021 22:38 #1465658
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rode kap
Die rode kap is inderdaad bedoeld om tussen pin en airbagmodule te zetten als je de stoel uit de auto haalt. De veiligheidskap verkomt dat de airbag afgaat als je de stoel uit je poten laat vallen en die precies op die pin valt. Het is dan wel een airbag, maar die wordt niet ontstoken door een electrisch signaal, maar een pin die mechanisch in de ontsteker wordt geslagen. Dat vind ik toch een stuk minder griezelig dan zo'n stuurairbag die electrisch afgaat.
DIe plastic kap kun je overigens niet monteren als die rode veiligheidskap er nog tussen zit. Dat is dan weer mooi bedacht, zodat je zeker weet dat je de veiligheidskap niet kunt vergeten.
Dit is een plaatje van de rode kap tussen pin en onsteker bij het vervangen van de stoelzitting (en voor het schoonmaken...).
[moderator: Foto 90 graden gedraaid]
DIe plastic kap kun je overigens niet monteren als die rode veiligheidskap er nog tussen zit. Dat is dan weer mooi bedacht, zodat je zeker weet dat je de veiligheidskap niet kunt vergeten.
Dit is een plaatje van de rode kap tussen pin en onsteker bij het vervangen van de stoelzitting (en voor het schoonmaken...).
[moderator: Foto 90 graden gedraaid]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2021 11:30 #1465661
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En dit....
...is wat er gebeurt als je de ontsteker een flinke klap geeft. Meteen het einde van je stoelbekleding, zo te zien.
Moderators: Jerry Stam