borrelend geluid schuifkanteldak (opgelost)

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-08-2014 16:25 #1101950 door Pascal Kogelman
borrelend geluid schuifkanteldak (opgelost) is gemaakt door Pascal Kogelman
Het viel mij op dat als ik na een regenbui wegrijd of als er na een nacht met regen regenwater op het dak ligt er na een paar km een soort borrelend geluid te horen is. Het lijkt te komen vanuit het schuifkanteldak. Beetje het geluid van water. Wat kan dit zijn? Is het water dat door afvoerbuisjes afgevoerd wordt, of zitten die buisjes verstopt en stroomt het elders weg? Waar zitten die afvoerbuisjes eigenlijk en kun je erbij om ze eventueel door te blazen/prikken? Naar mijn weten is het schuifkanteldak waterdicht (getest door de kids zittend in de auto in de wasstraat). Na een tijdje rijden houdt het geluid op (misschien omdat door de rijwind het regenwater weggeblazen is?). Ik kan geen water in de auto ontdekken. Wie herkent dit en heeft tips voor mij?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2014 20:04 #1409578 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Regen goten
In/tussen het dak zittten regen goten, die het lek-water opvangen, en afvoeren via slangen door de "A" of "B" stijlen.
Volg de slangen, meestal zitten deze een beetje verstopt na verloop van tijd.
Weinig ervaring met schuif-daken;
M'n 740 was probleemloos.
M'n 240 was een ramp, maar daar zat ook een VAG schuifdak in????? Raaarrr

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2014 21:00 #1409581 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic vier afvoerslangen
Een schuifkanteldak heeft vier afvoerslangen (is wel een 744). Als je het dak helemaal open maakt dan kun je aan de voorkant twee zien zitten; deze kan je testen door er water in te laten lopen dmv een plantengietertje. Het water stroomt er dan via de voordorpel eruit. Bij mijn bleek er ooit een verstopt te zitten....met een plastic flexibelbuis er in heb ik het propje eruit weten te duwen vanuit bovenaf.
Achter zitten er ook twee afvoeren, maar daar kan je niet bij vanuit de bovenkant. Die kun je wel testen door de auto op een helling te zetten en dmv het zelfde gietertje water naar achteren te laten lopen langs de twee zijkanten. Loopt 1 zijkant niet, het water loopt weg achter de achter bumper aan de zijkant vd auto, dan stel ik voor om de vloermat achter weg te halen in de kofferbak en de afvoerslangen die daar lopen van het schuifkanteldak daar te controleren op hun werking/openheid.
Bij mij bleken de koppelingen en slangen versleten na verwijdering vd vloermat en die heb ik maar meteen vervangen. Was wel even zoeken naar de juiste slang (diameter).
Succes.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
30-08-2014 21:19 #1409583 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic afvoerslangen 945
Bedankt voor deze tips. Ik heb een 945 (1998) met een Hollandia schuifkanteldak, waar zit bij deze auto de afvoerslangen en waar komend deze uit?

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2014 21:37 #1409584 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic iemand anders?
Ik heb een origineel dak, geen hollandia, maar een Globe dacht ik. Maar ik kan mij voorstellen dat de afvoer van het regenwater hetzelfde is..iemand anders die een Hollandia dak heeft?

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2014 12:28 #1409587 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Ik heb nog even gekeken naar
Ik heb nog even gekeken naar mijn schuif/kanteldak. Het lijkt mij een af-fabriek exemplaar en functioneert verder prima. Dit staat op het plaatje:
Styled and manufactured by Vermeulen/Hollandia  type: TVS     no: 320363

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2014 13:17 #1409589 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic is aftermarket
Hallo Kogelman,
Deze had ik er ook in zitten en deze zijn later ingebouwd kan je zien aan de flensrand. Ook deze daken hebben 4 slangen voor de afvoer 2 naar voren 2 naar achteren. De achterste zitten aangekoppelt op de afvoer van de achterruit in de kofferbak (sedan)

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
31-08-2014 20:52 #1409601 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic schuifkanteldak
Chris, ik heb een 945 estate dus geen sedan. Ik ben benieuwd waar bij deze uitvoering de slangen het water afvoeren? Vanmorgen hoorde ik trouwens geen water stromen (naar een nacht met veel regen).

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2014 21:07 #1409606 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic C-stijlen
Hallo Kogelman
Volgens mij ook via de C-stijlen naar de vakjes links en rechts van de laadvloer.
groetjes
Mathy

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-09-2014 16:20 #1409647 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic opgelost
Ik heb vandaag de proef op de som genomen en met een trechter heet water door de afwateringsgaten van het schuifkanteldak gegoten, rechtstreeks in de openingen. Aan de voorkant kanten kwam het water keurig uit de dorpel links en rechts onder de voorportieren weer uitlekken. Toen heb ik de auto achterwaarts op de (hellende) oprit gezet en het water richting de afwaterings gaten aan de achterkant gegoten (deze gaten liggen onder het dak en zijn van buitenaf niet te zien) en ja hoor, even wachten en het kokende water kwam uit het slangetje dat bovenin in de achterste wielkasten naar buiten steekt naar buiten stromen zo bovenop het wiel. Bij een 945 (1998) zitten op die vier plaatsen dus de uitstroomopeningen (voor: dorpelgaten onder voorportieren, achter: afwateringsslangetjes boven in de wielkasten achter).
Kortom: bij mij stroomt alles goed door (zeker na deze spoelbeurt met kokend water) en is er geen verstopping/lekkage.
Waar kwam dan dat borrelende watergeluid vandaan? Terugredenerend denk ik het volgende: onze oprit loopt schuin af en de paarse toerbuffel staat er altijd achterwaarts geparkeerd op, dus water dat zich ophoopt onder het dak verzamelt zich in de nacht op het laagste punt (dat is bij mij de voorkant/neus) en loopt daar deels de voorste afwateringsgaten in, maar niet al het water. Bij het wegrijden komt de auto weer recht te staan en klotst dat overige water de afwateringsgaten achter in, dat veroorzaakt het geluid. Zodra het afgevoerd is stopt het geluid dan ook. Vandaar het het maar even te horen is vlak na het wegrijden. In ieder geval ben ik gerustgesteld dat alles naar behoren functioneert.

Moderators: Jerry Stam