Stoelverwarming 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2010 12:40 #1083512 door V700 register
Stoelverwarming 940 is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Mijn stoelverwarming van mijn 940 '91 doet het niet, zowel bestuurders als bijrijders kant doen het niet. Ik heb het forum afgespeurd en hoewel er weer topics zijn kom ik er niet uit...
Klachten en reeds uitgevoerde punten:
L + R stoelverwarming doen het niet
lampjes in de aan/uit knopjes op het middenconsole gaan niet aan...
weerstand door verwarmingselement is 2,5 ohm
Er komt geen 12 volt aan bij de stoelen
Ook bij de knopjes geen 12 Volt aanwezig (op de stekkertje gemeten)
Zekeringen gecontrolleerd (visueel en doorgemeten) en die zijn goed (er schijnen er 2 te zitten, voor power en voor aansturing)

Ik heb helaas geen schema's van het systeem dus kan eigenlijk niet meer zoveel doen. Is er nog een relais in het zekeringkastje aanwezig? Iemand nog tips?

Alvast dank voor jullie reaktie!
Grt Rutger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2010 13:34 #1292175 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vreemd
Het lijkt erop dat je alles goed hebt gedaan. Element is goed dus daar ligt het niet aan. Probeer toch de voedingbron te achterhalen. Dus eerst het trace naar de schakelaar en dan de voeding naar de stoel..

grt

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2010 17:36 #1292205 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Regeleenheid
Ik denk dat het de regeleenheid (352889 of 352890 moet ik ff opzoeken)van de stoelverwarming is die de geest heeft gegeven althans dat is mij destijds overkomen. Succes

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2010 19:50 #1292216 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Relais ligt het meest voor de hand
Zeker als je auto wat ouder is ( die van mij is uit 1997) is de kans groot dat de relais onder de stoelen het begeven.

Check wel eerst alle andere zaken.

De schakelaars bij de handrem waren bij mij wat vervuild. Kwestie van demonteren, schoon maken en wat contactspray er in.

De relais zelf zijn onwaarschijnlijk duur, maar meestal doen ze het niet meer omdat de contacten op de print zijn gescheurd/gebroken door veroudering en vermoeiing (jarenlang beweegt de stoel een beetje en dat leidt tot scheurtjes en breukjes). Reparatie is vrij eenvoudig: relais open maken en de contactpunten wat aanstippen met de soldeerbout, eventueel een beetje tin toevoegen.

Succes. Ik geniet al weer een jaartje van warme billen.

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2010 20:17 #1292220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lezen
Volgens mij lezen jullie niet zo best. Hij schrijft dat hij geen 12V spanning heeft. Dat heeft dus niets te maken met het relais. Het relais (wat overigens niet alleen een relais is) bevat simpelweg een regeleenheid met NTC om de stoel niet continu te laten verwarmen, immers zou de stoel te heet worden en brand kunnen ontstaan.

Ga eerst de draadboom na vanaf de zekeringkast dan zou je het euvel moeten vinden (als je er echt zeker van bent dat de zekeringen goed zijn).

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2010 22:49 #1292244 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Lees niet zo best
Klopperdeklopt,

Mijn bericht is niet helemaal een reactie op de vraag. Wel een algemene handleiding om je stoelverwarming te repareren. Daarbij ben ik uitgegaan van de veronderstelling dat de relais hoogstwaarschijnlijk kaduuk zijn, en dat dat aan het licht gaat komen als de andere stroomtoevoerproblemen zijn opgelost.

Greet,

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2010 06:25 #1292251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zit
Zit dat relais onder alle stoelen of alleen bij leer ? Heb m bij mij nog niet gezien ? (misschien had ik beter moeten kijken).

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2010 08:13 #1292257 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Daar zeg je zowat
Ik heb leer en was er even vanuit gegaan dat de aanwezigheid van een relais bij de stoelverwarming van alle stoelen hoort.
Als ik het goed heb begrepen heeft de stoelverwarming van leren stoelen een andere "verwarmingskarakteristiek" dan die stoffen stoelen. Maar volgens mij hebben beiden een relais onder de stoel. Wie kan hier uitsluitsel over geven?
Het relais zit goed weggestopt aan de onderkant tegen de (vering van) zitting aan. En het is een gepruts om ze eruit te krijgen,omdat je er niet goed met 2 handen bijkomt.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2010 19:52 #1292305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klopt
Klopt, dat er twee soorten 'relais' zijn. Er is een lederen variant die iets langer doorverwarmd (heeft met accumulatie van het materiaal te maken) te maken en de stof beklede variant die kortere vervarmingsintervallen kent.

Je kunt er vrij eenvoudig bij via de achterkant. Stoel omhoog en dan met een hand kun je erbij. Het stekkertje losmaken is een ander verhaal

grt

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2010 23:35 #1292351 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Drie
Hallo Volvisti
Er zijn zelfs drie verschillende "relais".  Leer, stof en pluche.  De eerste is blauw, de laatste is groen.  Waarom weet ik niet, maar ik vermoed dat de middelste zwart is.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC