Oplossing voor krakend deurscharnier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2020 14:36 #1110060
door V700 register
Oplossing voor krakend deurscharnier is gemaakt door V700 register
Enige tijd geleden begon het deurscharnier van het linker voorportier van onze 940 te kraken tijdens het openen en sluiten van de deur.
Het was me direct duidelijk dat het geluid veroorzaakt wordt door de 'veer' (het gebogen stuk rondstaal dat als veer dient). Het hoe en waarom was me echter niet duidelijk.
Ook het raadplegen van het alwetende internet gaf geen eensluidende conclusie over de oorzaak en de oplossing.
In eerste instantie dacht ik zelf dat het een kwestie was van gebrek aan smering. Ik heb toen op allerlei verschillende manieren geprobeerd smeersels in de ruimte tussen de veer, de behuizing en de carrosserie te brengen.
Dit had absoluut geen enkel effect op het kraken.
Op een gegeven moment zag ik echter dat er een kunststof busje uit het scharnier gevallen was. Ik vermoed dat dit busje over de veer geschoven was en dat het direct contact tussen de veer, de behuizing en de carrosserie voorkwam.
Dit busje kon ik niet meer terugplaatsen dus ben ik gaan nadenken hoe ik het directe contact, en daarmee het kraken, kan voorkomen.
Uiteindelijk heb ik een stukje tie-wrap gestopt in de ruimte tussen de veer en de behuizing (zie foto) en warempel: het kraken is weg.
Door slijtage van de tie-wrap moet ik deze af en toe vervangen wat op zich geen probleem is.
Beter zou het echter zijn wanneer ik een substantie zou vinden die dun vloeibaar genoeg is om in de ruimte tussen de veer en behuizing te brengen en die daar uithardt tot een vaste flexibele substantie die het contact tussen de veer, de behuizing en de carrosserie voorkomt.
Het was me direct duidelijk dat het geluid veroorzaakt wordt door de 'veer' (het gebogen stuk rondstaal dat als veer dient). Het hoe en waarom was me echter niet duidelijk.
Ook het raadplegen van het alwetende internet gaf geen eensluidende conclusie over de oorzaak en de oplossing.
In eerste instantie dacht ik zelf dat het een kwestie was van gebrek aan smering. Ik heb toen op allerlei verschillende manieren geprobeerd smeersels in de ruimte tussen de veer, de behuizing en de carrosserie te brengen.
Dit had absoluut geen enkel effect op het kraken.
Op een gegeven moment zag ik echter dat er een kunststof busje uit het scharnier gevallen was. Ik vermoed dat dit busje over de veer geschoven was en dat het direct contact tussen de veer, de behuizing en de carrosserie voorkwam.
Dit busje kon ik niet meer terugplaatsen dus ben ik gaan nadenken hoe ik het directe contact, en daarmee het kraken, kan voorkomen.
Uiteindelijk heb ik een stukje tie-wrap gestopt in de ruimte tussen de veer en de behuizing (zie foto) en warempel: het kraken is weg.
Door slijtage van de tie-wrap moet ik deze af en toe vervangen wat op zich geen probleem is.
Beter zou het echter zijn wanneer ik een substantie zou vinden die dun vloeibaar genoeg is om in de ruimte tussen de veer en behuizing te brengen en die daar uithardt tot een vaste flexibele substantie die het contact tussen de veer, de behuizing en de carrosserie voorkomt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2020 22:08 #1462595
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Met inventiviteit kom
je vaak ook al ver blijkt gezien je verhaal.
Misschien dat grafietspray het proberen waard is ?
Misschien dat grafietspray het proberen waard is ?
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
31-08-2020 12:26 #1462600
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic White Grease?
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2020 19:15 #1462610
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Oplossing?
De tie-wrap lijkt mij een goede oplossing. Of een ander materiaal dan voldoende sotijtvast is endrukbestandig. Of het scharnier vervangen.
Smeersels zijn voor zieken, zoals een spray tegen veersleten knieén en heupen.de reumatiek. Bij een drukbelasting worden ze er tussenuit geperst. Zoals siliconenkit om een gebroken zuigerveer te vervangen.
Smeersels zijn voor zieken, zoals een spray tegen veersleten knieén en heupen.de reumatiek. Bij een drukbelasting worden ze er tussenuit geperst. Zoals siliconenkit om een gebroken zuigerveer te vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2020 13:57 #1462631
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant
Mijn beide voorportieren knakken er ook op los af en toe. Dit klinkt als een enigszins duurzame en gemakkelijke oplossing. Op de foto zie ik wel een pijl staan maar hoe moet de tie-wrap komen? Uitgaande van deze foto horizontaal?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2020 18:56 #1462638
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja
in het echt dus verticaal ?
Gokje hoor
Tis een deurscharnier. die zitten niet horizontaal gemonteerd.
Gokje hoor
Tis een deurscharnier. die zitten niet horizontaal gemonteerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2020 21:50 #1462644
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schets.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 08:21 #1462654
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een binnenband zou ook kunnen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 09:26 #1462658
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mocht de foto niet
Mocht de foto niet verschijnen dan probeer ik het oo een andere manier.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 12:46 #1462669
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ingeladen.
De foto's zijn ingeladen. duidelijk ! Ga het vanmiddag gelijk proberen...
Moderators: Jerry Stam