- Berichten: 3
Aluminiumcorrosie buitenspiegels
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2020 21:07 #1109652
door Mathy van Nisselroy
Aluminiumcorrosie buitenspiegels is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Toen ik onlangs de spiegels en motortjes van m'n buitenspiegels wilde vervangen, brak een van de boutjes, waarmee de spiegelkap aan de auto zit, af. Inmiddels heb ik via Carlo uit Gemert vervangende spiegelkappen bemachtigd. In die spiegelkappen zit, net als in de spiegelkappen die ik al had, corrosie op de aluminium spiegeldrager.
Heeft het zin om die corrosie eraf te halen?
Hoe doe je dat het beste?
En spuit ik er dan naderhand nog iets op ter bescherming?
groetjes
Mathy
Toen ik onlangs de spiegels en motortjes van m'n buitenspiegels wilde vervangen, brak een van de boutjes, waarmee de spiegelkap aan de auto zit, af. Inmiddels heb ik via Carlo uit Gemert vervangende spiegelkappen bemachtigd. In die spiegelkappen zit, net als in de spiegelkappen die ik al had, corrosie op de aluminium spiegeldrager.
Heeft het zin om die corrosie eraf te halen?
Hoe doe je dat het beste?
En spuit ik er dan naderhand nog iets op ter bescherming?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2020 21:48 #1460001
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Aluminium kan op twee
Aluminium kan op twee manieren corroderen:
1: door zout. Zout dat op de weg wordt gestrooid, corrodeert het aluminium. Normaal roest aluminium niet (eigenlijk heel snel, maar dan wordt het ingewikkeld
). Als aluminium is gelakt, zal het niet corroderen
2: als het aluminium in contact is met een ander metaal (zoals ijzer). Dan is oxidatie onvermijdelijk. Lakken heeft dan geen zin. Het ene metaal onttrekt electronen bij het andere metaal en dat leidt tot oxidatie. Aluminium zal dan oxideren.
Wat de oorzaak is bij de spiegels weet ik niet. Maar ik denk dat beide oorzaken een rol spelen (na meer dan 22 jaar).
1: door zout. Zout dat op de weg wordt gestrooid, corrodeert het aluminium. Normaal roest aluminium niet (eigenlijk heel snel, maar dan wordt het ingewikkeld

2: als het aluminium in contact is met een ander metaal (zoals ijzer). Dan is oxidatie onvermijdelijk. Lakken heeft dan geen zin. Het ene metaal onttrekt electronen bij het andere metaal en dat leidt tot oxidatie. Aluminium zal dan oxideren.
Wat de oorzaak is bij de spiegels weet ik niet. Maar ik denk dat beide oorzaken een rol spelen (na meer dan 22 jaar).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
12-04-2020 00:02 #1460003
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Geen
Hallo Lex
De drager corrodeert vooral op plekken waar geen ander metaal zit.
groetjes
Mathy
De drager corrodeert vooral op plekken waar geen ander metaal zit.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2020 08:40 #1460006
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Hier hetzelfde
Heb hier hetzelfde gehad. Maar gok dat de oxidatie vooral rondom het draaipunt van de spiegel zit? Hier kunnen 2 problemen dan voordoen, 1 toch het stukje ander metaal wat erin zit want de constructie van het geheel (spiegel kap en spiegel voet) wordt bij elkaar gehouden door een stalen bus waar een veer tussen zit om spanning op je geheel te houden. Deze kan je helaas alleen verwijderen door de bus kapot te boren en zo de spiegel te demonteren.
De tweede optie die zich voordoet is dat de spiegel een keer een flinke tik heeft gehad en hierdoor is het aluminium gescheurd en kan het vocht binnendringen tussen de lak en het aluminium en is het afgelopen. En nu komt het meest vervelende het is een of ander bijzonder giet aluminium wat bijna niet te lassen is en de plekken zijn ook nog een heeeel rot om bij te komen voor de lasser.
Wat betreft corrosie verwijderen is eigenlijk de enige goede manier zeker op deze plek door te gaan stralen aangezien er plekken op zitten waar je met een schuurpapiertje niet bij komt en als je de oxidatie niet volledig weg haalt is het wachten tocht het opnieuw begint op zeer korte termijn. Stralen kan je op twee manieren doen, of je straalt hem volledig kaal of je kiest ervoor om het geheel wat niet gestraald hoeft te worden af te plakken met iets van Gaffertape (GEEN ductape!, want dan kan je net zo goed het geheel in 1x stralen) ofzo dit blijft namelijk heel in de straal cabine.
Dan komt het monteren weer van de twee delen aan elkaar maar die bus die dit normaal gesproken doet heb je kapot moeten boren dus hier moeten we iets voor verzinnen. Ik ben op het volgende gekomen, dat zo’n stuks M10x1,0 draadbuis wat je kan gebruiken om lampen mee op te hangen ( www.lamplord.nl/draadeinde-4-cm-m10.html dit spul dus) kan prima door het gat heen en door het gat kunnen ook de kabels weer voor de elektrische onderdelen. En ik kon dit spul in een zakje zo bij de praxis hier om de hoek kopen met moeren en alles erbij en had zelfs ook gelijk de goede lengte. Tip gebruik wel 2 moeren en loctite aan beide zijdes om het loslopen hiervan te voorkomen. Ander groot voordeel is dat je zelf kan bepalen hoeveel kracht er nodig is om de spiegel te laten inklappen doormiddel van meer of minder spanning op de veer te zetten.
Ik moet trouwens de laatste stap nog doen maar met het test fitten ging het allemaal prima, moet hem nu eerst nog aflakken alleen moet ik eerst nog even een boot fixen dus staat helaas op een laag pitje.
De tweede optie die zich voordoet is dat de spiegel een keer een flinke tik heeft gehad en hierdoor is het aluminium gescheurd en kan het vocht binnendringen tussen de lak en het aluminium en is het afgelopen. En nu komt het meest vervelende het is een of ander bijzonder giet aluminium wat bijna niet te lassen is en de plekken zijn ook nog een heeeel rot om bij te komen voor de lasser.
Wat betreft corrosie verwijderen is eigenlijk de enige goede manier zeker op deze plek door te gaan stralen aangezien er plekken op zitten waar je met een schuurpapiertje niet bij komt en als je de oxidatie niet volledig weg haalt is het wachten tocht het opnieuw begint op zeer korte termijn. Stralen kan je op twee manieren doen, of je straalt hem volledig kaal of je kiest ervoor om het geheel wat niet gestraald hoeft te worden af te plakken met iets van Gaffertape (GEEN ductape!, want dan kan je net zo goed het geheel in 1x stralen) ofzo dit blijft namelijk heel in de straal cabine.
Dan komt het monteren weer van de twee delen aan elkaar maar die bus die dit normaal gesproken doet heb je kapot moeten boren dus hier moeten we iets voor verzinnen. Ik ben op het volgende gekomen, dat zo’n stuks M10x1,0 draadbuis wat je kan gebruiken om lampen mee op te hangen ( www.lamplord.nl/draadeinde-4-cm-m10.html dit spul dus) kan prima door het gat heen en door het gat kunnen ook de kabels weer voor de elektrische onderdelen. En ik kon dit spul in een zakje zo bij de praxis hier om de hoek kopen met moeren en alles erbij en had zelfs ook gelijk de goede lengte. Tip gebruik wel 2 moeren en loctite aan beide zijdes om het loslopen hiervan te voorkomen. Ander groot voordeel is dat je zelf kan bepalen hoeveel kracht er nodig is om de spiegel te laten inklappen doormiddel van meer of minder spanning op de veer te zetten.
Ik moet trouwens de laatste stap nog doen maar met het test fitten ging het allemaal prima, moet hem nu eerst nog aflakken alleen moet ik eerst nog even een boot fixen dus staat helaas op een laag pitje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-04-2020 12:02 #1460007
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic @Mathy: dan is het corrosie
@Mathy: dan is het corrosie door zout.
Zie het verhaal van 1up. Mooie beschrijving!
Zie het verhaal van 1up. Mooie beschrijving!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 106
12-04-2020 18:53 #1460013
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Niet ijzerhoudend straalmiddel
Aluminium straal je met niet ijzerhoudend straalmiddel.
Dat is of glasparel (meest gebruikt) of RVS amagrit straalmiddel.
Straalmiddel als walnotenschillen etc werkt wel maar veel minder effectief en handig dan de andere twee. Let daarnaast op de voorbereiding van de ondergrond voor t aflakken, is niet vergelijkbaar met ‘regulier’ metaal als ijzer. Aluminium corrodeert heel snel.
Dat is of glasparel (meest gebruikt) of RVS amagrit straalmiddel.
Straalmiddel als walnotenschillen etc werkt wel maar veel minder effectief en handig dan de andere twee. Let daarnaast op de voorbereiding van de ondergrond voor t aflakken, is niet vergelijkbaar met ‘regulier’ metaal als ijzer. Aluminium corrodeert heel snel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
13-04-2020 07:13 #1460019
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Eigenschappen aluminium
Aluminium is een metaal dat altijd oxydeert. er wordt ditect een huidje gevormd dat het metaal afsluit en het een glanzend aanzien geeft.
Ook is het mogelijk om het te eloxeren. Eloxeren of anodiseren is het elektrochemisch behandelen van het oppervlak van aluminium door de natuurlijke oxidelaag in een zogenoemd anodiseerbad van aluminiumoxide te vervangen door een "kunstmatige" oxidelaag.
De zo gevormde aluminiumoxidelaag is moleculair verbonden met het basismateriaal en geeft daarom de beste hechting voor bijvoorbeeld lijm of verf. De oxidelaag beschermt daarnaast het aluminium o.a. tegen atmosferische invloeden (corrosie). Je kunt op deze wijze ook allerlei kleuren meegeven. nl.wikipedia.org/wiki/Anodiseren .
Een voorbeeld zijn de kopdeksels van sommige redblocks. Omdat het bestendig is tegen zwakke zuren wordt aluminium ook in de vooedingsindustrie gebruikt, hoewel daar ook al jaren lang gebruik wordt gemaakt van RVS omdat sommige legeringen zeer bestendig zijn.
Bijj gieten wordt gebruik gemaakt van legeringen, zoals met zink. Dit is ook een kostprijsverhaal. En de goedkope, gemakkelijk gietbare soorten zijn duidelijk inferieur omdat in combinatie met zouten (strooizout!) en andere stoffen door de elektrochemische eigenschappen van de metalen onderling in de aluminiumlegering oxidatieverschijnselen op kunnen treden zoals de vorming van een wit poeder.
Wat je dus nooit moet doen is stralen, schuren en polijsten. Hiermee mol je het natuurlijke oxydehuidje van al dan niet gelegeerd aluminium en wordt het metaal kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Er vormt zich dan weliswaar direct een nieuw huidje, mar dit is zeer kwetsbaar. Vandaar dart je geen kwalitatief resultaat kunt verwachten en het oxideert kort daarna weer.
Wat wel helpt is het gebruik van wassoorten. Met name Perloplast Konzentrat Extra is een was, een poetsmiddel op basis van een micromoleculaire techniek (microvezels) dat zich in en op het oppervlak van metaal, lak en verf vastzet. Het is het gemakkelijkste poetsmiddel dat er is. Insmeren, in laten trekken en de poederachtige laag die ontstaat even afnemen en je hebt een waslaag die tussen de 6 maanden en een jaar werkzaam blijft. Zelfs bestand tegen een autowasmiddel ls Wash and Shine. Of vogelstront, dit spuit je er met een straaltje water zo weer van af en het vreet ook niet in. Perlopast biedt een goed bescherming tegen invloeden van weer en wind (zand). Ik heb er al jaren ervaring mee. Op allerlei oppervlakken. Oppervlak schoonmaken met een speciale shampoo en daarna opbrengen.
Het is alleen erg moeilijk te krijgen in ons land en je betaalt er dan behoorlijk voor. Gelukkig heb ik een ingang bij de fabriek en kan er gemakkelijk aankomen. Het zou hiervoor ook een oplossing zijn. Misschien een idee dat ik een flesje meeneem op een sleuteldag? Met de inhoud poets je veel spiegels...
Ook is het mogelijk om het te eloxeren. Eloxeren of anodiseren is het elektrochemisch behandelen van het oppervlak van aluminium door de natuurlijke oxidelaag in een zogenoemd anodiseerbad van aluminiumoxide te vervangen door een "kunstmatige" oxidelaag.
De zo gevormde aluminiumoxidelaag is moleculair verbonden met het basismateriaal en geeft daarom de beste hechting voor bijvoorbeeld lijm of verf. De oxidelaag beschermt daarnaast het aluminium o.a. tegen atmosferische invloeden (corrosie). Je kunt op deze wijze ook allerlei kleuren meegeven. nl.wikipedia.org/wiki/Anodiseren .
Een voorbeeld zijn de kopdeksels van sommige redblocks. Omdat het bestendig is tegen zwakke zuren wordt aluminium ook in de vooedingsindustrie gebruikt, hoewel daar ook al jaren lang gebruik wordt gemaakt van RVS omdat sommige legeringen zeer bestendig zijn.
Bijj gieten wordt gebruik gemaakt van legeringen, zoals met zink. Dit is ook een kostprijsverhaal. En de goedkope, gemakkelijk gietbare soorten zijn duidelijk inferieur omdat in combinatie met zouten (strooizout!) en andere stoffen door de elektrochemische eigenschappen van de metalen onderling in de aluminiumlegering oxidatieverschijnselen op kunnen treden zoals de vorming van een wit poeder.
Wat je dus nooit moet doen is stralen, schuren en polijsten. Hiermee mol je het natuurlijke oxydehuidje van al dan niet gelegeerd aluminium en wordt het metaal kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Er vormt zich dan weliswaar direct een nieuw huidje, mar dit is zeer kwetsbaar. Vandaar dart je geen kwalitatief resultaat kunt verwachten en het oxideert kort daarna weer.
Wat wel helpt is het gebruik van wassoorten. Met name Perloplast Konzentrat Extra is een was, een poetsmiddel op basis van een micromoleculaire techniek (microvezels) dat zich in en op het oppervlak van metaal, lak en verf vastzet. Het is het gemakkelijkste poetsmiddel dat er is. Insmeren, in laten trekken en de poederachtige laag die ontstaat even afnemen en je hebt een waslaag die tussen de 6 maanden en een jaar werkzaam blijft. Zelfs bestand tegen een autowasmiddel ls Wash and Shine. Of vogelstront, dit spuit je er met een straaltje water zo weer van af en het vreet ook niet in. Perlopast biedt een goed bescherming tegen invloeden van weer en wind (zand). Ik heb er al jaren ervaring mee. Op allerlei oppervlakken. Oppervlak schoonmaken met een speciale shampoo en daarna opbrengen.
Het is alleen erg moeilijk te krijgen in ons land en je betaalt er dan behoorlijk voor. Gelukkig heb ik een ingang bij de fabriek en kan er gemakkelijk aankomen. Het zou hiervoor ook een oplossing zijn. Misschien een idee dat ik een flesje meeneem op een sleuteldag? Met de inhoud poets je veel spiegels...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
14-04-2020 00:50 #1460036
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti
Zo te zien is corrosieverwijdering een hele klus. Daar ga ik dus niet aan beginnen. De "nieuwe" spiegelkappen hebben helaas wat meer corrosie dan de oude. Maar de hele boel uit elkaar halen is me veel te veel werk. En dan moet ik daarna alsnog de in kleur gespoten kappen laten overspuiten. Dat was niet de bedoeling.
In de "nieuwe" kappen zat nog wel de kabel, maar niet de motortjes en de spiegels. Die heb ik zelf nog liggen. En zonder kosten ze ook maar de helft. De nieuwe motortjes hebben ook nieuwe kabels. Gelukkig met dezelfde kleurcodering. Betekent wel, dat ik of de kabels los moet maken van de nieuwe motortjes of de kabels uit de spiegelkappen moet vervangen. Dat laatste bleek gemakkelijker. Nadat de eerste kabel en het eerste motortje in de rechter kap gemonteerd was, vond ik het welletjes voor vandaag. Binnenkort maar even kijken of de kabel goed zit (niet het motortje blokkeert en niet te ver in de kap zit). En even kijken welke van beide stekkertjes voor de verwarming van de spiegels boven en welke onder op de spiegel geschoven hoort te worden.
BTW misschien heeft iemand er iets aan: Zelfde stekker, zelfde kleurcodering wil niet zeggen dat de draadjes ook allemaal in dezelfde richting in de stekker gestopt zijn. Nadat ik eindelijk erachter was hoe je het pinnetje aan het stekkertje ingedrukt kreeg, zodat ik de vijf draadjes uit de zespolige stekker kon trekken, bleek dat bij een van de stekkers drie draadjes net even andersom in de zespolige stekker zaten. Grmmbbblll.
groetjes
Mathy
Zo te zien is corrosieverwijdering een hele klus. Daar ga ik dus niet aan beginnen. De "nieuwe" spiegelkappen hebben helaas wat meer corrosie dan de oude. Maar de hele boel uit elkaar halen is me veel te veel werk. En dan moet ik daarna alsnog de in kleur gespoten kappen laten overspuiten. Dat was niet de bedoeling.
In de "nieuwe" kappen zat nog wel de kabel, maar niet de motortjes en de spiegels. Die heb ik zelf nog liggen. En zonder kosten ze ook maar de helft. De nieuwe motortjes hebben ook nieuwe kabels. Gelukkig met dezelfde kleurcodering. Betekent wel, dat ik of de kabels los moet maken van de nieuwe motortjes of de kabels uit de spiegelkappen moet vervangen. Dat laatste bleek gemakkelijker. Nadat de eerste kabel en het eerste motortje in de rechter kap gemonteerd was, vond ik het welletjes voor vandaag. Binnenkort maar even kijken of de kabel goed zit (niet het motortje blokkeert en niet te ver in de kap zit). En even kijken welke van beide stekkertjes voor de verwarming van de spiegels boven en welke onder op de spiegel geschoven hoort te worden.
BTW misschien heeft iemand er iets aan: Zelfde stekker, zelfde kleurcodering wil niet zeggen dat de draadjes ook allemaal in dezelfde richting in de stekker gestopt zijn. Nadat ik eindelijk erachter was hoe je het pinnetje aan het stekkertje ingedrukt kreeg, zodat ik de vijf draadjes uit de zespolige stekker kon trekken, bleek dat bij een van de stekkers drie draadjes net even andersom in de zespolige stekker zaten. Grmmbbblll.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
14-04-2020 00:56 #1460037
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Aluminiumcorrosie
Hallo Volvisti
Aluminium vormt normaal gesproken een corrosielaag om zichzelf te beschermen. Die corrosielaag hoort dicht te zijn, zodat de corrosie op een gegeven moment stopt. Dat het aluminium dat Volvo gebruikt heeft voor onze auto's dat niet doet, duidt er waarschijnlijk op, dat Volvo een legering heeft gebruikt die niet echt corrosiebestendig is. Helaas.
groetjes
Mathy
Aluminium vormt normaal gesproken een corrosielaag om zichzelf te beschermen. Die corrosielaag hoort dicht te zijn, zodat de corrosie op een gegeven moment stopt. Dat het aluminium dat Volvo gebruikt heeft voor onze auto's dat niet doet, duidt er waarschijnlijk op, dat Volvo een legering heeft gebruikt die niet echt corrosiebestendig is. Helaas.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
14-04-2020 01:44 #1460038
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Perloplast
Moeilijk te verkrijgen ?
Ik zie op elke oldtimerbeurs dat spul wel te koop aangeboden.
Ik zie op elke oldtimerbeurs dat spul wel te koop aangeboden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam