Schuifdak - alternatief voor vastzetten hemel met veren - van ventilatiestand naar gesloten blijft "hangen" op rand van het dak

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2011 16:25 #1088323 door V700 register
Beste allemaal,
Ik ben nieuw hier en heb helaas niet kunnen vinden of en waar ik mij behoor voor te stellen / eventueel fototjes posten.
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een mooie 765 GLE uit 1985
Nu heb ik mij gestort op het fenomeen elektrisch schuifdak, en zoals hier ook op het forum al te lezen valt, dat valt niet mee.
Eerste probleem wat ik had was dat het schuifdak inde ventilatiestand maar aan 1 kant omhoog kwam. Hier bleek een schroef te missen aan de betreffende kant.
Dan zit het hemeltje wat opengaat in de ventilatiestand, met een (krachtige) veer vast aan het schuifdakmechanisme.
Hierover mijn eerste vraag:
Het moet toch op een andere eenvoudige (gebruiksvriendelijker) manier mogelijk zijn het stukje hemel dat open gaat in de ventilatiestand te bevestigen aan het metalen deel van het schuifdak? Iemand hier ervaring mee? Het loshalen van die veren is 1 ding maar zie ze daarna maar weer eens vast te krijgen!
Ik heb alles nu werkend (wel de veren nog los, want als ik ze met de veren weer vastmaakte, wilde het dak niet meer dicht, mogelijk omdat deze niet alleen het hemeltje netjes gladtrekken maar dus ook krachtig aan het mechanisme trekken).
Echter mijn tweede vraag:
Als ik het dak vanuit de ventilatiestand naar beneden doe, blijft de rubberen rand "hangen" op het dak. Hierdoor moet ik eerst uitstappen en het dak een handje helpen, om het dak naar de "schuifstand" te kunnen krijgen. Ik las iets over afstellen van het schuifdak, maar dit gaat met name over hoe ver het dak open gaat in ventilatiestand. Mijn probleem is echter dat mijn dak dus in zijn geheel wat te ver naar achteren "ligt". Op welke plaats kan ik dit bijstellen?
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Complimenten voor dit mooie forum waar al heel veel informatie te vinden is!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 00:18 #1325373 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic begin
Het dakje moet eerst in de "0-stand" gezet worden, Dat doe door het dak in de uiterste ventilatiestand te zetten en daarna het motortje los te koppelen van het dak (niet de bedrading) , vervolgens druk je de knop van de schakelaar nogmaals in (dezelfde richting als daarvoor om het dak in de ventilatiestand te zetten) tot het motortje stopt, dan zet je het motortje weer vast.
Het motortje staat nu in de beginstand, als het dakje dan nog steeds klemt kun je het rubber eens grondig schoonschrobben of een nieuwe bestellen, of het dakje met de stelschroeven bij de voorruit en aan de zijkant proberen te stellen. Succes

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2011 20:31 #1325436 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je die 2 veren van het
Als je die 2 veren van het bekledingselement los hebt, kun je dit element naar achteren schuiven. Je moet wel iets kracht zetten, omdat ie klemt. Dan kun je overal bij. Die 2 veren weer bevestigen is toch echt heel simpel of je moet van die enorme handen hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2011 13:04 #1325479 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mij wil het
Bij mij wil het bekledingselement niet helemaal naar achteren toe, maar dan nog, al heb je de veren weer vast, moet je de 2 "lipjes" aan de bekleding er later weer onder/tussen zien te krijgen. Ik heb niet echt 2 rechterhanden dus daar kan het ook aan liggen, maar alle tips zijn welkom :)
Verder zal ik eens gaan kijken of ik die stelschroeven kan vinden om het dakje in zn geheel dus wat naar voren te krijgen. Het gaat niet om het motortje, die wil wel trekken, maar als het schuifdak op de rand van het dak blijft hangen kan ie trekken wat ie wil. Het hele dakelement moet dus op de een of andere manier naar voren toe.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2011 15:49 #1325487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aanvulling: Het motortje
Aanvulling: Het motortje blijkt niet het probleem te zijn.
En wat ik aan de achterkant teveel heb, dat het dakje blijft hangen op het dak, heb ik aan de voorkant te weinig, daar zit een flinke kier ca. 5 mm tussen dakje en dak.
Iemand dit al eens gezien en weet wat hieraan te doen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2011 20:51 #1325504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien kun je eens een
Misschien kun je eens een paar foto's maken. Want ik vind het wel een raar verhaal dat het dak teveel naar achteren zit. Zover ik weer kun je dat niet met de stelschroeven regelen.
Het lijkt me dan toch dat je dat motortje in de beginstand moet zetten.
Waar woon jij?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2011 15:25 #1325840 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK ik zal het iets beter
OK ik zal het iets beter omschrijven.
Als ik het dak alleen in de schuifstand gebruik, gaat alles perfect. Kan onbeperkt open en dicht en sluit ook goed.
Als ik het dak in de ventilatiestand zet, ontstaat er aan de voorzijde een gleuf/opening waardoor het dak aan de achterzijde niet meer goed naar beneden wil en op het dak blijft "hangen".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2011 07:30 #1325946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snap
idd het probleem niet helemaal, maar de dakjes van zowel de 700 als de 900 serie kun je aan beide kanten compleet stellen, ook in hoogte zodat hij wel onder het dak door kan schuiven.
Ik vermoed dat hij dat nu niet doet ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2011 20:50 #1326075 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, Nils zegt dat het dakje
Nee, Nils zegt dat het dakje te ver naar achteren zit en bij het dicht doen dus óp het dak belandt. Alleen...hoe kan dat? Je zou bijna denken dat hij vooraan niet vastzit of zo. Ik denk dat we toch echt fotomateriaal nodig hebben of dat iemand er naar kijkt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2011 13:13 #1326247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad, schuiven geen
Inderdaad, schuiven geen probleem, mits het dakje dus handmatig even vanuit de ventilatiestand naar de schuifstand-hoogte is "geholpen".
Doe je dit niet en probeer je toch te gaan schuiven, schuift hij dus vrolijk bovenop het dak met alle gevolgen van dien (lak beschadiging etc  )
Hij gaat maandag naar de garage voor een algehele check, onderhoud, etc. en dan moeten ze hier ook maar eens naar kijken.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC