Nieuw (eerst) forum lid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2022 13:57 #1111481
door V700 register
Nieuw (eerst) forum lid is gemaakt door V700 register
Goedemiddag allen.
Ik zal mij- en mijn Volvo, even voorstellen.
Woonachtig in Drenthe, in de "driehoek" met Groningen en Friesland, heb ik, na jaren geen Volvo te hebben gehad en nu ik gepensioneerd ben, weer een mooie (vind ik . .) Volvo gekocht en wel:
• 940 2.3 i.c. Malmö '96 automaat;
• 2e eigenaar (via de erven van, welke “even” de 3e eigenaar zijn geweest);
• bij aankoop met slechts aantoonbare 263.000 kilometer;
• originele Nederlandse auto;
• onderhouden door een Volvo specialist (met alle rekeningen erbij).
In de loop der jaren zijn er enkele dure reparaties uitgevoerd, zoals de airco, radiateur, waterpomp, dynamo, remmen compleet met klauwen etc. Bij aankoop moest auto wel een grote beurt hebben, gelukkig heb ik 1 ½, rechter hand. Zou dus geen probleem moeten zijn. Auto rijdt dan ook als nieuw, geen kraakje, geen rammeltje, automaat schakelt boterzacht, motor loopt mooi rustig (schommelt- of schommelde stationair in toerental bij aankoop, zie injectoren) en . . . alles werk, zelfs de elektrische antenne! Na aankoop mee naar huis gereden (270 km met een héééééérlijk koele airco), geen centje pijn. Inmiddels een halfjaartje verder en nog steeds super tevreden.
Wel wat onderhoud gehad/gedaan.
• 4 gebruikte benzine injectoren;
• Accubak gerepareerd (was op bekende- of eigenlijk beruchte plek, doorgeroest);
• Benzinedrukregelaar;
• Bougiekabels;
• Dikkere achterveren (13- ipv de standaard 11,5 mm);
• Grote beurt, incl. distributieriem, nieuw koelvloeistof en –dop (oude dop zat er nog op . . .);
• Helicoil 2e cilinder (zie injectoren);
• LPG laten inbouwen (Prins VSI met eVP 500 verdamper), vuldop op stekkerdooshouder (geen gaten in carrosserie);
• Nieuwe schokbrekers achter (gasgevulde/Sachs);
• Nieuwe waterslangen, oude werden wel erg dik na een ritje op de Autobahn;
• Trekhaak gemonteerd (stekkerdooshouder zelf gefabriceerd, zie lpg inbouwen).
Reparatie helicoil/benzine injectoren:
Bij verwijderen van bougie 2e cilinder viel mij op dat deze er wel erg makkelijk uitging, tenslotte waren in 60.000 km de bougies niet vernieuwd (geen rekening van kunnen vinden) en de nieuwe ging er wel heel vlot in, veel te vlot . . ., een helicoil moeten plaatsen. Maar het wat onregelmatig stationair lopen was nog niet over.
Injectoren verwijderd en laten testen. Bleek dat injector 2e cilinder ver onder zijn capaciteit zat, ook na reinigen. Gelukkig woont Sander (bijna) bij mij om de hoek. Bij hem een compleet setje gekocht, laten reinigen en testen, deze waren meer dan goed.
Gelijk gasklep en inlaatspruitstuk gereinigd (wat een kool zat daar in . . . ).
Nu ongeveer 5000 km verder na aankoop, inmiddels op vakantie geweest met de Volvo en nog steeds een glimlach van oor tot oor bij het instappen en rijden.
Ik zal mij- en mijn Volvo, even voorstellen.
Woonachtig in Drenthe, in de "driehoek" met Groningen en Friesland, heb ik, na jaren geen Volvo te hebben gehad en nu ik gepensioneerd ben, weer een mooie (vind ik . .) Volvo gekocht en wel:
• 940 2.3 i.c. Malmö '96 automaat;
• 2e eigenaar (via de erven van, welke “even” de 3e eigenaar zijn geweest);
• bij aankoop met slechts aantoonbare 263.000 kilometer;
• originele Nederlandse auto;
• onderhouden door een Volvo specialist (met alle rekeningen erbij).
In de loop der jaren zijn er enkele dure reparaties uitgevoerd, zoals de airco, radiateur, waterpomp, dynamo, remmen compleet met klauwen etc. Bij aankoop moest auto wel een grote beurt hebben, gelukkig heb ik 1 ½, rechter hand. Zou dus geen probleem moeten zijn. Auto rijdt dan ook als nieuw, geen kraakje, geen rammeltje, automaat schakelt boterzacht, motor loopt mooi rustig (schommelt- of schommelde stationair in toerental bij aankoop, zie injectoren) en . . . alles werk, zelfs de elektrische antenne! Na aankoop mee naar huis gereden (270 km met een héééééérlijk koele airco), geen centje pijn. Inmiddels een halfjaartje verder en nog steeds super tevreden.
Wel wat onderhoud gehad/gedaan.
• 4 gebruikte benzine injectoren;
• Accubak gerepareerd (was op bekende- of eigenlijk beruchte plek, doorgeroest);
• Benzinedrukregelaar;
• Bougiekabels;
• Dikkere achterveren (13- ipv de standaard 11,5 mm);
• Grote beurt, incl. distributieriem, nieuw koelvloeistof en –dop (oude dop zat er nog op . . .);
• Helicoil 2e cilinder (zie injectoren);
• LPG laten inbouwen (Prins VSI met eVP 500 verdamper), vuldop op stekkerdooshouder (geen gaten in carrosserie);
• Nieuwe schokbrekers achter (gasgevulde/Sachs);
• Nieuwe waterslangen, oude werden wel erg dik na een ritje op de Autobahn;
• Trekhaak gemonteerd (stekkerdooshouder zelf gefabriceerd, zie lpg inbouwen).
Reparatie helicoil/benzine injectoren:
Bij verwijderen van bougie 2e cilinder viel mij op dat deze er wel erg makkelijk uitging, tenslotte waren in 60.000 km de bougies niet vernieuwd (geen rekening van kunnen vinden) en de nieuwe ging er wel heel vlot in, veel te vlot . . ., een helicoil moeten plaatsen. Maar het wat onregelmatig stationair lopen was nog niet over.
Injectoren verwijderd en laten testen. Bleek dat injector 2e cilinder ver onder zijn capaciteit zat, ook na reinigen. Gelukkig woont Sander (bijna) bij mij om de hoek. Bij hem een compleet setje gekocht, laten reinigen en testen, deze waren meer dan goed.
Gelijk gasklep en inlaatspruitstuk gereinigd (wat een kool zat daar in . . . ).
Nu ongeveer 5000 km verder na aankoop, inmiddels op vakantie geweest met de Volvo en nog steeds een glimlach van oor tot oor bij het instappen en rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wim Pothoven
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-12-2022 22:20 #1472147
door Wim Pothoven
Beantwoord door Wim Pothoven in topic Welkom
Dag Jan, welkom bij de club. Jouw verhaal komt me helemaal bekend voor. In februari 2012 ben ik gepensioneerd en toen rap ook zo'n fijne Volvo aangeschaft. Een 740 GL van bouwjaar 1989. Tot op de dag van vandaag nog geen moment spijt gehad. Wens je nog vele en, laten we zeggen, gezonde kilometers. Het genieten gaat dan vanzelf.
Groeten uit Twente
Wim Pothoven
En ... jij hebt een mooie auto, de 940 ziet er ook piekfijn uit.
Groeten uit Twente
Wim Pothoven
En ... jij hebt een mooie auto, de 940 ziet er ook piekfijn uit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
13-12-2022 09:03 #1472155
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Betrouwbare limousines
Hallo Jan, prachtig exemplaar. En automaat! Je boft. Ook omdat je niet je hand omdraait voor wat sleutelwerk. De 700 en 900 zijn heerlijke bolides, rijdende ’mecanodozen’. En met regelmatig wat - doorgaans simpel - onderhoud erg betrouwbare limousines. En alleen al voor de sfeer en uitwisseling van nuttige informatie, onder andere tijdens sleuteldagen, raad ik je aan om voor die ’paar centen’ verenigingslid te worden. Daar knapt niet alleen de Volvo van op
Eén keer als gast een sleuteldag bij Bosscha in Langezwaag bezoeken en je bent ’om’.
Wens je nog vele jaren rijplezier!
Adriaan

Wens je nog vele jaren rijplezier!
Adriaan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2022 10:12 #1472157
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: welkom
Goedemorgen Wim.
Hartelijk dank voor jouw reactie. Moet zeggen, die van jou ziet er ook heel mooi uit. Wie weet zullen we elkaar ooit eens ontmoeten bij een meeting.
Moet zeggen, was 23 toen ik mijn 1e Volvo kocht (144 op lpg met brandschade) & daardoor "besmet" geraakt met HET volvovirus, waartegen GEEN vaccin bestaat. Komt bij dat mijn vrouw het ook heel leuk vindt, toen ik haar voor het eerst ophaalde, reed ik in een witte amazone (87-87-FT) en ook zij werd besmet met het volvovirus. Daarna nog een stuk of wat 240 gehad, de laatste zelfs zeven jaar, twee maal S70 ("de roffel"), beiden automaat en tussendoor nog een 144 als oldtimer.
Mvg. Jan
Hartelijk dank voor jouw reactie. Moet zeggen, die van jou ziet er ook heel mooi uit. Wie weet zullen we elkaar ooit eens ontmoeten bij een meeting.
Moet zeggen, was 23 toen ik mijn 1e Volvo kocht (144 op lpg met brandschade) & daardoor "besmet" geraakt met HET volvovirus, waartegen GEEN vaccin bestaat. Komt bij dat mijn vrouw het ook heel leuk vindt, toen ik haar voor het eerst ophaalde, reed ik in een witte amazone (87-87-FT) en ook zij werd besmet met het volvovirus. Daarna nog een stuk of wat 240 gehad, de laatste zelfs zeven jaar, twee maal S70 ("de roffel"), beiden automaat en tussendoor nog een 144 als oldtimer.
Mvg. Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-12-2022 10:57 #1472158
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re: Betrouwbare limousines.
Goedemorgen Adriaan.
Hartelijk dank voor jouw reactie. Ben lang opzoek geweest om een 940 te vinden die voldeed aan "onze" wensen (mijn vrouw en ik). Heb voorheen veel gesleuteld aan 140, 240 en S70, hoewel, dat sleutelen viel ook trouwens wel mee, maar ik vind het gewoon leuk (technische achtergrond) en bij een 940 kan het ook, over het algemeen, nog vrij simpel. Bedoeling is om lid te worden van de vereniging, maar eerst even "proeven" aan het forum.
Had al even op de site van Bosscha gekeken, is mooi bij mij in de buurt en zo'n sleuteldag lijkt mij perfect om kennis te maken met andere (forum) leden. En die jaren rijplezier, dat gaat, hoop ik (. . . als ik niet weer een wegpiraat tegenkom zoals bij mijn laatste S70 . . . ) zeker lukken.
Mvg. Jan
Hartelijk dank voor jouw reactie. Ben lang opzoek geweest om een 940 te vinden die voldeed aan "onze" wensen (mijn vrouw en ik). Heb voorheen veel gesleuteld aan 140, 240 en S70, hoewel, dat sleutelen viel ook trouwens wel mee, maar ik vind het gewoon leuk (technische achtergrond) en bij een 940 kan het ook, over het algemeen, nog vrij simpel. Bedoeling is om lid te worden van de vereniging, maar eerst even "proeven" aan het forum.
Had al even op de site van Bosscha gekeken, is mooi bij mij in de buurt en zo'n sleuteldag lijkt mij perfect om kennis te maken met andere (forum) leden. En die jaren rijplezier, dat gaat, hoop ik (. . . als ik niet weer een wegpiraat tegenkom zoals bij mijn laatste S70 . . . ) zeker lukken.
Mvg. Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 54
13-12-2022 15:09 #1472163
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Welkom op het forum en later de vereniging?
Forum en vereniging zijn twee verschillende dingen. Op het forum klets je mee met wel en wee van de (meestal) oudere garde. Op deze site van het forum staan (als je lid van de vereniging bent) ook alle technische groene boeken die je nodig hebt voor het sleutelen en als lid kun je naar de sleuteldagen en krijg je het verenigingsblad en kun je meedoen aan evenementen. Als ik het goed heb.
Groet reinier
Groet reinier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
13-12-2022 17:26 #1472164
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Welkom
Welkom hier Jan: the place to be als het om de 700/900 serie bakstenen gaat.
Je hebt al een mooi lijstje Volvo's afgewerkt lees ik in je posts. Heb je een 100 liter lpg tank laten inbouwen? Da's het voordeel vd 940 sedans, daar past een grote gastank in.
Hier als daily driver een 940 LPT (1998) die dankzij een MBT rijdt als een HPT, automaat, met Vialle G3 lpg, bijna 4 ton onder de wielen door en met dit winterweer helemaal in haar element. Daarnaast nog een 740 (Blue Monday 1986) op de oprit staan en sinds kort een 244 (Big Nose uit 1983, die komend april belastingvrij wordt), beiden zijn nu geschorst tot na de winter. Wel te vinden hier op het forum. Ook ik begon ooit met een '67 Amazon, daarna een Volvo 245 met het populaire derde bakje voor de kids. Nu de tweede 940 en tussendoor nog 3 keer een 240 (1988 en 1992), een 940 sedan (1997) en 740 (1985) gehad en opgeknapt als Corona projecten. Kortom, bij ons thuis staan er alleen
Volvo's op de oprit.
Ik wens je veel veilige kilometers toe en wie weet tot ziens op een sleuteldag (Bosscha is inderdaad een puik adres!).
groet,
Pascal
Je hebt al een mooi lijstje Volvo's afgewerkt lees ik in je posts. Heb je een 100 liter lpg tank laten inbouwen? Da's het voordeel vd 940 sedans, daar past een grote gastank in.
Hier als daily driver een 940 LPT (1998) die dankzij een MBT rijdt als een HPT, automaat, met Vialle G3 lpg, bijna 4 ton onder de wielen door en met dit winterweer helemaal in haar element. Daarnaast nog een 740 (Blue Monday 1986) op de oprit staan en sinds kort een 244 (Big Nose uit 1983, die komend april belastingvrij wordt), beiden zijn nu geschorst tot na de winter. Wel te vinden hier op het forum. Ook ik begon ooit met een '67 Amazon, daarna een Volvo 245 met het populaire derde bakje voor de kids. Nu de tweede 940 en tussendoor nog 3 keer een 240 (1988 en 1992), een 940 sedan (1997) en 740 (1985) gehad en opgeknapt als Corona projecten. Kortom, bij ons thuis staan er alleen
Volvo's op de oprit.
Ik wens je veel veilige kilometers toe en wie weet tot ziens op een sleuteldag (Bosscha is inderdaad een puik adres!).
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2022 11:24 #1472195
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 100 liter lpg tank
Goedemorgen Reinier en Pascal.
Bedankt voor jullie reactie. Ben zelf ook van de wat "oude garde", hoewel ik mij niet zo voel . . . . . . . Zeker de bedoeling dat ik lid ga worden, mogelijk al per 01/01/2023.
M.b.t. lpg inbouw / 100 liter lpg tank. De inbouwer heeft, slechts, een 61 liter tank ingebouwd. Volgens hem paste er niet meer in, maar ik begrijp dus dat er wel een grotere tank in past. Moet daarbij dan de reservewielbak (nog) meer worden aangepast of is de Lpg tank hoger. Nu heb ik een mooie vlakke vloer, zoals het origineel is.
Mvg. Jan
Bedankt voor jullie reactie. Ben zelf ook van de wat "oude garde", hoewel ik mij niet zo voel . . . . . . . Zeker de bedoeling dat ik lid ga worden, mogelijk al per 01/01/2023.
M.b.t. lpg inbouw / 100 liter lpg tank. De inbouwer heeft, slechts, een 61 liter tank ingebouwd. Volgens hem paste er niet meer in, maar ik begrijp dus dat er wel een grotere tank in past. Moet daarbij dan de reservewielbak (nog) meer worden aangepast of is de Lpg tank hoger. Nu heb ik een mooie vlakke vloer, zoals het origineel is.
Mvg. Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
20-12-2022 17:29 #1472196
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic 80% vulling
Ik weet niet precies hoeveel ruimte zo'n gastank in beslag neemt. Zelf heb ik een 940 station op lpg. Ik neem aan de ruimte in de breedte onder de hoedenplank (langwerpige cilinder tank). Daarmee hou je nog behoorlijk wat bagageruimte over, de bodem blijft gewoon vlak. denk dat je moet rekenen op 80% mogen vullen van een 100 liter tank, maar dat geeft je ook al een enorme actieradius. Op de site van Volvoopgas.nl staat ook een advertentie van een Blauwe 940 sedan met 100 liter gastank, dus het kan wel degelijk.
groet,
Pascal
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
21-12-2022 00:24 #1472197
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Sedan en estate
Hallo Jan
Bij een sedan zou ik altijd de tank dwars achter de achterbank laten inbouwen. Dan past er een 100 liter tank in. Bij een estate is dat erg onhandig, dus wordt ie daar vaak in de reservewielbak ingebouwd. Ik meen dat het maximum dan rond de 70 liter ligt. Veel ruimte rond om de reservewielbak is er overigens niet, dus "uitbreiding" is lastig.
groetjes
Mathy
Bij een sedan zou ik altijd de tank dwars achter de achterbank laten inbouwen. Dan past er een 100 liter tank in. Bij een estate is dat erg onhandig, dus wordt ie daar vaak in de reservewielbak ingebouwd. Ik meen dat het maximum dan rond de 70 liter ligt. Veel ruimte rond om de reservewielbak is er overigens niet, dus "uitbreiding" is lastig.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam