Volvo 940, de familieauto

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2017 14:26 #1107134 door V700 register
Volvo 940, de familieauto is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum maar al zeer lang bekend met de volvo 940. In 1992 mocht ik de toen nieuwe auto van opa uitkiezen welke ik op mijn 18e verjaardag weer van hem zou krijgen. En zo geschiede!
De auto heeft nu zo'n 290.000 gelopen en rijdt als een trein. Leuke opties als leder, schuifdak, automaat maken het een comfortabele auto. Het is een sedan en de kleur bordeaux rood heb ik toch echt als 8 jarig ventje zelf uitgekozen.. tja..

Tussentijds heeft de auto af en toe een jaartje (of 2) stilgestaan wegens bv een leaseauto. Nieuwe accu en olie en lopen maar...
5 jaar terug had de volvo een koppakking zo lek als een mandje en toen is hij in z'n geheel aangepakt. Radiateur, alle pakkingen, kop vlakken etc. Verder valt onderhoud eigenlijk wel mee, op af en toe een dagje sleutelen/rommelen na natuurlijk. Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen maar ik ben geen autotechnicus. (interesse is er gelukkig wel)

Er zijn uiteraard wel aandachtspuntjes aan een 25 jaar oude auto, zo is de blanke lak op het dak en de kofferbak flink aan het loslaten en ziet er eigenlijk niet meer uit. Andere puntjes ga ik hier op het forum eens nalezen of vragen.

Het is in ieder geval een super auto met veel emotionele waarde. Vandaar dat ik het ook leuk vindt om er voor te zorgen dat deze in een top staat rondkachelt. Het werkplaatshandboek heb ik er maar voor aangepast.

Hopelijk kan ik hier veel leren en af en toe nog eens wat nuttigs bijdragen!

Groeten!

(ik zal eens kijken of ik nog wat foto's van de slee heb)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2017 19:01 #1441193 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Welkom hier! Leuk verhaal en
Welkom hier! Leuk verhaal en tof om de auto van je opa te mogen rijden.. Hier zul je genoeg informatie en hulp vinden!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2017 19:38 #1441196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geweldig , welkom
Geweldig verhaal ! Van harte welkom op dit forum!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-10-2017 23:21 #1441204 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijzonder
Welkom op het forum.

Bijzonder dat de auto vanaf nieuw in de familie gebleven is!

Groeten uit Tilburg,
Willem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-10-2017 07:54 #1441205 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onbetaalbaar
Welkom!
Mooi zeg, zo'n verhaal kan je niet kopen.
Veel plezier met opknappen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2017 13:30 #1441254 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt allemaal!
Bedankt allemaal!
Het is inderdaad een leuk verhaal. Gelukkig werd er een volvo aangeschaft in plaats van een Alfa :). Ik zie nog steeds nergens roest.

De kleur had achteraf wel anders gemogen (en airco ook) maar verder had ik 'm zo weer uitgezocht..

Ik ga eens rondsnuffelen hier!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2017 10:30 #1441270 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 1992 is dan ook een van de
1992 is dan ook een van de beste jaren: in de tweede helft van de looptijd van de 940 werd door Volvo bezuinigd op roestpreventie aan de bodem: je ziet dan ook meer exemplaren van 1995 met roest in de felsnaden dan bij de oudere jaargangen.

Toch: als je potentiele roest in de gaten moet houden, dan is dat op de naden in de wagenbodem, de felsnaden van de portieren (vooral rond de ramen), en onder de motorkap (accubakken en de naad tussen de chassisbalk en het schutbord).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-10-2017 14:39 #1441273 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Okay, mooi om te weten. De
Okay, mooi om te weten. De naden in de wagenbodem? Ik ga er vanuit dat dat de plekken zijn waar de bodem de overige carrosserie raakt? De felsnaden van de portieren is hetgeen waar de rubberen zwarte randen omheen zitten denk ik? Ik heb namelijk wel veel andere oudere auto's daarop zien roesten.

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-10-2017 19:45 #1441284 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Fluidfilm
Alle naden en holle ruimten behandelen met Fluidfilm. Is erg goede / beste roestpreventie. Produkt is gebaseerd op lanoline (wolvet). Precies het middel waar ze in de oudheid ook metalen mee conserveerden die we nu in musea tentoon stellen (zwaarden, harnassen, etc.). Enige nadeel: het stinkt (tijdelijk en bij erg warm weer) naar de fabrikant (schaap!). Voordeel van warmte is dat t produkt dan weer verder kruipt en zichzelf weer herstelt van evt. Kleine scheurtjes (bijv. Ontstaan door torsie).

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-10-2017 21:16 #1441287 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Op langere termijn
Let wel: Fluidfilm en rubber gaan, op langere termijn, niet goed samen. Het rubber zwelt (uiteindelijk) wat op. Daarnaast vermindert de laagdikte van Fluidfilm als deze regelmatig onder waterbelasting wordt gezet (bijv. Hoge druk, spatwater in wielkasten of heel veel langs lopend water. Afwerken van initiële Fluidfilm laag kan op twee manieren: permafilm (zelfde fabrikant als Fluidfilm) of afdekken met Mike Sanders fett.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC