aanjager werkt niet meer na vervangen stuurhuis, toeval?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2022 10:51 #1111396
door V700 register
aanjager werkt niet meer na vervangen stuurhuis, toeval? is gemaakt door V700 register
Beste forumleden,
Misschien ziet iemand een verband in het volgende probleem. Ik weet even niet waarin ik het moet zoeken.
Onlangs heb ik mijn stuurhuis laten vervangen, ik kon er een 2e hands overnemen van Timen.
Hij stond al op de brug bij een lokale garage voor het vernieuwen van de spoorstangen toen ze er achter kwamen dat hij erg lekte.
Vandaar dat ik het door de garage heb laten monteren. Hij stuurt weer heerlijk alleen nu werkt de aanjager ineens niet meer.
Ik heb de zekeringen vervangen en ook aanjager zelf en de kachelweerstand gewisseld maar daar ligt het niet aan.
De knoppen unit heeft gewoon stroom en ik hoor alles schakelen zoals het hoort.
Het moet iets anders zijn. Is er iets onder de motorkap wat misschien is losgeraakt.
Iets in de buurt van de aircopomp zou dat kunnen? Iemand een suggestie?
Niet heel handig zonder blower met dit herfstige weer.
Dank alvast!
Ik rij in een Volvo 940 LPT uit 1996
Misschien ziet iemand een verband in het volgende probleem. Ik weet even niet waarin ik het moet zoeken.
Onlangs heb ik mijn stuurhuis laten vervangen, ik kon er een 2e hands overnemen van Timen.
Hij stond al op de brug bij een lokale garage voor het vernieuwen van de spoorstangen toen ze er achter kwamen dat hij erg lekte.
Vandaar dat ik het door de garage heb laten monteren. Hij stuurt weer heerlijk alleen nu werkt de aanjager ineens niet meer.
Ik heb de zekeringen vervangen en ook aanjager zelf en de kachelweerstand gewisseld maar daar ligt het niet aan.
De knoppen unit heeft gewoon stroom en ik hoor alles schakelen zoals het hoort.
Het moet iets anders zijn. Is er iets onder de motorkap wat misschien is losgeraakt.
Iets in de buurt van de aircopomp zou dat kunnen? Iemand een suggestie?
Niet heel handig zonder blower met dit herfstige weer.
Dank alvast!
Ik rij in een Volvo 940 LPT uit 1996
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
27-09-2022 11:26 #1471684
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Het is pas toeval als het geen toeval is.
Je zal het al gedeeltelijk gedaan hebben, maar: stroomdraden volgen en spanning meten. Soms zit er een draadje los of juist afgeklemd na een reparatie onder de auto.
Succes reinier
Succes reinier
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2022 13:36 #1471687
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massapunt
Toevallig de ECU aan de passagierskant losgehad? Achter de ECU zit een massapunt, ondermeer voor de aanjager. Het is mij een keer overkomen dat die ongemerkt was losgekomen en de aanjager het daardoor niet meer deed. Even een tijdelijke massa leggen naar de aanjager en dan heb je dat ook uitgesloten.
De aanjager werkt onafhankelijk van de AC, maar in geval van een MCC komt de voeding voor de aanjager komt wel uit dezelfde MCC module als van waaruit de AC compressor wordt aangestuurd. De module stuurt een electromagneet aan in de compressor zelf. Als die aansturingsdraad zou zijn kortgesloten en de AC wordt ingeschakeld, dan kan ik mij voorstellen dat de MCC module daardoor beschadigd raakt.
In geval van een ECC krijgt de aanjager zijn voeding direct van zekering no.6 en is de aanjager massagestuurd vanuit de ECC module. Wel weer via dat massapunt achter de ECU.
Wat Reinier ook al aangeeft, spanning meten.
Rob
De aanjager werkt onafhankelijk van de AC, maar in geval van een MCC komt de voeding voor de aanjager komt wel uit dezelfde MCC module als van waaruit de AC compressor wordt aangestuurd. De module stuurt een electromagneet aan in de compressor zelf. Als die aansturingsdraad zou zijn kortgesloten en de AC wordt ingeschakeld, dan kan ik mij voorstellen dat de MCC module daardoor beschadigd raakt.
In geval van een ECC krijgt de aanjager zijn voeding direct van zekering no.6 en is de aanjager massagestuurd vanuit de ECC module. Wel weer via dat massapunt achter de ECU.
Wat Reinier ook al aangeeft, spanning meten.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-09-2022 20:48 #1471688
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ga het onderzoeken
Dank je Rob en Reinier voor de suggesties!
Ik ga er mee an de slag, en meld me dan weer.
Hoe weet ik of ik een MCC zou hebben?
Ik ga er mee an de slag, en meld me dan weer.
Hoe weet ik of ik een MCC zou hebben?
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-09-2022 08:21 #1471690
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic MCC ECC
MCC heeft rechts een knop met warm en koud (blauw en rood) en ECC heeft een knop met graden Celsius toch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2022 12:41 #1471691
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MCC / ECC
<blockquote>
MCC heeft rechts een knop met warm en koud (blauw en rood) en ECC heeft een knop met graden Celsius toch?
</blockquote>
Juist.
</blockquote>
Juist.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2022 22:57 #1471697
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nog niet opgelost
Dank je voor het uitleggen, ik heb een ECC unit met draaiknop.
Vandaag was het even droog en heb ik de blauwe draad naar de stekker van de blower onderbroken en middels een lasklem een extra massa punt gemaakt naar het chassis.
Toen ging de blower meteen vol zodra ik de accu weer aansloot.
Dit terwijl de sleutel zat nog niet in het contact zat. Na contact met de sleutel geen verandering. De ECC doet niets met de blower en er komt ook nergens lucht uit terwijl de blower op volle toeren hoorbaar is.
Vervolgens de ECU uit de bracket geschoven zonder stekker los te nemen en de massa punten hierachter bekeken en die zien er tip top uit, ook alle 4 de stekkertjes zijn netjes.
Ik dacht ik vervolgens, ik wissel de ECC unit ook maar even om, want ik heb er nog een liggen uit een 960 van 1995 maar hoe krijg je dat ding eruit. De 4 schroeven los, maar de onderste 2 schroefgaten zitten achter metalen beugeltjes.. Moet ik nou werkelijk de hele middenconsole eruitzagen om dit ding even om te wisselen.
Ik hoor graag of iemand uit ervaring weet wat ik als volgende stap zou kunnen proberen. Wederom dank alvast! groet, Michiel
Vandaag was het even droog en heb ik de blauwe draad naar de stekker van de blower onderbroken en middels een lasklem een extra massa punt gemaakt naar het chassis.
Toen ging de blower meteen vol zodra ik de accu weer aansloot.
Dit terwijl de sleutel zat nog niet in het contact zat. Na contact met de sleutel geen verandering. De ECC doet niets met de blower en er komt ook nergens lucht uit terwijl de blower op volle toeren hoorbaar is.
Vervolgens de ECU uit de bracket geschoven zonder stekker los te nemen en de massa punten hierachter bekeken en die zien er tip top uit, ook alle 4 de stekkertjes zijn netjes.
Ik dacht ik vervolgens, ik wissel de ECC unit ook maar even om, want ik heb er nog een liggen uit een 960 van 1995 maar hoe krijg je dat ding eruit. De 4 schroeven los, maar de onderste 2 schroefgaten zitten achter metalen beugeltjes.. Moet ik nou werkelijk de hele middenconsole eruitzagen om dit ding even om te wisselen.
Ik hoor graag of iemand uit ervaring weet wat ik als volgende stap zou kunnen proberen. Wederom dank alvast! groet, Michiel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2022 23:04 #1471698
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MCC
Ik heb een MCC unit, maar die beugeltjes zullen wel hetzelfde zijn. Ik heb ze indertijd even iets weggebogen om de unit er uit te kunnen halen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2022 23:12 #1471699
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic proberen
ah zal ik dat ook even proberen. Ik bedoelde natuurlijk eruit halen en niet eruit zagen (autocorrectie denk ik).
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-09-2022 06:07 #1471701
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Radio eruit
Volgens mij als ik me het goed herinner.
Moet je de radio eruit halen, dan kan je de desbetreffende metalen beugels los schroeven met dacht 2x M6 boutje aan beide zijdes in de middenconsole.
Wijst zichzelf eigenlijk maar de middenconsole moet wel leeg om het zo maar te zeggen.
Moet je de radio eruit halen, dan kan je de desbetreffende metalen beugels los schroeven met dacht 2x M6 boutje aan beide zijdes in de middenconsole.
Wijst zichzelf eigenlijk maar de middenconsole moet wel leeg om het zo maar te zeggen.
Moderators: Jerry Stam