Kabel achteruitrijcamera routen in 740 GLE sedan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 09:51 #1110068
door V700 register
Kabel achteruitrijcamera routen in 740 GLE sedan is gemaakt door V700 register
Beste
Sinds een maand ben ik trotse eigenaar van een Volvo 740 GLE saloon uit 1988. Na 32 jaar met minieme verandering eraan, ben ik de wagen wat aan het opleuken. Zo heb ik onder andere een nieuwe stereo geïnstalleerd met Apple CarPlay erop. Om deze mooi te installeren, heb ik een frame ontworpen en na 2 dagen 3D printen zat hij erin. Voor geïnteresseerden kan ik altijd de 3D file delen.
Naast een nieuwe stereo, werk ik ook aan een achteruitrijcamera. Parkeerhulp is misschien niet echt macho, maar liever safe than sorry met een kar van deze lengte. Het grote voordeel is dat mijn stereo al een groot display heeft waar de camera gewoon op inkoppelt, zonder extra hardware. Er zijn echter twee belangrijke vragen waarvoor ik hoop op de ervaring en kennis van forumleden hier.
1\ Kabel door de wagen routen
De camera komt net boven de nummerplaat en gaat vandaar de koffer in. Het eindpunt zou dus de middenconsole moeten zijn, waar de zekeringen zitten. Heeft er iemand ervaring met kabels over deze afstand trekken? Langs waar leg ik deze best? Vanuit de koffer kan je naar de achterbank geraken via het gat voor ski's, maar misschien zijn er mooiere wegen? Eens men op de achterbank geraakt, zou het ook mooier zijn om de kabel volledig weg te werken natuurlijk. Moet dit onder de bekleding? Hoe gaat dat best in zijn werk? Enig advies is hier erg geapprecieerd!
2\ Detectie van de achteruit versnelling
De stereo moet uiteraard weten wanneer hij de camera moet openen. Daarvoor is er een kabel "reverse in" waar 12V+ opgezet moet worden wanneer je in achteruit staat. Je zou in feite de voeding van het achteruit licht kunnen bevestigen hieraan, aangezien dit aangaat in de achteruit versnelling, maar dan moet je een tweede kabel door de ganse wagen leggen. Is er een manier om van in de fuse box al een indicatie te krijgen wanneer je in achteruit staat? Waar zou ik daarvoor best gaan zoeken?
Enig advies is heel erg op prijs gesteld! Ik vind het alvast fantastisch hoeveel er te vinden is op deze website. Alvast bedankt!
Groeten,
Bram Roelandts
Sinds een maand ben ik trotse eigenaar van een Volvo 740 GLE saloon uit 1988. Na 32 jaar met minieme verandering eraan, ben ik de wagen wat aan het opleuken. Zo heb ik onder andere een nieuwe stereo geïnstalleerd met Apple CarPlay erop. Om deze mooi te installeren, heb ik een frame ontworpen en na 2 dagen 3D printen zat hij erin. Voor geïnteresseerden kan ik altijd de 3D file delen.
Naast een nieuwe stereo, werk ik ook aan een achteruitrijcamera. Parkeerhulp is misschien niet echt macho, maar liever safe than sorry met een kar van deze lengte. Het grote voordeel is dat mijn stereo al een groot display heeft waar de camera gewoon op inkoppelt, zonder extra hardware. Er zijn echter twee belangrijke vragen waarvoor ik hoop op de ervaring en kennis van forumleden hier.
1\ Kabel door de wagen routen
De camera komt net boven de nummerplaat en gaat vandaar de koffer in. Het eindpunt zou dus de middenconsole moeten zijn, waar de zekeringen zitten. Heeft er iemand ervaring met kabels over deze afstand trekken? Langs waar leg ik deze best? Vanuit de koffer kan je naar de achterbank geraken via het gat voor ski's, maar misschien zijn er mooiere wegen? Eens men op de achterbank geraakt, zou het ook mooier zijn om de kabel volledig weg te werken natuurlijk. Moet dit onder de bekleding? Hoe gaat dat best in zijn werk? Enig advies is hier erg geapprecieerd!
2\ Detectie van de achteruit versnelling
De stereo moet uiteraard weten wanneer hij de camera moet openen. Daarvoor is er een kabel "reverse in" waar 12V+ opgezet moet worden wanneer je in achteruit staat. Je zou in feite de voeding van het achteruit licht kunnen bevestigen hieraan, aangezien dit aangaat in de achteruit versnelling, maar dan moet je een tweede kabel door de ganse wagen leggen. Is er een manier om van in de fuse box al een indicatie te krijgen wanneer je in achteruit staat? Waar zou ik daarvoor best gaan zoeken?
Enig advies is heel erg op prijs gesteld! Ik vind het alvast fantastisch hoeveel er te vinden is op deze website. Alvast bedankt!
Groeten,
Bram Roelandts
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bastiaan van den Hurk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 10:09 #1462660
door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic Heb je een 2-din frame geprint?
Of heb je een 1 din radio erin gezet?
Ben namelijk wel geïnteresseerd in een 2-din frame.
En over je camera: zit er in de kabel, die je naar achter legt, geen extra signaal kabel die je als trigger kunt gebruiken voor je radio?
Ben namelijk wel geïnteresseerd in een 2-din frame.
En over je camera: zit er in de kabel, die je naar achter legt, geen extra signaal kabel die je als trigger kunt gebruiken voor je radio?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 10:46 #1462662
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Bedrading
Je kan de bedrading leggen langs de dorpel aan de binnenkant aan de rechterkant.
Daar loopt ook de bedrading van de evt CD-wisselaar bedrading die je gewoon kan volgen. Die plastic kappen op de dorpels kan je gewoon losschroeven met Torx25
Daar loopt ook de bedrading van de evt CD-wisselaar bedrading die je gewoon kan volgen. Die plastic kappen op de dorpels kan je gewoon losschroeven met Torx25
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 11:18 #1462663
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is inderdaad een 2-DIN
Het is inderdaad een 2-DIN frame, een 1-DIN heeft te weinig ruimte voor een degelijk scherm. In bijlage enkele foto's ervan. Het forum laat niet toe om <i>.step</i> en <i>.stl</i> bestanden te uploaden, dus ik heb het hele ontwerp gepost op Thingiverse. Via <a href="
www.thingiverse.com/thing:4586161
">deze link kan je de print settings bekijken en de 3D files downloaden vanaf morgen (nieuwe gebruikers moeten 24 uur wachten ter verificatie). Je hebt inderdaad een punt omtrent de signaalkabel, het zou best kunnen dat deze erin zit!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 11:19 #1462664
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de pointer
Bedankt voor de pointer omtrent de dorpel. Ik ga meteen eens op onderzoek met de schroevendraaier in de hand!
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 11:27 #1462666
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Loop
De kabels die je zoekt lopen grofweg vanaf de rode brandblusser op je foto naar de passagiersgordel toe en dan onder de plastic dorpelbeschermer, onder de wielkastbeschermer naar de achterkant/achterbak.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2020 20:10 #1462688
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Asbak
Hallo Bram
In mijn 945 van modeljaar 1991 ligt onder de (voorste) asbak iets verdiept een zwarte stekker met vier polen. Op één van die draden staat het signaal dat van de achteruitrijschakelaar komt.
groetjes
Mathy
In mijn 945 van modeljaar 1991 ligt onder de (voorste) asbak iets verdiept een zwarte stekker met vier polen. Op één van die draden staat het signaal dat van de achteruitrijschakelaar komt.
groetjes
Mathy
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2020 02:35 #1462712
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic T.a.v je puntje 1
Ik zou vanuit de kofferbak midden onder de achterbank doorschieten onder het tapijt en dan kom je onder de armsteun uit en vandaar verder door naar achter je dashboardconsole voor de radio.
Hoeft er niet veel los, voornamelijk de armsteun console. Tapijt kan blijven zitten.
Kabel eronder door trekken met een stukje VD draad of zo of een trekveer.
Bij de route langs de dorpel moet je de dorpelafdekking losmaken en vervolgens moet je nog naar je middenconsole toe werken met die kabel. Dus schopplaat ook los . Is volgens mij meer werk qua handelingen en meer kabellengte.
Hoeft er niet veel los, voornamelijk de armsteun console. Tapijt kan blijven zitten.
Kabel eronder door trekken met een stukje VD draad of zo of een trekveer.
Bij de route langs de dorpel moet je de dorpelafdekking losmaken en vervolgens moet je nog naar je middenconsole toe werken met die kabel. Dus schopplaat ook los . Is volgens mij meer werk qua handelingen en meer kabellengte.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2020 20:21 #1462744
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oversteken
Hallo Volvisti
Het tapijt zou iets kunnen bewegen als er mensen in de auto zitten of stappen. Daardoor kan de kabel na verloop van tijd doorschuren. Wat je ook kunt doen is de antennekabel volgen. Die gaat via het linker achterspatbord naar een plek in de buurt van de B-stijl. Van daaruit steekt ie over, onder de stoel door (als ik me niet vergis) om dan iets achter de pook uit te komen bij de middenconsole.
groetjes
Mathy
Het tapijt zou iets kunnen bewegen als er mensen in de auto zitten of stappen. Daardoor kan de kabel na verloop van tijd doorschuren. Wat je ook kunt doen is de antennekabel volgen. Die gaat via het linker achterspatbord naar een plek in de buurt van de B-stijl. Van daaruit steekt ie over, onder de stoel door (als ik me niet vergis) om dan iets achter de pook uit te komen bij de middenconsole.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2020 21:26 #1462748
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De kabel zit er in en de
De kabel zit er in en de camera werkt naar behoren. Uiteindelijk toch via de dorpels gegaan en dan achter de glovebox de middenconsole in. Er bleek overigens inderdaad een signaal kabel te zitten aan de RCA video kabel, waardoor er geen nood was aan een indicatie voor de achteruit versnelling in de middenconsole.
Bedankt voor de tips en suggesties!
Bedankt voor de tips en suggesties!
Moderators: Jerry Stam