Sporadische lekstroom
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2020 14:46 #1109563
door V700 register
Sporadische lekstroom is gemaakt door V700 register
Hallo,
Ik heb al tijden last van het feit dat soms mijn accu leeg is na 2 weken stilstand. Geen peil op te trekken.
De auto heeft al 2 keer bij een garage gestaan en elke keer hetzelfde: er wordt soms een lekstroom va 0,09A gevonden. Maar wil je dat een keer onderzoeken, dan is het er natuurlijk weer niet.
Feiten; Volvo 940 Polar uit 1994 op LPG G3.
Alarm door een vorige eigenaar gedemonteerd.
Niet werkend ledje in de rechter tweeter.
Driehoekig ding op de linker A-stijl.
Geen afstandsbediening, wel centrale vergrendeling.
Ik heb dan maar een hoofdschakelaar op de accu gezet.
Maar gister deed ik de auto op slot, zette de hoofdschakelaar uit en liep weg. Toen ik een meter of 5 weg was, hoorde ik onder de motorkap een relais snel heen en weer klikken.
Kap weer open, schakelaar aan en, wat wel vaker gebeurt als ik een accu aansluit, een harde piep/klik, moeilijk te omschrijven. Daarna werkt alles gewoon zonder haperen.
Kan 1 en ander aan elkaar gerelateerd zijn? Kan het zijn dat de beveiliging nog deels werkt, ofwel alleen de akoestische functies ervan uitgeschakeld?
Wat is hier aan de hand?
Ik heb al tijden last van het feit dat soms mijn accu leeg is na 2 weken stilstand. Geen peil op te trekken.
De auto heeft al 2 keer bij een garage gestaan en elke keer hetzelfde: er wordt soms een lekstroom va 0,09A gevonden. Maar wil je dat een keer onderzoeken, dan is het er natuurlijk weer niet.
Feiten; Volvo 940 Polar uit 1994 op LPG G3.
Alarm door een vorige eigenaar gedemonteerd.
Niet werkend ledje in de rechter tweeter.
Driehoekig ding op de linker A-stijl.
Geen afstandsbediening, wel centrale vergrendeling.
Ik heb dan maar een hoofdschakelaar op de accu gezet.
Maar gister deed ik de auto op slot, zette de hoofdschakelaar uit en liep weg. Toen ik een meter of 5 weg was, hoorde ik onder de motorkap een relais snel heen en weer klikken.
Kap weer open, schakelaar aan en, wat wel vaker gebeurt als ik een accu aansluit, een harde piep/klik, moeilijk te omschrijven. Daarna werkt alles gewoon zonder haperen.
Kan 1 en ander aan elkaar gerelateerd zijn? Kan het zijn dat de beveiliging nog deels werkt, ofwel alleen de akoestische functies ervan uitgeschakeld?
Wat is hier aan de hand?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
09-03-2020 16:00 #1459545
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Trek zekering #5 er eens uit.
Trek zekering #5 er eens uit.
Dat is wel vaker de veroorzaker, uiteraard niet zo zeer de zekering maar alles wat er op aangesloten zit (diverse lampjes, klok, audio, antenne etc...)
Relais van de centrale deurvergrendeling zou ook nog kunnen, ik meen zekering #2, maar zou eerst bij nummer 5 beginnen.
Dat is wel vaker de veroorzaker, uiteraard niet zo zeer de zekering maar alles wat er op aangesloten zit (diverse lampjes, klok, audio, antenne etc...)
Relais van de centrale deurvergrendeling zou ook nog kunnen, ik meen zekering #2, maar zou eerst bij nummer 5 beginnen.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2020 17:49 #1459548
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoofdschakelaar
Een hoofdschakelaar die uit staat en dan toch een tikkend relais? Hoe heb je die hoofdschakelaar dan aangesloten, want dat zou niet moeten kunnen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2020 17:51 #1459549
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Zoals Noppen al zegt,
Zoals Noppen al zegt, successievelijk stuk voor stuk zekeringen verwijderen totdat het probleem niet meer optreedt is de snelste weg om de oorzaak te vinden.
Een lekstroom van 0,09 Ampere (90 milliampere) is overigens wel aan de hoge kant (circa 40 millampere is normaal) maar niet dramatisch.
14 dagen zijn 14*24 = 336 uur dus een lekstroom van 0,09 Ampre zou gedurende 14 dagen 336*0,09 = 30 ampereuur gebruiken.
Een 940 heeft volgens mij een accu met een capaciteit van 64 ampereuur dus een goed opgeladen accu zou dit moeten kunnen hebben.
Piet
Een lekstroom van 0,09 Ampere (90 milliampere) is overigens wel aan de hoge kant (circa 40 millampere is normaal) maar niet dramatisch.
14 dagen zijn 14*24 = 336 uur dus een lekstroom van 0,09 Ampre zou gedurende 14 dagen 336*0,09 = 30 ampereuur gebruiken.
Een 940 heeft volgens mij een accu met een capaciteit van 64 ampereuur dus een goed opgeladen accu zou dit moeten kunnen hebben.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2020 18:37 #1459552
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekeringen trekken ken ik,
Zekeringen trekken ken ik, maar als je begint met op dat moment geen lekstroom heeft het weinig zin. Dat is de pest, het gebeurt maar af en toe.
Ik heb deze schakelaar: www.uw-accuwinkel.nl/nl/?option=com_virt...t_id=2292&Itemid=636
Dat scheelt kabels en zo. Dat klapperende realis zou dan wellicht iets met een alarm kunnen zijn, dat toch ook werkt als de accu is afgekoppeld?
Wat betreft leeglopen: Ik heb geloof ik 70 Ah. Dan is 30 Ah toch 42% en volgens mij is een accu op 58% toch een serieus probleem.
Of: de lekstroom is niet altijd 0,09A maar soms meer. Ik weet het ook niet. Sowieso zal elk onderzoek lang duren want ik moet bv maanden zonder zekering 5 rijden en dan weer een tijd met zekering 5 om die als al-dan-niet boosdoener aan te wijzen.
Ik heb deze schakelaar: www.uw-accuwinkel.nl/nl/?option=com_virt...t_id=2292&Itemid=636
Dat scheelt kabels en zo. Dat klapperende realis zou dan wellicht iets met een alarm kunnen zijn, dat toch ook werkt als de accu is afgekoppeld?
Wat betreft leeglopen: Ik heb geloof ik 70 Ah. Dan is 30 Ah toch 42% en volgens mij is een accu op 58% toch een serieus probleem.
Of: de lekstroom is niet altijd 0,09A maar soms meer. Ik weet het ook niet. Sowieso zal elk onderzoek lang duren want ik moet bv maanden zonder zekering 5 rijden en dan weer een tijd met zekering 5 om die als al-dan-niet boosdoener aan te wijzen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
09-03-2020 20:32 #1459557
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Alarm (maar niet voor Cobra 11)
Hallo Volvisti
Ooit zat er een half alarm in m'n auto. Er ontbrak i.i.g. de sirene (en de afstandsbediening). Geen idee waar ie gezeten heeft en waarom hij er niet (meer) in zat. Maar als de stroom eraf was geweest, zag je de knipperlichten even knipperen. Alles ging goed tot de dag dat een draadje onder het dashboard in de weg zat en ik dat even los maakte. Toen ik het weer wou bevestigen kon ik me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren en ook niet meer indenken waar dat draadje vastgemaakt diende te worden. Met als gevolg dat de accu langzaam maar gestaag werd leeg getrokken.
Toen ik bovenstaande aan iemand vertelde die zich in Volvo's gespecialiseerd heeft, vertelde hij me dat ie het er zo uit had. Heeft me iets van een tientje gekost. Probleem opgelost.
Dat de vorige eigenaar een alarm heeft verwijderd, maar duidelijk nog delen heeft laten zitten, doet me vermoeden dat hier ook iets dergelijks aan de hand is. Ik vermoed dat het alarm net niet helemaal of net niet goed is verwijderd en dat dat voor allerhande ontladende effecten zorgt.
groetjes
Mathy
Ooit zat er een half alarm in m'n auto. Er ontbrak i.i.g. de sirene (en de afstandsbediening). Geen idee waar ie gezeten heeft en waarom hij er niet (meer) in zat. Maar als de stroom eraf was geweest, zag je de knipperlichten even knipperen. Alles ging goed tot de dag dat een draadje onder het dashboard in de weg zat en ik dat even los maakte. Toen ik het weer wou bevestigen kon ik me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren en ook niet meer indenken waar dat draadje vastgemaakt diende te worden. Met als gevolg dat de accu langzaam maar gestaag werd leeg getrokken.
Toen ik bovenstaande aan iemand vertelde die zich in Volvo's gespecialiseerd heeft, vertelde hij me dat ie het er zo uit had. Heeft me iets van een tientje gekost. Probleem opgelost.
Dat de vorige eigenaar een alarm heeft verwijderd, maar duidelijk nog delen heeft laten zitten, doet me vermoeden dat hier ook iets dergelijks aan de hand is. Ik vermoed dat het alarm net niet helemaal of net niet goed is verwijderd en dat dat voor allerhande ontladende effecten zorgt.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2020 23:37 #1459561
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt als een bruikbare bron
Klinkt als een bruikbare bron... Heb je nog een naam die je hier kan plaatsen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
10-03-2020 01:00 #1459563
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Moritz
Hallo pommetje
Moritz van Efma in Aken, Duitsland. Maar iedere Volvospecialist met ervaring met de 7/900 serie zou dit moeten kunnen doen.
groetjes
Mathy
PS iedereen met genoeg ervaring in auto-elektronica (bij wat oudere auto's) zou het ook moeten kunnen, maar die zal er iets langer over doen dan degene die onze modellen kent.
Moritz van Efma in Aken, Duitsland. Maar iedere Volvospecialist met ervaring met de 7/900 serie zou dit moeten kunnen doen.
groetjes
Mathy
PS iedereen met genoeg ervaring in auto-elektronica (bij wat oudere auto's) zou het ook moeten kunnen, maar die zal er iets langer over doen dan degene die onze modellen kent.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2020 13:41 #1459567
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dat "driehoekige ding" op de
Dat "driehoekige ding" op de A-stijl is het bedieningspaneeltje van een Guard I alarm.
Het bijbehorende alarm zelf is dan een zwart 210/211 relais dat dan eventueel nog ergens onder het dashboard aanwezig zou moeten zijn.
Het centrale vergrendelingsrelais 205/206 of een plakkend motortje van de centrale vergrendeling zou ook nog de oorzaak kunnen zijn.
Maar zoals Noppen al schreef het is vreemd dat na het volledig afschakelen van de accu met behulp van de door jou gemonteerde schakelaar er toch nog een relais blijft klikken. Tenzij er nog ergens een alarm-sirene met een ingebouwde batterij verstopt zit. Die batterij kan dan na zoveel jaar lek zijn en stroom blijven trekken.
Piet
Het bijbehorende alarm zelf is dan een zwart 210/211 relais dat dan eventueel nog ergens onder het dashboard aanwezig zou moeten zijn.
Het centrale vergrendelingsrelais 205/206 of een plakkend motortje van de centrale vergrendeling zou ook nog de oorzaak kunnen zijn.
Maar zoals Noppen al schreef het is vreemd dat na het volledig afschakelen van de accu met behulp van de door jou gemonteerde schakelaar er toch nog een relais blijft klikken. Tenzij er nog ergens een alarm-sirene met een ingebouwde batterij verstopt zit. Die batterij kan dan na zoveel jaar lek zijn en stroom blijven trekken.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2020 15:13 #1459571
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoofdschakelaar
Dat her klapperende relais van een alarm is, klinkt logisch. Zo'n alarm heeft een eigen batterij dat waarschijnlijk geladen wordt via de autoaccu. Zo lang je maar consequent de hoofdschakelaar afzet, zul je geen last meer hebben van een lege accu. De beste permanente oplossing is natuurlijk dat hele alarm te verwijderen.
Overigens is het niet zo best voor een startaccu om die steeds zo ver te ontladen. Meestal wordt minimaal een procent of 80 aan gehouden, anders is die redelijk snel versleten.
Overigens is het niet zo best voor een startaccu om die steeds zo ver te ontladen. Meestal wordt minimaal een procent of 80 aan gehouden, anders is die redelijk snel versleten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam