Controlelamp aanhanger knipperlicht
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 12:01 #1106803
door V700 register
Controlelamp aanhanger knipperlicht is gemaakt door V700 register
Dit jaar besloten om alle lampjes in mijn dashboard te vervangen.
Ik heb eindelijk 's avonds mijn kerstboomverlichting
Omdat dit de uitgelezen gelegenheid is, ook gelijk de controlelamp voor de aanhanger knipperlicht in bedrijf gesteld.
Dit lampje is nl. wel aanwezig in het instrumenten paneel, maar in de USA/Canada/Zwitserland/Nederland uitvoering doet het lampje niet mee.
De oplossing is simpel, maar je moet twee oude stekkers slopen om de juiste contacten te verkrijgen zonder deze te beschadigen.
Je dient een verbinding aan te leggen tussen de B stekker aan het instrumentenpaneel 5/1 (contact B:6)
naar de stekker van de knipperlichtautomaat 3/6 (contact C/10)
Knipperlichtautomaat is tevens schakelaar voor de alarmlichten (alle knipperlampen).
Meer hoef je niet te doen.
De knipperautomaat meet het afgenomen vermogen.
Bij 2 x 21 W knippert alleen de desbetreffende groen lampje
Vanaf 3 x 21 W knippert het aanhanger controlelampje mee.
Een laatste hint voor degenen die het niet weten:
Wanneer je het instrumentenpaneelverlichting een beetje dimt met het daarvoor bestemde draaiknop, dan gaan alle lampje net zo lang mee als de auto.
Ze gaan nooit meer kapot.
Ik heb eindelijk 's avonds mijn kerstboomverlichting

Omdat dit de uitgelezen gelegenheid is, ook gelijk de controlelamp voor de aanhanger knipperlicht in bedrijf gesteld.
Dit lampje is nl. wel aanwezig in het instrumenten paneel, maar in de USA/Canada/Zwitserland/Nederland uitvoering doet het lampje niet mee.
De oplossing is simpel, maar je moet twee oude stekkers slopen om de juiste contacten te verkrijgen zonder deze te beschadigen.
Je dient een verbinding aan te leggen tussen de B stekker aan het instrumentenpaneel 5/1 (contact B:6)
naar de stekker van de knipperlichtautomaat 3/6 (contact C/10)
Knipperlichtautomaat is tevens schakelaar voor de alarmlichten (alle knipperlampen).
Meer hoef je niet te doen.
De knipperautomaat meet het afgenomen vermogen.
Bij 2 x 21 W knippert alleen de desbetreffende groen lampje
Vanaf 3 x 21 W knippert het aanhanger controlelampje mee.
Een laatste hint voor degenen die het niet weten:
Wanneer je het instrumentenpaneelverlichting een beetje dimt met het daarvoor bestemde draaiknop, dan gaan alle lampje net zo lang mee als de auto.
Ze gaan nooit meer kapot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 12:02 #1438264
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V90 1997
Ik vergat te vertellen dat het om en V90 uit eind 1997 gaat.
Sorry.
Sorry.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2017 16:44 #1438280
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Interessant. Mijn V90 komt
Interessant. Mijn V90 komt uit Duitsland en ik heb dat controlelampje inderdaad gewoon werkend. Hoe kom je aan deze gedetailleerde informatie?
Piet
Piet
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2017 08:34 #1438300
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic <==>
Brandt in mijn auto's als de cruisecontrol aan is.
Dan zie of die inderdaad aan of uit is gegaan.
Kan een seconde schelen in reactiesnelheid.
Dan zie of die inderdaad aan of uit is gegaan.
Kan een seconde schelen in reactiesnelheid.
- Wim de Jong
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2017 22:52 #1438441
door Wim de Jong
Beantwoord door Wim de Jong in topic in duitsland standaard?
mijn V90 is ook een duitse import..... en dat controlelamje werkt bij mij ook, een paar weken geleden een kar erachter en het werkt gewoon bij mij.
Eigenlijk nam ik gewoon aan dat het werkte, maar zoals het hier staat is het niet vanzelfsprekend.
Bij mijn andere Volvo's ( V70 uit 2009 en C30 uit 2013) werkte dat ook direct, dus ik nam eigenlijk standaard aan dat het bij mijn v90 ook gewoon werkte.
Eigenlijk nam ik gewoon aan dat het werkte, maar zoals het hier staat is het niet vanzelfsprekend.
Bij mijn andere Volvo's ( V70 uit 2009 en C30 uit 2013) werkte dat ook direct, dus ik nam eigenlijk standaard aan dat het bij mijn v90 ook gewoon werkte.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2017 23:32 #1438442
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti
Bij de 9(0)0 zou het lampje het gewoon moeten doen, als het juiste relais erin zit. Bij de 700 moet je wat meer doen.
groetjes
Mathy (die wel al het juiste relais voor z'n 945 heeft gevonden, maar amper ooit iets aan de trekhaak heeft hangen)
Bij de 9(0)0 zou het lampje het gewoon moeten doen, als het juiste relais erin zit. Bij de 700 moet je wat meer doen.
groetjes
Mathy (die wel al het juiste relais voor z'n 945 heeft gevonden, maar amper ooit iets aan de trekhaak heeft hangen)
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-06-2017 14:02 #1438453
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic lampojes nooit meer kapot
Je kunt er ook kleine ledjes in stoppen. Te krijgen bij de elektronicaboer...
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2017 11:38 #1438490
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic ook aan zitten denken
Heb ik ook aan zitten denken, maar volgens mij functioneert je dimmer dan niet meer.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2017 13:49 #1438495
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je dimmer werkt toch sowieso
Je dimmer werkt toch sowieso niet op de controlelampjes, maar alleen op de tellerverlichting?
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2017 15:03 #1438496
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Klopt
Klopt, dimmer zit niet op de controle lampjes.
In het eerste bericht werd gemeld de verlichting iets te dimmen waardoor je lampjes langer mee gaan, daar haakte ik een beetje op in. (icm met de melding er LED van te maken)
Bij mij waren het juist de "achtergrond verlichting" lampjes die defect waren bij aanschaf. Heb toen getwijfeld om alles dus om te zetten, maar door het verliezen van de dim-functie voor de achtergrondverlichting tóch niet gedaan. Achteraf misschien toch de controle-lampjes moeten ombouwen naar LED. Zo vaak controleer ik de controle-lampjes niet, en het valt niet snel op als je daar een lampje mist.
Overigens heb ik verlichting lampjes ook altijd iets minder fel staan, en in meer dan 2 jaar tijd pas 1 defecte gehad. En dit had ook nog een oud lampje kunnen zijn, en niet 1 die door mij vervangen was.
In het eerste bericht werd gemeld de verlichting iets te dimmen waardoor je lampjes langer mee gaan, daar haakte ik een beetje op in. (icm met de melding er LED van te maken)
Bij mij waren het juist de "achtergrond verlichting" lampjes die defect waren bij aanschaf. Heb toen getwijfeld om alles dus om te zetten, maar door het verliezen van de dim-functie voor de achtergrondverlichting tóch niet gedaan. Achteraf misschien toch de controle-lampjes moeten ombouwen naar LED. Zo vaak controleer ik de controle-lampjes niet, en het valt niet snel op als je daar een lampje mist.
Overigens heb ik verlichting lampjes ook altijd iets minder fel staan, en in meer dan 2 jaar tijd pas 1 defecte gehad. En dit had ook nog een oud lampje kunnen zijn, en niet 1 die door mij vervangen was.
Moderators: Jerry Stam