automaat naar m90 ombouwen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2017 21:03 #1106339
door V700 register
automaat naar m90 ombouwen is gemaakt door V700 register
Hallo,
ik heb sinds vandaag een Volvo 745 aangeschaft. dit was eerst een diesel, maar is later omgebouwd naar benzine.
er ligt nu een 3.0l 204 pk sterke 6 cilinder in. hierachter zit een automaat met 4 versnellingen. ik zit er aan te denken om een m90 erin te bouwen. deze heeft 5 versnellingen, dus kan ik ietsje zuiniger rijden en heb ik meer controle over de toeren. nu weet ik dat de m90 bak er zo achter kan, maar heeft het wisselen van automaat naar handbak ook gevolgen voor ECU of Transmission Control Module?
moet ik er een handgeschakelde ECU inzetten van een 170 pk blok of zijn er ander mogelijkheden zodat ik m'n 204 pk kan behouden, en toch met een handbak kan rijden?
alvast bedankt voor de tips en ideeën!
mvg,
Warner
ik heb sinds vandaag een Volvo 745 aangeschaft. dit was eerst een diesel, maar is later omgebouwd naar benzine.
er ligt nu een 3.0l 204 pk sterke 6 cilinder in. hierachter zit een automaat met 4 versnellingen. ik zit er aan te denken om een m90 erin te bouwen. deze heeft 5 versnellingen, dus kan ik ietsje zuiniger rijden en heb ik meer controle over de toeren. nu weet ik dat de m90 bak er zo achter kan, maar heeft het wisselen van automaat naar handbak ook gevolgen voor ECU of Transmission Control Module?
moet ik er een handgeschakelde ECU inzetten van een 170 pk blok of zijn er ander mogelijkheden zodat ik m'n 204 pk kan behouden, en toch met een handbak kan rijden?
alvast bedankt voor de tips en ideeën!
mvg,
Warner
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2017 23:38 #1434339
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic TCM hoort bij de automaat en
TCM hoort bij de automaat en kan je weglaten op een handbak. Wel moet je even een draadbrugje zetten op de stekker naar de automaatbak, zodat hij "weet" dat je automaat in de P staat. Doe je dat niet, dan zal hij niet starten (heb ik ooit geleerd door een automaat-draadboom in een handbak in te bouwen).
ECU is volgens mij gelijk, maar ben ik niet 100% zeker van.
ECU is volgens mij gelijk, maar ben ik niet 100% zeker van.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2017 21:35 #1434466
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oké bedankt!
oké bedankt!
Weet je misschien ook welk vliegwiel en koppeling ik moet gebruiken?
Je hebt nl mét veren in de koppelingsplaat een zonder veren. ik las laatst dat ik de koppelingsplaat zonder veren moet hebben, maar als ik google worden er ook koppelingsplaten aangeboden met veren erin, die ook 'geschikt' zouden zijn. En zit er nog verschil in het vliegwiel dat hierbij hoort?
m.v.g.,
Warner
Weet je misschien ook welk vliegwiel en koppeling ik moet gebruiken?
Je hebt nl mét veren in de koppelingsplaat een zonder veren. ik las laatst dat ik de koppelingsplaat zonder veren moet hebben, maar als ik google worden er ook koppelingsplaten aangeboden met veren erin, die ook 'geschikt' zouden zijn. En zit er nog verschil in het vliegwiel dat hierbij hoort?
m.v.g.,
Warner
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-02-2017 21:53 #1434467
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M90
Wordt een handgeschakelde bak van een whiteblock ook m90 genoemd?
Want een redblock m90 past toch niet?
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred
Want een redblock m90 past toch niet?
Groeten uit Sint Jansklooster,
Wilfred
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2017 09:40 #1434474
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic DMF
Een Dual Mass Flywheel, oftwel twee massa vliegwiel heeft altijd een koppelingsplaat zonder veren. De taak van de korte veren in een koppelingsplaat wordt overgenomen door de veel langere veren die in een twee massa vliegwiel zitten. De plaat kan daardoor veel verder verdraaien ten opzichte van het vliegwiel en vangt daarmee veel meer schokken in de aandrijflijn op. Je herkent een DMF doordat het aanlegvlak van de koppelingsplaat kan verdraaien ten opzichte van het deel wat tegen de krukas aan zit.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2017 11:56 #1434477
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En om de laatste twee
En om de laatste twee antwoorden aan te vullen: ja, de M90 is vanaf 1995 toegepast achter de B6xx4, achter de redblocks, en achter de D24's. In principe dezelfde bak (overbrengingsverhoudingen kunnen onderling verschillen) met alleen een ander bakhuis om aan te sluiten bij de bewuste motor. Er is bij een M90 geen afzonderlijk bellhouse dat je kunt wisselen.
En een M90 hoort altijd een dual mass flywheel te hebben. De assen in de bak zijn niet sterk genoeg om met een gewoon vliegwiel en koppeling met veren lang te overleven. En ja: dat is aftermarket wel gemaakt, maar dus geen verstandig plan.
En een M90 hoort altijd een dual mass flywheel te hebben. De assen in de bak zijn niet sterk genoeg om met een gewoon vliegwiel en koppeling met veren lang te overleven. En ja: dat is aftermarket wel gemaakt, maar dus geen verstandig plan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2017 16:11 #1434487
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik dacht/begreep dat het
Ik dacht/begreep dat het dubbel-massa-vliegwiel vooral voor comfort geplaatst is.
Mijn 240 rijd nu ruim 75K-Km met een M90 en gewoon solid vliegwiel. Hoeveel pk/nm weet ik niet maar het zal meer zijn dan een 960. Wordt niet ontzien en werkt nog prima, geen gekke geluiden.
Voor zover ik weet is koppeling en vliegwiel, enkelmassa, ook van een 850 te nemen. Vliegwiel past op B6304, splines plaat zelfde als M90. Die 850 M56 bak is namelijk familie van de M90.
Mijn 240 rijd nu ruim 75K-Km met een M90 en gewoon solid vliegwiel. Hoeveel pk/nm weet ik niet maar het zal meer zijn dan een 960. Wordt niet ontzien en werkt nog prima, geen gekke geluiden.
Voor zover ik weet is koppeling en vliegwiel, enkelmassa, ook van een 850 te nemen. Vliegwiel past op B6304, splines plaat zelfde als M90. Die 850 M56 bak is namelijk familie van de M90.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2017 18:43 #1434490
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leesvoer
over de M90:
volvo700vereniging.nl/node/35588
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-02-2017 11:43 #1434517
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vliegwiel
kan ik een vliegwiel en drukgroep van elke whiteblock pakken? dus ook van een 2.4 motor? er staan her en der wel wat te koop, maar niet van een 850...
wel van 2.5 focus ST (dus Volvo) en van een 2.4 S80... Beide zijn wel 2massa vliegwielen met koppelingsplaten zonder veren. Kan elke M90 bak achter een b6304f? of zit er nog verschil in de belhouse? volgens mij niet.
alvast bedankt!
wel van 2.5 focus ST (dus Volvo) en van een 2.4 S80... Beide zijn wel 2massa vliegwielen met koppelingsplaten zonder veren. Kan elke M90 bak achter een b6304f? of zit er nog verschil in de belhouse? volgens mij niet.
alvast bedankt!
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
08-02-2017 12:21 #1434518
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic willem schreef dat hierboven
het wel dezelfde bakken zijn, maar allemaal een ander bakhuis, voor de red-block anders en voor de diesel anders.
Moderators: Jerry Stam