massa probleem?
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-10-2016 19:08 #1105917
door P.J. Bus
massa probleem? is gemaakt door P.J. Bus
Sinds kort knippert mijn oranje waarschuwingslampje op mijn instrumentenpaneel als ik het knipperlicht rechts aan doe. Ik heb de massa van de achterlichten nagelopen, de lampjes vd alle knipperlichten rechts vervangen, maar hij knippert nog.
Hij oranje waarschuwingslampje knippert echter niet als ik de stads- of dimlichten daarbij tevens aan doe. Ra ra? Ik vermoed nu of de massa rechtsonder bij de bijrijdersstoel of die onder de motorkap of de koppelingen tussen de kabels onder motorkap...
Hij oranje waarschuwingslampje knippert echter niet als ik de stads- of dimlichten daarbij tevens aan doe. Ra ra? Ik vermoed nu of de massa rechtsonder bij de bijrijdersstoel of die onder de motorkap of de koppelingen tussen de kabels onder motorkap...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2016 10:24 #1431182
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Balans
De oranje waarschuwingslamp gaat branden als er een stroomverschil is tussen de lampen aan de linker- en rechterkant van de auto. Bij een defecte lamp gaat er minder stroom naar die kant van de auto.
Het zal duidelijk zijn dat de knipperlichten niet op dat defect-lamp-systeem zijn aangesloten, maar blijkbaar "lekt" er in jouw geval toch wat stroom naar dit systeem. Waarschijnlijk is de massa vanaf het knipperlichtlampje terug naar de accu wat minder goed, waardoor er ook wat stroom via het gloeidraadje van een achterlicht-lamp terugloopt (het is net water). Via de 12V aansluiting van het achterlichtlampje komt dan terecht bij het defect licht relais. Blijkbaar net genoeg om dat relais aan te spreken, in ieder geval.
Als je dan de verlichting aandoet komt er vanaf de andere kant 12V op het het achterlichtlampje te staan. Die 12V "duwt" het kleine lekstroompje van de knipperlichten terug naar zijn eigen massa. Het defect licht relais wordt dan niet meer aangesproken. Grote kans dat het indrukken van het rempedaal hetzelfde effect heeft.
Hoogstwaarschijnlijk zit het probleem in het rechterachterlicht, omdat daar knipperlicht en achterlicht samenkomen. Haal het knipperlichtlampje rechtsachter er maar eens uit of leg tijdelijk een extra massa van dit lampje.
Het zal duidelijk zijn dat de knipperlichten niet op dat defect-lamp-systeem zijn aangesloten, maar blijkbaar "lekt" er in jouw geval toch wat stroom naar dit systeem. Waarschijnlijk is de massa vanaf het knipperlichtlampje terug naar de accu wat minder goed, waardoor er ook wat stroom via het gloeidraadje van een achterlicht-lamp terugloopt (het is net water). Via de 12V aansluiting van het achterlichtlampje komt dan terecht bij het defect licht relais. Blijkbaar net genoeg om dat relais aan te spreken, in ieder geval.
Als je dan de verlichting aandoet komt er vanaf de andere kant 12V op het het achterlichtlampje te staan. Die 12V "duwt" het kleine lekstroompje van de knipperlichten terug naar zijn eigen massa. Het defect licht relais wordt dan niet meer aangesproken. Grote kans dat het indrukken van het rempedaal hetzelfde effect heeft.
Hoogstwaarschijnlijk zit het probleem in het rechterachterlicht, omdat daar knipperlicht en achterlicht samenkomen. Haal het knipperlichtlampje rechtsachter er maar eens uit of leg tijdelijk een extra massa van dit lampje.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2016 20:18 #1431202
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Thnx
Ik zal de truck van het indrukken vh rempedaal zal ik morgen eens uitvoeren; interessante tip!
Het lampje van het knipperlicht zal ik ook vervangen door een nieuwe en ik zal eens kijken wat een extra massa van dit lampje zal doet.
Het lampje van het knipperlicht zal ik ook vervangen door een nieuwe en ik zal eens kijken wat een extra massa van dit lampje zal doet.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2016 21:21 #1431237
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic als ik op de rem trap
dan blijft het oranje lampje continue branden in het dashboard. Ik heb alle massa's schoongemaakt rondom, maar dat bate idd niet.
Ik heb nu een extra kabel gelegd achter bij het achterlicht en zo te zien is het dat geweest; oranjelampje uit. Als dat blijvend de oplossing is, soldeer ik hem wel vast aan de lamphouder.
Ik heb nu een extra kabel gelegd achter bij het achterlicht en zo te zien is het dat geweest; oranjelampje uit. Als dat blijvend de oplossing is, soldeer ik hem wel vast aan de lamphouder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2016 22:29 #1431240
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic er zit ook een massapunt achter de unit
Had je ook het massapunt zo'n 10 cm achter de achterlicht unit ontdekt.
Deze was bij mij een keer de boosdoener met zelfde soort spook storing.
Ik heb het wel over een estate versie..
succes!
Deze was bij mij een keer de boosdoener met zelfde soort spook storing.
Ik heb het wel over een estate versie..
succes!
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-10-2016 20:36 #1431261
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Sedan
Bij mijn sedan is er een kabeltje in de unit aanwezig waarmee je alle lampjes op de massa aansluit, maar blijkbaar is dat niet genoeg in dit geval. Een extra massa kabeltje vanuit het knipperlicht lijkt soelaas te bieden.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2016 19:14 #1431288
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic massa remlicht
Vandaag bleef het oranje lampje continue branden bij het indrukken van het rempedaal. Ik heb nu het extra massadraadje hierop verbonden en nu blijft het oranjelampje zowel uit bij remmen als bij knipperlicht aan. Fingers x.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-10-2016 20:16 #1431289
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trekhaak?
zit er en trekhaak op ?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2016 20:44 #1431305
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dan heb je wellicht probleem in een van de units zelf
Haal eens beide achterlichten los en kijk eens goed of dat er allemaal fris uitziet.
Corrosie in de unit komt vaak voor als er wat vocht in komt door verouderde rubbers.
Ook in de unit alle contactpunten eens goed nalopen en zonodig behandelen.
Corrosie in de unit komt vaak voor als er wat vocht in komt door verouderde rubbers.
Ook in de unit alle contactpunten eens goed nalopen en zonodig behandelen.
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-10-2016 22:35 #1431307
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic geen trekhaak
Nee, geen trekhaak. Units hebben te lijden gehad van vocht, maar dat is verholpen en ik heb voor de zekerheid twee gaatjes gemaakt aan de onderzijde van de units zodat het vocht altijd weg kan. Dus dat kan idd de oorzaak zijn geweest van wat ik nu ondervind.
Moderators: Jerry Stam