Tweede accu (als in een camper)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2016 18:09 #1105109
door V700 register
Tweede accu (als in een camper) is gemaakt door V700 register
Ik heb van m'n Volvo een soort campertje gemaakt (achterbank eruit en de laadvloer verlengd, matrassen op maat, gordijntjes enzovoort). 's Nachts wil ik graag de blower aan laten staan, radio luisteren, de ramen open kunnen doen en de binnenverlichting kunnen gebruiken. Als ik dat doe met m'n startaccu is die de volgende dag leeg.
Ik weet dat het mogelijk is om een tweede accu te installeren, maar kun je die dan zo aansluiten dat je eerdergenoemde dingen kunt gebruiken zonder dat de auto op het contact staat? Zo ja, heeft iemand daar een uitleg/schemaatje over?
Bart
Ik weet dat het mogelijk is om een tweede accu te installeren, maar kun je die dan zo aansluiten dat je eerdergenoemde dingen kunt gebruiken zonder dat de auto op het contact staat? Zo ja, heeft iemand daar een uitleg/schemaatje over?
Bart
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
09-03-2016 18:25 #1426535
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic mogelijk eerder aan de orde geweest
Heb je dit draadje al gelezen, gaat mijn inziens (deels) over t zelfde:
volvo700vereniging.nl/node/50064
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2016 18:37 #1426536
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja, dat heb ik gelezen, maar
Ja, dat heb ik gelezen, maar dat beantwoordt niet m'n vraag of het mogelijk is om m'n ramen open en dicht te doen met een tweede accu zonder dat de auto op contact staat. Die tweede accu zou dus rechtstreeks op de ramen en de blower moeten worden aangesloten en ik vraag me af of dat kan.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2016 19:13 #1426541
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Hoe laad je de tweede accu?
Hoe laad je de tweede accu? Permanent, ook tijdens het rijden, of incidenteel?
In het eerste geval zou je de draadboom wat moeten uitpluizen en een deel van de groepen naar de tweede accu verleggen. Daarvoor moet je waarschijnlijk aan de slag met de bundels onder de zekeringkast.
Alternatief kan je bij stilstand en contact uit de tweede accu gewoon als hoofdaccu laten werken (met een accuswitch zoals op een boot bijvoorbeeld) en laat je het hele systeem altijd maar op 1 accu draaien.
Hoe dan ook: het is wel even een verbouwing.
In het eerste geval zou je de draadboom wat moeten uitpluizen en een deel van de groepen naar de tweede accu verleggen. Daarvoor moet je waarschijnlijk aan de slag met de bundels onder de zekeringkast.
Alternatief kan je bij stilstand en contact uit de tweede accu gewoon als hoofdaccu laten werken (met een accuswitch zoals op een boot bijvoorbeeld) en laat je het hele systeem altijd maar op 1 accu draaien.
Hoe dan ook: het is wel even een verbouwing.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2016 20:48 #1426542
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M.i. kun je of een diodebrug
M.i. kun je of een diodebrug ertussen zetten, dan wel met 2 massasleutels werken.
Laatste zou het simpelste zijn. Als je 's avonds stopt, koppel je de autoaccu los d.m.v. het omdraaien van de masasleutel. Hele auto werkt op de andere accu tot die leeg is. Dan de lege accu loskoppelen en de andere weer aankoppelen.
Gr. Joop
Laatste zou het simpelste zijn. Als je 's avonds stopt, koppel je de autoaccu los d.m.v. het omdraaien van de masasleutel. Hele auto werkt op de andere accu tot die leeg is. Dan de lege accu loskoppelen en de andere weer aankoppelen.
Gr. Joop
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2016 23:09 #1426548
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ...."Ja, dat heb ik gelezen,
...."Ja, dat heb ik gelezen, maar dat beantwoordt niet m'n vraag of het mogelijk is om m'n ramen open en dicht te doen met een tweede accu zonder dat de auto op contact staat. Die tweede accu zou dus rechtstreeks op de ramen en de blower moeten worden aangesloten en ik vraag me af of dat kan"....
Natuurlijk kan dat, je moet echter de voedings kabels van de ramen en de blowrer volgen en deze losnemen en aansluiten op de tweede batterij. Vergeet echter niet dat de blower best veel stroom trekt, ook als deze op een lage stand staat. Er wordt een dikke weerstand in serie geschakeld en dat trekt in die stand best nog veel stroom. Beste is dit te meten en eens uit te rekenen als die een nacht draait hoeveel dat uit de accu/batterij trekt. Als dat veel Amperes zijn is een klein ventilatortje bij een Gamma of zo of uit een oude computer als dat ding stil is mss een betere oplossing. Als de lucht maar beweegt in de auto en er een paar vensters op een kier staan is dat OK weet ik uit ervaring... Ik heb ook vele malen geslapen in de estate samen met nog een hond naast me en dat ging altijd goed kwa verse lucht. Tenzij de hond last kreeg van het eten
Succes,
Robert
Natuurlijk kan dat, je moet echter de voedings kabels van de ramen en de blowrer volgen en deze losnemen en aansluiten op de tweede batterij. Vergeet echter niet dat de blower best veel stroom trekt, ook als deze op een lage stand staat. Er wordt een dikke weerstand in serie geschakeld en dat trekt in die stand best nog veel stroom. Beste is dit te meten en eens uit te rekenen als die een nacht draait hoeveel dat uit de accu/batterij trekt. Als dat veel Amperes zijn is een klein ventilatortje bij een Gamma of zo of uit een oude computer als dat ding stil is mss een betere oplossing. Als de lucht maar beweegt in de auto en er een paar vensters op een kier staan is dat OK weet ik uit ervaring... Ik heb ook vele malen geslapen in de estate samen met nog een hond naast me en dat ging altijd goed kwa verse lucht. Tenzij de hond last kreeg van het eten

Succes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2016 23:15 #1426549
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja.....
Als je die tweede accu plaatst, koop dan meteen een licht accu, geen start of tractie accu. Licht accu's zijn geschiukt om langdurig vrij lage stromen te trekken tot het ontlaadpunt van de batterij. Start accu's zijn echter ontworpen en in staat om in korte periodes heel, lees, heel grote stromen te leveren. Langdurig een lage stroom is niet de taak van start accu's. Daar zijn ze niet voor ontworpen, licht accus's wel.
Succes,
Robert
Succes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2016 23:18 #1426550
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Betere
Betere tips zoals hierboven beschreven door iedereen kun je niet krijgen 
Succes,
Robert

Succes,
Robert
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 00:58 #1426553
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Elektrische bediende accuschakelaar
Hallo Volvisti
Bestaan er nog geen schakelaars, die je met de contactsleutel kunt bedienen?
Dus sleutel uit het contact = accu nummer twee wordt op de autoelektronica aangesloten,
sleutel in het contact = accu nummer één wordt op de autoelektronica aangesloten en accu nummer twee wordt (zodra de dynamo genoeg spanning levert en accu nummer één is opgeladen) opgeladen. Als je dan startmotor (die een permanente 12V aansluiting heeft die rechtstreeks van de accu komt) rechtstreeks op accu één aansluit, heb je de grootste problemen getackeld lijkt me.
groetjes
Mathy
Bestaan er nog geen schakelaars, die je met de contactsleutel kunt bedienen?
Dus sleutel uit het contact = accu nummer twee wordt op de autoelektronica aangesloten,
sleutel in het contact = accu nummer één wordt op de autoelektronica aangesloten en accu nummer twee wordt (zodra de dynamo genoeg spanning levert en accu nummer één is opgeladen) opgeladen. Als je dan startmotor (die een permanente 12V aansluiting heeft die rechtstreeks van de accu komt) rechtstreeks op accu één aansluit, heb je de grootste problemen getackeld lijkt me.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2016 16:45 #1426722
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is exact waar ik naar op
Dat is exact waar ik naar op zoek ben inderdaad!
Bart
Bart
Moderators: Jerry Stam