trekhaak monteren en electra aansluiten.. geheimzinnig kastje

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2015 00:34 #1104375 door Peter Beezemer
Mensen..
Heb een trekhaak overgenomen..
Oh jaa, zei de verkoper. Dit hoort er ook nog bij.
Een kastje dat er voor zorgt dat de "defecte lamp herkenning" niet in werking treedt bij aankoppelen van de aanhanger
Wie kent dit en weet hoe ik dat aansluit ?
grt
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2015 08:26 #1421844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De nummers die je op het kastje ziet staan komen overeen met de aanduidingen van de contacten in de stekkerdoos op de trekhaak. Linkje: www.trekhaken.com/electrisch_schema.html . En/of anders zijn het de algemene aanduidingen, daar kan ik zo snel even niets van vinden.

Maar ik heb wel met aanhanger gereden maar nooit gemerkt dat het lamp-kapot lampje aanging (terwijl dat wel werkte). Als het aan gaat lijkt het me dat dat gewoon komt door een aanhanger met gare verlichting. Of een slecht aangesloten stekkerdoos (beide achterlichten aanhanger afgetakt van één van de achterlichten van de auto?).

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2015 08:42 #1421845 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Vanaf 94
Zit er een stekker in de achterbak om de aanhangercontactdoos op aan te sluiten. Ligt vlak achter de linker achterwielkast achter de bekleding. Een brede platte dunne stekker. Kleurcodering staat in het schema.

Voorkomt het laten branden van het signaallaje bij remmen. Aan de andere kant is het ook handig als het lampje wel gaat branden bij remmen, dan weet je zeker dat de stekker er goed in zit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2015 09:00 #1421846 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voorbedraad
Het lamp defect relais reageert op een verschillende stroomafname van de lampen links / rechts. Dus als er een remlicht defect is, wordt er aan die kant minder stroom afgenomen en sluit het relais. Beetje een weegschaal idee.
Volgens mij is de trekhaakbedrading al voorbereid (in ieder geval bij mijn 940) en worden de draden hiervoor afgetakt vóór het lamp-defect relais. Met andere woorden, de aanhanger verlichting wordt niet bewaakt en dat extra doosje heb je dan ook niet nodig.

Moderne CAN-bus systemen werken nog een stukje geavanceerder, daar wordt per lamp de stroomafname bekeken. Is hoger (kortsluiting) of lager dan normaal (lamp defect) dan wordt een storing aangegeven. Tak je dus de trekhaakbedrading rechtstreeks van een achterlicht af, dan wordt de totale stroomafname naar dat achterlicht hoger en krijg je een storing in beeld. Vaak valt de kleine extra stroomafname van een relais nog wel binnen de tolerantie. Dus door de aanhangerverlichting niet rechtstreeks op de achterlichten aan te sluiten maar per functie via een relais te schakelen (met een aparte voeding) kun je ook bij een CAN-bus auto zo de achterlichten gebruiken. Universeel en waarschijnlijk goedkoper dan een speciale aanhangwagen uitbreidingsmodule op het CAN bus systeem. Zou jouw geheimzinnige kastje niet zo'n universeel relaiskastje kunnen zijn?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2015 10:16 #1421848 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 740
740 is niet voorbedraad voor een aanhanger zoals een 940. Als je daar de stekkerdoos gewoon aansluit op de normale verlichting zal gegarandeerd het lamp defect lampje gaan branden.

Zelf heb ik geen ervaring met deze kastjes zoals op de foto.
Oplossing die ik vaal tegenkom en ook zelf doe is alle kabels helemaal naar voren toe trekken.

Remlicht kan je dan bijpluggen op de rempedaalschakelaar, links en rechts normale verlichting kan je op de zekeringkast bijpluggen (dacht 21 en 22 zo uit m'n hoofd) en de knippers kan je wel achter aan de achterlichtunits bijpluggen of vooraan aan de kabelboom solderen.

Werkt uitstekend en het lamp defect circuit vermijd je op deze manier.

Suc7

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2015 11:17 #1421850 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achterlichten
Aangezien de achterlichten van de aanhanger aparte pennen hebben, kun je die ook li / re op de achterlichten van de auto aansluiten zonder de balans te verstoren. Zelfde geldt voor de knippers li / re. Alleen de remlichten moet je naar voren halen (of aansluiten op een eventueel derde remlicht, maar dat is bij een 740 ook geen standaard).
Maar beter is ook de achterlichten naar voren te halen, want als je een aanhanger treft waarbij de omtrekverlichting niet li / re is gescheiden, slaat de weegschaal alsnog door. Kan overigens geen kwaad, maar ziet er een beetje vervelend uit, zo'n brandend lampje in het dashboard.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-09-2015 12:35 #1421851 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic 13 pins Jaeger een idee
Is het een idee om, als je toch gaat monteren, een 13 pins Jaeger te monteren? Er zit een verloop bij, maar ik hoor van een aantal grote verhuurders hier dat men al over gaat naar de Jaeger stekker en dan voor de mensen met een oude 7 polige aansluiting een verloop leveren.

Als je dan alsnog met een aanhanger gaat rijden met de 7 polige stekker, dan heb je inderdaad het issue van het lampencheck relais dat aangeeft dat er een lamp stuk is, juist doordat in de 7 polige stekker het remlicht aan beide kanten op 1 ader zit. (aan de andere kant, dat gebeurt alleen als je remt en als ie niet aan gaat weet je dat je remverlichting op de aanhanger stuk is ;) )

Aftakken van je 3e remlicht is ook een optie, maar dan heb je de uitdaging dat je en een 3e remlicht relais moet gebruiken en het lampenchecklampje gaat branden als je zonder aanhanger rijdt. (relais vervangen alleen voor een aanhanger vind ik te lastig)

Persoonlijk zou ik voor de Jaeger oplossing gaan (heb ik gedaan bij vervanging van de stekkerdoos op de 740) en dan het lampje voor lief nemen. (en voor de aansluitschema's, www.trekhaakcentrum.nl/producten-montage...ting-voor-trekhaken/ is een nuttige site) Wil je de oude 7 polige aansluiten dan raad ik je aan om die gewoon zo aan te sluiten dat de remverlichting bij de zekeringkast vandaan komt. Als je aan werkplaatshandboek TP 3904202 kan komen, ik heb de pdf uitgedraaid, maar heb de pdf niet meer, dan staat op pagina 102 het bedradingsschema voor de voorbedrading. Je hebt 'm niet, maar je kan wel afkijken waar je het signaal voor de remverlichting vandaan moet halen.

Het kastje is als ik het zo zie 10/98 gefabriceerd, ik verwacht dat dat er een is voor een 960 of S/V90.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2015 00:02 #1421864 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Tweede...
Hallo Volvisti

De 960-II en de S/V90 (misschien ook de 960-I en de 760?) hebben een tweede lampje kapot relais ergens achter de bekleding tussen het linker achterspatbord en de achterbumper. Maar of dat het relais op de foto is, weet ik niet.

BTW wie niet met een verloopstekker wil rijden, zou ook kunnen kijken of ie zowel de 7-polige als de 13-polige stekker kan monteren. Ik heb overigens geen idee of de kabel van de gemiddelde aanhanger daar lang genoeg voor is.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2015 10:36 #1421872 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oud
Bij een Volvo trekhaak ( ik heb het dan over 1982 en niet over die stoere "platte"trekhaak ) zit een kabelboom die je vanaf de trekhaak naar de zekeringkast moet leggen om hem daar vervolgens via een schema aan te sluiten .Is dit gelukt dan heb je van dat" Lampje Kapot systeem " geen last.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2015 07:16 #1421899 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Ehm... trekhaak...
Klein detail, het maakt voor de trekhaak niets uit welke contactdoos je erbij monteert. Als je een gebruikte trekhaak monteert is het altijd verstandig om de contactdoos te vervangen, die worden in 20 jaar ook minder. (Ik heb er al eens een mogen vervangen omdat die slecht was) Is het de kabel niet, dan zijn het de pinnen van de contactdoos zelf wel die slechter worden. Voor de centen hoef je het niet echt te laten, die contactdozen zijn niet zo duur.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC