dynamo
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb weer een vraag, ditmaal over de dynamo. Het valt me al een tijdje op dat het "de lampen staan aan indicator lampje" in de klokken winkel bij stationair draaien van de motor een beetje flikkert. Ik heb ook een voltmeter in de klokkenwinkel en ook die danst een klein beetje. Bij hogere toeren is dit weg. Ik verdenk dus de dynamo. Er zit een nieuwe spanningsregelaar in. Deze heb ik ook al eens omgewisseld met een andere, maar het probleem blijft.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn, en of dat zelf op te lossen is?
Alvast bedankt.
Lennert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Ha Ries,RVL schreef : Ik denk dat de koolborstel aan vervanging toe zijn of je snaar staat niet strak genoeg?
Er staat in zijn verhaal dat 'ie die al vervangen heeft.

Lennert, Inderdaad, zoals Ries zegt, staat de riem strak genoeg?
Hoe is de massa van de dynamo? En de pluskabel? Zijn die nog goed?
Het kan ook zijn dat de Dynamo intern "defect" is.Er zitten 3 spoelen in met drie diodes.
Als 1 van die spoelen stuk is of een diode stuk is krijg je maar spanning van 2 van die 3 spoelen af. In de lagere toeren "mist" ie dus telkens eentje waardoor je "flikkeringen" krijgt. Met genoeg ronddraai snelheid zal het minder merkbaar zijn.
Groeten,Gerben
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
De volt meter leek wel een ruitenwisser
Andere dynamo en het probleem is weg.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat van die ruitenwisser valt wel mee. je ziet het net als je goed kijkt. tikt op het toerental net een mm mee naar links en rechts. En de riem staat strak genoeg.
Als er maar twee spoelen meedoen, zou ik dat dan ook moeten merken in het aantal volts? hij geeft namenlijk gewoon de 13,5 volt aan zoals die altijd al aangaf.
zal de massa en de pluskabel eens nalopen.
Groeten Lennert
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Nope. De spanningsregelaar zal alles op het spel gooien om het juiste voltage te handhaven (ten alle tijden).Wel zal het leverbare amperage een derde minder zijn.leonardus schreef : Als er maar twee spoelen meedoen, zou ik dat dan ook moeten merken in het aantal volts? hij geeft namenlijk gewoon de 13,5 volt aan zoals die altijd al aangaf.
Even de massa e.d. checken voordat je hem vervangt.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Met een daadwerkelijke laadspanning14 Volt of hoger kan bij hogere temperaturen enz. je accu aan de kook raken. Een laadspanning van 13.5 Volt is prima.chris schreef : Wanneer de dynamo draait dus de auto loopt heb ik 14,1 Volt met verlichting aan. Wel pas een nieuwe Accu!