- Berichten: 1
Ik snap de elektra niet. Extra functie CV ingebouwd, nu een storing.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2012 10:21 #1095916
door Peter van Luijk
Ik snap de elektra niet. Extra functie CV ingebouwd, nu een storing. is gemaakt door Peter van Luijk
Hallo,
Gisteren ben ik weer eens lekker bezig geweest met wat kleine zaken. Zo wilde ik al langer een knop inbouwen om alle deuren op slot te doen en te openen.Op slot kan gemakkelijk met de elleboog, maar van slot niet. En dit wilde ik uit gadget alswel uit veiligheid in "stomme grote steden".
Eerst in mijn portier weer eens gekenen hoe het zat; conclusie, de zwart-gele en de zwart-groene draad zorgen bij massa schakeling voor een puls op het motortje en de hele boel gaat dicht. Mooi.
Deze draden opgezocht bij de linkervoet en ik heb wat krimpstekkertjes gemodificeerd, zodat ik ze in het stekkerblok erbij kan prikken. Amateuristisch, maar wel effectief en simpel.
Resultaat, een schakelaar bij de radio, samen met de antenneschakelaar (en plek to be voor mistachterlichtschakelaar-op-de-aanhanger).
Als schakelaar heb ik een raambedieningsschakelaar gebruikt, die maakt namelijk maar kort contact en veert terug zonder contact te houden.
Aangesloten er werkt perfect. Deurtjes open en dicht. Op de elleboog ook alles open en dicht en trots op mijzelf neem ik het schakelaartje er weer uit om in een dekplaatje te passen zodat het er dadelijk piekfijn uitziet. Vervolgens dus naar binnen en sluit de auto af. Nog geen enkel probleem gespot.
Terug naar de auto om bij vrienden op de koffie te gaan. Auto op ab gewoon open en op pad. Onderweg mijn lief op mijn knutselpraktijken gewezen en met een andere raamschakelaar de boel laten testen. Top!
Schakelaar aangesloten laten zitten, is immers ook het uiteindelijke doel en de wagen op bestemming dicht. Geen probleem. Na de koffie echter niet meer open.
Het alarm schakelt gewoon, maar de deur opent niet. ook met de sleutel opent niet de rest mee. In de auto werkt alles nog steeds als op de heenweg.
Bij thuiskomst, wel op slot, niet open.
Schakelaar los, alles weer normaal, dicht en open en alle deuren tegelijk.
Lang verhaal met een hamvraag, waarom ben ik bij het aansluiten van de nieuwe schakelaar naar een massapunt mijn openen functie verloren?
Gisteren ben ik weer eens lekker bezig geweest met wat kleine zaken. Zo wilde ik al langer een knop inbouwen om alle deuren op slot te doen en te openen.Op slot kan gemakkelijk met de elleboog, maar van slot niet. En dit wilde ik uit gadget alswel uit veiligheid in "stomme grote steden".
Eerst in mijn portier weer eens gekenen hoe het zat; conclusie, de zwart-gele en de zwart-groene draad zorgen bij massa schakeling voor een puls op het motortje en de hele boel gaat dicht. Mooi.
Deze draden opgezocht bij de linkervoet en ik heb wat krimpstekkertjes gemodificeerd, zodat ik ze in het stekkerblok erbij kan prikken. Amateuristisch, maar wel effectief en simpel.
Resultaat, een schakelaar bij de radio, samen met de antenneschakelaar (en plek to be voor mistachterlichtschakelaar-op-de-aanhanger).
Als schakelaar heb ik een raambedieningsschakelaar gebruikt, die maakt namelijk maar kort contact en veert terug zonder contact te houden.
Aangesloten er werkt perfect. Deurtjes open en dicht. Op de elleboog ook alles open en dicht en trots op mijzelf neem ik het schakelaartje er weer uit om in een dekplaatje te passen zodat het er dadelijk piekfijn uitziet. Vervolgens dus naar binnen en sluit de auto af. Nog geen enkel probleem gespot.
Terug naar de auto om bij vrienden op de koffie te gaan. Auto op ab gewoon open en op pad. Onderweg mijn lief op mijn knutselpraktijken gewezen en met een andere raamschakelaar de boel laten testen. Top!
Schakelaar aangesloten laten zitten, is immers ook het uiteindelijke doel en de wagen op bestemming dicht. Geen probleem. Na de koffie echter niet meer open.
Het alarm schakelt gewoon, maar de deur opent niet. ook met de sleutel opent niet de rest mee. In de auto werkt alles nog steeds als op de heenweg.
Bij thuiskomst, wel op slot, niet open.
Schakelaar los, alles weer normaal, dicht en open en alle deuren tegelijk.
Lang verhaal met een hamvraag, waarom ben ik bij het aansluiten van de nieuwe schakelaar naar een massapunt mijn openen functie verloren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2013 16:30 #1377052
door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic schakelaar
Peter, een ding valt me op als elektra-nerd: ik zou een andere schakelaar (gewoon aan -uit) nemen ipv een raamschakelaar met een wel erg kort contact maar misschien dat anderen (meer technisch onderlegde leden) dit kunnen bevestigen of juist zullen ontkennen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2013 16:42 #1377053
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Puls schakelaar
Je zult het beste een puls schakelaar kunnen gebruiken.
Als in, een die terug veert na het indrukken zoals een bel knop op je huisdeur. Anders blijft het systeem bekrachtigd en dat lijkt mij niet wenselijk.
Ik heb er ook al na gekeken moet ik zeggen, voor mijn werk regelmatig in tal van arme buitenlanden geweest en daar gingen de deuren automatisch op slot boven de 5 km/h ofzo.
Ben daar zo aan gewend dat ik merk dat toen ik gisteren "verdwaald" was op een donkere weg en even de TomTom moest aanzetten ik toen ik stil stond een soort van automatisch de cv Ab bediende om de deuren te locken.
Als in, een die terug veert na het indrukken zoals een bel knop op je huisdeur. Anders blijft het systeem bekrachtigd en dat lijkt mij niet wenselijk.
Ik heb er ook al na gekeken moet ik zeggen, voor mijn werk regelmatig in tal van arme buitenlanden geweest en daar gingen de deuren automatisch op slot boven de 5 km/h ofzo.
Ben daar zo aan gewend dat ik merk dat toen ik gisteren "verdwaald" was op een donkere weg en even de TomTom moest aanzetten ik toen ik stil stond een soort van automatisch de cv Ab bediende om de deuren te locken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
01-01-2013 20:29 #1377082
door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Raamschakelaar is een pulsschakelaar
En dat lijkt mij ook juist het handigste. De deuren gaan namelijk ook open op een puls. Ten eerste wil inderdaad niet het geheeld bekrachtigd laten.
En ook kan ik met een aan uit schakelaar niet openen en sluiten. Het is namelijk een signaal op de ene draad of een signaal op de andere draad.
Ik heb dus een nul, 1 en 2 nodig. Dat biedt de raamschakelaar. Maar ergens gaat het mis met het alarm. Dat is nu een beetje het issue.
Wie heeft er een idee?
En ook kan ik met een aan uit schakelaar niet openen en sluiten. Het is namelijk een signaal op de ene draad of een signaal op de andere draad.
Ik heb dus een nul, 1 en 2 nodig. Dat biedt de raamschakelaar. Maar ergens gaat het mis met het alarm. Dat is nu een beetje het issue.
Wie heeft er een idee?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2013 20:31 #1377083
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic foei.
Het gebruik van de raamschakelaar is een goed idee.
Het idee van een schakelaar die "vast" blijft, is een zeer slecht idee.
Je hebt CV met Afstandsbediening?
Eigenlijk moet je via je schakelaar niet direct het relais aansturen in de relaisbak, maar de CV-motor in de bestuurdersdeur die de boel bedient.
Groeten,Gerben
Het idee van een schakelaar die "vast" blijft, is een zeer slecht idee.
Je hebt CV met Afstandsbediening?
Eigenlijk moet je via je schakelaar niet direct het relais aansturen in de relaisbak, maar de CV-motor in de bestuurdersdeur die de boel bedient.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
01-01-2013 20:36 #1377084
door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Nu komen we weer een stapje verder, top. :)
Dat is precies wat ik heb gedaan naar mijn idee.
Ik heb inderdaad een CV met AB.
Ik heb de massa-schakeldraden van de motor in de bestuurderdeur opgezocht en daar een aftakking gecreeerd die met de massa geschakeld wordt.
Die aftakking heb ik gecreeerd bij de stekker van de deur LV op de "hoofdkabelboom".
De schakelaar werkt dus ook perfect, maar de deur openen met de AB werkt dan niet meer.
Ik heb inderdaad een CV met AB.
Ik heb de massa-schakeldraden van de motor in de bestuurderdeur opgezocht en daar een aftakking gecreeerd die met de massa geschakeld wordt.
Die aftakking heb ik gecreeerd bij de stekker van de deur LV op de "hoofdkabelboom".
De schakelaar werkt dus ook perfect, maar de deur openen met de AB werkt dan niet meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2013 20:57 #1377098
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic zwart-geel
De kleuren zwart-geel en groen-geel (in begintopic te lezen) doen mij denken dat je de verkeerde hebt.
Dat zijn de schakeldraden naar het relais toe.
Heb je een 5 draads motor? of een aftermarket setje?
Groeten,Gerben
Dat zijn de schakeldraden naar het relais toe.
Heb je een 5 draads motor? of een aftermarket setje?
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
01-01-2013 21:09 #1377106
door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Aha
Misschien schakel ik dan toch het relais.
Dit is wat werkte toen ik het teste.
Ik had ook eigenlijk verwacht de blauw-rode en nog zo iets te moeten hebben.
Maar met een positief signaal op die draden gebeurde er niets. Maar misschien heb ik dat verkeerd getest.
Ik heb een vijfdraad origineel motortje erin zitten.
Dit is wat werkte toen ik het teste.
Ik had ook eigenlijk verwacht de blauw-rode en nog zo iets te moeten hebben.
Maar met een positief signaal op die draden gebeurde er niets. Maar misschien heb ik dat verkeerd getest.
Ik heb een vijfdraad origineel motortje erin zitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2013 21:13 #1377107
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 2
Je moet 2 draden uitzoeken van het motortje.
Dit werkt dan wel heeel anders. Geen massa over 2 draden verspreiden, maar + en - op 2 draden van het motortje.
Even voorbeeldje:+ op de ene draad en - op de andere draad = Sluiten.dan andersom, - op de ene draad en + op de andere draad = Openen.
A.U.B DIT NIET doen op de zwart-gele en groen-gele, dan blaas je je relais op!
Puur de 2 kabeltjes zoeken die het motortje bedienen. Daar kan je het wel veilig op testen.
Groeten,Gerben
Dit werkt dan wel heeel anders. Geen massa over 2 draden verspreiden, maar + en - op 2 draden van het motortje.
Even voorbeeldje:+ op de ene draad en - op de andere draad = Sluiten.dan andersom, - op de ene draad en + op de andere draad = Openen.
A.U.B DIT NIET doen op de zwart-gele en groen-gele, dan blaas je je relais op!
Puur de 2 kabeltjes zoeken die het motortje bedienen. Daar kan je het wel veilig op testen.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
01-01-2013 22:22 #1377120
door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Interessant...
Is een raamschakelaar hier geschikt voor? Ik kan me voorstellen dat dit trucje ook bij de raammoter wordt toegepast, dat zou betekenen dat het dus moet kunnen.
Ik heb er net een uit elkaar gehaald, maar daar werd ik niet veel wijzer van, alhoewel. Er zitten aan de binnenkant twee losse pinnetjes tpv het kantelpunt van de wipwap in de schakelaar en twee kantelende plaatjes. die kruislings verbonden zijn.
Waarschijnlijk zijn de losse pinnen dan de aanvoerende punten en de andere twee de doorvoerende?
Graag een bevestiging van de een of de ander, maar ik kan me na nogmaals dit gelezen te hebben niet voorstellen dat het anders werkt.
Handig, die helpende breinen van de V700!
Ik heb er net een uit elkaar gehaald, maar daar werd ik niet veel wijzer van, alhoewel. Er zitten aan de binnenkant twee losse pinnetjes tpv het kantelpunt van de wipwap in de schakelaar en twee kantelende plaatjes. die kruislings verbonden zijn.
Waarschijnlijk zijn de losse pinnen dan de aanvoerende punten en de andere twee de doorvoerende?
Graag een bevestiging van de een of de ander, maar ik kan me na nogmaals dit gelezen te hebben niet voorstellen dat het anders werkt.
Handig, die helpende breinen van de V700!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam