C70 Eindversterker 4x100W
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een 4x100 Watt eindversterker van een C70 gekocht en deze vandaag getest in onze 960. Ik heb tijdelijk even een plus en min draad vanaf de accu getrokken buiten om de auto.
Nu alles werkt incl. Parrot handsfree, mute en Iphone aansluiting kan ik de boel definitief gaan inbouwen. De eindtrap gaat denk ik onder een van de voorstoelen.
De vraag is waar ik het beste de plusdraad vandaan kan halen. Als deze perse vanaf accu moet (ik heb ook een zekering voor ertussen), is het dan niet erg als de versterker continu spanning krijgt? En waar kan ik dan het beste door het schutbord heen?
Of is het ook mogelijk een flinke plusdraad af te tappen vanaf bv stoelverwarming?
grt Thijs.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een versterker die niets hoeft te doen, maar wel aan staat verbruikt toch nog een aanzienlijke stroom. In principe is dat slecht voor de versterker, al zal die er niet zo snel van kapot gaan, maar het kan vooral voor onaangename verassingen zorgen als je de wagen probeert te starten en merkt dat de accu leeg is.
Ik weet niet hoe zo een C70 versterker functioneert, maar bijna iedere aftermarket versterker (tegenwoordig allemaal) heeft 3 aansluitingen: permanente stroom, massa en geschakelde stroom. Bij zulke versterkers zit er dus intern al een schakeling die de stroom onderbreekt bij niet-gebruik. Een versterker die geen schakeldraad heeft en dus al gewoon zijn werk doet als ie enkel permanente stroom en massa (en uiteraard signaal) krijgt moet geschakeld worden door middel van een relais. Deze relais stuur je aan met de 'remote' draad van de radio (dezelfde die ook gebruikt wordt om een elektrische antenne te bedienen).

@Henk: handig te weten dat de 940 voorzien is van extra doorvoerplaatsen in het schutbord. Kan hier een 35 of liever nog 50mm² kabel doorheen?

groetjes,Isabelle
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Valt best mee hoor.henk 940LPT schreef : Dan zou je even moeten kijken, ik heb eerlijk gezegd niet gelet op doorvoormogelijkheid voor zulke grote maten. Ik ben eigenlijk bang van niet. Het is meer het CC-kabelboom of vacuumslangen werk. Diameters rond de 5mm, max 10mm.
3.14 * straal in het kwadraad isd de oppvlakte van 50mm2Teruggerekend wordt de straal in het kwadraad, dus 15,9 en de straal dus bijna 4, de kern-diameter dus 8mm.
Mantel erbij 10mm DIAMETER, dat past echt wel door een opening in het schutbord.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Super geluidje!!
Volgende projekt: Dynaudio speakers..??
grt Thijs
- V700 register
- Nieuw lid
-
Huh? Dan pak je toch twee van die 87a relais? Dan ben je er ook, als ze door dezelfde puls worden aangezet met het werken.Wat bedoel je trouwens met "geen schakeldraad"?Thijs schreef : Bedankt voor de reacties. Ik heb een plus getrokken naar de accu en deze dmv een relais aangesloten op de versterker. Deze had helaas maar 2 voeding aansluitingen en geen schakel draad.
- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Leg me dat eens uit?ldoensen schreef : Er zat alleen een plus en een massa draad aan.
Een relais met alleen en plus en massa, is niet echt een relais.
Een relais, gebruikt een plus om te schakelen (naar massa, of andersom) en heeft een enkel onderbreek of maak contact, of twee, al naar gelang het type.Dus, als je de acccessoireplus van de sigarenaansteker zou halen, kun je met je relais de versterker aan gooien.Mooier is de antenne puls daarvoor te gebruiken, omdat de versterker dan ook echt aan gaat als de antenne omhoog is, maar in de wasstraat heb je er dan niets aan, evenmin als je een CD luistert zonder AF,TP PTY, NEWS of dat soort fratsen. (staat bij mij na die bliksem dus af....

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Gewoon een originele antenneschakelaar ertussen en dan het signaal vóór de schakelaar aftakken om de versterker aan te sturen.Baseman schreef : Mooier is de antenne puls daarvoor te gebruiken, omdat de versterker dan ook echt aan gaat als de antenne omhoog is, maar in de wasstraat heb je er dan niets aan, evenmin als je een CD luistert zonder AF,TP PTY, NEWS of dat soort fratsen. (staat bij mij na die bliksem dus af....
)
groetjes
Mathy