C70 Eindversterker 4x100W

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 21:26 #1074189 door V700 register
C70 Eindversterker 4x100W is gemaakt door V700 register
Hallo allemaa,
Ik heb een 4x100 Watt eindversterker van een C70 gekocht en deze vandaag getest in onze 960. Ik heb tijdelijk even een plus en min draad vanaf de accu getrokken buiten om de auto.
Nu alles werkt incl. Parrot handsfree, mute en Iphone aansluiting kan ik de boel definitief gaan inbouwen. De eindtrap gaat denk ik onder een van de voorstoelen.
De vraag is waar ik het beste de plusdraad vandaan kan halen. Als deze perse vanaf accu moet (ik heb ook een zekering voor ertussen), is het dan niet erg als de  versterker continu spanning krijgt? En waar kan ik dan het beste door het schutbord heen?
Of is het ook mogelijk een flinke plusdraad af te tappen vanaf bv stoelverwarming? 

grt Thijs. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 13:35 #1237095 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Niet als je tegelijk de stoelverwarming en de radio wilt gebruiken (wat je wel wilt denk ik). Betere oplossing zou dan bijv. zijn een draad vanaf de plus, inline zekering en dat laten schakelen mbv een relais. Dat relais kun je dan wel weer ergens op een door het contact geschakelde draad zetten, sigarenaansteker oid (wel ff checken of die ook uit is als het contact uit staat).Bij de 940 (en ik denk ook bij de 960) zitten aan bestuurders- en passagierszijde, vrij bovenin een rubber mof waar kabels door het schutbord lopen. Bijvoorbeeld de gaskabel en kabels voor de CC (als je die hebt). Volg één van die kabels vanaf de motor en je komt vanzelf bij die mof uit. Vaak zit er dan nog wel ergens een rubber uitstulping die nog niet gebruikt is. Einde eraf snijden en de draad kan er doorheen. Op zn mooist beschermen met van die zwarte isolatietape.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 14:29 #1237099 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rechtstreeks
Een versterker, zelfs al is die 4x100W een piekgetal en levert hij in praktijk hooguit 4x30W RMS (ik zeg niet dat dit het geval is, maar autofabrikanten gooien nu eenmaal graag met grote getallen), trekt toch behoorlijk wat stroom. Zeker en vast een eigen stroomkabel voorzien vanaf de accu dus. Let er op dat deze dik genoeg is om het stroomverbruik van de versterker te voeren, liever 'te dik' dan 'te dun'. Massa kun je gewoon aftakken van de carosserie. Schuur wel even het metaal kaal voor optimaal contact en bevestig door middel van kabeloog + bout. Achteraf even een likje zinkspray/hammerite/... er overheen ter roestpreventie. De zekering plaats je uiteraard tussen de pluskabel, zo dicht mogelijk bij de accupool (bij voorkeur op een afstand die kleiner is dan de kleinste afstand tussen accupool en carosserie/massaklem).
Een versterker die niets hoeft te doen, maar wel aan staat verbruikt toch nog een aanzienlijke stroom. In principe is dat slecht voor de versterker, al zal die er niet zo snel van kapot gaan, maar het kan vooral voor onaangename verassingen zorgen als je de wagen probeert te starten en merkt dat de accu leeg is.
Ik weet niet hoe zo een C70 versterker functioneert, maar bijna iedere aftermarket versterker (tegenwoordig allemaal) heeft 3 aansluitingen: permanente stroom, massa en geschakelde stroom. Bij zulke versterkers zit er dus intern al een schakeling die de stroom onderbreekt bij niet-gebruik. Een versterker die geen schakeldraad heeft en dus al gewoon zijn werk doet als ie enkel permanente stroom en massa (en uiteraard signaal) krijgt moet geschakeld worden door middel van een relais. Deze relais stuur je aan met de 'remote' draad van de radio (dezelfde die ook gebruikt wordt om een elektrische antenne te bedienen).
 
@Henk: handig te weten dat de 940 voorzien is van extra doorvoerplaatsen in het schutbord. Kan hier een 35 of liever nog 50mm² kabel doorheen?
 
groetjes,Isabelle

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 15:31 #1237100 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Isabelle
Dan zou je even moeten kijken, ik heb eerlijk gezegd niet gelet op doorvoormogelijkheid voor zulke grote maten. Ik ben eigenlijk bang van niet. Het is meer het CC-kabelboom of vacuumslangen werk. Diameters rond de 5mm, max 10mm. @Isabelle: Ik denk dat de standaard doorvoer aan passagierskant bij jouw diesel niet (of nauwelijks) gebruikt wordt. Bij de benzinemodellen loopt daar de kabelboom vanaf de ECU (zit tegen de A-stijl aan passagierskant) naar de motorruimte doorheen. Wellicht kun je daar nog een nette doorvoer maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 17:40 #1237116 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mm2 versus diameter

henk 940LPT schreef : Dan zou je even moeten kijken, ik heb eerlijk gezegd niet gelet op doorvoormogelijkheid voor zulke grote maten. Ik ben eigenlijk bang van niet. Het is meer het CC-kabelboom of vacuumslangen werk. Diameters rond de 5mm, max 10mm.

Valt best mee hoor.
3.14 * straal in het kwadraad isd de oppvlakte van 50mm2Teruggerekend wordt de straal in het kwadraad, dus 15,9 en de straal dus bijna 4, de kern-diameter dus 8mm.
Mantel erbij 10mm DIAMETER, dat past echt wel door een opening in het schutbord. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2009 22:46 #1237213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aangesloten
Bedankt voor de reacties. Ik heb een plus getrokken naar de accu en deze dmv een relais aangesloten op de versterker. Deze had helaas maar 2 voeding aansluitingen en geen schakel draad.
Super geluidje!!
Volgende projekt: Dynaudio speakers..??

grt Thijs 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2009 23:49 #1237220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic twee.

Thijs schreef : Bedankt voor de reacties. Ik heb een plus getrokken naar de accu en deze dmv een relais aangesloten op de versterker. Deze had helaas maar 2 voeding aansluitingen en geen schakel draad.

Huh? Dan pak je toch twee van die 87a relais? Dan ben je er ook, als ze door dezelfde puls worden aangezet met het werken.Wat bedoel je trouwens met "geen schakeldraad"?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2009 23:54 #1237222 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic ...................
Er zat alleen een plus en een massa draad aan. Meestal is er nog een draad met een stuurstroompje die via de 'antenne uit' wordt geschakeld maar die heeft deze versterker dus niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2009 23:59 #1237223 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leg eens uit?

ldoensen schreef : Er zat alleen een plus en een massa draad aan.

Leg me dat eens uit?
Een relais met alleen en plus en massa, is niet echt een relais.
Een relais, gebruikt een plus om te schakelen (naar massa, of andersom) en heeft een enkel onderbreek of maak contact, of twee, al naar gelang het type.Dus, als je de acccessoireplus van de sigarenaansteker zou halen, kun je met je relais de versterker aan gooien.Mooier is de antenne puls daarvoor te gebruiken, omdat de versterker dan ook echt aan gaat als de antenne omhoog is, maar in de wasstraat heb je er dan niets aan, evenmin als je een CD luistert zonder AF,TP PTY, NEWS of dat soort fratsen. (staat bij mij na die bliksem dus af....;-))

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2009 00:17 #1237224 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vóór de schakelaar
Hallo Bas

Baseman schreef : Mooier is de antenne puls daarvoor te gebruiken, omdat de versterker dan ook echt aan gaat als de antenne omhoog is, maar in de wasstraat heb je er dan niets aan, evenmin als je een CD luistert zonder AF,TP PTY, NEWS of dat soort fratsen. (staat bij mij na die bliksem dus af....;-))

Gewoon een originele antenneschakelaar ertussen en dan het signaal vóór de schakelaar aftakken om de versterker aan te sturen.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD