Dynamo geeft 20 volt is dat normaal?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alweer een tijdje niets gepost. Erg druk geweest erg weinig 'Volvo tijd' kunnen vrijmaken sinds de zomer..
Ik ben dit weekend maar weer eens aan het puzzelen omdat mijn auto nog steeds niet helemaal 100% loopt. Nieuw is dat hij zo nu en dan op hol slaat wat nogal eng is, hij geeft dan gas bij onder het rijden..zonder dat ik zelf iets doe.
De Lamda sonde geeft nog steeds geen goed signaal (code 2-1-2) de multi-meter slaat vreemd uit bij meten, geen mooie op en aflopende getallen zoals het hoort maar een dansende meter). En ook doet de Cisklep zijn werk niet goed, hij deed het een tijdje goed, zo leek het, maar nu weer niet. (de klep doet het wel, ik heb hem getest aan de batterij) maar hij krijgt geen signaal, zo lijkt het. er staat wel stroom op namelijk 18 volt meet ik? Maar er veranderd niets aan dit getal als ik bijv. de airco aanzet.
Mijn vraag is nu: 18 volt kan dit kloppen? Ook laad de Dynamo 20 volt, is dit wel oke?
Kan iemand mij overgens vertellen hoe het zit met de groene draad van de Lambda (na de stekker) Ik kan maar niet ontdekken waar die heen loopt.
Misschien kan iemand even een licht laten schijnen, alvast bedankt weer,
groeten, Michiel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Eerst de dynamo in orde maken voordat je nog meer schade krijgt.. De spanningsregelaar zal wel stuk zijn. De spanning mag niet meer zijn dan 14 Volt.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat ik daar dus al een behoorlijk tijdje mee rond rij. Zal ik morgen de ANWB maar even laten komen dan?
Spanningsregelaar heb ik eens vervangen (mei dit jaar) omdat ik toen hoopte dat het wellicht het Lambdasonde signaal zou stabaliseren.
Zou het nog iets anders kunnen zijn?
groeten, Michiel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geen reden tot paniek dus, gewoon een meter die rare dingen deed vandaag vanwege een slechte batterij, morgen weer alles opnieuw meten, ik laat hier weer weten wat er uit komt.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Als het klopt wat je schrijft dat de spanning 20V is (meet bij draaiende motor de spanning op de accu) dan kan het niet anders zijn dat de dynamo deze spanning via de spanningsregelaar afgeeft.liv schreef : Hoi Timen,
Ik denk dat ik daar dus al een behoorlijk tijdje mee rond rij. Zal ik morgen de ANWB maar even laten komen dan?
Spanningsregelaar heb ik eens vervangen (mei dit jaar) omdat ik toen hoopte dat het wellicht het Lambdasonde signaal zou stabaliseren.
Zou het nog iets anders kunnen zijn?
groeten, Michiel

- V700 register
- Nieuw lid
-
Nee, dat klopt dus niet. Michiel gaf al aan dat de multimeter niet helemaal lekker waswp001 schreef : Als het klopt wat je schrijft dat de spanning 20V is (meet bij draaiende motor de spanning op de accu) dan kan het niet anders zijn dat de dynamo deze spanning via de spanningsregelaar afgeeft.
315 volt in plaats van 224 volt. Factor 1,4 teveel. 1,4 x 14,4

No panic, zal best in orde zijn morgen. Inderdaad wel met draaiende motor meten, maar was het ook niet met iets verhoogd toerental of hebben alleen Valeo dynamo's een trigger dat ze pas bij 900 rpm gaan werken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- André Struis
- Nieuw lid
-
Wat houdt die kleine revisie dan in? Een andere regelaar?
Pas een "grote" revisie uit laten voeren, alle slijtdelen vernieuwd.
167 euri's waarvan 100 eu arbeidsloon.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo, te lezen is 100 euro zeker niet te veel. wat was bij jou de reden voor deze revisie als ik vragen mag?
groet, michiel
- André Struis
- Nieuw lid
-
Geen klachten, maar ik vond hem gewoon niet gezond klinken / aanvoelen.
Ik heb hem er dan maar afgesleuteld en weggebracht, 2,5 uur later was tie klaar
En inderdaad, de lagers waren kapot, sleepring bijna doorgesleten enz enz, net op tijd dus.
Netjes ge glas pareld en wel.