Gezocht: Bedr.schema voor inbouwen doing-relais in 740 '89

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2008 20:31 #1065058 door Mathy van Nisselroy
Hallo,
Van Martijn een doing-doing relais weten te bemachtigen(relaisnummer: 1324061(hella)). alleen moet deze natuurlijk gemonteerd worden, alleen is er mij vertelt dat deze niet plug-en-play is dus zal ik zelf moeten aansluiten.
Is er iemand die hiervoor een bedradingsschema heeft hoe het een en ander moet worden aangesloten.
Alvast bedankt.
Groetjes Harnt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 16:29 #1199500 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic haast ?
harnt,

ik weet niet hoeveel haast je ermee hebt, maar als ik jou eens aan een dvd met bedradingsschemas help op de mini meeting ? dat is alles wat ik heb, maar dan kun je dit (en "problemen" die in de toekomst de kop opsteken) wel uitzoeken lijkt me. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 21:32 #1199525 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd handig
Hey Henk,
Dat is zeker welkom. Heb intussen ook al een paar schema's gekregen van Hein waar ik waarschijnlijk al een heel eind kom.
Maar zo'n DVD-tje is waarschijnlijk nog wat gedetaileerder.
Ik zie je in ieder geval in Langezwaag(alweer )

Groetjes Harnt

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 21:33 #1199526 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekker toeren
ja, dat was wel even lekker touren.. mooi weer die zaterdag

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-05-2008 20:11 #1199768 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 7 van de 8
Hallo Harnt
Laten we eens beginnen met wat hersenspinselen. Je moet tenslotte ergens beginnen.
Op het Ding-Ding relais zitten acht aansluitingen, te weten GF2, GF1, GF/L, S, 58, Su, 15 en 31.
15 is geschakelde plus. Komt van je contactslot, zodra je de sleutel op een andere stand zet, dan die waarbij je de sleutel in het contact steekt.
31 is massa.
58 is volgens m'n Boschboekje "Symbolen en schakelschema's voor motorvoertuigen" Copyright 1984 de aansluiting voor "markerings-, achter-, kenteken- en instrumentenlichtpunt". Da's dus gewoon de aansluiting voor je stadslichten. Die zijn namelijk altijd aan, als je licht aan hebt.
S is de aansluiting volgens het schema in de Haynes 940, waar spanning op komt, zodra je de sleutel in het contact steekt.
Blijven voorlopig over: GF2, GF1, GF/L en Su. We hebben het hier over een relais van Hella. Duitse firma dus. En dan zou GF voor Gurtfänger kunnen staan. Dat ding dus, waar je de gordel in drukt. GF2 en GF1 zou dan voor Gurtfänger 2 en Gurtfänger 1, links en rechts (of vice versa) dus, kunnen staan. Zou GF/L dan voor Gurtfängerlampe staan? Tenslotte hebben we nog geen aansluiting gevonden, waarmee de controlelampjes aangestuurd worden. Blijft over Su. Maar goed, over drie dagen is Bas(eman) weer thuis en volgens mij heeft ie z'n Ding-Ding relais al open liggen. Kan ie mooi bovenstaande controleren en ons dan vertellen, wat we met Su moeten doen.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2008 12:49 #1199836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic horen ?
volgens mij kan ik het "boing boing" relais al horen op de mini meeting. dvd krijg je enniewee

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2008 19:15 #1199853 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tijd?
Hoe het een en ander moet worden aangesloten is mij nu wel redelijk bekend maar ik heb momenteel een gebrek aan tijd, dus of ie er in zit voor de mini-meeting valt nog te bezien(horen).
@Mathy. Ik heb het relais hier voor me liggen en ik kan aan de aansluitpootjes zien dat pootje GF1 en 58 niet waren aangesloten en ik kan dat in het schema wat ik van Hein heb gekregen ook niet terug vinden. Maar jou redenatie van gordelverklikker GF1 en 2 klinkt wel logisch dus hoe dat nou weer zit?
We puzzelen verder.
Groetjes Harnt  

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2008 20:42 #1199858 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic O ja?
Hallo Harnt
Dan kijk nog maar eens goed. Ik heb hetzelfde relais met hetzelfde nummer (Baseman heeft het/eenzelfde relais met een ander nummer) en daarbij zit pin GF1 aangesloten op D6 en pin 58 op D2. Op de 1324 061 zijn alle pinnen ergens op aangesloten. Intern in het relais bedoel ik dan.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2008 21:40 #1199866 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic You've got mail
Hallo Mathy,
Ik heb je een mailtje gestuurd met schema's.
Groetjes Harnt

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-05-2008 23:11 #1199880 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oeps!!!
Hallo Harnt
Aha, jij hebt naar de schema's zitten kijken en ik naar het relais zelf. Vandaar het misverstand. Het relais is overigens redelijk gemakkelijk open te maken.
De schema's bevestigen wel m'n vermoedens. En het mysterie "Su" is ook gelijk opgelost. Daar zit de deurschakelaar van de bestuurdersdeur op. In de schema's is maar één gordelvanger aangesloten en is ook het licht niet aangesloten. Jammer. Maar dat gaan wij natuurlijk anders doen.
BTW heb jij (of heeft Hein) ook het lijstje met de verklaring van alle nummers in de schema's? Als we die hebben, mag het niet moeilijk meer zijn, om de juiste kabels los te weken van het knipperlichtrelais en aan te sluiten op het DingDing-relais.
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC