V90 zoemt na ergens onder de motorkap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 21:33 #1063652 door V700 register
V90 zoemt na ergens onder de motorkap is gemaakt door V700 register
Als de verse V90 klaar is met rijden en hij staat weer in de garage dan wil ik nog wel eens even blijven zitten om het nieuwe speeltje van vaders goed in mij op te nemen.
Ik heb al vele kleine reparaties gedaan maar er staat er nog eentje met stip op mijn lijstje.
De temperatuurmeter heeft de zenuwen tijdens het rijden.
Vanavond tijdens dit opnemen hoorde ik een zacht reutelend geluid uit het dashboard komen.
Nu was het mij ook al opgevallen dat er een ~60Hz zoemgeluid uit de motoruimte komt na een rit maar vanavond was het tijd om verbanden te leggen.
Het zacht reutelend geluid bleek de temperatuurmeter te zijn die tegen zijn stuitnokje stond te rammelen en toen ik de deur open deed hoorde ik daar ook de 60Hz zoem uit het vooronder.
Het was dus wachten tot het gezoem over was en dan zou waarschijnlijk het gereutel  van het metertje ook over zijn?
En ja hoor zoem stopt reutel ook.
Wie weet wat er zo staat te zoemen na een rit onder de motorkap?
Dan kan ik weer verder gaan met verbanden leggen.

Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 22:19 #1189800 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic exact het zelfde
Hoi Jan,
Ik heb tijdens de proefrit exact het zelfde opgemerkt met de 960 uit 95, auto is overigens nog niet in mijn bezit.
Na een tijdje stationair te hebben gedraait op de parkeerplaats langs de snelweg om het één en ander te controleren.
Stapte ik weer in de auto en de buitentemp meter gaf 22 graden aan, nou wou ik overigens dat het zo warm was, maar het grote bord langs de snelweg gaf toch echt 5 graden aan.
Tijdens de terugrit naar de dealer zakte de temp meter weer wat, maar gaf nog wel een veel te hoge temp aan, en opeens kwam dat gereutel rechts onder het dashboard vandaan.
Het leek wel als of er adhd relais of meschien luchtregelkleppen onder het dasboard zitten die niet goed weten wat ze willen.
Wat mij ook opviel was dat de airco pomp vrolijk aan het werk was terwijl het 5 graden buiten was, en ik begreep dat deze onder de acht graden niet hoort te werken.
Dat zoemgeluid heb ik niet op gelet na dat ik na de proefrit uitstapte.
Dus ik ben ook benieuwd wat dit kan zijn, want het euvel van Jan lijkt verdacht veel op dat van mij.
Gr Bart.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 22:29 #1189803 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECC....
werkt echt onder de 8 graden.
Mijn buitentemp gaf tijdens een file rit vorige week een temp van 31 graden aan. dit wordt gemeten net boven het wegdek, Ala ik veel stil sta loopt deze flink op. Een normaal verschijnsel, bij mij tenminste. Onder het rijden geeft deze de normale buitentemp. weer.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 22:35 #1189805 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Buitentemp.
Meter zit in bij onderin de voorbumper.
Wat te dicht bij radiator denk ik want inderdaad als je file rijdt wordt het lekker warm buiten.
Maar zoalsPaul zegt zodra het gas er weer op kan geeft ie weer juiste temp. aan.
(Wel 960 maar zonder zoem) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 22:43 #1189808 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic   Dus de buitentemp meter

Dus de buitentemp meter is niets mis mee, en begrijp dus ook dat de ecc zich niet uitschakeld onder een bepaalde temperatuur toch ?
Maar wat is dan dat getik onder het dashboard....,wat mij wel opviel was dat het stopte op het moment dat ik wat meer gas gaf, op constante snelheid kwam het voor, maar het hield ook zomaar weer op.

Gr Bart.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 22:48 #1189812 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic blower
is het de blower die je hoort ??
Als je gas geeft valt blower dan weg ? (dus getik ook)
Dan is er ergens een klepje lek. In het vacuum systeem.
Of.
Ik dacht laatst mijn kachelmotor ging ratelen. Gelukkig niet bij nadere inspectie bleek relais onder bijrijderstoel vd stoelverwarming
te tikken. Soms zacht soms wat harder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 22:50 #1189814 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Ik hoor het gezoem ook, en bij mij is het (getest door zekering eruit) de LPG-computer die 2 minuten blijft nawerken (god mag weten wat hij doet dan) na het uitzetten van de motor.
Overigens loopt mijn buitentemp.meter ook op in de file, gelukkig alleen die! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 22:54 #1189816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
zal het zijn !!
Ik rij benzine zonder zoem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2008 23:21 #1189824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ook....
geen gezoem, wel op benzine. Maar of dat een wetenschappelijke verklaring is.....

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2008 00:35 #1189843 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Los

snoek38 schreef : Stapte ik weer in de auto en de buitentemp meter gaf 22 graden aan, nou wou ik overigens dat het zo warm was, maar het grote bord langs de snelweg gaf toch echt 5 graden aan.

Toen ik mijn auto kocht was de sensor van de buitentemperatuurmeter, die in de bumper gemonteerd zit, los gegaan en lag los (aan zijn draad) aan de binnenkant/achterkant van de bumperhoes. Dat gaf ook hele verkeerde buitentemperatuurwaarden, die erg schommelden. Dus ik zou zeker even controleren of hij nog goed op zijn plaats zit.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC