Nieuwe fan slaat niet aan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2007 17:38 #1062153
door V700 register
Nieuwe fan slaat niet aan is gemaakt door V700 register
Na het verhaal van gisteren met de uitgebrande fan heb ik vandaag bij Rima een 'nieuwe gehaald'. Monteren was een fluitje van een cent. Maar aanslaan homaar. De vraag is dan ook of de ventilator gezekerd is ergens of dat de thermostaat is overleden. Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2007 17:57 #1180992
door V700 register
Ik neem aan dat het niet aan de fan zelf ligt? Die heb je getest bij Autorime?
Kleur op kleur gemonteerd?
En niet onbelangrijk, de stekker die we gisteren losgehaald hebben, ook weer goed aangesloten (hij moet klikken)?
En ja hij is apart gezekerd, nummer weet ik even niet, maar volgens mij staat het gewoon onder op de asbak.
Thermostaat kan bijna niet stuk gegaan zijn. De thermostaat zit trouwens een was element in, wat smelt waardoor de thermostaat opent. In het ergste geval is de thermostaat wel stuk, maar blijft ie dus open staan. Geen punt, het wordt binnen wat later warm en hij zal wel op gas sputteren net na het starten.
De temperatuursensor (ik denk dat je die bedoelde) is alleen een opnemer, los van de fan, ik geloof nooit dat dat het is.
Ik zou eerst voor de steker en dan voor de zekering gaan.
Succes.
Ohja, thermostaat en pakking heb ik hier nog wel liggen
Beantwoord door V700 register in topic Fan stuk?
Ik neem aan dat het niet aan de fan zelf ligt? Die heb je getest bij Autorime?
Kleur op kleur gemonteerd?
En niet onbelangrijk, de stekker die we gisteren losgehaald hebben, ook weer goed aangesloten (hij moet klikken)?
En ja hij is apart gezekerd, nummer weet ik even niet, maar volgens mij staat het gewoon onder op de asbak.
Thermostaat kan bijna niet stuk gegaan zijn. De thermostaat zit trouwens een was element in, wat smelt waardoor de thermostaat opent. In het ergste geval is de thermostaat wel stuk, maar blijft ie dus open staan. Geen punt, het wordt binnen wat later warm en hij zal wel op gas sputteren net na het starten.
De temperatuursensor (ik denk dat je die bedoelde) is alleen een opnemer, los van de fan, ik geloof nooit dat dat het is.
Ik zou eerst voor de steker en dan voor de zekering gaan.
Succes.
Ohja, thermostaat en pakking heb ik hier nog wel liggen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2007 18:09 #1180993
door V700 register
Mijn gebrekkig italiaans breekt me weer op om de juiste zekering te vinden. Weet iemand het nr.
En ja de fan is getest en werkte. Compleet met stekkers eraan gekocht en gemonteerd dus daar ligt het niet aan.
Houd me aanbevolen voor suggesties.
Beantwoord door V700 register in topic zekeringnr.
Mijn gebrekkig italiaans breekt me weer op om de juiste zekering te vinden. Weet iemand het nr.
En ja de fan is getest en werkte. Compleet met stekkers eraan gekocht en gemonteerd dus daar ligt het niet aan.
Houd me aanbevolen voor suggesties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2007 18:59 #1180997
door V700 register
In Vadis heb ik gelezen dat als je de ventilator vervangt, heb je een nieuwe aansluitdraad nodig. Deze draad heeft een ingegoten zekering en wordt "smeltdraad" genoemd. Het heeft nummer 3544840-6 en moet in z'n geheel gemonteerd worden.
Citaat uit Vadis: Knip de gesmolten zekeringdraad van de motorkoelventilator op 5 cm van de accupool af. De draad bij de accu heeft een grijze kleur en een draadmaat van 1,5 mm2. Knip de draad op 5 cm van het relais af. Hier heeft de draad een rode kleur en een draadmaat van 4 mm2.
 
Informeer even bij de dealer want ik lukt mij niet goed om alle info uit Vadis hier te knippen en plakken.
Beantwoord door V700 register in topic geen zekering !
In Vadis heb ik gelezen dat als je de ventilator vervangt, heb je een nieuwe aansluitdraad nodig. Deze draad heeft een ingegoten zekering en wordt "smeltdraad" genoemd. Het heeft nummer 3544840-6 en moet in z'n geheel gemonteerd worden.
Citaat uit Vadis: Knip de gesmolten zekeringdraad van de motorkoelventilator op 5 cm van de accupool af. De draad bij de accu heeft een grijze kleur en een draadmaat van 1,5 mm2. Knip de draad op 5 cm van het relais af. Hier heeft de draad een rode kleur en een draadmaat van 4 mm2.
 
Informeer even bij de dealer want ik lukt mij niet goed om alle info uit Vadis hier te knippen en plakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2007 23:02 #1181025
door V700 register
Ga er morgen achteraan, lijkt me een logisch verhaal gezien de werking die hij nu niet heeft. Ik hoop dat ze deze draad op voorraad hebben, kan het anders kwaad om er voor de tijn gewone installatiedraad tussen te zetten?
Een doorgebrand relais is dat ook nog een mogelijkheid?
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt!
Ga er morgen achteraan, lijkt me een logisch verhaal gezien de werking die hij nu niet heeft. Ik hoop dat ze deze draad op voorraad hebben, kan het anders kwaad om er voor de tijn gewone installatiedraad tussen te zetten?
Een doorgebrand relais is dat ook nog een mogelijkheid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2007 23:12 #1181026
door V700 register
Als je zelf handig bent (of een kennis) dan kun je de relais' inderdaad doormeten.
Maar er is nog een tip: mits jij airco of ECC hebt, kun je ook de freondrukschakelaars op je radiator doorverbinden. Even de gril losnemen en dan zie je 3 connectors onder aan de koeling aan de bijrijderskant. Eentje is de minimumdruk bewaking en de andere zijn lage- en hogefreondruk. En laag en hoog is tevens de draaisnelheid van je koelvin.
Wel de motor dan laten draaien want anders werkt deze tip niet.
Beantwoord door V700 register in topic wat het ook is ...
Als je zelf handig bent (of een kennis) dan kun je de relais' inderdaad doormeten.
Maar er is nog een tip: mits jij airco of ECC hebt, kun je ook de freondrukschakelaars op je radiator doorverbinden. Even de gril losnemen en dan zie je 3 connectors onder aan de koeling aan de bijrijderskant. Eentje is de minimumdruk bewaking en de andere zijn lage- en hogefreondruk. En laag en hoog is tevens de draaisnelheid van je koelvin.
Wel de motor dan laten draaien want anders werkt deze tip niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-10-2007 23:14 #1181027
door V700 register
Gezien de ervaring van gisteren lijkt me de vraag overbodig.
Ik zou je adviseren voor de zekerheid een zekeringhouder (zo'n aangegoten model van de Besbo) in de draad te zetten en een zekering erin te prikken die een amp of 3 hoger ligt dan wat de fan op stand 2 verbruikt.
Mocht ie weer vastlopen, om wat voor reden dan ook (Ja, ok al het maar tijdelijk is) dan zit je redelijk safe.
Beantwoord door V700 register in topic JA, het kan kwaad.
Gezien de ervaring van gisteren lijkt me de vraag overbodig.
Ik zou je adviseren voor de zekerheid een zekeringhouder (zo'n aangegoten model van de Besbo) in de draad te zetten en een zekering erin te prikken die een amp of 3 hoger ligt dan wat de fan op stand 2 verbruikt.
Mocht ie weer vastlopen, om wat voor reden dan ook (Ja, ok al het maar tijdelijk is) dan zit je redelijk safe.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2007 15:22 #1181047
door V700 register
Ben net bij de dealer geweest voor de smeltdraad maar dit NR. is voor tussen de accu en de Airco vertelden ze me. Na verder gezocht te hebben hebik de voeding doorgemeten, 0.01 ohm weerstand en verbinding tussen beide uiteinden. Ik ga er dus maar vanuit dat hier geen probleem zit. Het relais is erg uitgebreid en ik zou niet weten wat ik moet meten. Relaisnr is 352372, de werking ontgaat me eerlijk gezegd, ben niet zo thuis in stroom.
Als iemand weet hoe ik een en ander door kan meten hoor ik dat graag.
Beantwoord door V700 register in topic smeltdraad
Ben net bij de dealer geweest voor de smeltdraad maar dit NR. is voor tussen de accu en de Airco vertelden ze me. Na verder gezocht te hebben hebik de voeding doorgemeten, 0.01 ohm weerstand en verbinding tussen beide uiteinden. Ik ga er dus maar vanuit dat hier geen probleem zit. Het relais is erg uitgebreid en ik zou niet weten wat ik moet meten. Relaisnr is 352372, de werking ontgaat me eerlijk gezegd, ben niet zo thuis in stroom.
Als iemand weet hoe ik een en ander door kan meten hoor ik dat graag.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2007 18:08 #1181051
door V700 register
Er ligt een schema in je mailbox.
Er zitten vooraan op de radiator twee (er zitten er 3, maar 2 van die drie zijn voor de koelfan)
De ene heeft een zwart-zwart/blauwe aansluiting en de andere zwart-zwart/witte aansluiting.
De eerste is voor het high-speed en de laatste voor low-speed.
Als je nu de steker van de zwart-zwart/witte losneemt, en de connectors doorverbindt, moet de fan aan slaan op low-speed
Doe ie dat niet, kun je met de zwart-zwart/blauwe hetzelfde proberen, dat is high-speed.
Tevens moet je als ik het schema goed lees, een klik horen als je de bovenstaande connectors doorverbind, ten teken dat het in het schema genoemde cooling-fan-relay schakelt. Doe ie dat niet, staat er of geen prik op het relais (zekering) of is het relais overleden.
In het schema zie je ook de fusible-link staan, die kapot zou kunnen zijn, dat is dan de rode draad, een andere dus dan je gemeten hebt, volgens mij.
Ik heb je trouwens ook nog niet horen bevestigen dat je de connector teruggeklikt hebt????
De zwarte draad ligt aan massa, in de rechterspatbordkant.
Zal ik zondag maar effe een plekkie vrijplannen in mijn agenda....?
Beantwoord door V700 register in topic Schema.
Er ligt een schema in je mailbox.
Er zitten vooraan op de radiator twee (er zitten er 3, maar 2 van die drie zijn voor de koelfan)
De ene heeft een zwart-zwart/blauwe aansluiting en de andere zwart-zwart/witte aansluiting.
De eerste is voor het high-speed en de laatste voor low-speed.
Als je nu de steker van de zwart-zwart/witte losneemt, en de connectors doorverbindt, moet de fan aan slaan op low-speed
Doe ie dat niet, kun je met de zwart-zwart/blauwe hetzelfde proberen, dat is high-speed.
Tevens moet je als ik het schema goed lees, een klik horen als je de bovenstaande connectors doorverbind, ten teken dat het in het schema genoemde cooling-fan-relay schakelt. Doe ie dat niet, staat er of geen prik op het relais (zekering) of is het relais overleden.
In het schema zie je ook de fusible-link staan, die kapot zou kunnen zijn, dat is dan de rode draad, een andere dus dan je gemeten hebt, volgens mij.
Ik heb je trouwens ook nog niet horen bevestigen dat je de connector teruggeklikt hebt????
De zwarte draad ligt aan massa, in de rechterspatbordkant.
Zal ik zondag maar effe een plekkie vrijplannen in mijn agenda....?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2007 22:50 #1181081
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais
Ik heb inmiddels een vervangend relais dat ik er morgenvroeg inzet. En ja ik heb de stekker erin gedaan( of je stopt de stekker erin). De oude relais heeft een aantal plekken die doorgebrand lijken en als de een doorfikt, dan de ander ook is me verteld. Ik heb dus goede hoop dat het probleem gefixed is morgen. Ik houd eenieder op de hoogte,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam