Lichtschakelaar - Verschillende uitvoeringen???
- A. Remy
- Nieuw lid
-
Om een vriend te helpen volgende vraag:
Zijn 945 uit 1993 heeft zoals elke 900 een lichtschakelaar. In de stand 0 brand er meestal niets, in de tussenstand enkel de standlichten en in de derde stand standlicht en dimlicht. Bij mijn vrtiend branden in stand 0 echter reeds het standlicht en het dimlicht. Als ik mij goed herinner werd z'n 945 in Zweden gefabriceerd en moeten ze daar tijdens de dag ook lichten voeren.
M'n vriend wil de mogelijkheid hebben om de lichten uit te doen in stand 0. Ik heb al geprobeerd met een andere schakelaar, maar dat hielp niet. Blijkbaar zal het aan de bedrading liggen. Weet iemand hoe dit opgelost kan worden (draadje doorknippen, en zo ja, dewelke???).
Graag tot mails
Wolwo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik meen dat het zekering 25 is, die wip je eruit, geen licht meer in stand 0.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Waarom koop je een Volvo om de verlichting niet aan te hebben ?
Overigens kan in de 960 en 90 serie met een schroevedraaier een palletje worden omgezet op de schakelaar zelf. Dan staat de verlichting ook uit in stand 0 en als het contact aanstaat.
Overigens is dit alleen handig als je wat moet doen aan de auto met het contact aan. Maar wanneer is dat eigenlijk ?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik ben dan wel niet de vriend die Alain bedoelt, maar ook ik wil het licht wel eens uit maken. En dan zo, dat ik niet hoef te zoeken tussen twee verschillende standen. Bijvoorbeeld bij een crematorium, waar ze met bordjes vragen of het licht uit mag. Of als het buiten snik heet is.
De truc met die zekering werkt trouwens niet altijd.
Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig, wat er precies voor zorgt, dat op stad "0" het licht aan gaat.
Groetjes
Mathy
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
Althans dat is wat ik uit het electrisch schema kan lezen, of er meer types zijn weet ik niet. Ik kan me herinneren van mijn 240 verleden dat het daar ook zo werkte.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hou alsjeblieft op met dat zuinige lampjes sparen gedrag, ik moet zowel met ochtendgloren, avondschemering, mist, regen enz. zovaak tegenliggers waarschuwen dat er geen of nog erger alleen stadslicht (verboden !!!!) gevoerd wordt dat ik er simpel van wordt. Laat toch aan die lampen, gaan minstens 3 tot 5 jaar mee bij continue branden (tijdens rijden, ongeveer 20.000 km/jaar), kun je ze ook niet vergeten en laat ze in Frankrijk maar lekker knipperen overdag. Hebben niet voor niets de meeste verkeersdoden per jaar en dat ligt niet alleen aan het inferieure Franse blik !!
Maar bij mij (Zweedse 940) moet inderdaad zekering 25 worden verwijderd en bij mijn 740 uit 1987 moet ik helaas zelf nog draaien.
Groeten,
Maarten
- V700 register
- Nieuw lid
-
en hoe slecht die opvallen in het verkeer
en dan tegen de schemer gaat hun ....parkeerlicht aan
laat dus maar aan dat dimlicht, want als er een ding is wat je niet wil dat is vergeleken worden met een ....
- V700 register
- Nieuw lid
-
ben jij die gast die zo loopt te seinen (vermoedelijk naar mijn voorganger) zodat ik geen steek meer zie en mensen achter mij denken dat ze iets fout doen, gaan zoeken of ze niet toevallig een lamp teveel aan hebben staan en om die reden gaan slingeren en bijna een ongeluk veroorzaken op de betreffende N-weg.... In plaats van bezig te zijn met seinen, zou ik mijn aandacht maar gewoon op de weg houden...mschuit schreef : Hou alsjeblieft op met dat zuinige lampjes sparen gedrag, ik moet zowel met ochtendgloren, avondschemering, mist, regen enz. zovaak tegenliggers waarschuwen dat er geen of nog erger alleen stadslicht (verboden !!!!) gevoerd wordt dat ik er simpel van wordt.
Ik ben het met je eens dat veiliger is als het licht altijd aan staat overigens. Toch is er, naast het begrafenisterrein, nog een situatie denkbaar wanneer je het licht uit wilt hebben: als je accu leeg staat, en je 'm net aan de praat hebt gekregen, zou ik graag de eerste 10 minuten even maximaal willen bijladen als de veiligheid dat toelaat, dus bij voldoende daglicht. Om die reden vindt ik het ook erg prettig dat de airco uit kan.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik rijd bijna altijd met het licht aan. Maar er zijn situaties, waarin ik het licht gewoon UIT wil.
Meestal staat de schakelaar dan ook in stand 2. Stand 0 deugt op deze manier nergens voor, want met stand 2 kun je alles, wat je met stand 0 kunt, plus grootlicht opzetten. Stand 0 verwart dus alleen maar.
Groetjes
Mathy