welke versnellingsbak past het beste achter een 2,4 tdic blok uit een 9 serie
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 19:45 #1092547
door V700 register
welke versnellingsbak past het beste achter een 2,4 tdic blok uit een 9 serie is gemaakt door V700 register
hallo volvo liefhebbers ik ben met een 745 bezig,ik heb een mooi gezond blokje op de kop getikt, maar mijn vraag is welke bak past er het beste achter???
erzit een 4 overdrive achter en ik heb nog een automaatbak liggen of is een m90 bak een optie?? ik wil liefst een zo laag mogelijk toerental bij een hoge snelheid
bij mn 740 sedan valt het toeren mij tegen 3000tpm bij 120kmp u heeft iemand ervaring met de automaatbak of de m90 5 bak
alvast bedankt martin
erzit een 4 overdrive achter en ik heb nog een automaatbak liggen of is een m90 bak een optie?? ik wil liefst een zo laag mogelijk toerental bij een hoge snelheid
bij mn 740 sedan valt het toeren mij tegen 3000tpm bij 120kmp u heeft iemand ervaring met de automaatbak of de m90 5 bak
alvast bedankt martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 19:48 #1356686
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let
Let even op met de M90's, je moet eentje hebben die speciaal achter de D24 past. Je kunt het huis namelijk niet overzetten van een M90 achter een red- of whiteblock. De diesel M90's zijn dun gezaaid want alleen in modeljaar '95 geleverd....Je zou ook naar een andere achteras, met een andere overbrengverhouding kunnen kijken. Evt met een M47, volwaardige 5 bak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 21:53 #1356706
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Nee
Nee, ALLE versnellingsbakken draaien 3000 TPM en hebben ALLEMAAL dezelfde verhouding.
ZF bak draait 3000 bij 120, M46 draait 3000 bij 120, M90 draait 3000 bij 120, M47 draait vaak zelfs nog hoger dan 3000. (korte 5)
Ook bij M90 moet je even opletten, daar zijn ook 2 types voor...eentje die 3000 draait bij 120 en eentje die 3500 draait bij 120.
Als je een M90+as en alles kan krijgen zou ik dat erin schroeven, maar een M46 of ZF is ook uitstekend!
De enige manier om het toerental lager te krijgen is inderdaad een andere achteras of een BMW 6 speed versnellingsbak (schijnt ook te passen, sinds BMW's ook met dezelfde ZF bak zijn geleverd)
Groeten,Gerben
ZF bak draait 3000 bij 120, M46 draait 3000 bij 120, M90 draait 3000 bij 120, M47 draait vaak zelfs nog hoger dan 3000. (korte 5)
Ook bij M90 moet je even opletten, daar zijn ook 2 types voor...eentje die 3000 draait bij 120 en eentje die 3500 draait bij 120.
Als je een M90+as en alles kan krijgen zou ik dat erin schroeven, maar een M46 of ZF is ook uitstekend!
De enige manier om het toerental lager te krijgen is inderdaad een andere achteras of een BMW 6 speed versnellingsbak (schijnt ook te passen, sinds BMW's ook met dezelfde ZF bak zijn geleverd)
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 22:12 #1356712
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb
Ik mag denk ik zeggen dat ik inmiddels bijna alle bakken er onder heb gehad
.
De ZF draait ietsje minder toeren dan de hand bakken,
M47 draait 9 van de 10 keer 3500 rpm bij 120,M46 (4+od) draait iets boven de 3000 RPM bij 120,M90 specifiek voor de diesels! draait net als de M47 3500 RPM bij 120 maar ik moet zeggen dat ik met de M90 wel een fijn schakelende bak heb en ik heb het idee dat de M90 minder herrie maakt dan de M47/46.
ZF (dus automaat) heb ik niet veel van mogen genieten maar die mankeerde ook weinig en was wat ik mij voor de geest kan halen ook stil en lager met de toeren, enigste nadeel vind ik dat de automaat op een soort van vaste momenten schakeld,Ik bepaal liever zelf wanneer ik schakel en helemaal als de motor koud is(dan ben ik niet vooruit te branden hahaha maar eenmaal warm)
Ik ben er nog niet helemaal achter welke bak die van BMW nou is want een 6 bak lijkt me ook nog wel wat hahaha,Wil je echt lager in toeren draaien kun je het beste opzoek gaan naar een 3,51 of lagere eind overbrenging.
Tom.
De ZF draait ietsje minder toeren dan de hand bakken,
M47 draait 9 van de 10 keer 3500 rpm bij 120,M46 (4+od) draait iets boven de 3000 RPM bij 120,M90 specifiek voor de diesels! draait net als de M47 3500 RPM bij 120 maar ik moet zeggen dat ik met de M90 wel een fijn schakelende bak heb en ik heb het idee dat de M90 minder herrie maakt dan de M47/46.
ZF (dus automaat) heb ik niet veel van mogen genieten maar die mankeerde ook weinig en was wat ik mij voor de geest kan halen ook stil en lager met de toeren, enigste nadeel vind ik dat de automaat op een soort van vaste momenten schakeld,Ik bepaal liever zelf wanneer ik schakel en helemaal als de motor koud is(dan ben ik niet vooruit te branden hahaha maar eenmaal warm)
Ik ben er nog niet helemaal achter welke bak die van BMW nou is want een 6 bak lijkt me ook nog wel wat hahaha,Wil je echt lager in toeren draaien kun je het beste opzoek gaan naar een 3,51 of lagere eind overbrenging.
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 23:18 #1356724
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M90 3000 toeren bij 110 km/h
Mijn MY1996 D24Tic met M90 bak doet 3000 toeren bij 110 km/h op de teller.
Er zit een 1:3.54 achteras op. Motor, bak en achteras zijn naar ik weet allemaal origineel. Sterk afwijken van de fabrieksconfiguratie zou ik zelf niet zomaar doen
Er zit een 1:3.54 achteras op. Motor, bak en achteras zijn naar ik weet allemaal origineel. Sterk afwijken van de fabrieksconfiguratie zou ik zelf niet zomaar doen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2012 23:45 #1356731
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Owja
Onthoud ook even, dat bij elke bak een ander toplager hoort.....en zoals Ik en Tom hebben ondervonden is dat bij lange na niet altijd zo makkelijk en handig (dan past de prise-as van je versn.bak niet...)
Als je er nu een M46 achter hebt (4+overdrive) hou die dan lekker, is mijn advies, is een goede bak.
Groeten,Gerben
Als je er nu een M46 achter hebt (4+overdrive) hou die dan lekker, is mijn advies, is een goede bak.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2012 21:40 #1356897
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic versnellingsbak
bedankt voor jully reactie,s dan weet ik genoeg dan wordt het een m46 of een zf bak
en dan moet ik de banden hoogte maar aanpassen 18, x 65 x 195
ha
en dan moet ik de banden hoogte maar aanpassen 18, x 65 x 195

ha
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2012 21:43 #1356898
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een
Een M46 is een handbak, een ZF een automaatbak. Weet niet of je daar nog voorkeuren in hebt. Normale banden maat is 185/65/R15, 195/60/R15 of 195/65/R15. Denk dat je met 195 / 70 of 75 / R15 al wat verder komt....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2012 23:28 #1356906
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic versnellingsbak
die banden maat was niet rieel, anders heb je een soort mega banden
ik heb alles liggen voor de zf bak behalve de oliecooler maar denk dat deze er wel onderkomt
of zit er nog verschil tussen zf bakken??????
ik heb alles liggen voor de zf bak behalve de oliecooler maar denk dat deze er wel onderkomt
of zit er nog verschil tussen zf bakken??????
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-04-2012 23:33 #1356907
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Geen aparte Cooler
De zf heeft geen aparte oliekoeler, in de radiator zelf zit een warmtewisselaar voor de ATF olie, je moet dus een radiator voor een automaat vinden met de automaat aansluitingen.
Een extra koeler erbij aansluiten, kan wel.
alle zf bakken zijn hetzelfde.
Pas wel op bij de APK met roetmeten als je daar weer aan toe bent en je er een automaat onder hebt...je automaat gaat dat niet overleven, dus even overleggen met het APK bedrijf van te voren!
Groeten,
Gerben
Een extra koeler erbij aansluiten, kan wel.
alle zf bakken zijn hetzelfde.
Pas wel op bij de APK met roetmeten als je daar weer aan toe bent en je er een automaat onder hebt...je automaat gaat dat niet overleven, dus even overleggen met het APK bedrijf van te voren!
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam