Voorgloeien tijdens rijden? Volvo 740 bwj 84
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 00:09 #1085547
door V700 register
Voorgloeien tijdens rijden? Volvo 740 bwj 84 is gemaakt door V700 register
Beste lezers,
Ik zal mij even kort voorstellen: Mijn naam is Alex en ben al enkele jaren regelmatig bezoeker van de website Volvo700vereniging.nl. Met regelmaat lees ik allerlei topics om zo mijn kennis enigszins te vergroten. Na een jaar gereden te hebben in een Volvo 740 benzine uit '87 ben ik in de tussentijd eigenaar geweest van enkele andere Volvo types (oldtimers) om op dit moment mijzelf weer te verplaatsen in een Volvo 740 diesel uit 1984. Deze zal ik voorlopig aanhouden, want het bevalt mij zeer goed.
op één enkel ding na... Ik heb de afgelopen week met interesse het topic gelezen waarin het ging over het branden van het voorgloeilampje voor, tijdens en na het starten, omdat dit lijkt op het probleem waar ik last van heb. Bij mij springt gedurende het rijden af en toe dit lampje aan. Ik kan hier geen vast patroon in ontdekken. Soms weken geen problemen, maar dan ineens wel weer. Hoe warmer de motor, hoe hoger de snelheid moet zijn voordat het voorgloeilampje gaat branden. Wanneer er dan vervolgens iets gas wordt geminderd dooft het lampje. Na +- 100 km snelweg springt het voorgloeilampje alleen nog aan wanneer snelheden hoger dan 110 km/h worden aangehouden.
Voor de duidelijkheid, dit probleem treedt lang niet altijd op.
Verder start de auto bij koude start na voorgloeien in één omwenteling en staat er verder geen spanning op voorgloei-inrichting na het starten. Bij het op contact zetten en na voorgloeien is een klik van het voorgloeirelais te horen.
Een nogal uitgebreide omschrijving...
Mijn vraag is: Waar kan de mogelijke oorzaak zitten? Is dit een bekend probleem, of is hier een boosdoener voor aan te wijzen?
Is het zo dat bij oplichtend lampje altijd sprake is van ingeschakelde gloeibougies? En is het mogelijk om bijv een schakeling te maken met een lamp zodat dit eenvoudig te controleren valt wanneer dit euvel optreedt? Dit omdat ik het idee heb dat de lichtsterkte van de koplampen af en toe afneemt tijdens rijden (constante rit op snelweg), alsof er een grote stroomverbruiker wordt ingeschakeld en hierbij niet altijd het voorgloeilampje gaat branden.
Vr.gr,
Alex
Ik zal mij even kort voorstellen: Mijn naam is Alex en ben al enkele jaren regelmatig bezoeker van de website Volvo700vereniging.nl. Met regelmaat lees ik allerlei topics om zo mijn kennis enigszins te vergroten. Na een jaar gereden te hebben in een Volvo 740 benzine uit '87 ben ik in de tussentijd eigenaar geweest van enkele andere Volvo types (oldtimers) om op dit moment mijzelf weer te verplaatsen in een Volvo 740 diesel uit 1984. Deze zal ik voorlopig aanhouden, want het bevalt mij zeer goed.
op één enkel ding na... Ik heb de afgelopen week met interesse het topic gelezen waarin het ging over het branden van het voorgloeilampje voor, tijdens en na het starten, omdat dit lijkt op het probleem waar ik last van heb. Bij mij springt gedurende het rijden af en toe dit lampje aan. Ik kan hier geen vast patroon in ontdekken. Soms weken geen problemen, maar dan ineens wel weer. Hoe warmer de motor, hoe hoger de snelheid moet zijn voordat het voorgloeilampje gaat branden. Wanneer er dan vervolgens iets gas wordt geminderd dooft het lampje. Na +- 100 km snelweg springt het voorgloeilampje alleen nog aan wanneer snelheden hoger dan 110 km/h worden aangehouden.
Voor de duidelijkheid, dit probleem treedt lang niet altijd op.
Verder start de auto bij koude start na voorgloeien in één omwenteling en staat er verder geen spanning op voorgloei-inrichting na het starten. Bij het op contact zetten en na voorgloeien is een klik van het voorgloeirelais te horen.
Een nogal uitgebreide omschrijving...
Mijn vraag is: Waar kan de mogelijke oorzaak zitten? Is dit een bekend probleem, of is hier een boosdoener voor aan te wijzen?
Is het zo dat bij oplichtend lampje altijd sprake is van ingeschakelde gloeibougies? En is het mogelijk om bijv een schakeling te maken met een lamp zodat dit eenvoudig te controleren valt wanneer dit euvel optreedt? Dit omdat ik het idee heb dat de lichtsterkte van de koplampen af en toe afneemt tijdens rijden (constante rit op snelweg), alsof er een grote stroomverbruiker wordt ingeschakeld en hierbij niet altijd het voorgloeilampje gaat branden.
Vr.gr,
Alex
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 08:44 #1306816
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic test
Trek een draadje vanaf de dikke draad bij je voorgloeirelais naar binnen en kijk of er inderdaad stroom op komt te staan. Ik denk van niet, maar je wilt het zeker weten. Er gaat een apart signaal draadje naar het dashboard vanaf het voorgloeirelais om het verklikkerlampje op je dashboard te laten branden. Hier zal per ongeluk stroom op komen te staan. Dit draadje kan nooit veel stroom trekken.
De koplampen van een 740 zijn niet de beste. Op de snelweg heb je zeker bij schemerlicht en regen soms het idee dat de verlichting uit staat. De moderne verlichting van nieuwe auto's maakt het verschil alleen maar erger. Deze verblinden je eigen lichtbeeld.
De koplampen van een 740 zijn niet de beste. Op de snelweg heb je zeker bij schemerlicht en regen soms het idee dat de verlichting uit staat. De moderne verlichting van nieuwe auto's maakt het verschil alleen maar erger. Deze verblinden je eigen lichtbeeld.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 13:01 #1306854
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Benz
Bij m'n Benz Camper uit die zelfde periode, duidt dit gedrag op een kapotte gloeibougie.
Wellicht is dezelfde gloei inrichting gebruikt door Volkswagen/Volvo?
Wellicht is dezelfde gloei inrichting gebruikt door Volkswagen/Volvo?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 14:08 #1306859
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij ons blijft het lampje
Bij ons blijft het lampje permanentbranden, zal ook niet helemaal goed zijn lijkt mij?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 16:01 #1306869
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De vraag of het haalbaar is
De vraag of het haalbaar is om een extra controlekabel/lampje te maken is inderdaad om uit te sluiten dat er stroom op de voorgloei-inrichting staat. Als het alleen een oplichtend verklikkerlampje blijkt te zijn, ben ik er in ieder geval zeker van dat de gloeibougies niet aanstaan tijdens rijden. Dit zal ik zo snel mogelijk proberen te maken, alhoewel het de vraag is wanneer het euvel weer optreedt, dus het antwoord hierop kan enkele dagen duren.
Dat ik het idee heb dat de lampen af en toe van lichtsterkte veranderen, zit misschien tussen mijn oren. Een heldere uitleg over de eigenschappen van de 740 koplampen helpt in ieder geval om nuchter te blijven nadenken, zonder gelijk leeuwen en beren op de weg te zien.
Zelf weet ik eigenlijk niet of het verklikkerlampje nog kan duiden op andere fouten. Fungeert dit lampje ook om andere storingen weer te geven? Zoals een kapotte gloeibougie? (genoemd door Andre Struis)
Eerst zal ik een extra kabel trekken om zeker te weten dat er geen stroom loopt tijdens het oplichten van het verklikkerlampje. Ik laat hier zeker nog meer over horen.
Gr. Alex
Dat ik het idee heb dat de lampen af en toe van lichtsterkte veranderen, zit misschien tussen mijn oren. Een heldere uitleg over de eigenschappen van de 740 koplampen helpt in ieder geval om nuchter te blijven nadenken, zonder gelijk leeuwen en beren op de weg te zien.
Zelf weet ik eigenlijk niet of het verklikkerlampje nog kan duiden op andere fouten. Fungeert dit lampje ook om andere storingen weer te geven? Zoals een kapotte gloeibougie? (genoemd door Andre Struis)
Eerst zal ik een extra kabel trekken om zeker te weten dat er geen stroom loopt tijdens het oplichten van het verklikkerlampje. Ik laat hier zeker nog meer over horen.
Gr. Alex
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 16:14 #1306873
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Slechte massa?
Hallo Alex
Lampjes die zwak branden en qua lichtsterkte veranderen duiden vaak op een slechte massa. Of dat in dit geval een mogelijkheid is kan ik je niet zeggen.
groetjes
Mathy
Lampjes die zwak branden en qua lichtsterkte veranderen duiden vaak op een slechte massa. Of dat in dit geval een mogelijkheid is kan ik je niet zeggen.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-02-2011 18:31 #1306899
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb zojuist in het
Ik heb zojuist in het laatste zonlicht een draad naar het interieur getrokken met daaraan een lamp bevestigd. Deze reageert zoals volgens de vraagbaak van Olving wordt verwacht: oplichten bij ingeschakelde gloeiboegies met een korte nagloeitijd van enkele seconden nadat het verklikkerlampje is uitgegaan, om vervolgens even op te lichten tijdens het starten.
Nu afwachten tot het euvel zich weer voordoet...
Wat de massa betreft, het oogt allemaal niet nieuw onder mijn motorkap.
Nu afwachten tot het euvel zich weer voordoet...
Wat de massa betreft, het oogt allemaal niet nieuw onder mijn motorkap.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2011 16:00 #1307493
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gloeien tijdens snelwegrit
Gisteren ging tijdens het rijden op de snelweg (110 km/h) na 30 km opeens de controlelamp branden, terwijl het voorgloei-verklikkerlampje op het dashboard uitbleef.
Deze blijft branden, totdat ik de snelheid iets terugbreng (5 km/h is meestal al voldoende). Gedurende de rit gebeurde dit nog enkele keren, maar niet altijd bij dezelfde snelheid, maar telkens gaat de controlelamp weer uit wanneer het gas even wordt losgelaten en iets minder snel gereden wordt.
Waar kan de oorzaak liggen van het willekeurig aanspringen van de controlelamp? Het enige wat ik nu weet is dat er daadwerkelijk spanning op de gloei-inrichting komt te staan, verder kan ik er niet echt een vinger achter krijgen...
Alvast bedankt!
Deze blijft branden, totdat ik de snelheid iets terugbreng (5 km/h is meestal al voldoende). Gedurende de rit gebeurde dit nog enkele keren, maar niet altijd bij dezelfde snelheid, maar telkens gaat de controlelamp weer uit wanneer het gas even wordt losgelaten en iets minder snel gereden wordt.
Waar kan de oorzaak liggen van het willekeurig aanspringen van de controlelamp? Het enige wat ik nu weet is dat er daadwerkelijk spanning op de gloei-inrichting komt te staan, verder kan ik er niet echt een vinger achter krijgen...
Alvast bedankt!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2011 17:15 #1307504
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het ligt voor de hand
Voorgloeirelais vervangen dus..
Mvg, Rolf
Mvg, Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2011 23:31 #1307545
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat kan de enige oorzaak
Dat kan de enige oorzaak zijn?
Moderators: Jerry Stam