Distributieriemen vervangen bij 6 cil diesel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2009 22:36 #1074844 door V700 register
Distributieriemen vervangen bij 6 cil diesel is gemaakt door V700 register
Dag allemaal,
 Ik ben nog maar kort lid van dit forum. Heb vroeger 12 jaar lang een volvo 142 gehad dus ben wel redelijk thuis in Volvoland.
 Ik heb sinds kort een 740 diesel uit 1985 met maar 100000 km op de teller, van binnen en buiten zga nieuw. Van een oud manneke geweest, altijd in de schuur gestaan...je kent het wel.
 Nu wil ik graag weten wanneer en hoe je de distributie riem moet vervangen. Je leest daar eigenlijk heel weinig over. Het schijnt moeilijker te zijn dan bij de B21/B23 motoren te zijn omdat je de pomp op nieuw op tijd moet zetten.
 Ik doe altijd alle ondehoud van mijn auto's zelf en heb al heel wat distributies gedaan, alleen nog nooit een volvo diesel vandaar mijn vraag.
 Ik heb zelf behoorlijk wat goed gereedschap, ook een micrometer.
 Wie kan mij helpen met een beschrijving van het op tijd zetten van de pomp?
Alvast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-06-2009 23:00 #1239950 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic speciaal gereedschap

Het is erg handig om speciaal gereedschap te hebben, zijnde:
- een krukaspullie blokkerder, deze zit  met lock-tite op 250 nm, zonder op 350 nm, houd je dus niet zomaar tegen
- een nokkenas blokeerplaat voor de gleuf achter in de nokkenas
- een nokas pullie houder voor voor en achter de pullie te blokeren als je hem op de nokkenas draait
- een speciale sleutel 19 mm om de achterste bout op de nokkenas aan te draaien
- een inschroef micrometer om de pomp mee af te stellen.
- een hele stevige 27 mm sleutel om de centrale bout van de krukaspullie mee los te draaien
Deze gereedschappen zijn echt handig omdat je anders eindeloos staat te klooien........, weet ik uit ervaring.
De hele procedure is te lang en te uitgebreid om zo even op het forum uit te leggen, maar in vadis staat ie heel aardig beschreven. Deze dvd's zijn wel op mp te vinden. Anders heb ik nog wel het d24-handbuch in pdf formaat liggen. 
Verder wil ik je in ieder geval de tip geven ook de waterpomp te vervangen en de krukaspullie heel goed aan te draaien. Draai ook als je de riem vervangen hebt de krukas een paar keer met de hand door om je ervan te vergewissen dat de timing goed is en de kleppen de zuigers niet kunnen raken. Draai ook de pullie op de nokkeas goed aan maar niet te strak omdat dan de bout kan breken. De bevestiging hiervan is conisch en spie-los. Als je niet oppast kan het gaan freewheelen.
Ik heb eigenlijk nog nooit een kop gezien die tot op de draad versleten was, alleen maar koppen die kapot waren gegaan door slechte montage (freesheelen krukaspullie) en achterstallig onderhoud (geknapte riem, vastgelopen waterpomp. Als het misgaat bij een diesel ben je ook aan de beurt..................
Groetjes Bouke

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2009 10:34 #1239962 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic documentatie
Zoek op internet op d24_handbuch daar vind je  een complete revisie beschrijving van de motor in het duits.
Voor een nederlandse beschrijving: In Olving staat een beschrijving van de d24 zonder turbo . Vervanging van de distributieriem is hetzelfde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-06-2009 11:10 #1239963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic distributieriem
Mij werd altijd verteld dat een distributieriem sowieso best om de 6 jaar vervangen wordt.
Volgens Volvo mag de distributieriem maximaal 120.000km er op zitten, maar mij werd aangeraden ze om de 90.000km te vervangen en als je niet weet hoe lang geleden ze vervangen geweest is, ook.
Ik heb bij de mijne dat laten doen begin dit jaar en heb een 'kit' laten plaatsen (niet van Volvo zelf aangezien ik niet zoveel kilometers maak en ik binnen een paar jaar de mijne waarschijnlijk toch ga inruilen tegen een sneller exemplaar), dit houdt in: - waterpomp - spanrol - distributieriem - dieselpompriem - de 2 V-snaren.
Alsook heb ik de termostaat laten vervangen aangezien dat de wereld niet kost en het koelwater er sowieso uit moest.
Hoe je het zelf moet doen weet ik niet, ik heb alles laten doen.

• John Dutman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2009 19:46 #1240031 door John Dutman
Beantwoord door John Dutman in topic 100.000
100.000 Km met diesel uit 1985, daar zit vast geen NAP bij

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2009 20:23 #1240033 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lage kilometerstand op een diesel...
...vind ik niet zo vreemd hoor.
Ik kan onmogelijk geloven dat ik de enige persoon op de hele planeet ben die een diesel koopt omwille van het motorkarakter. (ja echt!)
100.000km op 24 jaar is wel héél erg weinig, maar ik doe tegenwoordig ook niet veel kilometers op jaarbasis en rij toch diesel omdat ik hou van het koppel in lage toeren. Een benzine die wat rapper accelereert is leuk, maar in een paar tellen meer raakt mijn dieseltje ook wel op snelheid, en tegenwoordig betaal je je toch blauw aan boetes als je de topsnelheid van uw wagen eens test, doe mij dan maar een motor die vooral comfortabel (lees: schakel-lui) is, en het verbruikt bovendien nog eens een stukje minder ook...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 12:20 #1240068 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppel
Een LPT op LPG rijdt ook erg lekker hoor :) Qua koppel onderin. Overigens schijnen in Duitsland (in ieder geval vroeger) ook veel diesels verkocht te zijn omdat men dat een robuuster principe vond.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 12:29 #1240070 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb inmiddels
Ik heb inmiddels vergelijkingsmateriaal voor de deur staan en ik moet zeggen dat beide erg lekker rijden. Mijn D24TIC is een heerlijk werkpaard, dat gewoon heerlijk comfortabel z`n werk doet, op een iets hoger geluidsniveau natuurlijk. De LPT (in mijn geval met +/-190/200pk onder de kap) is ook een heerlijke auto, met flink wat power onderin. De LPT is wat meer een rijdersauto en de diesel is gewoon een werkpaard. Maar beiden rijden zalig!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2009 13:14 #1240075 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Belgische logica...

henk 940LPT schreef : Een LPT op LPG rijdt ook erg lekker hoor :) Qua koppel onderin. Overigens schijnen in Duitsland (in ieder geval vroeger) ook veel diesels verkocht te zijn omdat men dat een robuuster principe vond.

Een LPT (of HPT) op LPG zal waarschijnlijk dan ook de opvolger van mijn diesel worden, maar op mijn leeftijd (en dus aantal schadevrije jaren) scheelt dat toch wel een flink stuk in verzekering, terwijl de wegenbelasting van een 2.3 op LPG hier in België ook een klein stukje hoger ligt dan voor een 2.4 (dieseltaks bestaat niet meer, is gelijkgesteld aan benzine, maar voor lpg moet je wel bijbetalen, en dat scheelt dus meer dan het verschil tussen 2.3 en 2.4).
Verder was het voor mijn budget kiezen tussen een diesel die nog probleemloos een aantal jaar vooruit kan en even goed rijdend terug doorverkocht kan worden, of een benzinemodel op LPG met een kilometerstand dat in de nabije toekomst een koprevisie voorspelt. Binnen een jaar of 4 kom ik op het laagste tarief aan verzekering te staan (als ik geen schade rij) en zullen de prijzen voor LPG modellen die reeds een koprevisie gehad hebben, of dat nog lang niet nodig hebben een stuk gezakt zijn.
Milieuvriendelijkheid wordt hier in België enkel beloond als je kiest voor een turbo-commonrail opgefokt klein wegwerpmotortje in een moderne wagen. Nóg milieuvriendelijker gaan rijden door op LPG te rijden wordt echter bestraft...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2009 10:47 #1240156 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 100000 km

jdutman schreef : 100.000 Km met diesel uit 1985, daar zit vast geen NAP bij

Daar zit inderdaad geen NAP bij maar wel een fahrzeugbrief met maar een geregistreerde eigenaar. Bouwjaar van die man: 1932.
Verder als je onder de motorkap kijkt is het allemaal nieuw, en dat is niet van de stoomcleaner of een spuitbusje o.i.d....
 Bedankt voor alle reacties tot nu toe maar het word wel een beetje off topic. Ik heb het handbuch gedownload en moet daar wel wat mee kunnen.
Waar zou ik het gereedschap kunnen krijgen? Die special tools heb ik helaas niet.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC