lekkende kachel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Aan de bestuurderszijde is het voordurend nat onder de mat:bij regenachtig weer meer dan bij droog weer.
Vandaag de mat helemaal verwijderd en merkte dat het water groen gekleurd is.verdenk dat de toevoer naar de kachel lek is.
Wie heeft dit ook een keer meegmaakt/gehad en weet hoe je het kunt verhelpen en is het makkelijk te verhelpen?
Ton
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, heb ik ook gehad. Volgens Volvo moet de kachelkraan eens in de 8 jaar worden vervangen.
Het is te doen, ik heb een kraan van de sloop geplaatst, maar het is werk voor een slangenmens zo onder het dashbord.
De kraan lekte bij mij alleen in de stand open, dus zaak om de boel voor de winter dicht te hebben. Door de sporen van opgedroogde koelvloeistof was het overiegsn duidelijk dat het de kraan was, let er wel op dat het dus niet de slang of het kachelelement is voor je de hele boel uit elkaar haalt.
Groeten,
Sylvo
('94 940, lpg 662.000 km)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
De kachelkraan is gewoon nog bij de dealer te krijgen. Zorg er wel voor, dat ie de goeie besteld. Nadeel van een kachelkraan van de sloop is, dat je niet weet in welke staat en hoe oud hij is. En aangezien de kachelkraan op een onhandige plek zit, wil je de klus niet al te vaak doen. Vraag Harnt maar eens.
Groetjes
Mathy
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb er 2 maanden geleden €23,53 voor betaald bij Estate Services.... dus om daarvoor nou het risico te lopen dat je een rotte ergens uit en sloper haalt?!Mathy schreef : Hallo Volvisti
De kachelkraan is gewoon nog bij de dealer te krijgen.
Mathy
Het uit- en inbouwen vergt wel wat geduld en lenigheid.... maar is goed te doen, denk eraan dat je de kraan een kwart slag moet draaien om hem eruit te krijgen!

Gulle Groet,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb alle reacties gelezen en mijn dank is groot !
Heb het kunnen oplossen door een stroperig vloeistof, dat op de markt is om lekkage in het koelsysteem tegen te gaan, toe te voegen aan mijn koelwater.
Via het reservoir heb ik het toegevoegd en met een volledig geopende kachel en een aanjager op 5(met alle ramen wijd open vanwege de hitte)heb ik een half uur rondgereden.
Sindsdien is mijn auto droog ! Geen natte bodemplaat meer en mijn reservoir blijft vol !Misschien is het toch een slang geweest ?!!
Ton
ps:
misschien is dit niet de ware oplossing en is het tijdelijk.Mocht ie weer gaan lekken laat ik het weten.

- V700 register
- Nieuw lid
-
maar als je lekkage veroorzaakt wordt door het bewegende asje van je kraantje zal het spul uiteindelijk niet meer blijven afdichten.
omdat je niet exact weet of de lekkage uit de kraan komt kan het net zo goed wezen dat het spul nu een lekke slang of kachelradiateur gedicht heeft, het succes zal dan van langere duur zijn,in geval van radiateur misschien zelfs definitief......
over voor en nadelen van lekdicht-vloeistof valt nog veel te zeggen, google er maar eens op.
mocht je toch je kachel gaan vervangen of onderweg pech krijgen; lees grote lekkage aan kachelcircuit heb ik nog een tip;
je kunt voor een paar euro twee "aderklemmen" fabriceren die je gewoon altijd in de auto bewaart en aan kan brengen bij kachel-lekkage.
neem een stuk rondhout van ongeveer 15-25 mm doorsnede, zaag 4 stukjes af van 60mm lengte.
boor 15mm vanaf de kopkanten haaks op de lengte een gaatje 6,5mm
koop 4 boutjes / schroeven M6 met 4 vleugelmoeren die de houtjes 2 aan 2 naast elkaar kunnen klemmen.
de boutlengte moet ongeveer zijn; 2xdiameter houtje + slangdiameter(22-28mm)
je kunt met deze aderklemmen zonder de slang te vernielen de slang afsluien en naar huis rijden of al thuis aangekomen de kachel(kraan) vervangen zonder al te veel geknoei.
als je helemaal niets van de knutseltip begrijpt zal ik wel even een foto posten.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het zit er voorgoed in lijkt me. En kan daar allerhande smalle openingen verstoppen. Bijvoorbeeld het kleine gaatje dat je vaak vind in de thermostaat, dat ervoor zorgt, dat er eerder warm water rond om de thermostaat stroomt, waardoor de thermostaat iets eerder open gaat.bellen schreef : Heb het kunnen oplossen door een stroperig vloeistof, dat op de markt is om lekkage in het koelsysteem tegen te gaan, toe te voegen aan mijn koelwater.
....
misschien is dit niet de ware oplossing en is het tijdelijk.
Is niet echt ideaal dus.
Groetjes
Mathy
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
De twee slangen die door je schutboard richting je kachel gaan (onder de motorkap aan de bestuurders kant) loskoppelen en er een stukje koperleiding dat 180 graden is kromgebogen tussen zetten. Daarmee sluit je je hele kachelcircuit af, zonder dat je ingewikkeld hoeft te doen.

Is ook nog een optie!

Gulle Groet,

- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Maar het is wel een tijdelijke oplossing. Want over een paar maandjes is het 's nachts af en toe erg koud. En dan is het wel handig, als de verwarming het doet.
Groetjes
Mathy
PS in Oostenrijk is een paar dagen geleden al de eerste sneeuw gevallen. Maar dat terzijde.