Wax element en koudestart vervangen een stukje know how
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2007 23:52 #1062168
door V700 register
Vorige week mijn koudestart wasthemostaat vervangen, ik had al een tijd een kabeltje in huis omdat het aan het rafelen was. Ik vertrouwde het was element niet omdat het mijnsinziens niet ver genoeg aantrok. en verschil van in en uitstand van de kabelklemmen niet klopte.En ik vorig jaar met koude erge start problemen had. Dus en en en.
Bij volvo was het niet mogelijk om een los was element te bestellen, dus naar de GOUDse diesel service die hadden hem liggen. Ik geloof iets van 35 €, maar vergeet het rubber ringetje niet van 9 € (het duurste ringetje dat ik ooit kocht)
Ze waarschuuwde me al dat het niet een voudig was de zaak straks weer in elkaar te krijgen, de veer zou erg sterk zijn. Maar een oudere man daar vertelde me de truuck, neem wat langere bouten die later verwisseld door de orginele.
Nou uit elkaar halen was niet zo moelijk. tenminste het splitsen van het huis, maar dan de wax thermostaat er uit halen, ze zit vast geklemd met een grote ring-moer M30? met twee sleufjes er in. krijg die er maar eens uit, geprobeerd met een grote bacho en twee inbus bitjes, geen beweging en knak een bitje brak. Op weg naar Nico Vuyk de hillegersbergse volvo sleutelaar, maar diesel hater want daar wordt je zo zwart van. altijd zaterdag open, maar vandaag net aan het zeilen. Dan maar naar de fietsenmaker voor een deraileur tandwiel sleutel, niet de goeie maat, het voordeel van fietsen is dat je goed kan nadenken. Thuis een oude dop genomen 28 dacht ik, met de slijpschijf twee halve maantjes er af geslepen, zodat er twee nokjes overbleven, beetje bijgevijld. zulke hulpstukken willen er altijd bij de krachtuitoefening uit glippen. Dus huis met dop, met wringijzer van de doppendoos als geheel in de bankscroef gezet, een beetje losjes. Het huis in een grote pijptang gevat, niet op de buisjes maar op de flens uitstulpingen van de schroeven. De twee gereedschappen naar elkaar draaien, een oerkreet en los. Uit het asje van het oude waxelement kwam al een beetje vet, dus lek? ja.
Inelkaar zetten de omgekeerde volgorde, vergeet dat dure ringetje niet. Weer in de bankschroef.
Nu de twee huizen met de veren er tussen in elkaar zetten, vervang ook het trekkabeltje 10€ en je hebt er weer 10 jaar plezier van. Inderdaad die langebouten gebruiken om de huizen tehgen eolaar te schroeven. Inbussleutels met een knobbeltje zij dan erg handig om om de hoek te draaien.
Het vreemde was dat er in een van de aanvoer buisjes een half verteerd rubber ring zat gefrommeld of bedoeld als retarder om extra weerstand op te wekken voor de waterdoorstromming, of perongeluk met het water meegekomen? wie heet het eerder gezien. Ik heb het er maar uit gelaten want het leek me een zinloos en vreemd voorwerp daar in dat toevoer buisje ( het was niet het vorige dure ringetje)
In het vervolgstukje zal ik mijn afstelbevindingen van de kabel beschrijven. met het nwe volvo dieselmoterboek geeft dat wel wat inzicht in de materie, hoewel je alle tienden van millimeters ook niet te nou hoeft te nemen. Kinderbedtijd.......
Wax element en koudestart vervangen een stukje know how is gemaakt door V700 register
Vorige week mijn koudestart wasthemostaat vervangen, ik had al een tijd een kabeltje in huis omdat het aan het rafelen was. Ik vertrouwde het was element niet omdat het mijnsinziens niet ver genoeg aantrok. en verschil van in en uitstand van de kabelklemmen niet klopte.En ik vorig jaar met koude erge start problemen had. Dus en en en.
Bij volvo was het niet mogelijk om een los was element te bestellen, dus naar de GOUDse diesel service die hadden hem liggen. Ik geloof iets van 35 €, maar vergeet het rubber ringetje niet van 9 € (het duurste ringetje dat ik ooit kocht)
Ze waarschuuwde me al dat het niet een voudig was de zaak straks weer in elkaar te krijgen, de veer zou erg sterk zijn. Maar een oudere man daar vertelde me de truuck, neem wat langere bouten die later verwisseld door de orginele.
Nou uit elkaar halen was niet zo moelijk. tenminste het splitsen van het huis, maar dan de wax thermostaat er uit halen, ze zit vast geklemd met een grote ring-moer M30? met twee sleufjes er in. krijg die er maar eens uit, geprobeerd met een grote bacho en twee inbus bitjes, geen beweging en knak een bitje brak. Op weg naar Nico Vuyk de hillegersbergse volvo sleutelaar, maar diesel hater want daar wordt je zo zwart van. altijd zaterdag open, maar vandaag net aan het zeilen. Dan maar naar de fietsenmaker voor een deraileur tandwiel sleutel, niet de goeie maat, het voordeel van fietsen is dat je goed kan nadenken. Thuis een oude dop genomen 28 dacht ik, met de slijpschijf twee halve maantjes er af geslepen, zodat er twee nokjes overbleven, beetje bijgevijld. zulke hulpstukken willen er altijd bij de krachtuitoefening uit glippen. Dus huis met dop, met wringijzer van de doppendoos als geheel in de bankscroef gezet, een beetje losjes. Het huis in een grote pijptang gevat, niet op de buisjes maar op de flens uitstulpingen van de schroeven. De twee gereedschappen naar elkaar draaien, een oerkreet en los. Uit het asje van het oude waxelement kwam al een beetje vet, dus lek? ja.
Inelkaar zetten de omgekeerde volgorde, vergeet dat dure ringetje niet. Weer in de bankschroef.
Nu de twee huizen met de veren er tussen in elkaar zetten, vervang ook het trekkabeltje 10€ en je hebt er weer 10 jaar plezier van. Inderdaad die langebouten gebruiken om de huizen tehgen eolaar te schroeven. Inbussleutels met een knobbeltje zij dan erg handig om om de hoek te draaien.
Het vreemde was dat er in een van de aanvoer buisjes een half verteerd rubber ring zat gefrommeld of bedoeld als retarder om extra weerstand op te wekken voor de waterdoorstromming, of perongeluk met het water meegekomen? wie heet het eerder gezien. Ik heb het er maar uit gelaten want het leek me een zinloos en vreemd voorwerp daar in dat toevoer buisje ( het was niet het vorige dure ringetje)
In het vervolgstukje zal ik mijn afstelbevindingen van de kabel beschrijven. met het nwe volvo dieselmoterboek geeft dat wel wat inzicht in de materie, hoewel je alle tienden van millimeters ook niet te nou hoeft te nemen. Kinderbedtijd.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2007 11:09 #1181764
door Adrian Maarleveld
Hoi Norman,
Leuk dat ook jij de diesel techniek van de d24 door ervaring opdoet.
In de vraagbaak staat al het een en ander beschreven, maar we willen altijd meer weten.
Bijvoorbeeld waar zit dat speciale ringetje waar je het over hebt. Dat kan ik niet plaatsen ondanks 10 jaar ervaring met de d24.
Deze documentatie-vraagbaak is echter alleen voor leden toegankelijk. Misschien toch een overweging waard om lid te worden.
Controle waselement: trek het rubber over de trekkabel weg en vergelijk de stand bij warme en koude motor bij buitentemp van 5 graden. Het verschil in uitslag moet ongeveer 12 mm zijn. Nog een tip gooi een oud waselement niet weg, hergebruik zie onder.
Stukje over de koudestartinrichting uit de vraagbaak:
D24 waselement leeg, koude start problemen
Diesel
[/list]
Fout:
Kabeltje koude startinrichting staat aangetrokken bij warme motor. Er
is dan in de loop der tijd was uit het waselement gelopen.
Werking: De koudestart inrichting heeft een
behuizing dat uit twee delen bestaat. Door het voorste gedeelte wordt
koelwater uit het primaire circuit geleid. (Het circuit dat door de
termostaat gecontroleerd wordt.) In dit cicuit bevindt zich ook het
waselement. Het was element bedient een zuigertje door volumevergroting
van de was. Was zet nl flink uit bij verhoging van temperatuur. In het
achterste gedeelte zitten twee veren die de zuiger terugdrukken wanneer
de was krimpt. Bij afkoeling van de motor wordt een kabeltje
aangetrokken dat de vervroegings handle van de dieselpomp bedient.
Hiermee wordt ook het stationair toerental opgevoerd.
Toevoegen van was gaat heel eenvoudig:
Hoe kom je aan was? Een zaaggleuf maken in een oud waselement
bovenin de zijkant van het waspotje. Met de pen was er uitdrukken. In
noodgevallen of voor een tijdelijke oplossing kun je schoensmeer
gebruiken. Het is natuurlijk beter om een nieuw waselement te laten
plaatsen door een diesel revisiebedrijf. Kosten ongeveer 25 euro. Heb
je zelf de koude startinrichting gedemonteerd dan komen er geen
arbeidskosten bij. Montage wordt vergemakkelijkt door de veren in te
drukken met een tang en het kabeltje vast te grijpen met een ander
tangetje.
Afstelling: Bij warme motor moet de
vervroegingshandel tegen de aanslagsteun aan liggen. Bij koude motor
(temp onder de 10 graden) moet het toerental 200 rpm verhoogd zijn.
Stel de verhoging van de gasstand bij koude motor eerst zo af dat er 5
mm ruimte onstaat bij het aanslagpunt voor warme motor (de stelbout
stationair aan de motor kant). Een perfecte koudestart: Een keer
voorgloeien. De startmotor heeft twee seconden nodig om de motor aan te
laten slaan. 10 seconden lawaai van een koude start. Daarna meteen
soepel draaiende motor op 950 toeren. Na 3 minuten zak het toerental al
langzaam terug naar 750 toeren.
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic afstelling koudestartinrichting
Hoi Norman,
Leuk dat ook jij de diesel techniek van de d24 door ervaring opdoet.
In de vraagbaak staat al het een en ander beschreven, maar we willen altijd meer weten.
Bijvoorbeeld waar zit dat speciale ringetje waar je het over hebt. Dat kan ik niet plaatsen ondanks 10 jaar ervaring met de d24.
Deze documentatie-vraagbaak is echter alleen voor leden toegankelijk. Misschien toch een overweging waard om lid te worden.
Controle waselement: trek het rubber over de trekkabel weg en vergelijk de stand bij warme en koude motor bij buitentemp van 5 graden. Het verschil in uitslag moet ongeveer 12 mm zijn. Nog een tip gooi een oud waselement niet weg, hergebruik zie onder.
Stukje over de koudestartinrichting uit de vraagbaak:
D24 waselement leeg, koude start problemen
Diesel
[/list]
Fout:
Kabeltje koude startinrichting staat aangetrokken bij warme motor. Er
is dan in de loop der tijd was uit het waselement gelopen.
Werking: De koudestart inrichting heeft een
behuizing dat uit twee delen bestaat. Door het voorste gedeelte wordt
koelwater uit het primaire circuit geleid. (Het circuit dat door de
termostaat gecontroleerd wordt.) In dit cicuit bevindt zich ook het
waselement. Het was element bedient een zuigertje door volumevergroting
van de was. Was zet nl flink uit bij verhoging van temperatuur. In het
achterste gedeelte zitten twee veren die de zuiger terugdrukken wanneer
de was krimpt. Bij afkoeling van de motor wordt een kabeltje
aangetrokken dat de vervroegings handle van de dieselpomp bedient.
Hiermee wordt ook het stationair toerental opgevoerd.
Toevoegen van was gaat heel eenvoudig:
- Koude startinrichting demonteren. Koelwaterslangen behoeven niet afgekoppeld te worden. Trekkabel voor vervroeging ook niet.
- Demonteer de unit voorzichtig aangezien er kracht op de veren staat. Boutjes gelijkmatig lossen.
- Centrale opdrukpen uit het waselement trekken.
- Een hoeveelheid was toevoegen met het volume van de extra gevraagde verplaatsing van de centrale pen.
Hoe kom je aan was? Een zaaggleuf maken in een oud waselement
bovenin de zijkant van het waspotje. Met de pen was er uitdrukken. In
noodgevallen of voor een tijdelijke oplossing kun je schoensmeer
gebruiken. Het is natuurlijk beter om een nieuw waselement te laten
plaatsen door een diesel revisiebedrijf. Kosten ongeveer 25 euro. Heb
je zelf de koude startinrichting gedemonteerd dan komen er geen
arbeidskosten bij. Montage wordt vergemakkelijkt door de veren in te
drukken met een tang en het kabeltje vast te grijpen met een ander
tangetje.
Afstelling: Bij warme motor moet de
vervroegingshandel tegen de aanslagsteun aan liggen. Bij koude motor
(temp onder de 10 graden) moet het toerental 200 rpm verhoogd zijn.
Stel de verhoging van de gasstand bij koude motor eerst zo af dat er 5
mm ruimte onstaat bij het aanslagpunt voor warme motor (de stelbout
stationair aan de motor kant). Een perfecte koudestart: Een keer
voorgloeien. De startmotor heeft twee seconden nodig om de motor aan te
laten slaan. 10 seconden lawaai van een koude start. Daarna meteen
soepel draaiende motor op 950 toeren. Na 3 minuten zak het toerental al
langzaam terug naar 750 toeren.
- Willem Veneboer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2007 12:27 #1181813
door Willem Veneboer
Hej Norman,
Bij de dealer in Oss is deze nog wel te krijgen (nieuw) a de somma van € 70,-.
Ik rij momenteel met een "gereviseerd" exemplaar van Adrian rond en de afgelopen dagen heb ik gemerkt dat ik deze goed heb ingebouwd en zijn werk naar behoren doet.
Grtz
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Welke dealer ?
norman schreef :
Bij volvo was het niet mogelijk om een los was element te bestellen.
Hej Norman,
Bij de dealer in Oss is deze nog wel te krijgen (nieuw) a de somma van € 70,-.
Ik rij momenteel met een "gereviseerd" exemplaar van Adrian rond en de afgelopen dagen heb ik gemerkt dat ik deze goed heb ingebouwd en zijn werk naar behoren doet.
Grtz
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2007 23:51 #1181840
door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Dat waselement, weet Rob Barten daar geen adresje voor? Volgens mij bouwt hij er elk jaar wel een paar in. Uiteraard bij auto's van anderen. Misschien krijgt ie wel kwantumkorting.
Groetjes
Mathy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Dr. Diesel
Hallo Volvisti
Dat waselement, weet Rob Barten daar geen adresje voor? Volgens mij bouwt hij er elk jaar wel een paar in. Uiteraard bij auto's van anderen. Misschien krijgt ie wel kwantumkorting.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2007 22:13 #1184624
door V700 register
volvo verdubbelt de prijzen vamn de orginele BOSCH onderdelen, dan kunnen ze weer korting geven.
van daar dat je 70 € bij volvo betaald en 35 bij een bosch dealer.
dat ringetje van 10€ moet je om het wax element schuiven en zorgt er voor dat het koelwater binnen blijft, het ziet er uit als een normaal Oringetje alleen de prijs niet.
Ondertussen ben ik mercedes gaan rijden 280TE, dat is wel een dweil vergeleken met die straksturende 940.

groet norman
Beantwoord door V700 register in topic waselement
volvo verdubbelt de prijzen vamn de orginele BOSCH onderdelen, dan kunnen ze weer korting geven.
van daar dat je 70 € bij volvo betaald en 35 bij een bosch dealer.
dat ringetje van 10€ moet je om het wax element schuiven en zorgt er voor dat het koelwater binnen blijft, het ziet er uit als een normaal Oringetje alleen de prijs niet.
Ondertussen ben ik mercedes gaan rijden 280TE, dat is wel een dweil vergeleken met die straksturende 940.

groet norman
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2007 20:54 #1184900
door V700 register
Bij Bosch garage in Doetinchem kost zo'n waselement 25 euro ex BTW.
O-ring vinden ze daar niet nodig maar adviseren vloeibare pakking.
Afstellen roept bij mij toch nog vragen op: moet de vervroegingshandel in de achterste stand staan (daar waar de handel een zo goed als vije slag laat zien ) of meer naar voren waar je als het ware over een soort klik heen moet?

Beantwoord door V700 register in topic Prijs waselement
Bij Bosch garage in Doetinchem kost zo'n waselement 25 euro ex BTW.
O-ring vinden ze daar niet nodig maar adviseren vloeibare pakking.
Afstellen roept bij mij toch nog vragen op: moet de vervroegingshandel in de achterste stand staan (daar waar de handel een zo goed als vije slag laat zien ) of meer naar voren waar je als het ware over een soort klik heen moet?

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2007 20:58 #1184901
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waselement losmaken
vreselijke klus, nu begrijp ik waarom de dealer er niet aan wilde beginnen. die borgmoer is niet los te krijgen en ik heb heel wat gereedschap gesloopt voordat het lukte met een buitenmaatse bankschroef en een koevoet als schroevendraaier...
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-12-2007 22:53 #1185029
door Adrian Maarleveld
Nu je de tricks voor de diesel onder de knie hebt hoef je hem ook niet meer te verkopen. Voor de afstelling: handel tegen het aanslag punt aan. Daarna de pomp afstellen. Je voelt inderdaad wel vrije slag. De vervroeging heeft een opdruk effect. Bij draaiende motor heeft de handel nog meer vrije slag.
Het afstel verhaal staat al vermeld in de documentatie.
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic tricks geleerd
Nu je de tricks voor de diesel onder de knie hebt hoef je hem ook niet meer te verkopen. Voor de afstelling: handel tegen het aanslag punt aan. Daarna de pomp afstellen. Je voelt inderdaad wel vrije slag. De vervroeging heeft een opdruk effect. Bij draaiende motor heeft de handel nog meer vrije slag.
Het afstel verhaal staat al vermeld in de documentatie.
Moderators: Jerry Stam