Banden herrie en maat?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het bandengeluid is dramatisch, als of we over een ijzeren brug rijden. Ook stuurt het zwaarder dan voorheen. Lijkt ook iets meer gevoelig voor langs sporen.
De winterbanden waren 195/65/15 Continentals uit 2011, ADAC winnaar en ik was we wel tevreden over.
Ik neem aan dat beide maten om de velgen passen en dat de omrol lengte vergelijkbaar is. Maar toch begon het LPG lampje vroeger dan ooit te branden....
Mijn vragen aan de experts:
> zomerbanden of 4 seasons?
> welke maat 205/55/15 of gewoon weer 195/65/15
? tips over merken/uitvoeringen zijn ook welkom.
Ik ga natuurlijk ook op de test-sites kijken!
Alvast bedankt voor het delen van de kennis!
JohnPeter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Keuzes, keuzes, keuzes...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik vind banden in de maat 205/55/15 optisch gezien net te klein lijken indien deze onder een (niet verlaagde) estate geplaatst worden. Je snelheidmeter zal trouwens enigzins gaan afwijken.
Ik vind Bridgestone Turanza stiller dan Michelins en Continentals...
Groeten Rudiger
- V700 register
- Nieuw lid
-
Fout.DreamOn2003 schreef : De omrollengte kan nooit hetzelfde zijn als je van 65 naar 55 gaat, bij gelijkblijvende velgdiameter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Want?Michael Oud schreef :
Fout.DreamOn2003 schreef : De omrollengte kan nooit hetzelfde zijn als je van 65 naar 55 gaat, bij gelijkblijvende velgdiameter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De hoogte van de band wordt weergeven als percentage van de breedte. In dit geval dus 65% van 195 en 55% van 205. Dat scheelt nog steeds 14 mm, maar bij een bepaalde breedte is 55% net zo hoog als 65% van iets smallers.DreamOn2003 schreef :
Want?Michael Oud schreef : Fout.
Volgens mij hoort er om Omega velgen eigenlijk 195/65R15 of 195/60R15. 205/60R15 zal misschien ook nog gaan, maar 205/55R15 is eigenlijk te laag. De afrolmaat is ook behoorlijk kleiner (ruim 4%) dan 195/65R15. Ik weet niet of/hoe dat iets met de herrie te maken heeft, maar het zwaarder sturen en de zoekerigheid is wel te verklaren door de breedte.
Wanneer je, zoals jij, veel kilometers maakt, zou ik geen all-season banden nemen, maar er gewoon een zomer- en wintersetje op na houden. Ik heb zelf goede ervaring met Michelin Energy Saver en Bridgestone Turanza zomerbanden (in de maat 195/65R15).
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus, dat je met een 195/65 verder komt, kan wel kloppen.
Als je zelf wil typen, staat ie hier:<h2 class="title"><a href="/node/31429" target="_blank">Bandenmaten, afrolomtrek en snelheidswijzigingen: excel-sheet.</a></h2>
Overigens, het gele vlakje bovenaan invullen, zou voldoende moeten zijn, fouten mogen bij mij gerapporteerd worden...

- V700 register
- Nieuw lid
-
Danku! De maten in de openingspost verschillen inderdaad nogal van elkaar. FZ Nederland heeft al jaren <a href=" www.fznederland.com//?/bandenwijzer/ ">een schematisch overzicht op hun website, waarbij een bepaalde afrolomtrek bepaalde overeenkomstige bandenmaten worden genoemd.Pietjeprecies schreef : De hoogte van de band wordt weergeven als percentage van de breedte.
Edit: ik zie nu dat de tabel niet volledig meer is ingevuld. Hoe dan ook: google op bandencalculator, speel wat met de invoerwaardes en je vindt eigenlijk ook alles wat je moet weten.