Update: weg/opgehaald. Dilemma: wat doe je met een onbeheerd motorvoertuig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 19:29 #1080974 door V700 register
Vanmorgen (maandag) stond ie er niet meer. Onbekend wie hem heeft gehaald, in het weekend zijn de portiers niet aanwezig. Einde verhaal....
Toch wel een dilemma voor mij, als ik eerlijk ben. Op de parkeerplaats op het werk staat al 3 weken een motor. Oud type Honda XL 500 (1 cyl. offroad). Niet op het stuurslot, geen kettingslot o.i.d. De portiers hebben het kenteken doorgegeven aan de politie. Die zei dat ie niet was gestolen, ze zouden de eigenaar waarschuwen. Inmiddels een week later, nog steeds staat die motor daar. Nu jeuken mij toch de handjes om dat ding op de kar te zetten, thuis in de garage te zetten en de politie nog eens te bellen met de mededeling dat de eigenaar hem op mijn huisadres kan ophalen. Ik zou het prima vinden als de eigenaar hem dan komt halen, dan lijkt me een vorm van vindersloon of bewaarloon wel op zijn plaats, maar ik kan de gedachte eigenlijk niet verdragen dat een 'echte' dief er nu met die motor vandoor gaat. Wat te doen? Bij een gevonden horloge of zoiets handel je ook zo, maar bij een motorvoertuig? Ach dat zijn zo van die dingen die door je hoofd gaan (zou ie er maandag nog staan...) :-) Graag jullie mening / visie . Bedankt! Maarten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 19:34 #1276237 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn gevoel zegt; laten
Mijn gevoel zegt; laten staan. Als het mijn motor zou zijn, dan zou ik het absoluut niet op prijs kunnen stellen dat iemand mijn motor zo maar weg zou halen en dat ik daar dan naar toe zou moeten om tegen betaling van vindersloon mijn eigendom weer terug te krijgen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 19:38 #1276238 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Framenummer

MaartenG schreef : De portiers hebben het kenteken doorgegeven aan de politie. Die zei dat ie niet was gestolen, ze zouden de eigenaar waarschuwen.

Ik zou met het kenteken nogmaals bellen en teven shet frame-nummer doorgeven.Er heeft hier ook al eens een fiesta met uitgeboorde portieren en contactslot zonder radio 3 weken gestaan, waar niks mee was.Nee, met de plaat aan de achterkant niet, nee, de plaat aan de voorkant was al 4 weken eerder als gestolen op gegeven, en deze laatste hoorde dan ook bij het voertuig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 21:10 #1276248 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja als het mijn motor zou zijn
Nou, ik heb jaren lang motor gereden en ik liet hem überhaupt nooit (NOOIT) 's-nachts op een gewone parkeerplaats staan. Altijd voor de deur waar ik zelf was, op de stoep, met twee kettingen eromheen. Dus niet zonder slot 3 weken lang op een bedrijfsparkeerplaats. Die niet afgesloten is met een hek ofzo, iedereen kan er zo tussen de paaltjes door op lopen. Mijn vermoeden is dat ofwel de eigenaar niet weet dat ie weg is (uit een schuur gehaald ofzo) ofwel Bas heeft gelijk en er zit een gejatte plaat op. Framenummer doorgeven is wel een goeie. Dus alweer als, ik er als eigenaar achter kwam dat ie ergens onbeheerd niet op slot stond, zou ik degene die hem achter slot en grendel had gezet toch wel dankbaar zijn, denk ik. Maar goed, het is een hoop 'als en dan', ik geef het toe.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 21:15 #1276251 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Maarten, jouw
Hoi Maarten,
jouw perspectief is anders dan het mijne en dat zorg natuurlijk voor een andere houding; ik ga er vanuit dat er niks aan de hand is, jij gaat er van uit dat er wel eens iets mis kon zijn.
Mijn reactie is ook zeker geen kritiek op jouw voorgestelde handelswijze hoor. Jij vraagt om meningen en ik geef mijn mening, uitgaande van mijn perspectief. Vanuit jouw perspectief zou ik inderdaad ook blij zijn als iemand tot actie over gegaan zou zijn!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 21:24 #1276252 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brand je vingers niet ...
Ik geloof dat forumlid JEE a.k.a. als Jeroen uit Wilnis bedrijfsjurist is geweest. Wellicht kan hij ook van deze zaak de juridsche aspecten bekijken. Ik bdenk  dat je ronduit diefstal pleegt op het moment dat je die motor meeneemt. Daaruit voortvloeiend zul je misschien zelfs aansprakelijk zijn voor schade die die motor heeft opgelopen en waarvan een eventueele opdagende eigenair claimt dat die er niet aanzat.
Misschien heeft de de politie hem nog niet heeft kunnen bereiken... al met al .. niet doen!
Groeten Rudiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 22:04 #1276257 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hebt gelijk het is een kwestie van perspectief
Hoi Richard, je opmerking had ik ook niet als kritiek gezien hoor! Het is een kwestie van perspectief, inderdaad.Rudiger je opmerking over schade tijdens het 'veiligstellen' snijdt zeker hout! Had ik niet aan gedacht. Verder kun je hier juridisch verschillende interpretaties over geven. Diefstal is het "wegnemen met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen". Dat is dus niet mijn bedoeling. Omdat ik de eigenaar niet kan achterhalen, meld ik aan de politie (het bevoegd gezag) dat ik de motor veilig stel. Dat lijkt me niet wederrechtelijk toe-eigenen. De andere redenering, die van het gevonden voorwerp uit het BW, is er ook nog. Daar zorgt de vinder voor als een goed huisvader. Bij een portemonnee is dat duidelijk, die neem je mee en je belt de eigenaar of als je die niet kunt achterhalen. Maar ja wanneer 'vind' je een motorvoertuig? Kun je wel een motorvoertuig vinden? Als de sleutels erin zitten? Als je geen sleutel nodig hebt om hem te kunnen starten? Zoals bij deze XL.  Er is heel veel in de wet geregeld, maar ook heel veel niet...Maar jullie hebben me wel overtuigd, ik doe er niets mee. Ja nog even het framenummer doorbellen, maandag. Dank voor jullie input en een fijn weekend! Maarten. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 22:09 #1276259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hm, je brengt nu een
Hm, je brengt nu een argument naar voren dat ik nog niet eerder had opgepikt. Namelijk dat je deze motor zonder sleutel kunt starten. (Ik heb tótaal geen verstand en kennis van motoren, dus ik wist dit niet) Daardoor begrijp ik je dilemma wel een stuk beter!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 22:24 #1276262 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry vergeten te zeggen.
Die oudere typen offroads hebben een soort van Micky Mouse contactslot. Dat zit open en bloot op het stuur of naast de tank en gaat vaak stuk. In dat geval laat je het permanent op 'aan' staan. In die stand zijn er doorgaans geen stroomverbruikers actief dus dat maakt niet uit. Elektrisch starten kan vaak wel, maar kickstarten ook en dan is het ook niet erg als de accu leeg is (of de accu afwezig, ze halen hem er bij een offroad ook nog wel eens uit). En er zit altijd een 'killswitch' op de stuurhandle om de motor weer uit te zetten. Van deze was het contactslot ook nogal toegetakeld, dus daarom denk ik dat dit bij deze ook het geval is. Ook omdat ie niet op het stuurslot stond (is meestal dezelfde sleutel). Maar ik heb niet echt geprobeerd om hem te starten, dus het is maar een aanname. Zoals wel meer... Maar ja, al met al denk ik dus dat de eigenaar niet weet dat ie daar staat. Neemt niet weg dat Rudiger gelijk heeft, misschien krijgt de politie hem of haar ook wel niet te pakken. Ach het is weer eens wat anders: maandag naar kantoor en als eerste kijken, staat ie er nog? :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2010 23:17 #1276275 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overleg
Als je de politie belt om het framenummer door te geven kun je meteen even vragen of het handig is dat jij de motor veiligstelt of dat je dat beter niet kunt doen. Als het kan en je wilt dat, dan kun je meteen je contactgegevens doorgeven (als je dat nog niet gedaan had).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC