Ethanol

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2022 13:24 #1111458 door V700 register
Ethanol is gemaakt door V700 register
Hallo, ik zag een tijdje geleden iemand die hier al een vraag over stelde, maar met de zoekfunctie vind ik het (....) niet terug, daarom deze vraag:
hier in Frankrijk neemt de E85 een hoge vlucht en wordt er binnen de clubs gezegd dat het een oplossing kan zijn voor o.a. de toelating tot steden van auto's tussen de 15 en 25/30 jaar oud.
Nog afgezien van het prijsverschil bij het tanken, E85 kost hier tussen de 79 en 85 cent.
Er worden hier twee ombouwsystemen aangeboden met goedkeuring van de overheid en ik kijk nu naar eFlexfuel voor de 940 en evetueel de 780.
Het werkt alleen in injectiemotoren uiteraard.
Het systeem werkt zodanig, dat een sensor in de aanvoerleiding bepaalt hoeveel procent alcohol er op dat moment doorstroomt, dus je kunt op benzine en alcohol rijden en alle mengvormen, een computer stelt permanent de inspuiting bij.
Je kunt het zelf inbouwen, maar er zijn inmiddels veel inbouwstations.
Wat denkt men er hier over en gaat iemand het ook proberen?
Hier is een linkje naar de engelstalige (amerikaanse) voorstelling: eflexfuel.com/us/auto-products

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-11-2022 18:07 #1472052 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic V50
Volvo had E85 Volvo V50's in Duitsland rijden. Mijn nicht reed er een. Uiteindelijk (wegens onverdeeld succes?) werden ze allemaal gratis door Volvo teruggebouwd naar gewone benzine. Dus iets in de V50 motoren knapte er niet van op?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2022 18:32 #1472053 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tegenwoordig echter:
Volvo biedt nu Flexfuel bezine/E85 aan op diverse modellen, dat zal toch ongeveer hetzelfde werken als wat ik nu vindt?

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-11-2022 16:56 #1472058 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dat terugbouwen was een jaar of twee geleden.
dus geen idee wat er aan aangepast is om het nu weer wel te doen. Overigens liep die V50 geen kilometertje sneller op (bio)E85, als nu op benzine, eerder het omgekeerde. Dus dat het meteen een drag-strip monster wordt, (zoals in de ronkende USA reclame) omdat die drag strip monsters ook op ethanol lopen, dat denk ik niet. Denk niet dat je er meteen veel harder of sneller mee gaat. E85 is bio-E85 en geen (m)ethanol met nitro-inspuiting. Misschien dat ze in amerika hetzelfde naampje gebruiken voor een ander sapje, of dat het gewoon geklets is over de prestaties, terwijl het daar op moet vanwege het overschot aan mais?????. Het voordeel in Duitsland was de prijs, in nederland is het meer dan 1,5 keer zo duur.

In Nederland: E85 ofwel flexifuel E85 is een biobrandstof, een mix van 15 procent benzine en maar liefst 85 procent bio-ethanol. Deze brandstof is bedoeld voor speciale flexifuelauto’s en ongeschikt voor gewone benzineauto’s. E85 is nog zeer beperkt verkrijgbaar in Nederland, waren er ooit zo’n vijftien tankstations die het verkochten. Mocht je per ongeluk toch E85 tanken, rijd dan niet verder en laat de brandstof verwijderen om motorschade te voorkomen.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
28-11-2022 17:46 #1472059 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Toegang in steden in Frankrijk is nu al een issue
Toegang in steden in Frankrijk is nu al een issue, E85 helpt (nog) niet, LPG wel.

Ik heb een "3" sticker gekregen en ik mag eigenlijk altijd wel naar binnen op benzine uit 1997 met een 940. Toegang is afhankelijk van de smog-condities. Vanaf 2018 was een sticker verplicht voor de binnenstad van Parijs en er komen snel steden bij. Tot nog toe werd overtreding (naar binnen zonder sticker) bestraft met een opvoedkundig gesprek, maar ze wilden in 2022 gaan bekeuren. Ik denk dat de oudere diesels van Volvo een zwarte 5 of helemaal geen sticker krijgen en dan helemaal niet meer de steden in mogen.
www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/reisvoorbereiding/milieuzones
en
certificat-air.gouv.fr/

Ga je naar Frankrijk is het handig een en ander uit te zoeken, de sticker kost minder dan 5 Euro inclusief de porto, maar het kost wel een tijdje voor je hem hebt. Buitenlandse oldtimers krijgen geen vignet. Alleen op gas krijg je meteen een 1 (maar dat is juist goed), ook voor een oldtimer.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2022 00:09 #1472063 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic toekomst
Probleem blijft, zelfs met ethanol, de co2 uitstoot. Erg onverstandig om hier flink in te investeren aangezien de waterstoftankstations in Nederland in 2023 worden uitgerold, naar schatting in eerste aanleg een 200. Er worden al vergunningen aangevraagd. Een aantal bedrijven houden zich er al serieus mee bezig.

Ik droom al van de uitstoot, 100% water. En van de ombouw van de aandrijflijn, brandstofcel, elektromotor met de eigen versnellingsbak er achter. Tank voor 2 kilo brandstof waarop je, ervaringscijfers, ruim 1000 km kunt rijden.

www.opwegmetwaterstof.nl .

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2022 00:44 #1472064 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic E, F, CO2
Hallo Volvisti

De ombouw naar E85 zal iets gemakkelijker en iets goedkoper zijn, dan de ombouw naar waterstof, lijkt mij zo.

Tom/Whitehorse woont sinds een paar jaar in Frankrijk, dus die zal best op de hoogte zijn van wat er in Frankrijk allemaal speelt op dat gebied.

De CO2 uit biobrandstoffen is redelijk recent uit de lucht opgenomen, die wordt dus feitelijk alleen maar gerecycled.

@Tom: Vertel eens wat meer over die twee ombouwsystemen. Niet dat ik die van mij om wil bouwen, maar het kan nooit kwaad om alvast wat kennis op te doen.

groetjes

Mathy

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2022 08:40 #1472065 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Exx
Er is al discussie over E10 voor auto's die weinig gebruikt worden.
Exx geeft meer corrosie. Hoe hoger het getal hoe meer effect.
Zelf heb ik geen nadelige ervaringen ondervonden ook al zit er soms meer dan 1 jaar dezelfde E10 in de tank.
Officiële ombouw is 1000 a 2000, geen idee of ze dat voor onze modellen en een 25 jaar oude auto doen .

Met E85 gebruik je 20% meer brandstof.

Er zijn ook ombouw sets. In het verleden eens naar gekeken.

www.amazon.nl/bio-ethanol-cilinder-diagn...rd_i=B07L4M9KLL&th=1

Ik ben afgehaakt omdat er in noordoost en midden Frankrijk te weinig of geen tankstations waren en nog steeds. Er is er een in Epernay!
Principe is dat de injectors langer open blijven om meer brandstof te kunnen inspuiten.

Onze huidige LH-ecu komt al een heel eind als je E85 bijtankt. Toe welk percentage moet je uitvinden. Kwestie van steeds meer bijmengen en afwachten wanneer het lambda-lampje gaat branden. Lijkt me. Vervolgens meng je weer E5- 98 bij.

Op het Prius forum zie ik dat er hordes Fransen mengen tot 50/50.
Onderweg ruik ik vaak een raar luchtje als ik achter een auto aan rijd.
Net iets anders dan achter eentje die op biodiesel rijdt.
Er komt dan ook vrij veel witte damp uit de uitlaat.

Of je er de milieuzones van de stad mee in zult mogen betwijfel ik.
Mijn 98er heeft wel een sticker. Voor mijn 96er krijg ik er geen, ook al is deze voorzien van een 98er LH. Alle componenten zijn dus gelijk.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2022 10:12 #1472069 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Van wat ik zo snel terug vond
Van wat ik zo snel terug vond, kun je ook gewoon grotere injectoren monteren om de extra inspuiting van brandstof mee te compenseren, en klaar is kees...
Echt koude start schijnt wat moeizaam te zijn, maar de rest leert de lh2.4 in no-time bij.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2022 10:35 #1472070 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waterdamp
<blockquote>
Er komt dan ook vrij veel witte damp uit de uitlaat.
</blockquote>

Dat is ook meteen het milieuvoordeel, ethanolmoleculen bestaan voor een groter gedeelte uit waterstofatomen en minder koolstofatomen in vergelijking met bezine. Verbranding met zuurstof geeft dan meer waterdamp dan CO2 en dat zie je. Net als bij LPG overigens.

Het voordeel van ethanol boven LPG is dat de koolstof in LPG al miljoenen jaren geleden uit de atmosfeer is gehaald en de grond is ingegaan. Die opgeslagen koolstof komt nu dan dus weer terug in de atmosfeer en draagt bij aan het vergroten van het broeikaseffect. Voor (bio)ethanol geldt dat plantjes die koolstof pas zeer recent uit de atmosfeer hebben gehaald. Als die koolstof nu weer terugkomt in de atmosfeer draagt dat dus niet bij aan het vergroten van het broeikaseffect, wel aan het in stand houden...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC