Brandstof pomp vervangen, auto start niet meer

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2021 10:02 #1110975 door V700 register
Brandstof pomp vervangen, auto start niet meer is gemaakt door V700 register
Beste Volvo kenners,
Ik heb een Volvo 740 uit 1990 met een B230e motor. K-jetronic.

Afgelopen week heb ik mijn brandstofpomp in de tank vervangen, omdat de brandstofpomp in de leiding (onder de auto) erg kreunde en de motor af en toe inhield onder het rijden. Alleen nu start hij niet meer......
Het brandstoffilter van de pomp in de tank was helemaal gescheurd en mijn vermoeden was dat die pomp vol zat met troep en daardoor niet goed brandstof toevoerde.
Nu komt er brandstof uit de 2e pomp die naar de accumulator toe gaat. (
) Ik had hier de slang losgehaald om te kijken of er brandstof liep

Bijlage werkt niet dus een youtube link hopelijk wel.

Denken jullie dat er zo genoeg brandstof loopt of zou de druk te laag zijn?
Hebben jullie tips om dit op te lossen?

Ik ben in de tussentijd de accumulator ultrasoon aan het reinigen.

Please, help me out.

Groeten,

Jesse

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2021 10:24 #1468875 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bijlage
Zie hier het filmpje

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
15-11-2021 15:47 #1468876 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic moet genoeg zijn lijkt me
De hoeveelheid is voldoende. De druk krijgt ie van de tweede pomp, maar die kun je niet zien of meten zonder tegendruk. Je kunt het hoogstens inschatten door je duim erop te houden, maar meten is weten. Dit beeld zegt er niet veel over.

Mijn logica is alleen dat als de tweede pomp kreunt, die ook verdacht is, en niet de pomp ervoor?

Succes reinier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2021 16:23 #1468877 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor je reactie
Bedankt voor je reactie Reinier,

De tweede pomp lijkt nu niet meer te kreunen, omdat hij (denk ik) nu genoeg aanvoer krijgt van de eerste pomp.

Ik zal zeker eens gaan meten, dan weet ik het zeker... Ik dacht misschien zijn er ook andere ervaringen

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-11-2021 16:31 #1468878 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik kan even niet zo goed
Ik kan even niet zo goed plaatsen waar ik naar zit te kijken.
Ja oke, de pomp+filter+accumulator die onder de auto zitten.

Maar ik zie 2 slangen, en 1 aansluiting.
Alleen die "aansluiting" lijkt me op de plek van de accumulator te zitten.
Alleen die heeft als ik het goed heb 2 aansluitingen met schroefdraad.

De pomp heeft wel 1 aansluiting, maar volgens mij hoort de pomp in de lengte richting van de auto geplaatst te zijn.

Ondertussen zie ik uit zowel de aansluiting, als de 2 slangen brandstof komen.

Als het aanzuigfilter kapot is, en je verwacht dat pomp #1 vol vuil zit, dan zal het filter onder auto ook maar zo vol kunnen zitten.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-11-2021 00:49 #1468881 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Geluid van de pomp
Hallo Volvisti

Nadat ik de 60 liter tank (945 modeljaar 1991) vervangen heb door een 75 liter (benzine) tank, hoorde je de pomp "onder de stoel" van mijn auto ook. Toen de slang die er sindsdien onder zit (omdat we de nieuwe brandstofleiding er niet onder gemonteerd kregen vanwege weinig ruimte en veel bochten in de leiding) vervangen werd, was het geluid weg. Waarschijnlijke oorzaak van het geluid: te strak aangetrokken ty-raps.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2021 15:14 #1468883 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuw vermoeden
Ik denk dat de druk te laag is voor het systeem. Misschien toch de verkeerde brandstofpomp er in gezet met een lagere druk....

Nu kan ik een tankunit overnemen van een 740 met een motorcode B200F. Zou dit passen op mijn B230e? Ik denk dat ik zelf 't antwoord wel weet, dat deze niet genoeg zal pompen, maar ik heb dit graag bevestigd?

Alvast bedankt.

PS. Ik heb de pomp laten bestellen door de plaatselijke auto onderdelen zaak... Ook daar zal ik terug gaan om verhaal te halen.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2021 16:20 #1468884 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Met vermoedens kom je in
Met vermoedens kom je in eerste instantie niet verder, probeer die vermoedens eens bevestigd te krijgen en meet de brandstofdruk.

Ik geloof er niet zo in dat een verkeerde druk van de intank-pomp je problemen zal geven.
De in-tank pomp zijn enige taak is eigenlijk om de brandstof naar de 2e pomp onder de auto te krijgen, bij welke druk dit gebeurd komt niet zo kritisch. De 2e pomp zorgt hoofdzakelijk voor de druk opbouw. Er zijn er zelfs die een heel eind komen zonder de in-tank pomp.

Latere modellen, uit mijn hoofd 940's vanaf +-93, hebben alleen nog maar de intank-pomp..dan is deze wél verantwoordelijk voor de juiste druk opbouw.

Maar goed, zoals ik al aangaf heb ik het idee dat het onder de auto ook niet helemaal zit zoals het hoort, maar kan het ondank het filmpje net niet helemaal lekker beoordelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2021 16:59 #1468885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onder de auto zit het goed
Misschien op het filmpje niet goed te zien, maar hier had ik beide aansluitingen van de accumulator losgehaald. De benzine komt dus uit de toevoer (van pomp naar accumulator). Om te kijken of er überhaupt brandstof door kwam.

Nogmaals, de auto reed, maar haperde. Na een in-tank-brandstofpomp wissel start hij dus niet meer. Dan kan het toch niet ineens aan de onderste pomp liggen? Dat is dus niet te verklaren....

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-11-2021 17:37 #1468886 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Onderstaand plaatje komt uit
Onderstaand plaatje komt uit de catalogus voor een 740 van 88-90 met een B230E

Wanneer ik jou filmpje bekijk, dan lijkt het alsof ik tegen de achterkant van de pomp aan zit te kijken omdat ik maar 1 aansluiting zie. Maar zoals gezegt, zou de pomp in de lengte richting van de auto moeten zitten, en lijkt deze overdwars te zitten. Dan lijkt het er dus op dat het niet origneel zit, en de vraag is dan welke pomp heb je dan nodig hebt. Want dat hang wellicht ook af hoe 1 en ander aangesloten zit.

En volgens mij pompt de in-tank pomp normaal rechtstreeks naar pomp-2, welke het dan door de accumulator heen pompt en dan het filter in. Waarom lijkt het dan alsof ik uit 2 slangen evenveel brandstof zie komen, alsof ze beide door een pomp gevoed worden? Als je de slang van in-tank naar pomp-2 los haalt, zou pomp-2 niks te pompen moeten hebben...

Overigens denk ik dat je met het ultrasoon reinigen van de accumulator meer kwaad dan goed zal doen. Zo'n ding is niet meer dan klein drukvaatje vergelijkbaar met wat je in huis vaak ziet. Er valt weinig aan te reinigen, en de vraag is of deze het ultrasone gebeuren heel fijn vindt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC